۴ نکته برای ایجاد عمق و بُعد در عکس هایتان

یکی از چالش های عکاسی این است که ما سعی داریم با یک رسانه دو بُعدی یک دنیای سه بُعدی را به تصویر بکشیم. ایجاد عمق و حس بُعد به شما کمک خواهد کرد تا بینندگان را فریب داده و آنها را بیشتر به سمت تصاویر خود بکشید. در این مقاله آموزشی، من چهار نکته برای ایجاد عمق در عکس هایتان به شما خواهم گفت.

۱

از زاویه دوربین درست استفاده کنید

اولین کاری که می توانید انجام دهید تا به تصاویر خود عمق ببخشید این است که پاهای خود را در جای مناسب قرار دهید، و دوربین خود را در جهت مناسب بگیرید.

منظورم این است که وقتی شما به طور مستقیم از چیزی تخت عکس می گیرید، تصویر شما نیز تخت به نظر خواهد رسید. به این نمونه نگاه کنید. تصویر زیر از یک طرف رودخانه گرفته شده و رو به طرف دیگر به سمت طلوع آفتاب است. توجه کنید که چطور رودخانه یک خط مستقیم را درست در میان تصویر ترسیم می کند، و در واقع هیچ چیزی وجود ندارد که توجه بیننده را جلب کند و او را به سمت تصویر بکشد.

یک طلوع یا غروب خورشید زیبا برای ایجاد یک عکس قدرتمند و قوی کافی نیست. این عکس به دلیل زاویه دوربین مورد استفاده فاقد عمق است.

در این تصویر بعدی، تمام کاری که من انجام دادم این بود که کمی به سمت چپ چرخیدم، در نتیجه مستقیما از سرتاسر رودخانه عکس نمی گرفتم.

این عکس کمی بهتر از عکس اول است.

اکنون بیایید ببینیم وقتی من تنها کمی پاهایم را جابجا کردم، چه اتفاقی برای این صحنه افتاد. من از لحاظ فیزیکی به یک نقطه جدید چند قدم آنطرف تر رفتم و به جای این که دوربین را مستقیما رو به سمت رودخانه بگیرم، کمی چرخیدم تا رو به سمت بالای رودخانه قرار گیرم.

خیلی بهتر شد! می بینید چطور در این تصویر رودخانه بیشتر نگاه شما را به سمت صحنه می کشد؟

خب، این عکس بهتر است، اما من می خواستم آن را یک گام جلوتر ببرم، بنابراین دامنه کوهی که بر روی آن ایستاده بودم را نیز به تصویر اضافه کردم. تصویر زیر را ببینید.

بهتر شد، اما می بینید که در اینجا چطور رودخانه نگاه شما را به جای داخل، به خارج از صحنه هدایت می کند؟

اما من احساس کردم که رودخانه در ترکیب بندی بالا به ضرر من عمل می کند، بنابراین تصویر نهایی را وارونه (به صورت افقی برعکس) کردم. اکنون رودخانه از سمت چپ وارد تصویر می شود و به داخل صحنه پیچ و تاب می خورد. نگاه ما به طور طبیعی از چپ به راست (فارسی زبانان راست به چپ)، و از بالا به پایین حرکت می کند، بنابراین سعی کنید ترکیب بندی هایتان در این جهات جریان داشته باشند. در این صورت بیننده راحت تر آن را احساس خواهد کرد، و او را در تصویر نگه می دارد.

رودخانه نگاه شما را به سمت صحنه هدایت می کند، جزئیات دامنه کوه شما را علاقه مند نگه می دارد.

تفاوت چشمگیر بین تصویر اول تا تصویر آخر را از لحاظ عمق می بینید؟

این مرا به نکته دوم رساند که کار بعدی است که می توانید برای ایجاد عمق در تصاویر خود انجام دهید.

۲

تصاویر خود را لایه بندی کنید

من به نوعی به کار بعدی که می توانید برای ایجاد عمق در تصاویر خود انجام دهید اشاره کردم، که در واقع اضافه کردن لایه هاست. این بدین معنی است که چیزهایی در صحنه داشته باشید که در فاصله های مختلف نسبت به دوربین قرار دارند. در واقع شما به یک المان پیش زمینه (چیزی نزدیک)، یک زمینه میانی، و یک پس زمینه (چیزی دور) نیاز دارید.

چشم های ما عمق را درک می کنند، بنابراین می توانیم اشیای دور و نزدیک را همزمان ببینیم. این وظیفه شماست که المان های مناسب را به صحنه اضافه کنید تا به این طریق تصویر خود را لایه بندی نیز بکنید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که سوژه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید را پیدا کنید و سپس چیزی به پیش زمینه اضافه کنید. بیایید چند نمونه ببینیم.

در تصویر بالا من لبه بستر رودخانه، و همچنین نمای کل دره را به صحنه مقابل خودم اضافه کردم. اما واقعا زیاد هم خوب از کار درنیامد، می توانید ببینید چرا؟ سه المان جداگانه در تصویر وجود دارد – آسمان، علف ها در پیش زمینه، و دره. اما آنها اصلا متصل به هم به نظر نمی رسند و لبه تپه و خط افق هر دو خطوط راست هستند – نتیجه بسیار ایستا است.

این عکس خیلی موفقیت آمیزتر است.

اکنون من بر روی یک بوته در پیش زمینه فوکوس کرده ام و دره پشت آن بیشتر به پس زمینه ای تبدیل شده است که از آن پشتیبانی می کند. این عکس بسیار موفقیت آمیزتر است چون عمق را نشان می دهد.

چه چیزی در پیش زمینه قرار دهیم

اما چه می شود اگر نتوانید یک المان پیش زمینه جالب پیدا کنید؟ چرا یک المان انسانی اضافه نکنید؟

من اغلب اوقات پاهای خودم را در عکس هایم قرار می دهم. این یک المان انسانی و پیش زمینه به عکس اضافه می کند. این عکس با یک لنز سوپر واید، ۸mm Rokinon بر روی Fuji X-T1 من گرفته شده است.

شرکت کنندگان در یکی از کارگاه های من تبدیل به سوژه می شوند. استفاده از یک لنز بلندتر در اینجا (۱۳۵mm بر روی دوربین فول فریم) آنها را نزدیک آورده و پس زمینه را به خوبی مات می کند که به تصویر جدایی و عمق می بخشد.

این نمونه برعکس نمونه بالاست. این یکی با یک لنز ۲۴mm در f/14 برای به دست آوردن عمق میدان بیشتر و نگه داشتن سوژه و پس زمینه در فوکوس شارپ گرفته شده است.

این دوباره دامنه کوه است که بخش دیگری از آن حتی نزدیک تر است و در پایین تصویر خارج از فوکوس می باشد. چند لایه می توانید در اینجا ببینید؟ تفاوت فاصله بین نزدیک ترین و دورترین چیز به دوربین چقدر است؟ خیلی! این چیزی است که در اینجا یک حس عمق ایجاد می کند.

بر روی کجا فوکوس کنیم؟

در نمونه های بالا سوژه اصلی در فوکوس است و پیش زمینه یا پس زمینه مات هستند. اما شما می توانید این را نیز تغییر دهید و باز هم عمق ایجاد کنید.

بر روی بوته کوچک در پیش زمینه فوکوس شده، و دره تبدیل به پس زمینه می شود.

با نقطه کانونی در زمینه میانی، دره سوژه می شود و بوته به عنوان یک المان پیش زمینه مات می شود (اما هنوز هم آنجا هست تا به تصویر عمق اضافه کند).

کدام یک از دو تصویر زیر را ترجیح می دهید؟ فوکوس شده در جلوی تصویر بر روی علف های بلند، یا دورتر بر روی رودخانه؟ هیچ کدام از آنها نه درست است و نه اشتباه، بلکه به کاوش صحنه و قصد شما بستگی دارد. به یاد داشته باشید، اولین عکس شما معمولا بهترین عکستان نیست. از اولین عکس خود انتظار عالی بودن نداشته باشید.

فوکوس شده بر روی دره.

فوکوس شده از نزدیک

نوع دیگری از همان طلوع خورشید از نکته #۱ بالا.

۳

از نور برای افزودن عمق استفاده کنید

مورد بعدی که وقتی می خواهید به تصویر خود عمق اضافه کنید باید در نظر بگیرید، روشنایی است. به نوری که بر روی سوژه قرار دارد نگاه کنید. آیا یک حس سه بُعدی به آن می بخشد یا تخت و بی روح است؟ در عکاسی، نور همه چیز است، بنابراین اطمینان از این که نور شما صحنه را تکمیل کرده و حالت و احساسی که شما می خواهید را به آن می بخشد، کلید گرفتن تصاویر موفقیت آمیز است.

برای برجسته کردن سوژه، از پشت نورپردازی کنید

نورپردازی از پشت راهی برای برجسته کردن سوژه و جدا کردن آن (یا آنها) از پس زمینه، و افزودن عمق به تصویر است. نگاهی به این نمونه ها بیاندازید:

در اینجا نور قوی از یک پنجره در یک معدن قدیمی طرحی پیرامون مدل من می کشد و او را برجسته می کند. این همان تکنیک مورد استفاده در استودیو توسط عکاسان پرتره است.

همان تکنیک در اینجا هم وجود دارد و این خانم توسط نور خورشید از پشت روشن شده است که در اطراف او یک طرح زیبا می کشد و او را از پس زمینه جدا کرده و به تصویر لایه اضافه می کند.

این دختران نمایش (رژه) خوشحال از پشت روشن شده و از پس زمینه جدا شده اند.

سایه دوچرخه یک المان عمق دیگر اضافه می کند.

من عمدا منتظر ماندم تا این مرد کوچک در مقابل درب تاریک به عنوان پس زمینه قرار گیرد، تا در نور برجسته شود.

نور خورشید که از پشت به این برگ زرد کوچک می تابد، آن را برجسته می کند.

نور کناری برای نشان دادن بُعد و شکل

نوری که از کنار می آید به شما اجازه می دهد تا شکل، بافت، و بُعد سوژه خود را ثبت کنید.

در تصویر ساختمان زیر، اگر هر دو طرف به طور یکنواخت روشن شده بودند، نمی توانستید گوشه و در نتیجه شکل آن را درک کنید.

در این پرتره از این مرد تُرک دوست داشتنی، نور از کنار به ویژگی های چهره او می افزاید و بُعد را در تصویر نشان می دهد.

راه های دیگر برای استفاده از نور

راه های زیادی برای استفاده از نور به نفع خودتان در تصاویر وجود دارد، اینها فقط چند ایده هستند. مِه می تواند جلوه های جالبی ایجاد کند و اگر شما تمام المان های دیگر را در کنار هم قرار دهید، این نیز می تواند به تصویر شما عمق ببخشد. رد نور ماشین ها در شب، به تصویر خطوط هدایتگر اضافه می کند و نگاه بیننده را به اطراف تصویر شما هدایت می کند.

لایه ها در مِه در ماچوپیچو، پرو.

۴

استفاده از کادربندی در ترکیب بندی ها

این که شما چطور تصویر خود را ترکیب بندی یا تنظیم می کنید نیز می تواند به ایجاد یک حس عمق در تصاویرتان کمک کند. یکی از المان های ترکیب بندی که به ویژه در این زمینه مفید است، کادربندی است.

با اضافه کردن چیزی در پیش زمینه به تصویر لایه اضافه می کنید (#۲ بالا را ببینید). اما چه می شود اگر بتوانید کمی بیشتر تلاش کرده و چیز جالب تری ایجاد کنید؟ پیدا کردن چیزی به عنوان کادر در اطراف سوژه به تصویر جذابیت می بخشد و بیننده برای نگاه دقیقتر به داخل تصویر کشیده می شود.

بیشتر بخوانید: نکات آموزشی عکاسی با کادربندی طبیعی

اینها یک سری تصویر هستند که منظور من را نشان می دهند.

در این تصویر اول، روشنایی از کنار وجود دارد که به تصویر کمی عمق اضافه می کند اما هیچ لایه یا پیش زمینه ای وجود ندارد.

بنابراین من یک لنز بازتر برداشتم و حصار را در پیش زمینه جای دادم.

در آخر، حتی بیشتر تا روی زمین پایین آمدم و از میان سیم های حصار عکس گرفتم تا بالابر غلات را کادربندی کنم. من فکر می کنم که این تصویر قوی ترین عکس مجموعه است.

اینها چند نمونه دیگر هستند که در آن من سوژه را با استفاده از چیزهایی که آنجا وجود داشت، کادربندی کردم – چارچوب در، درخت، گذرگاه.

نور و سوژه از پشت روشن شده توجه شما را جلب کرده و چارچوب در نگاه شما را درست به سمت او هدایت می کند.

من از این معبد در هاوایی دور شدم، از درخت بزرگ گذشتم، و رویم را برگرداندم. من می دانستم که اگر آن را به عنوان یک المان کادربندی اضافه کنم، به هدایت نگاه شما به سمت معبد کمک خواهد کرد. مسیر نیز به خطوط هدایتگر می افزاید.

این خانه استمن کداک است – خانه جورج استمن، بنیانگذار کداک. اینجا در حال حاضر یک موزه است که می توانید در روچستر نیویورک از آن بازدید کنید (اگر شما در این منطقه هستید به شدت توصیه می کنم این کار را بکنید و کمی در مورد تاریخچه عکاسی یاد بگیرید). من از شاخه این درخت بزرگ برای کادربندی خانه استفاده کردم تا توجه بیننده را به سمت آنجا جلب کنم.

خلاصه

اینها تنها چهار روش هستند که با استفاده از آنها می توانید به تصاویر خود عمق و بُعد اضافه کنید، اما ممکن است راه های دیگری نیز وجود داشته باشد. با افزودن یک حس عمق و سه بُعدی بودن، تصاویر شما روح و جذابیت بیشتری خواهند داشت. اما به یاد داشته باشید که باید تعادل نیز وجود داشته باشد و قرار دادن چیزهای خیلی زیاد در کادر می تواند این تعادل را بر هم بزند. بنابراین هدفمند ترکیب بندی کنید و تمام المان ها و نحوه قرار گیری آنها در کنار یکدیگر را در نظر بگیرید.

این نکات را تمرین کرده و به این فکر کنید که چطور می توانید توجه بینندگان را بیشتر به سمت عکس های خود جلب کنید. لطفا ایده های خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: دارلین هیلدبرانت (Darlene Hildebrandt)

نظرات شما

  1. محمد سادات

    ۲۰ دی ۱۳۹۶

    خیلی ممنون از مقاله مفیدتون

  2. Nikond7100

    ۲۰ دی ۱۳۹۶

    سلام به همه دوستان.
    مثل همیشه! ساده و کاربردی. خصوصا با توضیحاتی که درمورد عکس ها نوشته شده به وضوح کار افزوده شده.
    سپاس فراوان از لنز عزیز…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *