آموزش عکاسی از ماه: تجهیزات و تنظیمات دوربین پیشنهادی

به یک آموزش عکاسی از ماه مختصر و مفید با متن روان (بدون اصطلاحات پیچیده) نیاز دارید که بگوید برای عکس گرفتن از ماه با چه تجهیزات عکاسی و تنظیمات دوربینی شروع کنید؟ این مقاله برای شماست و مقدمات عکاسی از ماه را در اختیارتان قرار می دهد. ماه به عنوان درخشان ترین شیء آسمان شب، قرن ها مردم جهان را مجذوب خود کرده است. ماه فریبنده است. همچنین یکی از جالب ترین سوژه ها برای یادگیری عکاسی است. همه دوست دارند ماه را تماشا کنند، اما آیا تا به حال پیش آمده که به آسمان شب نگاه کرده و فکر کنید که «چطور می توانم این پدیده باشکوه را ثبت کنم؟» خب، من نکاتی در مورد ماه و توصیه هایی مربوط به تجهیزات و تنظیمات دوربین را در این آموزش مطرح کرده ام که برای دستیابی به عکس های بهتر از ماه باید در نظر بگیرید.

هنگامی که به آسمان شب نگاه می کنید تا ماه زیبا و آرام را نگاه کنید، ممکن است متوجه شوید که ماه هر شب کمی متفاوت به نظر می رسد. علت آن این است که ماه فازها و انواع مختلفی دارد.

۱

فازهای ماه

ماه گرفتگی جزئی، انگلستان

میزان نور خورشیدی که بر روی سطح ماه منعکس می شود که ما از نقطه دید خود بر روی زمین می توانیم ببینیم، هر روز متفاوت است و این چیزی است که به آن فاز ماه می گوییم.

فاز های ماه

فازهای ماه در طول ماه قمری عبارتند از:

ماه نو (New Moon)
لحظه ای که خورشید و ماه هم تراز می شوند، و ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد، رخ می دهد

– هلال افزاینده (Waxing Crescent Moon)
زمانی که هلال باریکی از ماه بعد از ماه نو قابل مشاهده می شود

تربیع اول (First Quarter Moon)
لحظه ای که ماه به یک چهارم اول مدار خود حول زمین می رسد

محدب افزاینده (Waxing Gibbous Moon)

ماه کامل (Full Moon)

محدب کاهنده (Waning Gibbous Moon)

تربیع سوم (Third Quarter Moon)

و هلال کاهنده (Waning Crescent Moon)

برای مشاهده تصاویر و کسب اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله از سایت راسخون را مطالعه نمایید. همچنین سایت نجوم ایران یک ابزار دارد که با وارد کردن تاریخ می توانید فاز ماه را مشاهده نمایید.


انواع مختلف ماه کامل

سوپر ماه خونین آبی، انگلستان

ماه کامل زمانی رخ می دهد که آن طرف از ماه که رو به زمین است به طور کامل توسط خورشید روشن شود. چندین نوع ماه کامل غیر معمول وجود دارد که به دلیل موقعیت خود نسبت به خورشید و زمین، از لحاظ رنگ و اندازه متفاوت به نظر می رسند. این ماه ها شامل ماه خونین (Blood Moon) (که قرمز به نظر می رسد و در یک ماه گرفتگی کامل، زمانی که زمین بین ماه و خورشید قرار می گیرد، رخ می دهد)، سوپر ماه (Super Moon) (ماهی که بزرگتر به نظر می رسد، چون به زمین نزدیک تر است)، ماه آبی (Blue Moon) (ماه «اضافی» در فصلی با چهار ماه کامل یا دومین ماه کامل در یک ماه تقویم) و ماه هنگام برداشت یا درو (Harvest Moon) (ماه کامل و روشن که نزدیک به شروع پاییز رخ می دهد) می باشند.

۲

تجهیزات عکاسی از ماه

هنگام عکاسی از ماه کامل یا فازهای مختلف ماه، به برخی تجهیزات ضروری نیاز دارید. من توصیه می کنم که برای ثبات تصویر از سه پایه استفاده کنید. اگرچه ممکن است با نگه داشتن دوربین در دست مشکلی نداشته باشید، اما با نصب دوربین خود بر روی سه پایه و جلوگیری از لرزش دوربین، نتایج بهتری به دست خواهید آورد. علاوه بر این، یک ریموت کنترل شاتر ابزار مفیدی است که به جلوگیری از لرزش دوربین کمک می کند. البته ضروری نیست، چون می توانید از سلف تایمر دوربین خود نیز استفاده کنید.

بیشتر بیاموزید: ۵ نکته برای عکاسی دوربین در دست بدون سه پایه

از کدام لنز استفاده کنیم

ماه بر فراز منظره، دارتمور، انگلستان

نوع لنزی که استفاده می کنید تا حد زیادی به این که می خواهید ماه را در یک منظره، یا به صورت یک تصویر کلوزآپ همراه با جزئیات ثبت کنید، بستگی دارد. لنزهای واید برای عکاسی از ماه بر فراز یک منظره جالب، عالی هستند. یک لنز تله نیز انتخابی عالی برای نزدیک تر شدن به ماه جهت نشان دادن جزئیات روی سطح آن است. استفاده از لنزی با فاصله کانونی زیاد و محدوده ۳۰۰-۴۰۰mm را در نظر بگیرید.

۳

تنظیمات دوربین برای عکاسی از ماه

خب و اما برای عکس گرفتن از ماه از چه تنظیمات دوربینی استفاده کنیم؟

طلوع ماه

هنگامی که یک لنز انتخاب کرده و دوربین خود را بر روی سه پایه نصب کردید، باید تنظیمات خود را انتخاب کنید. این ها تنظیمات پیشنهادی من برای شروع هستند:

۱- ایزو را بر روی ۱۰۰ تنظیم کنید – برای جلوگیری از نویز و دانه دانه شدن تصویر.

۲- سپس، یک دیافراگم در محدوده f/8 – f/16 انتخاب کنید تا عکس های واضح تر و تمیزتری به دست آورید.

۳- در مورد سرعت شاتر، ۱/۶۰ تا ۱/۱۲۵ ثانیه باید نقطه شروع خوبی باشد.

۴

بر روی ماه فوکوس کنید

ماه و آسمان، انگلستان

هنگامی که تنظیمات را اعمال کردید، تمام کاری که اکنون باید انجام دهید این است که فوکوس دوربین خود را تنظیم کنید. من دوست دارم از فوکوس دستی دوربینم برای فوکوس بر روی ماه استفاده کنم. زمانی که با استفاده از فوکوس دستی به فوکوس واضح و شارپی رسیدید، آماده عکس گرفتن از ماه هستید.

طبق تجربه من، فوکوس دستی بهتر از فوکوس خودکار است، چون سطح ماه گاهی اوقات خیلی تاریک تر از آن است که با فوکوس خودکار دوربین تشخیص داده شود و فوکوس دستی برای به دست آوردن عکس های شارپ تر در نور کم، قابل اطمینان تر است. با استفاده از فوکوس دستی، اگر تنظیمات دوربین شما به هر دلیلی دقیق نباشند، هنوز هم عکس های نسبتا شارپی خواهید داشت که می توانید آنها را در نرم افزار ویرایش خود بازیابی کنید.

اگر تمام این نکات را به کار بگیرید، عکس های بهتری از ماه به دست آورده و به عکاسی از ماه در بهترین زمان مجهز خواهید شد.

ن

نتیجه گیری

به طور خلاصه، عکاسی از ماه یکی از لذت بخش ترین موضوعاتی است که هر عکاس می تواند یاد بگیرد. برای به دست آوردن عکس های بهتر از فازها و انواع مختلف ماه، مطمئن شوید که از سه پایه استفاده کنید. همچنین، استفاده از یک ریموت کنترل شاتر کابلی یا بیسیم را در نظر بگیرید، یک لنز واید یا تله انتخاب کنید، تنظیمات درست را به دست آورید، و دوربین خود را به صورت دستی بر روی ماه فوکوس کنید.

شما نکته دیگری برای عکاسی بهتر از ماه در نظر دارید؟

لطفا نظر خود را در پایین سایت بنویسید و ثبت نمایید. ما تک تک پیام های شما عزیزان را می خوانیم، از بازخورد شما استفاده می کنیم و انرژی مثبتی که برایمان می فرستید، نیروی محرکه فعالیت تیم لنزک است.

نویسنده: جرمی فلینت (Jeremy Flint)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *