آموزش عمق میدان در عکاسی با یک تمرین ساده در خانه

بسیاری از عکاسان، به خصوص در شروع کار، با درک عمق میدان مشکل زیادی دارند. من نیز اغلب می شنوم که عکاسان منتظر آب و هوای خوب هستند تا بیرون بروند و عکاسی کنند. بنابراین، در این مطلب لنزک یک تمرین سرگرم کننده ارائه شده است که شما می توانید در خانه و در هر آب و هوایی انجام دهید، که به شما کمک خواهد کرد تا جنبه های ظریف عمق میدان در عکاسی را درک کنید.

بسیاری از عکاسان، به خصوص در شروع کار، با درک عمق میدان مشکل زیادی دارند. من نیز اغلب می شنوم که عکاسان منتظر آب و هوای خوب هستند تا بیرون بروند و عکاسی کنند. بنابراین، در این مطلب لنزک یک تمرین سرگرم کننده ارائه شده است که شما می توانید در خانه و در هر آب و هوایی انجام دهید، که به شما کمک خواهد کرد تا جنبه های ظریف عمق میدان در عکاسی را درک کنید.

عمق میدان توسط دیافراگمی که شما انتخاب می کنید، فاصله کانونی ای که شما استفاده می کنید، و فاصله بین دوربین و سوژه تعیین می شود. در این مثال، ما عمق میدان را با استفاده از یک لنز ۱۰۰ میلیمتری کاوش می کنیم.

آماده سازی

یک تا سه شیء برای عکاسی پیدا کنید. من سه بطری آب ورزشی با توپ هایی در بالای آنها برای عکاسی پیدا کردم. سپس، شما به کمی فضا برای چیدن آن ها نیاز دارید. درب پاسیو یا یک پنجره بسیار عریض خوب جواب می دهند.

گام بعدی شما تنظیم شیء یا اشیاء، در مقابل پنجره و قرار دادن دوربینتان در موقعیت مناسب است. شیء و دوربین باید به موازات پنجره باشند.

من اولین توپ، یعنی توپ فوتبال را با فاصله حدود ۳۰ سانتیمتر در مقابل کابینت قرار می دهم. سپس توپ دوم، یعنی توپ بیسبال را با فاصله حدود ۶۰ سانتیمتر در مقابل آن قرار می دهم. سومین شیء، یعنی توپ بسکتبال را با فاصله ۶۰ سانتیمتر در مقابل شیء بعدی قرار داده، و در آخر دوربینم را حدود ۶۰ سانتیمتر در مقابل آخرین شیء برپا می کنم.

شما باید کمی با آن کار کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر جواب می دهد. این بسته به اندازه شیئی که دارید از آن عکس می گیرید، و فاصله کانونی که استفاده می کنید، متفاوت خواهد بود. شما می خواهید قادر به فوکوس کردن بر روی سه شیء باشید، و بدون جا به جا کردن دوربینتان از آنها یک عکس بگیرید، بنابراین یک دقیقه با آنها کار کنید. بر روی اولین شیء فوکوس کرده و مطمئن شوید که می توانید هر سه شیء را در کادر ببینید. سپس بر روی دومی فوکوس کرده و مطمئن شوید که هنوز هم می توانید همه آنها را ببینید. در آخر، این کار را با شیء سوم نیز انجام دهید.

دوربین خود را یا بر روی مد اولویت دیافراگم (Av یا A) یا نوردهی دستی (M) تنظیم کنید، و از باز ترین دیافراگمی که دارید استفاده کنید. من f/2.8 را انتخاب کردم. لنز شما ممکن است دیافراگم f/2.8 را موجود نداشته باشد، اگر چنین است f/4 یا f/4.5 هم خوب خواهد بود.

لنزک (یادآوری): دیافراگم بزرگ/باز به معنی ضریب اف های کوچک تر است (مثل f/2.8 یا f/4). دیافراگم بسته/کوچک به معنی ضریب اف های بزرگ تر است (مثل f/16 یا f/32).

با بازترین دیافراگم ممکن به نوبت روی اشیاء فوکوس کنید

اکنون، بدون تغییر هیچ چیزی به جز فوکوس، یک عکس از هر یک از سه شیء بگیرید.

این عکس در f/2.8 گرفته شد در حالی که بر روی نزدیک ترین شیء به دوربین، یعنی توپ بسکتبال فوکوس شده بود. به عمق میدان کم، یا به عبارت دیگر این که پس زمینه چقدر تار است، توجه کنید.

این عکس نیز در f/2.8 گرفته شد، اما این بار، من بر روی شیء وسط، یعنی توپ بیسبال فوکوس کردم. توجه داشته باشید که جلو و پشت عکس تار است.

این عکس نیز در f/2.8 گرفته شد، اما بر روی توپ فوتبال فوکوس کردم. به عمق میدان توجه کنید.

عکس بعد با یک دیافراگم کوچک

اکنون، بیایید یک چیز کمی متفاوت را امتحان کنیم. به جای عکاسی با بازترین/بزرگترین دیافراگم لنز دوربین خود، با بسته ترین/کوچک ترین دیافراگم موجود عکس بگیرید، که به معنی یک عدد یا شماره بالاتر، مانند f/32 یا f/16 است.

هنوز همان چیدمان قبلی را داریم. دوربین جا به جا نشده، اما دیافراگم اکنون روی f/32 تنظیم است. فوکوس بر روی توپ بسکتبال می باشد، اما ببینید چقدر واضح و شارپ است.

با دقت نگاه کنید. دیافراگم هنوز هم در f/32 است، اما اینبار من روی توپ بیسبال فوکوس کرده ام. توجه داشته باشید که توپ بسکتبال بیشتر خارج از فوکوس (مات/تار) است، اما توپ فوتبال در پشت کاملا واضح و شارپ به نظر می رسد.

عکس بالا مثال سوم است. فوکوس بر روی توپ فوتبال است.

شما می توانید هر یک از این کارها را با ضرایب اف (f-stop) مختلف تمرین کنید تا تفاوت بین f/4، f/8، f/11، f/16 و f/32 را ببینید. هر انتخاب عمق میدان را تغییر خواهد داد.

لنزک (نتیجه گیری): همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، دیافراگم یکی از عوامل تاثیر گذار روی عمق میدان است. انتخاب دیافراگم کوچک/بسته منجر به عمق میدان زیاد می شود، بنابراین بیشتر توسط عکاسان منظره که به دنبال وضوح زیاد از پیش زمینه تا پس زمینه (وضوح در سراسر عکس) هستند مورد استفاده قرار می گیرد. اما دیافراگم بزرگ/باز منجر به عمق میدان کم می شود، یعنی صفحه ای باریک از فوکوس که هر سوژه ای در این فوکوس قرار گیرد واضح و شارپ ثبت خواهد شد. از این رو عکاسان پرتره بیشتر از دیافراگم های باز استفاده می کنند تا سوژه را در فوکوس قرار داده و پس زمینه را از فوکوس خارج کنند (به اصطلاح سوژه را از پس زمینه جدا می کنند) – این کار باعث شده پس زمینه مات شده و تمرکز بیننده روی سوژه اصلی یا مُدل قرار گیرد.

فاصله دوربین تا سوژه را تغییر دهید

در عکس بالا، من دوربین را به توپ بیسبال نزدیک تر کرده و در f/2.8 عکس گرفتم. نزدیک تر کردن دوربین به سوژه باعث می شود عمق میدان کاهش یافته (صفحه فوکوس باریک تر شده)، در نتیجه پس زمینه هر چه بیشتر مات گردد. پس اگر به دنبال ایزوله کردن سوژه یا جدا کردن آن از پس زمینه هستید، دیافراگم باز و نزدیک کردن دوربین به سوژه را امتحان کنید.

صفحه راهنمای زیر سه عامل تاثیر گذار بر عمق میدان (دیافراگم، فاصله کانونی و فاصله دوربین تا سوژه) را نشان می دهد. برای مشاهده اندازه بزرگ روی تصویر کلیک کرده و آن را ذخیره نمایید تا بتوانید تمامی این حالات را روی اشیاء تمرین نمایید. دو عامل را ثابت نگه دارید (مثلا فاصله کانونی و دیافراگم) سپس عامل دیگر (فاصله دوربین تا سوژه) را تغییر داده و عکاسی نمایید تا تاثیرش بر عمق میدان را به خوبی متوجه شوید.

در اینجا من فاصله کانونی و فاصله دوربین تا سوژه را ثابت نگه داشته و از توپ فوتبال با سه دیافراگم مختلف عکاسی کرده ام و شما می توانید تاثیر «دیافراگم» بر عمق میدان را بهتر مشاهده نمایید.

این عکس با دیافراگم f/32 گرفته شد. توجه کنید که پس زمینه چقدر واضح و شارپ است

اکنون، توجه کنید که ما چطور شروع به از دست دادن جزئیات (مات شدن) در کابینت پشت می کنیم. عکس بالا در f/11 گرفته شد.

در آخر، با عکاسی در f/2.8، پس زمینه بیشتر از فوکوس خارج و کمتر حواس پرت کننده شده است.

خب چیزی که شما در این مطلب لنزک یاد گرفتید یک راه عالی برای تمرین عمق میدان در خانه است – حتی در یک روز بارانی! بنابراین دوربین خود را برداشته، چند شیء کوچک برای عکاسی پیدا کرده و این کار ها را (با توجه به حالات مختلف در صفحه راهنما) در خانه تمرین کنید.

لطفا در قسمت نظرات زیر به اشتراک بگذارید که چطور کنترل عمق میدان توانست بر نحوه عکاسی شما تاثیر بگذارد. با انجام این تمرین چه چیز هایی یاد گرفتید؟

نویسنده: ویکی لویس (Vickie Lewis)

م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school

نظرات شما

  1. مرتضی

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۹

    سلام من میخوام با گوشی ایفون عکس بگیرم
    شی جلویی تار بشه و شی دورتر شفاف
    امکانش هست؟ با چه ترفندی؟

  2. رحیم

    ۲ شهریور ۱۳۹۸

    سلام، بسیار خوب، ساده ولی کامل، عالی بود خسته نباشید

  3. حسین

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

    سلام و خسته نباشید فراوون
    ممنون بابت سایت خیلی خوبتون

    1. سامان نویسنده

      ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

      سلام خدمت شما

      سلامت باشید، تشکر فراوان

      ممنون از اینکه برای سایت خودتون می نویسید و این حس خوب رو با ما به اشتراک می گذارید.

      سلامت و شاد باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *