آموزش عکاسی از سوژه های معمولی

شما چطور از سوژه های معمولی عکس های فوق العاده (غیر معمول) می گیرید؟ بسیاری از عکاسان فکر می کنند که این کار غیر ممکن است. آنها فکر می کنند که بهترین عکاسی، به مکان های پرت و دور افتاده یا مناظر و چشم اندازهای وسیع نیاز دارد. با این حال ایجاد عکس های زیبا از چیزهای روزمره نه تنها امکان پذیر، بلکه آسان است! در این مقاله پنج راه برای ایجاد عکس های فوق العاده از سوژه های معمولی به شما آموزش داده خواهد شد.

۱

زاویه عکاسی خود را تغییر دهید

من با یک ترفند ساده اما بسیار مفید شروع می کنم، که تغییر زاویه دوربین است. بسیاری از عکاسان از موقعیت ایستاده عکس می گیرند، و این می تواند نقطه شروع مفیدی باشد.

با این حال زمانی که با یک سوژه معمولی مواجه می شوید، مهم است که بعضی چیزها را تغییر دهید. در غیر این صورت، یک تصویر کسل کننده خواهید داشت که هر کسی می توانست آن را بگیرد.

من برای گرفتن این تصویر زیر برگ ها ایستادم.

در عوض، باید خلاق تر باشید. سعی کنید دولا شوید و پایین بروید، به طوری که رو به بالا از سوژه خود عکس بگیرید. این کار یک حس درام ایجاد می کند و سوژه شما در کادر بزرگ جلوه می کند.

من اغلب روی زمین دراز می کشم، به خصوص هنگام عکاسی حیات وحش. پایین آمدن تا این سطح، حتی با وجود معمولی ترین سوژه ها، به تصاویر شما یک حس صمیمیت می دهد و نگاه بیننده را به سمت آن هدایت می کند.

یک گزینه دیگر عکاسی از بالاست. شما می توانید دوربین را بالای سر خود نگه دارید، و از صفحه نمایش LCD برای ترکیب بندی عکس خود استفاده کنید. یا می توانید راهی برای بالا بردن خودتان با استفاده از یک صندلی، یک بالکن، یا چند پله پیدا کنید.

صرف نظر از این که از چه روشی استفاده می کنید، با تغییر زاویه دید خود، متوجه خواهید شد که می توانید حتی به معمولی ترین سوژه ها نیز جذابیت ببخشید.

۲

در نور دراماتیک عکس بگیرید

راه دوم برای گرفتن عکس های فوق العاده، استفاده از نورپردازی دراماتیک است. نورپردازی دراماتیک می تواند به طور چشمگیری احساس و حالت تصاویر شما را تقویت کند. بنابراین، با استفاده از نورپردازی دراماتیک، می توانید از سوژه های معمولی تصاویر قوی ایجاد کنید.

چطور باید نورپردازی دراماتیک ایجاد کنید؟

یکی از انواع نورپردازی دراماتیک مورد علاقه من نورپردازی مستقیم از پشت است. منظور از این نوع نورپردازی شرایطی است که در آن خورشید در پایین آسمان و دقیقا پشت سوژه شما قرار دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش عکاسی با نور پشت

خورشید درست در کنار درخت در پس زمینه در حال غروب بود.

مطمئن شوید که خود خورشید در تصویر نباشد. می توانید خورشید را پشت سوژه پنهان کنید یا طوری عکس بگیرید که خورشید درست بیرون از کادر باشد.

نورپردازی مستقیم از پشت می تواند به تنهایی یک تصویر غیر جذاب را نجات دهد. می تواند باعث شود که بینندگان در مسیر خود توقف کنند، و جذب کنتراست (تضاد بین روشنایی و تاریکی) بالا و درام تصویر شوند.

آن را امتحان کنید. من تضمین می کنم که بهبودهای بزرگی در عکس های خود خواهید دید.

۳

ترکیب بندی های انتزاعی پیدا کنید

راه سوم برای گرفتن عکس های فوق العاده از سوژه های معمولی این است که به دقت به دنبال ترکیب بندی های انتزاعی بگردید.

ترکیب بندی های انتزاعی ترکیب بندی هایی هستند که سوژه را صرفا به عنوان سوژه نمی بینند. یک تصویر انتزاعی خوب بر خطوط، اشکال، و رنگ ها بیش از هر المان واقعی قابل شناسایی دیگری تاکید دارد.

لنزک: برای آشنایی بیشتر با عکاسی انتزاعی یا آبستره (abstract photography) مطلب «تعریف عکاسی انتزاعی – آموزش راهکار هایی برای ثبت عکس های انتزاعی» را مطالعه نمایید.

اغلب اوقات می توان با زوم کردن (شاید با یک لنز ماکرو) عکس های انتزاعی خوبی گرفت. اما شما می توانید عکس های انتزاعی زیبا را با هر لنزی بگیرید.

چطور؟

ترفند این است که طرز فکر معمول و همیشگی در مورد سوژه را فراموش کنید. فرض کنید دارید از یک گل رز عکس می گیرید. نباید به رز به عنوان یک گل فکر کنید، بلکه از لحاظ خطوط ظریف، رنگ قوی، و پیچ و خم هایش به آن فکر کنید.

با در نظر گرفتن این المان ها در ذهن، ترکیب بندی کنید.

حتی اگر سوژه شما کاملا معمولی باشد، یافتن ترکیب بندی های انتزاعی برای کسل کننده ترین سوژه ها نیز نتایج شگفت انگیزی خواهد داشت.

۴

از تکنیک های عکاسی خلاقانه استفاده کنید

منظور من از «تکنیک های عکاسی خلاقانه» ترفندهایی است که عکاسان حرفه ای به کار می برند.

این ترفندها حس خاصی به هر عکس می بخشند. با استفاده از این ترفندها، تصاویر روزمره شما پر انرژی و جذاب خواهند شد.

من امروز دو تا از این ترفندها را برای شما به اشتراک می گذارم.

اولین تکنیک «لنز آزاد (freelensing)» نام دارد. این تکنیک شامل جدا کردن لنز از دوربین و نگه داشتن آن با دست در جلوی بدنه دوربین است.

با کج کردن لنز در جهت های مختلف، می توانید قسمتی از تصویر که در فوکوس قرار دارد را تغییر دهید، که به جلوه های بسیار خلاقانه ای منجر خواهد شد.

من اغلب هنگام عکاسی از طبیعت از این تکنیک استفاده می کنم.

من از تکنیک لنز آزاد برای ثبت این عکس از برگ های پاییزی استفاده کردم.

تکنیک دوم «حرکت عمدی دوربین یا ICM» نام دارد. شما تنها باید سرعت شاتر خود را بر روی مدت زمان قابل توجهی تنظیم کنید (بین ۱/۵۰ ثانیه و ۲ ثانیه مدت زمان خوبی برای شروع است).

سپس، هنگامی که دکمه شاتر را فشار دادید، به طور عمدی دوربین را در طول نوردهی حرکت دهید. می توانید پنینگ از چپ به راست را امتحان کنید. یا می توانید دوربین را پایین بیاورید. در واقع، می توانید از هر نوع حرکتی استفاده کنید، محدودیتی وجود ندارد!

این تکنیک حرکت عمدی دوربین بدون شک به تصاویر انتزاعی خیره کننده ای منجر خواهد شد. بنابراین دست به کار شوید و امتحان کنید!

کتاب آهسته – آموزش عکاسی با نوردهی طولانی

لنزک: برای کسب آموزش بیشتر در زمینه نوردهی طولانی و تکنیک حرکت عمدی دوربین، کتاب «آهسته» را دانلود و مطالعه نمایید.

۵

کمی ویرایش کنید

بعضی از عکاسان اغلب مرحله پس پردازش را نادیده می گیرند، و فکر می کنند که غیر ضروری است. اگرچه شما مجبور نیستید تصاویر خود را ویرایش کنید، اما حتی یک ویرایش ظریف نیز می تواند جنبه های خاصی از یک عکس را برجسته تر کند. ویرایش می تواند یک عکس را دلپذیر، رنگارنگ، یا دراماتیک کند.

به طور خلاصه، کمی ویرایش می تواند عکس های معمولی شما را فوق العاده کند.

یکی از ترفندهای مورد علاقه من برای ویرایش عکس یک سوژه معمولی، بسیار ساده است؛ تبدیل آن به سیاه و سفید.

من نسخه رنگی عکس این حیوان خانگی را دوست داشتم، اما عاشق درام نسخه سیاه و سفید آن شدم.

چه چیز خاصی در مورد تصاویر سیاه و سفید وجود دارد؟

تصاویر سیاه و سفید با حذف تمام رنگ ها، بر کنتراست بین المان های یک صحنه تاکید می کنند. این امر تصاویر شما را بسیار هنری تر و دراماتیک تر می کند.

با کمی ویرایش عکس هایتان، می توانید آنها را در صفحه نمایش برجسته کنید. می توانید به آنها انرژی و جذابیت ببخشید. تصاویری ایجاد خواهید کرد که حتی سالها بعد نیز به آنها افتخار می کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ باید و نباید در روتوش عکس ها

ن

نتیجه گیری

با تغییر زاویه دید خود، عکاسی در نور دراماتیک، یافتن ترکیب بندی های انتزاعی، استفاده از تکنیک های خلاقانه، و با کمی ویرایش عکس هایتان، می توانید حتی از معمولی ترین سوژه ها نیز تصاویر خیره کننده ای بگیرید.

بنابراین بیرون بروید و شروع به عکس گرفتن کنید!

نکته دیگری در مورد گرفتن عکس های عالی از سوژه های معمولی در ذهن دارید؟ آنها را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید!

نویسنده: جیمیز دمپسی (Jaymes Dempsey)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *