آموزش تراز سفیدی سفارشی یا custom white balance

تراز سفیدی خودکار (Auto white balance) برای سوژه های عمومی به خوبی جواب می دهد، اما رنگ های قوی می توانند آن را به اشتباه بیاندازند. همچنین ممکن است بسته به شرایط عکاسی شما، انتخاب از بین حالات پیشفرض تراز سفیدی ( WB presets – مثل Cloudy یا Daylight) نیز دشوار باشد. در چنین شرایطی شما می توانید از ترازی سفیدی سفارشی (custom white balance) استفاده نمایید که در این مطلب لنزک آن را به شما آموزش خواهیم داد.

استفاده از تراز سفیدی سفارشی (تنظیم تراز سفیدی به کمک کاغذ مرجع) در بسیاری از مطالب لنزک توصیه شده است. تراز سفیدی سفارشی در دوربین های نیکون Preset Manual و در دوربین های کانن Custom white balance نام دارد که در ادامه این آموزش گام به گام آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

از یک سوژه خاکستری یا سفید عکس بگیرید (یک تکه کاغذ یا کارت) در همان شرایط نورپردازی که سوژه تان قرار دارد و بعدا دوربین از این برای تراز کردن رنگ سفید استفاده خواهد کرد.

از آنجا که این تراز سفیدی ثابت است، این تکنیک برای عکاسی در نور ثابت مناسب است، اگر نور تغیر کند، باید تمام مراحل را از اول تکرار کنید.

سفارشی سازی تراز سفیدی، در زمان ویرایش عکس ها صرفه جویی می کند و همچنین شما را قادر می سازد تا هنگام بررسی عکس ها روی LCD پشت دوربین، رنگ ها را دقیق تر تشخیص دهید.

توجه: کارت های مرجع برای تنظیم تراز سفیدی قابل خریداری می باشند، اما همیشه می توانید از یک صفحه کاغذ سفید نیز استفاده نمایید.

مراحل سفارشی سازی تراز سفیدی:

۱

کاغذ را قرار دهید

برای دستیابی به دقیق ترین رنگ ها، کاغذ یا کارت خاکستری رنگ یا سفید را جوری قرار دهید که با سوژه اصلی شرایط نورپردازی یکسانی داشته باشد. برای حصول بهترین نتیجه کاغذ را جایی که سوژه خواهد بود قرار دهید.

۲

از کاغذ عکس بگیرید

حال کادر را با کاغذ پُر کنید و از آن با همان جهتی که می خواهید عکس اصلی را بگیرید، عکاسی کنید. تا وقتی که زیادی یا ناکافی نوردهی نشود، نوردهی این عکس مرجع زیاد اهمیت ندارد. شاید نیاز شود که به فوکوس دستی جا به جا شوید.

۳

به منو تنظیمات تراز سفیدی بروید

حال نیاز دارید که به منو عکاسی دوربینتان بروید و لیست تنظیمات تراز سفیدی را پیدا کنید. برای اینکار در دوربین های نیکون به پایین تنظیمات تراز سفیدی (white balance settings) بروید و preset Manual را انتخاب کنید. در دوربین های کانن در لیستی از گزینه ها که پدیدار می شود Custom White Balance را انتخاب نمایید.

۴

تراز سفیدی را انتخاب کنید

عکس کاغذ سفید را انتخاب کنید تا به عنوان مرجع تراز سفیدی برگزیده شود. در نیکون دوبار روی OK بزنید تا تراز سفیدی انتخاب شود. در دوربین های کانن ابتدا باید روی Set to select the image بزنید، سپس به صفحه تنظیمات white balance بازگردید و Custom را از لیست انتخاب کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. سمانه

    ۹ خرداد ۱۴۰۱

    در لحظه ای که داریم از کاغذ سفید عکس می گیریم مد وایت بالانس روی چه حالتی باشد

  2. علی

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

    تازه دوربین نیکون گرفتم توی یه شرایط خاص به این تنظیمات نیاز پیدا کردم چون قبلا با دوربین کانن ازش استفده می کردم. حالا به لطف توضیحات ساده و کامل شما پیداش کردم.
    خیلی خوبید شما

  3. امیرعباس کلافچی

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶

    سلام عرض می کنم بی نهایت عالی بود سپاسگزاریم
    فقط نفرمودید هنگام عکاسی از کاغذ سفید باید وایت بالانس روی چه تنظیماتی باشد که نور محیط بر روی عکاسی از کاغذ سفید تاثیر نامطلوبی نداشته باشد!!!

    1. مهناز

      ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

      سوال من هم هست، شما به نتیجه ای رسیدید؟ ممنون میشم به من هم بگید

  4. motarez8867177267

    ۲۵ تیر ۱۳۹۶

    سلام خداوکیلی دمت گرم ممنون واسه اینهمه معرفت خیلی سایت خوبیه انگار داری تاریخ عکاسی دوره میکنی و آموزش میبینی خیلی خیلی خیلی ممنون

  5. رویا

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

    سلام وقت بخیر
    وممنون از زحماتتون
    دوربین من نیکون ۵۵۰۰و با دوبار ok کردن هم تنظیم نشد
    میشه لطفا منو راهنمایی کنید
    ?

  6. ایمان

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵

    با عرض سلام و خسته نباشید
    مثل همیشه آموزش خیلی ساده و روون بود، فقط یه سوال برام پیش اومده و اون اینکه وقتی داریم از اون کارت عکس میگیریم بالاخره دوربین قبلش روی یه تراز سفیدی تنظیم شده، آیا این مورد روی رنگ اون کارت که با این تنظیمات ازش عکس گرفتیم تاثیرگذار نیست؟

  7. Farzad

    ۶ دی ۱۳۹۴

    خیلی وقت بود دنبال این اموزش بودم خیلی کامل وعالی بود ممنون از شما.

  8. mhb

    ۷ آبان ۱۳۹۴

    شماره mhb اشتباه نکنین
    ۰۹۱۷۴۰۴۲۸۴۰

    ممنون

  9. mhb

    ۷ آبان ۱۳۹۴

    با سلام-دراتلیه باید با چه تنظیماتی تراز سفیدی رو تنظیم کرد؟
    من هرچه عکس تو اتلیه می گیرم حتی با تنظیم وایت بالانس باز هم عکس ها قرمز میشه درتنظیم تراز سفیدی هم هرچی عکس میگیرم صفحه سفید یا ابی میشه یا زردمیشه خواهشمندم کمک کنید….در صورت تمایل سریع جواب، بهم پیام بدین (۰۹۱۷-۴۰۴۲۸۴۰) ممنون

  10. Farbod

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

    یکدنیا ممنون ازراهنماییتون با دوربین نیکونم بلد نبودم که به لطف شما یاد گرفتم. بی نهایت سپاس

  11. سارا

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

    خداوند اجرتون بده به خاطر این همه سخاوت در اطلاعاتی که به بقیه میدید.
    سپاسگزار بی نهایت

  12. shok53

    ۱۱ تیر ۱۳۹۴

    با سلام
    مطلب کاربردی و مفیدی بود!
    سوال: آیا این سفارشی سازی در حافظه دوربین میماند و میتوان از آن در مکان دیگری نیز استفاده کرد یا اینکه در هر مکانی تنظیم مخصوص همان مکان را قبل از شروع عکاسی باید انجام داد؟
    با تشکر

    1. سامان نویسنده

      ۱۳ تیر ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      هر مکان نیاز به کار گذاشتن برگه خودش را دارد (به دلیل نور متفاوت) که در مطلب هم بر آن تاکید شده است.

      تشکر فراوان از شما،

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *