آموزش عکاسی از حیوانات – با چه تنظیماتی از چهره حیوانات عکسهای پرتره بگیریم

به دلیل حرکات ناگهانی حیوانات، عکاسی از آنها چالش های زیادی دارد. اما با کمی حوصله و تنظیم مناسب دوربین می توانید لحظات زودگذری را ثبت کنید که مانند عکاسی از انسان حالت و احساس حیوان را به خوبی نشان دهد.

حیوانات سوژه های بسیار خوبی برای پرتره هستند، اما شما نمی توانید به آنها بگویید که بی حرکت بنشینند و برای دوربین لبخند بزنند. شما باید آماده باشید تا رفتار و حرکات آنها را در همان لحظه ای که رخ می دهد ثبت کنید، و همچنین باید تنظیمات دوربین را طوری انتخاب کنید تا به سرعت به نتیجه ای که می خواهید برسید.

برای امتحان کردن عکاسی از حیوانات، ما به روستای Pennywell در مرکز Devon رفتیم، در کنار حیوانات متنوعی که برای عکاسی وجود داشتند تعدادی بچه خوک هم بود که ما آنها را برای عکاسی انتخاب کردیم. بعضی از حیوانات خانگی بودند و در داخل خانه زندگی می کردند که به دلیل شرایط نوری سوژه مناسبی برای عکاسی محسوب نمی شدند، اما بعضی دیگر در محیط باز و در معرض نور طبیعی قرار داشتند.

وقتی با چنین سوژه های خوبی رو به رو می شوید تنظیمات غلط و کند دوربین می تواند شما را از داشتن عکسهای خوب محروم کند، پس قبل از هر چیز دوربین خود را طوری تنظیم کنید که در شرایط مختلف به سرعت بتوانید عکس خوبی بگیرید. شما باید زمانتان را صرف گرفتن عکسهای مد نظرتان بکنید نه اینکه نگران درست یا غلط بودن تنظیمات دوربینتان باشید.

اگر از مناظر، پرتره و یا هر سوژه ثابتی عکاسی می کنید خیلی خوب است که در هر عکس به صورت دستی تنظیمات دوربینتان را تغییر دهید، اما در این شرایط که سوژه شما متحرک است هیچ ایرادی ندارد که تنظیمات دوربین را به حالت خودکار قرار دهید تا بتوانید سرعت عکاسیتان را بالا ببرید.

تنظیمات فوکوس خودکار را هم باید تغییر دهیم. معمولاً در عکاسی اکثر ما دقت را بر سرعت در فوکوس در ارجحیت قرار می دهیم، اما در عکاسی از حیوانات دقیقاً شرایط برعکس است و سرعت بر دقت ارجحیت دارد.

حیوانات بزرگ مثل اسب نسبتاً حیوانات آرام و مطیعی هستند، اما گوسفند، خوک، بز و پرندگان سریع و پیش بینی نشده حرکت می کنند. شما می توانید عکسهایی از چهره آنها بگیرید، اما باید سریع عمل کنید، چون در یک لحظه می توانند رویشان را برگدانند و سمت حرکتشان را تغییر دهند.

حال ما قصد داریم شما را برای عکاسی از حیوانات راهنمایی کنیم؛ به خاطر داشته باشید تا کفش های بلند و تعداد زیادی حافظه برای دوربینتان به همراه داشته باشید.

دوربین خود را برای عکاسی از حیوانات تنظیم کنید

معمولاً همیشه و در عکاسی های روزمره دوربین را طوری تنظیم می کنید که دقیق، کنترل شده و قابل پیش بینی عمل کند، اما برای عکاسی از حیوانات با توجه به جنب و جوش زیاد آنها شما می خواهید تنظیمات دوربینتان طوری باشد که بتوانید در شرایط گوناگون سریع عمل کنید. این بدین معنی است که شما باید تنظیمات دوربینتان را برای عکاسی پرتره از حیوانات تنظیم کنید. نکته های زیر را دنبال کنید تا به بهترین نتیجه برسید…

۱

فلاش دوربین را خاموش کنید

از فلاش برای عکسهای پرتره حیوانات استفاده نکنید. ممکن است در داخل طویله نور کافی وجود نداشته باشد اما می توانید با استفاده از ISO این کم نوری را جبران کنید. در این حالت در عکس نویز ایجاد می شود اما بهتر از عکس کم نور است. اگر از کارکنان آنجا بخواهید آنها حیوانات را برای شما نگه می دارند تا راحت تر بتوانید از آنها عکس بگیرید.

۲

از حالت عکس برداری پیاپی (متوالی) استفاده کنید

حیوانات غیر قابل پیش بینی هستند، و خیلی سخت می توان تشخیص داد چه لحظه ای برای عکس گرفتن مناسب تر است، بنابراین بهتر است به جای یک عکس چندین عکس پشت سر هم بگیرید. دو یا سه عکس پشت سر هم کافی است، و بهتر است با سه عکس به دوربین استراحتی دهید تا بافر آن خالی شده و دوباره آماده عکاسی شود.

۳

فوکوس اتوماتیک پیاپی

فوکوس کردن روی حیوانات می تواند کار دشواری باشد، چراکه مدام در حال حرکت هستند. فوکوس لحظه ای – تک عکس (Single-shot AF) برای عکاسی از حیواناتی که برای لحظاتی ساکن می مانند مناسب است، اما برای حیواناتی که حرکت زیادی دارند بهتر است از فوکوس پیاپی یا متوالی (Continuous AF) استفاده کنید، در این حالت وقتی دکمه شاتر تا نیمه پایین باشد دوربین با تکان خوردن سوژه فوکوس خود را تغییر می دهد.

۴

نقاط فوکوس

معمولاً ما پیشنهاد می کنیم از یک نقطه فوکوس استفاده کنید تا کنترل بیشتری روی نقطه فوکوس داشته باشید، اما شما نمی دانید حیوانی که از آن عکس می گیرید قرار است به کدام طرف حرکت کند و کدام قسمت کارد قرار بگیرد. حالت فوکوس خودکار در نقطه خودکار (Auto-area AF) به شما کمک می کند تا در نقطه نزدیک تر به دوربین فوکوس انجام شود.

۵

تعادل رنگ سفید خودکار

اگر از محیط بیرون به داخل طویله وارد شوید نور عکس تغییر می کند، و نه فقط شدت آن. نورهای مصنوعی کار ما را برای تنظیم تعادل رنگ سفید (White balance) سخت می کنند، بنابراین خیلی ساده تر خواهد بود اگر آن را در حالت خودکار بگذارید. در اکثر اوقات دوربین در تراز سفیدی خوب عمل می کند و نور مناسبی ثبت می کند که اگر با فرمت RAW عکس هایتان را بگیرید در صورت ثبت نورها به شکل نادرست می توانید بعدا آن را درست تنظیم کنید.

۶

از پشت قفس عکس بگیرید

برای عکس گرفتن از داخل یک قفس دوربین خود را آنقدر به قفس نزدیک کنید تا لنز دوربین به میله های قفس برخورد کند، در این حالت وقتی روی حیوان مورد نظر فوکوس کنید آنقدر این میله ها محو هستند که به راحتی دیده نمی شوند. شما در این عکس چهار خانه های محوی را مشاهده می کنید، اما در عین حال خروس کاملاً واضح و درست دیده می شود.

برای عکاسی از حیوانات مقدار ایزو را خودکار بگذارید

وقتی کلمه ایزو خودکار (Auto ISO) را می شنوید فکر می کنید این گزینه برای دوربین های غیر حرفه ای طراحی شده است. اما در دوربین Nikon D-SLR معنی کاملاً متفاوتی می دهد.

این گزینه راهی است برای استفاده از پایین ترین مقدار ایزو در کنار سرعت شاتری که لرزش دست را ثبت نکند.

این گزینه برای زمانی مناسب است که مدام بین شرایطی با نور کم و نور زیاد تغییر مکان می دهید.

امکانات حالت ایزو خودکار

در قسمت تنظیمات دوربین به آدرس رو به رو بروید: Shooting Menu -> ISO sensitivity . سپس ISO sensitivity auto control را در حالت روشن قرار دهید، حال بیشترین مقدار ایزو که برای شما مناسب است و کمترین مقدار سرعت شاتر را طوری که لرزش دست محسوس نباشد انتخاب کنید.

عکس بگیرید!

در این تنظیماتی که قرار دادید دوربین ایزو را تا جایی بالا می برد که کمترین مقدار سرعت شاتر برای نور مناسب انتخاب شود. این عکس با سرعت شاتر ۱/۱۲۵s و مقدار ایزو ۲۵۰۰ گرفته شده، که یک ترکیب خیلی خوب بین سرعت شاتر و مقدار ایزو بوده تا یک عکس زیبا به دست بیاید، و تنها کاری که شما انجام دادید فشردن دکمه شاتر بوده و دوربین همه تنظیمات را خود انجام می دهد.

نکات نهایی در عکاسی چهره از حیوانات

در ادامه به تعدادی نکته جانبی خواهیم پرداخت که به شما در عکاسی حیوانات کمک خواهند کرد.

با لنز واید عکس بگیرید

اگر می خواهید عکستان از حیوانات طبیعی به نظر بیاید بهتر است از لنزهای با زوم بالا استفاده کنید، اما می توانید کاری خلاف این انجام دهید و از لنزهای واید استفاده کنید تا عکسی طنز داشته باشید. ممکن است مجبور شوید عکسهای زیادی بگیرید تا به خواسته تان برسید، تا جایی که می توانید نزدیک شوید، و حواستان به بینی خیس و زبان کثیفشان باشد.

بینی را واضح ثبت کنید

قسمتی از حیوانات که باید واضح ثبت شود بینی آنها است، نه چشمانشان!

فوکوس اولیه بکنید

به جای تکیه بر فوکوس خودکار پیاپی سعی کنید به صورت دستی جایی فوکوس کنید که انتظار دارید حیوان در آنجا ظاهر شود تا عکسی اتفاقی بگیرید. با توجه به حیوانی که از آن عکس می گیرید و حرکاتش، ممکن است با این روش به نتیجه بسیار بهتری برسید و در زمان ویرایش عکسها صرفه جویی کنید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *