آموزش عکاسی از محصولات در نور طبیعی

عکاسی از محصولات حتما به یک استودیو کاملا مجهز و تجهیزات تخصصی و پیچیده زیاد نیاز ندارد. عکس های محصول باکیفیت و حرفه ای که در تبلیغات می بینیم ممکن است برای یک تازه کار دور از دسترس به نظر برسند، اما عکاسی از محصولات همیشه به یک روش انجام نمی شود. این آموزش عکاسی گام به گام شما را به سمت روند بسیار ساده تری هدایت می کند که به شما کمک می کند تا شروع به عکس گرفتن از محصولات با حداقل تجهیزات کنید. تجهیزات پایه، مهارت عکاسی پایه و توجه به جزئیات و البته تمرین می تواند شما را در این مسیر به پیش برده و نتایجی به شما بدهد که عکس های عالی برای فروش تهیه کنید.

عکاسی از محصولات می تواند کار دلهره آوری به نظر برسد. اگر به تبلیغات زیادی نگاه کنید، خودتان را غرق در تعداد زیادی عکس های محصول باکیفیت و حرفه ای می بینید که ممکن است برای یک تازه کار دور از دسترس به نظر برسند (و احتمالا همینطور هم هست). مسئله این است که عکاسی از محصولات همیشه به یک روش انجام نمی شود. در بسیاری از موارد، یک رویکرد بسیار ساده تر این کار را به خوبی انجام خواهد داد.

این مقاله شما را به سمت روندی هدایت می کند که به شما کمک می کند تا شروع به عکس گرفتن از محصولات با حداقل تجهیزات کنید. در این مثال ها، حتی به یک استودیو نیز نیازی ندارید، تنها یک حیاط پشتی، و آب و هوای خوب کافی است. همچنین خواهید دید که می توانید برخی از تجهیزات کیت (در این مورد رفلکتور و دیفیوزر) را با برخی چیزهای ساده و ارزان قیمت جایگزین کنید.

آنچه نیاز دارید

به جز یک استثنای اختیاری، شما تنها به برخی از تجهیزات کیت پایه برای دنبال کردن روند مطرح شده در اینجا نیاز خواهید داشت.

دوربین – نیازی به گفتن این مورد نیست. شما به یک دوربین نیاز خواهید داشت.

لنزها – برای به دست آوردن بهترین نتایج شما باید لنزی با یک فاصله فوکوس نزدیک (اگر محصولات شما نسبتا کوچک هستند) و یک فاصله کانونی که به شما امکان پر کردن کادر را می دهد، انتخاب کنید.

اگر محصولاتی که از آنها عکس می گیرید خیلی کوچک باشند، باید یک لنز ماکرو انتخاب کنید. لنزهای سریع در اینجا اهمیت چندانی ندارند، چون شما باید دیافراگمی انتخاب کنید که فوکوس کامل بر روی تمام قسمت های سوژه شما را تضمین کند.

سه پایه – از آنجا که این عکاسی از اشیاء بی جان است، شما قطعا باید از یک سه پایه استفاده کنید. علت آن با خواندن این مقاله برایتان واضح می شود، اما به طور کلی سه پایه کار شما را بسیار آسان تر می کند.

یک فضای باز – در مورد محل عکاسی، تمام چیزی که برای شروع کار با این آموزش عکاسی نیاز دارید یک فضای باز است. حتی یک حیاط پشتی کوچک هم خوب است. هر جایی که یک پس زمینه تمیز و مناسب به شما بدهد خوب است.

دستمال کاغذی – شما می توانید به جای یک دیفیوزر اختصاصی، از دستمال کاغذی استفاده کنید. برای سهولت در استفاده، می توانید آن را با یک گیره یا نوارچسب بر روی یک قاب عکس نصب کنید. این به شما اجازه می دهد تا نور طبیعی را در عکس های خود کنترل و دستکاری کنید. من از یک دیفیوزر اختصاصی در این آموزش استفاده کردم، اما دستمال کاغذی نیز به همین خوبی عمل می کند.

کارت (مقوا) های سیاه و سفید (تخته فوم نیز خوب است) – از این کارت ها به ترتیب به عنوان رفلکتور و مسدود کننده استفاده کنید تا کنترل بیشتری بر دستکاری نور به شما بدهد.

پس زمینه – استفاده از محیط اطراف به عنوان پس زمینه در بسیاری از اوقات خوب است، اما گاهی اوقات ممکن است به چیز متفاوتی نیاز داشته باشید.

نمی خواهید بر چیزهای موجود متکی باشید؟ پس زمینه خودتان، مانند این تخته های خاص منظوره را به همراه بیاورید، یا از کاغذهای رنگی ساده استفاده کنید. گزینه های بی شماری وجود دارد.

مدیریت رنگ – بسته به این که از چه چیزی عکاسی می کنید و عکس محصول را برای چه کسی می گیرید، مدیریت رنگ ممکن است اختیاری باشد، یا ممکن است یک الزام قانونی باشد.

ابزارهایی مانند ColorChecker Passport برای به دست آوردن رنگ های دقیق در تصاویر شما ضروری هستند.

حتی اگر این مسئله برای موقعیت شما لازم نباشد، باز هم ایده خوبی است. کلمه «محصول» نشان می دهد که شما دارید چیزی می فروشید. حتی اگر فقط دارید از محصولی برای نمایش در فروشگاه اینترنتی عکاسی می کنید، مطمئن شوید که نمایش دقیقی از آنچه که می فروشید ارائه می دهید. این راهی برای رفتار محترمانه با افرادی است که محصول خود را به آنها می فروشید. اگر خدمات تجاری برای یک مشتری ارائه می دهید، نمایش دقیق محصول ممکن است یک الزام قانونی باشد. قبل از شروع کار تحقیق کنید و از این موضوع مطلع شوید.

نکته: اگرچه می توانید از دستمال کاغذی و تخته فوم برای جلوه های عالی استفاده کنید، اما من هنوز هم معتقدم که باید یک یا دو رفلکتور پنج کاره بخرید. این رفلکتورها دارای رفلکتورهای سفید و نقره ای، دیفیوزر و مسدود کننده می باشند. Godox یکی از این رفلکتورها را به قیمت ۱۵ دلار می فروشد، پس جای هیچ بهانه ای باقی نمی ماند. همچنین می توانید از رفلکتورهای پنج کاره به عنوان پس زمینه نیز استفاده کنید.

شروع کار

هنگامی که تجهیزات عکاسی خود را آماده کردید، این فرآیند تقریبا ساده است.

۱

پیدا کردن یک جا

پیدا کردن جایی که فضای زیادی برای کار و یک پس زمینه مناسب به شما بدهد، ممکن است مهم ترین گام باشد.

زمانی که از اشیاء کوچک عکس می گیرید، جایی که برای چیدمان خود انتخاب می کنید زیاد مهم نیست. از آنجا که فوکوس تصویر شما صرفا بر روی محصول است، المان های دیگر مانند پس زمینه در اغلب موارد جای زیادی در کادر شما اشغال نمی کنند. اگر بتوانید جایی پیدا کنید که یک پس زمینه تمیز به شما بدهد (یا جایی که بتوانید پس زمینه خودتان را در آن قرار دهید) و فضای زیادی برای کار کردن داشته باشد، خوب است.

اگر با اشیاء کوچک در فاصله نزدیک با دوربین کار می کنید، از دیافراگم های کوچک مانند f/16 استفاده کنید. اگر یک پس زمینه خارج از فوکوس (مات) می خواهید، باید مطمئن شوید که فاصله خوبی بین سوژه و پس زمینه وجود داشته باشد.

وارد مباحث ریاضی نمی شویم، به طور کلی هرچه دوربین شما به سوژه نزدیک تر باشد، عمق میدان کمتر می شود. وقتی واقعا نزدیک می شوید (به خصوص با لنزهای ماکرو)، سطح کانونی به یک مقدار بسیار کم کاهش می یابد. برای غلبه بر این مشکل، از دیافراگم های بسته تر استفاده کنید.

بیشتر بیاموزید: عکاسی از چیزهای کوچک به سبک عکاسی از محصولات

از نظر نورپردازی، تا زمانی که نور وجود دارد، مشکلی نخواهید داشت. اگر تمام تجهیزات ذکر شده در بالای این مقاله را دارید، در اکثر موقعیت ها می توانید نور را دستکاری کنید.

نور روز زیاد؟ مشکلی نیست. سایه؟ مشکلی نیست. هر زمان از روز می تواند خوب باشد به جز شب که احتمالا باید یک منبع نور اکسترنال اضافه کنید.

۲

چیدمان

از آنجا که این نقطه با نور مستقیم خورشید روشن شده بود، من قبل از هر کاری دیفیوزر را بالای آن قرار دادم.

اکنون که جای مورد نظر خود را پیدا کردید، تصمیم بگیرید که چیدمان خود را در کجا می خواهید برپا کنید و در کجا قصد دارید از محصول خود عکس بگیرید. دوربین را روی یک سه پایه قرار داده و مطمئن شوید که ایده خوبی در مورد نحوه کادربندی محصول خود دارید.

اکنون می توانید نورپردازی خود را ارزیابی کنید. اگر در نور روز در فضای باز هستید، دستمال کاغذی را به عنوان یک دیفیوزر (پخش کننده نور) در بالای جایی که محصولتان قرار می گیرد، نصب کنید. هر گونه پخش کننده نوری که استفاده می کنید، باید قبل از شروع هر کار دیگری در جای خود قرار گیرد. پخش کننده نور بر رنگ تصاویر شما تاثیر خواهد گذاشت. قرار دادن آن در جای خود به شما اجازه می دهد تا همانطور که بر روی ترکیب بندی خود کار می کنید، نور را آنطور که قرار است در عکس های شما دیده شود، ببینید.

۳

مدیریت رنگ

وقتی نور پخش شد، به سراغ گام بعدی یعنی مدیریت رنگ بروید. برای جلوگیری از جابجا شدن سوژه، شما باید این کار را قبل از قرار دادن آن در جای خود انجام دهید.

اگر تصمیم دارید رنگ ها را به طور دقیق تنظیم کنید، همین حالا این کار را انجام دهید. کارت خاکستری خود (یا هر ابزاری که انتخاب کرده اید) را در جایی که محصول شما قرار خواهد گرفت، تحت شرایط نورپردازی دقیقی که تصاویر نهایی شما با آن ایجاد خواهند شد، قرار دهید. یک عکس از کارت بگیرید. اگر تراز سفیدی را در داخل دوربین تنظیم می کنید، اکنون این کار را انجام دهید. اگر از ابزاری مانند ColorChecker Passport که در تصویر بالا نشان داده شده استفاده می کنید، می توانید آن را بعدا با نرم افزار تنظیم کنید.

بیشتر بیاموزید: آموزش کامل تراز سفیدی در دوربین و با فتوشاپ

۴

سوژه را در جای خود قرار دهید

برای به دست آوردن ترکیب بندی مورد نظر خود، سوژه را در جایی که می خواهید قرار دهید. وقتی این کار را انجام دادید، می توانید شروع به اصلاح نورپردازی کنید. (این تصویر با حذف پانل پخش کننده نور گرفته شده است).

گام بعدی این است که برای به دست آوردن ترکیب بندی مورد نظر، محصول خود را در جای مناسب قرار دهید. سوژه و موقعیت دوربین را تنظیم کنید تا زمانی که جلوه دلخواه خود را به دست آورید. من متوجه شده ام که انجام درست این کار در این مرحله مهم است. وقتی این کار را انجام دادید، می توانید هر چیز دیگری (مانند نورپردازی) را تنظیم کرده، و عکس های آزمایشی گرفته شده را با هم مقایسه کنید. همچنین به شما اجازه می دهد تا بعدا در مرحله ویرایش چند عکس با نوردهی مختلف را با هم ترکیب کنید (به شرطی که انجام این کار مجاز باشد).

۵

دیافراگم خود را انتخاب کنید

وقتی می خواهید چیزی را بفروشید، جزئیات ضروری هستند. تصویر سمت چپ با f/4 گرفته شده و می بینید که بسیاری از جزئیات توسط عمق میدان محو شده اند. در تصویر سمت راست، تمام جزئیات نشان داده شده است، اما پس زمینه کمتر محو است.

در مورد محصولات، اکثر اوقات شما باید دیافراگمی انتخاب کنید که حداکثر فوکوس را بر روی کل سوژه ارائه دهد. از آنجا که عمق میدان بیشتر تحت تاثیر فاصله دوربین از سوژه قرار می گیرد، اشیاء کوچک نزدیک به دوربین (به خصوص با یک لنز ماکرو) شما را به استفاده از دیافراگم های بسیار بسته تر از آنچه که ممکن است معمولا در موقعیت های دیگر استفاده کنید، سوق خواهند داد. اگر لازم است، چند عکس آزمایشی با تنظیمات دیافراگم مختلف بگیرید. نتایج را بررسی کنید تا وقتی که به جلوه مورد نظر برسید. بسته به دوربینتان، ممکن است دکمه پیش نمایش عمق میدان نیز در اینجا مفید باشد.

عکاسی تترینگ (از طریق اتصال دوربین به کامپیوتر) نیز راهی عالی برای این است که بتوانید ببینید آیا عمق میدان کافی در تصاویر شما وجود دارد یا نه.

۶

ارزیابی نورپردازی

در اینجا، سوژه با نور تعدیل نشده روشن شده است. می توانید ببینید که کنتراست بالاست و جزئیات هم در سایه ها و هم هایلایت ها (قسمت های روشن) از دست رفته است.

وقتی همه چیز در جای خود قرار گرفت، آماده عکس گرفتن هستید. در اینجا می توانید نورپردازی را به دلخواه خود تنظیم کنید.

اضافه کردن دیفیوزر در بالای سوژه به یکنواخت کردن نوردهی بین پس زمینه و سوژه کمک کرد. اکنون تمام جزئیات نشان داده می شوند.

بازتابنده

از کارت(های) سفید خود برای پر کردن هر گونه سایه ای که ممکن است کنتراست (تضاد بین روشنایی و تاریکی) زیادی در تصاویر شما ایجاد کند، استفاده کنید. زیبایی استفاده از یک کارت این است که می توانید آن را به هر اندازه و شکلی که می خواهید ببرید تا مطابق با نیاز شما شود، به طوری که نور را تنها در جایی که نور بیشتری مورد نیاز است، بازتاب کنید. شما غالبا می خواهید که از کنتراست شدید در عکس های محصول خود اجتناب کنید، بنابراین از رفلکتورها سخاوتمندانه استفاده کنید.

یک برد مقوایی سفید در سمت چپ دوربین، آن سمت سوژه را تنها کمی پر کرده است. این برد نوردهی را یکنواخت تر می کند.

مسدودکننده

در صورتی که نور در جایی که شما نمی خواهید به سوژه می تابد، از کارت سیاه خود به عنوان مسدودکننده استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر منبع اصلی نور از پشت سوژه می تابد، می توانید از یک مسدودکننده برای شکل دادن به آن نور استفاده کنید، به طوری که تنها بر روی محصول شما و در جایی که می خواهید بتابد. همچنین می توانید از مسدودکننده ها برای تاریک کردن قسمت های اطراف سوژه خود استفاده کنید، مانند سطحی که بر روی آن قرار دارد، تا تاکید بیشتری بر روی خود محصول قرار دهید.

استفاده از یک مسدودکننده در سمت راست دوربین، آن سمت سوژه را تاریک کرده است. کنتراست را کمی افزایش داده و تاثیر آن هایلایت خاص روی سر ربات را کاهش داده است.

این مرحله ممکن است اختیاری به نظر برسد، و واقعیت این است که تا حد زیادی هم هست، اما اگر بخواهید تصاویرتان برجسته شوند، این مرحله به مراتب از همه مراحل مهم تر است. هرچه توجه به جزئیات و تلاش شما برای به دست آوردن نورپردازی درست بیشتر باشد، عکس های شما بهتر می شوند.

به عنوان آخرین راه حل، اگر با کنترل کنتراست در تصاویر خود مشکل دارید، می توانید دوربین خود را بر روی مُد نورسنجی نقطه ای (spot metering) قرار داده و از آنجا بررسی کنید که رفلکتورهای شما کجا باید باشند.

با این وجود، اگر نور شما به خوبی پخش می شود، نیازی به این کار نیست. در عوض، اگر سوژه شما به اندازه کافی بزرگ است، می توانید از یک بدنه دیگر یا یک نورسنج استفاده کنید.

۷

عکس نهایی

تصویر نهایی با حداقل پس پردازش.

وقتی تمام کارهای مقدماتی انجام شد، اکنون می توانید عکس نهایی خود را بگیرید. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، باید یک تصویر به خوبی نوردهی شده و روشن در ترکیب بندی انتخابی خود داشته باشید. طی کردن تمام این مراحل همچنین به این معنی است که در پس پردازش کار زیادی باقی نمی ماند.

الف

آموزش بیشتر

اگر مایل بودید به یادگیری ادامه دهید، آموزش های عکاسی زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

آموزش گام به گام تا اولین عکاسی شما از محصولات

آموزش عکاسی از محصولات برای جذب مشتری

آموزش گام به گام عکاسی از محصولات

آموزش گام به گام عکاسی از ساعت مچی برای چاپ در مجله

همچنین می توانید با کلیک روی برچسب «عکاسی از محصولات» پایین مطلب، از کلیه مقاله ها و آموزش های عکاسی لنزک در این زمینه بازدید نمایید.

ن

نتیجه گیری

آیا این تنها راه عکس گرفتن از محصولات است؟ قطعا نه. حتی تنها راه انجام این کار در فضای باز هم نیست. این تنها یک روش آسان است که به شما کمک می کند با حداقل تجهیزات به نتایج مورد نظر دست یابید.

امیدوارم به این نتیجه رسیده باشید که شما به یک استودیوی کاملا مجهز و تجهیزات تخصصی و پیچیده زیاد برای دستیابی به نتایج بهتر در عکاسی از محصول نیازی ندارید. تجهیزات پایه، مهارت عکاسی پایه و توجه به جزئیات می تواند شما را در این مسیر به پیش برده و نتایجی به شما بدهد که در فروش هر چه که می خواهید بفروشید به شما کمک کند.

نویسنده: جان مک اینتایر (John McIntire)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *