آموزش گام به گام ایجاد لایه های Dodge و Burn در فتوشاپ برای جلوه دادن به عکس

ابزار Dodge برای روشن تر کردن و Burn برای تیره تر کردن در فتوشاپ بسیار کاربردی بوده و در عکاسی پرتره، محصولات و… می توانند برای جلوه بخشیدن به عکس مورد استفاده قرار گیرند – اگرچه یکی از بهترین روش ها برای Dodge و Burn کردن استفاده از لایه تنظیماتی منحنی ها یا Curves است که در این آموزش به آن خواهیم پرداخت. من اولین بار تکنیک های dodge و burn کردن را به عنوان جایگزین روش جداسازی فرکانس (frequency separation) برای روتوش پوست یاد گرفتم. این تکنیک تقریبا به صورت اساسی به جریان کار روتوش عکاسی محصولات من نفوذ پیدا کرد و در حال حاضر بخش مهمی از روند برجسته کردن عکس هایی که می گیرم است. در ادامه این مطلب کوتاه لنزک، ایجاد لایه های dodge و burn در فتوشاپ را به صورت گام به گام آموزش خواهیم داد.

صفحه های سفید عقربک دار و کادر تاریخ dodge و روشن تر شده اند. اعداد سیاه بر روی صفحات عقربه دار و تاریخ burn و تیره تر شده اند.

این برجستگی منشأ اکثر سوالاتی است که از من در مورد کارم پرسیده می شود. من به طور منظم ایمیل ها یا پیام هایی از طریق اینستاگرام دریافت می کنم که از می پرسند چطور به این روشنی، وضوح، کنتراست و غیره دست پیدا کنم. من اوایل از dodge و burn ابتدایی و ساده به طور مختصر استفاده می کردم. از لایه های dodge برای جلوه دادن به لوگو یا نام برند استفاده کرده و حواس پرتکن ها را burn می کردم. با این حال به مرور زمان، به رویه پیچیده تری تبدیل شد که در آن از قلم هایی با flow و opacity کم برای تاکید تدریجی بر بعضی قسمت ها استفاده می کنم.

چگونه لایه های Dodge و Burn را ایجاد کرده و از آنها استفاده کنیم

dodge و burn کردن از طریق لایه های تنظیم Curves (منحنی) به دست می آید و تنظیم آن ساده است.

۱- یک لایه تنظیماتی Curves (منحنی ها) ایجاد کنید.

۲- روی وسط خط کلیک کنید و آن را به طرف گوشه سمت چپ بالا بکشید تا تن های میانی را کمی افزایش دهید.

۳- کلید های Control + G را فشار دهید تا لایه Curves را در یک گروه قرار داده و نام آن را Dodge بگذارید.

۴- گروه را انتخاب کرده، Alt را نگه دارید و همزمان بر روی «Add vector mask» چپ کلیک کنید تا یک ماسک لایه اضافه شود که به طور خودکار با رنگ سیاه پُر شده.

۵- یک لایه تنظیماتی Curves (منحنی ها) ایجاد کنید.

۶- روی وسط خط کلیک کنید و آن را به طرف گوشه سمت راست پایین بکشید تا تن های میانی را کمی کاهش دهید.

۷- کلید های Control + G را فشار دهید تا لایه Curves را در یک گروه قرار داده و نام آن را Burn بگذارید.

۸- مرحله ۴ را برای این گروه نیز تکرار کنید.

در ادامه این مطلب لنزک هر یک از مراحل فوق را شرح می دهیم و در انتها از لایه های Dodge و Burn ساخته شده برای روشن تر و یا تیره تر کردن برخی از قسمت های عکس و جلوه بخشیدن به آن استفاده می کنیم.

۱

گام اول

یک لایه تنظیماتی Curves ایجاد کنید.

۲

گام دوم

روی وسط خط کلیک کنید و آن را به طرف گوشه سمت چپ بالا بکشید تا تُن های میانی (midtones) را کمی افزایش دهید. میزان انحنایی که من ایجاد می کنم، همیشه مانند تصویر زیر است. اگر بخواهم افکت ها را بیشتر کنم، ترجیح می دهم لایه های تنظیمات Curves بیشتری اضافه کنم. لایه بندی ظریف و تدریجی افکت ها برای حفظ کیفیت تصویر، همیشه نسبت به اعمال تغییرات شدید و کاهش دادن opacity ترجیح داده می شود. تغییرات شدید باعث ایجاد اثرات مصنوعی و چیزهای زننده دیگر می شوند.

۳

گام سوم

کلید های Control + G را فشار دهید تا لایه Curves یا منحنی ای که در مرحله اول ساختید را در گروه خود قرار دهید و آن را به «Dodge» تغییر نام دهید (این کار ضروری نیست، شما می توانید بدون ساخت گروه مستقیما ماسک لایه تنظیماتی Curves را با رنگ سیاه پر کنید و بر روی آن نقاشی کنید. اما من این کار را می کنم چراکه گاهی اوقات چیزهای دیگری به گروه اضافه می کنم؛ این واقعا به خودتان بستگی دارد).

۴

گام چهارم

گروه را انتخاب کرده و در حالیکه کلید Alt را نگه داشته اید بر روی «Add vector mask» کلیک کنید تا یک ماسک لایه اضافه کنید که به طور خودکار با رنگ سیاه پُر می شود.

۵

گام پنجم

یک لایه تنظیماتی Curves ایجاد کنید (تکرار گام ۱).

۶

گام ششم

روی وسط خط کلیک کنید و آن را به طرف گوشه سمت راست پایین بکشید تا تن های میانی را کمی کاهش دهید. باز هم، این مسئله به خودتان بستگی دارد اما لایه های منحنی یا Curves من همیشه بسیار شبیه به آنچه که در مرحله ۲ و مرحله ۶ می بینید، هستند.

۷

گام هفتم

کلید های Control + G را فشار دهید تا لایه تنظیماتی Curves که در مرحله پنجم ساختید را در گروه خود قرار داده و نام آن را به «Burn» تغییر دهید.

۸

گام هشتم

گام ۴ را تکرار کنید.

اکنون باید دو گروه داشته باشید که مانند این به نظر می رسند:

از اینجا، من شروع به رنگ کردن بر روی هر ماسک با یک قلم موی نرم (معمولا با hardness حدود ۳۰%) و Opacity 60% با Flow 30% می کنم.

سپس به تدریج قسمت هایی که می خواهم بر روی آنها تاکید کنم، روشن تر کنم، یا کمی درخشش بیشتر به آنها اضافه کنم را dodge کرده و تمام قسمت های سیاه را burn می کنم (نوشته ها، آرم ها، و غیره). در موارد خاصی، به خصوص در تصاویر کم نور (low-key) که در آن محصول شماره ها یا نوشته های سیاه رنگ دارد، من از یک قلم موی نرم اما با Opacity و Flow 100% استفاده می کنم. سپس تا ۲۰۰% زوم کرده و با دقت بر روی اعداد و نوشته ها رنگ می کنم. این ماسک خاص در نهایت چیزی شبیه این به نظر خواهد رسید:

دو تا از عکس های من، قبل و بعد از dodge و burn کردن:

قبل

بعد

قبل

بعد

لنزک: در مراحل فوق دو گروه، یکی برای dodge و دیگری برای burn ساخته شد که هر یک از آن ها یک ماسک لایه پُر شده با رنگ سیاه دارند. حال کافیست ماسک گروه Dodge را انتخاب کرده و با قلم مو سفید روی قسمتی که می خواهید روشن تر شود نقاشی کنید. یا ماسک گروه Burn را انتخاب کرده و روی قسمتی که می خواهید تیره تر شود با قلم موی سفید بکشید. این یک ویرایشی غیر مخرب و قابل بازگشت است، چراکه شما می توانید هر تعداد بار که بخواهید ماسک را اصلاح نمایید. رنگ سیاه روی ماسک لایه آن ناحیه از لایه را ناپدید و رنگ سفید پدیدار می سازد.

چند نکته قابل ذکر برای dodge و burn کردن:

  • اگر دارید قسمت های بزرگ سایه ها را burn می کنید، مثلا در پس زمینه، مراقب باشید که باعث ایجاد حالت نواری (نواربندی) یا اثرات مصنوعی نشوید.
  • کلیشه قدیمی «کمتر غنی تر است» در اینجا صدق می کند. Dodge کردن قسمت های سفید و burn کردن قسمت های سیاه در یک شیء باعث می شود که هر کدام از آنها طوری به نظر برسند که انگار بیش از میزان واقعی تغییر کرده اند. به تجربه من، شما قسمت های سفید را بیش از قسمت های سیاه می توانید تغییر دهید.
  • شما در واقع دارید یک افزایش کنتراست کنترل شده تر ایجاد می کنید، بنابراین مراقب نویز باشید.
  • کچ لایت یا درخشش روی محصول یا سوژه باید بسیار بسیار ملایم dodge شده و هیچ وقت burn نشود.
  • اگر دارید فلز را dodge می کنید (همانطور که من در تصویر نارنجی و آبی بالا انجام دادم) مراقب باشید که هیچ رنگ دیگری به داخل نشت نکند و تقویت نشود. متداول است که رنگ ارغوانی و بنفش تقویت می شوند که به راحتی با یک لایه تنظیماتی Vibrance، و کاهش آن تا ۷۰- قابل انجام است.

Dodge و Burn کردن یک راه عالی برای ایجاد تاکید و وضوح بر یک محصول یا سوژه، به خصوص با بافت های مختلف و یک دامنه دینامیک وسیع است.

آیا شما از dodge و burn کردن در ویرایش عکس های خود استفاده می کنید؟ آیا تکنیک بهتر یا موثر تری می شناسید؟ نظر شما در مورد تکنیک معرفی شده چیست؟ لطفا در بخش دیدگاه ها، پایین این مطلب لنزک، برایمان بنویسید.

نویسنده: رابرت بگز (Robert K Baggs)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *