آموزش: مُد اولویت دیافراگم برای عکاسی از چه چیزی عالی است

اگر به دنبال یک آموزش دیافراگم و مُد اولویت دیافراگم به زبان ساده و کاربردی با مثال های جالب هستید، این مقاله برای شماست. بسیاری از عکاسان تازه کار از وجود آن همه تنظیمات موجود در دوربین سردرگم می شوند. اما چه میشد اگر می توانستید اکثر تنظیمات دوربین خود را نادیده گرفته و فقط یکی از آنها را انتخاب کنید؟ در این صورت از کجا شروع می کردید؟ من پیشنهاد می کنم با دیافراگم شروع کنید، چون این تنظیم تاثیر بسیار زیادی بر عکس های شما دارد. وقتی چیزهایی که حالت عکاسی یا مُد نوردهی اولویت دیافراگم (Av یا A) برای آن عالی است را بدانید، فرصت های خلاقانه خود را افزایش داده و مساله تعدد تنظیمات دوربین که اشاره کردیم را نیز ساده تر کرده اید. در این آموزش عکاسی مبتدی لنزک به سه کاری که می توانید با مد اولویت یا تقدم دیافراگم انجام دهید می پردازیم.

در این آموزش یاد می گیرید:

– با باز کردن دیافراگم پس زمینه خود را مات کنید.

– با بستن دیافراگم یک منظره را در فوکوس نگه دارید.

– با بستن دیافراگم یک افکت ستاره ای ایجاد کنید.

– با باز کردن دیافراگم عکس های کم نور را بهبود بخشید.

اما اول از همه، چطور باید دوربین خود را بر روی مُد اولویت دیافراگم قرار دهید

در اکثر دوربین ها، برای قرار دادن دوربین بر روی مُد اولویت دیافراگم باید دکمه چرخان را بر روی A بچرخانید تا کنترل دیافراگم خود را در دست بگیرید (Av در دوربین های کانن).

مُد اولویت دیافراگم چیست و چه کاری انجام می دهد؟

مُد عکاسی اولویت دیافراگم به شما اجازه می دهد تا کنترل دیافراگم را به دست بگیرید، در حالیکه سرعت شاتر و ایزو (اگر بر روی Auto-ISO تنظیم کرده باشید) هنوز هم توسط دوربین شما کنترل می شوند. این به این معنی است که شما می توانید مقدار نور ورودی به دوربین را از طریق لنز تنظیم کنید.

لنزک: حرف A یا Av در دکمه چرخان، که برای انتخاب مُد نوردهی اولویت دیافراگم تعبیه شده، از ابتدای عبارت Aperture value به معنی مقدار دیافراگم گرفته شده است.

این یک دوربین نیکون است. در کانن، باید به دنبال Av بگردید.

هنگامی که بر روی صفحه نمایش دوربین خود نگاه می کنید، متوجه یک عدد با یک حرف F در کنار آن خواهید شد. این مقدار دیافراگم شماست. از اسکرول روی دوربین خود برای تغییر آن عدد استفاده کنید. آزمایش کنید و ببینید چقدر می توانید آن عدد را کم و زیاد کنید.

هنگامی که آن عدد کوچکتر است (۱٫۸، ۳٫۵، ۵٫۶) دیافراگم عریض تر یا بازتر است.

هنگامی که عدد بزرگتر است (۱۱، ۱۶، ۲۲) دیافراگم باریک تر یا بسته تر است.

توضیح بیشتر:
مقدار دیافراگم با ضریب اف یا f/stop مشخص می شود. برای مثال f/22 یا f/3.5. همانطور که در بالا گفتیم، هرچه این عدد بزرگ تر باشد گشدوگی دیافراگم کم تر یا بسته تر خواهد بود (مثلا F/22). و هرچه عدد دیافراگم کوچک تر انتخاب شود (مثلا F/3.5) گشودگی بیشتر یا دیافراگم باز تر خواهد بود – یک رابطه برعکس.

آموزش های زیر به شما کمک می کنند درباره دیافراگم بیشتر بیاموزید:

ویدیو آموزش دیافراگم در عکاسی

۳ عامل تاثیر گذار بر عمق میدان (که یکی از آن ها دیافراگم است)

آموزش یک روش ساده برای حفظ کردن مقیاس ضریب اف یا F-Stop

همانطور که نکات را مطرح می کنیم، خواهید دید که باز کردن یا بستن دیافراگم چطور بر عکس شما تاثیر می گذارد. زمانی که شما در مورد تنظیم دیافراگم خود هدفمند عمل کنید، به طور چشمگیری عکس شما را تغییر خواهد داد.

۱

چگونه پس زمینه را مات کنیم (یا آن را در فوکوس نگه داریم، اگر اینطور ترجیح می دهید)

یک لحظه برعکس فکر کنید.

در حالت عادی، زمانی که ما یک عکس پرتره می گیریم، فقط می خواهیم که شخص در فوکوس باشد. اما هنگامی که از یک منظره عکس می گیریم، می خواهیم که کل عکس در فوکوس باشد (واضح و شارپ ثبت شود).

من به شما نشان خواهم داد که چطور می توانید از دیافراگم برای ایجاد ماتی پس زمینه در پرتره ها استفاده کنید. همچنین برعکس آن را نیز به شما نشان خواهم داد؛ این که در مناظر چطور کل صحنه را در فوکوس نگه دارید.

اصل کلی به همین سادگی است: برای پرتره ها دیافراگم خود را باز کنید، برای مناظر آن را ببندید.

پی نوشت: اصطلاح تکنیکی برای ماتی پس زمینه «بوکه» است.

به یاد داشته باشید که برای ایجاد ماتی یا تاری پس زمینه در پرتره های خود دیافراگم را باز کنید. باز کردن دیافراگم به معنی تنظیم آن بر روی کوچکترین عدد ممکن (احتمالا ۱٫۸ یا ۳٫۵ یا ۵٫۶) است. من برای این پرتره دیافراگم را بر روی F/2.5 تنظیم کردم.

F/1.2 با استفاده از لنز پرایم ۵۶mm Fuji

به یاد داشته باشید که در عکس های منظره دیافراگم خود را ببندید تا کل صحنه در فوکوس بماند. بستن دیافراگم به معنی تنظیم آن بر روی یک عدد بزرگتر مانند ۱۱، ۱۶، یا ۲۲ است. من برای این عکس منظره دیافراگم را بر روی F/11 تنظیم کردم.

دیافراگم برای این عکس منظره بر روی F/11 تنظیم شده است.

آموزش های مرتبط:

چگونه به پس زمینه مات یا بوکه دست یابیم

آموزش عکاسی شارپ – چگونه عکس شارپ بگیریم [۵ و نیم نکته]

چگونه بوکه (ماتی پس زمینه) بهتری به دست آوریم

اولین چیزی که در مورد بوکه به شما گفتم این بود که باید دیافراگم خود را تا آخر باز کنید. این بدین معنی است که باید آن را بر روی کوچکترین عدد ممکن تنظیم کنید. آن عدد، بسته به لنز شما، ممکن است ۵٫۶، ۳٫۵، یا حتی ۱٫۸ باشد.

با این حال، باز کردن دیافراگم تا آخر همیشه کافی نیست. بنابراین من یک فرمول برای به دست آوردن یک بوکه یکنواخت و بهتر به شما نشان خواهم داد.

هدف من برای پرتره بتمن زیر این است که آن را در فوکوس، و همراه با یک پس زمینه مات زیبا به دست آورم.

چهار گام ساده وجود دارد؛ بیایید یکی یکی نگاهی به آنها بیاندازیم.

۱- دیافراگم را باز کنید

دیافراگم بر روی ۳٫۵ تنظیم شده است.

اکنون، من دیافراگم را تا آخر باز کردم. اما ساختمان واقعا خارج از فوکوس نیست. قسمت پشت ساختمان خارج از فوکوس است، اما قسمتی که دقیقا پشت بتمن قرار دارد، هنوز هم کاملا واضح یا شارپ است.

بزرگترین مشکل این است که او (سوژه) خیلی به پس زمینه نزدیک است، بنابراین دومین گام تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد.

۲ – بتمن را از پس زمینه دور کنید

بتمن از پس زمینه دور شده است.

اکنون ساختمان خارج از فوکوس است، اما بیایید آن را بیشتر از فوکوس خارج (مات یا تار) کنیم.

۳ – زوم کنید

تا اینجا، من لنزم را بر روی بازترین زاویه ۱۸mm تنظیم کرده بودم. زمانی که آن را تا آخر تا ۵۵mm زوم می کنم، پس زمینه بیشتر از فوکوس خارج و مات خواهد شد.

دیافراگم f/5.6 و کمی بسته شد، چون من زوم کردم. این اتفاق در اکثر لنزهای زوم رخ می دهد.

زوم کردن علاوه بر مات کردن پس زمینه، ظاهر فشرده تری نیز به عکس داد.

آیا دوست دارید پس زمینه حتی از این هم مات تر شود؟ این کار امکان پذیر است؟

۴ – نزدیک تر شوید

بله، امکان پذیر است!

هرچه به بتمن (سوژه) نزدیک تر شوید، پس زمینه بیشتر از فوکوس خارج می شود.

من از Olympus Tough TG-6 برای این عکس استفاده کردم. مُد میکروسکوپ به من این امکان را می دهد که خیلی نزدیک شوم. دیافراگم بر روی f/6.3 تنظیم شده، چون من زوم کردم.

برای به دست آوردن بوکه عالی فقط به یاد داشته باشید:

– دیافراگم را باز کنید

– سوژه را از پس زمینه دور کنید

– زوم کنید

– به سوژه نزدیکتر شوید

آموزش های مرتبط:

آموزش عمق میدان در عکاسی با یک تمرین ساده در خانه

ویدیو آموزش ۳ عامل موثر بر عمق میدان در عکاسی

کنترل ماتی پس زمینه تنها یکی از چیزهایی است که مُد اولویت دیافراگم برای آن عالی است. اکنون بیایید ببینیم چه کار دیگری می تواند انجام دهد.

۲

افکت ستاره ای (استاربرست)

افکت ستاره ای (starburst effect) به عکس های شما جذابیت می بخشد، چون ما در حالت عادی آن را با چشم های خود نمی بینیم.

به دست آوردن افکت ستاره ای، به آسانیِ بستن دیافراگم است.

من برای این عکس منظره، دیافراگم را تا F/8 بستم.

برای این عکس، دیافراگم را بر روی F/8 تنظیم کردم. من فکر می کردم که ثبت این پل با استفاده از افکت ستاره ای جالب خواهد بود. اما از زاویه آن ناامید شدم. هنگامی که رودخانه یخ بزند، من قصد دارم برگردم و از یک زاویه متفاوت از پل عکس بگیرم. من این عکس را یک «عکس طرح اولیه» در نظر می گیرم. من آن را امتحان کردم، و می دانم ارزشش را دارد که بعدا عکس دیگری را نیز امتحان کنم.

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی گام به گام افکت ستاره ای زیبای نور

افکت ستاره ای یکی از خلاقانه ترین چیزهایی است که مُد اولویت دیافراگم برای آن عالی است. اکنون بیایید یکی از بزرگترین مشکلاتی که مُد اولویت دیافراگم به حل آن کمک می کند را ببینیم.

۳

عکاسی در نور کم

یکی از بزرگترین مشکلات نور کم این است که عکس های شما به خاطر حرکت تار می شوند.

یک عکس معمولی که به دلیل نور کم و سرعت شاتر پایین تار شده است.

عکس ها تار می شوند، چون نور کافی وجود ندارد و مدت بیشتری طول می کشد تا دوربین عکس را ثبت کند. از لحاظ تکنیکی، این مشکل سرعت شاتر کم یا آهسته است.

نکته مهمی که باید بدانید این است که باید نور بیشتری را وارد دوربین کنید. شما می توانید با باز کردن دیافراگم تا آخر، نور بیشتری را وارد دوربین کنید.

همچنین باید ایزو را بالاتر ببرید (۱۶۰۰، ۳۲۰۰، یا ۶۴۰۰).

سرعت شاتر شما ممکن است هنوز هم کمی پایین باشد، که می تواند به تاری حرکتی در عکس هایتان منجر شود. اما اگر در حین عکس گرفتن ثابت بمانید، و صبر کنید تا سوژه هم ثابت شود، عکس نسبتا شارپی به دست خواهید آورد.

من این پرتره (نورپردازی شده با) نور شمع را در F/2.0، ایزو ۴۰۰۰، و سرعت شاتر ۱/۶۰ ثانیه گرفتم.

F/2.0، ایزو ۲۵۰۰، سرعت شاتر ۱/۶۰ ثانیه.

عکسی با نور بسیار کم که در F/2.0، ایزو ۵۰۰۰، و سرعت شاتر ۱/۱۵ ثانیه ثبت شده است.

گاهی اوقات شما هیچ انتخابی جز داشتن یک سرعت شاتر پایین ندارید. در این مواقع چرا خلاقیت به خرج نمی دهید و بیشترین استفاده را از آن نمی کنید؟

آموزش های مرتبط:

آموزش عکاسی در شب – سرعت شاتر آهسته یا ایزو بالا

چه موقع ایزو را کم یا زیاد کنیم

شما دانش خود را به عنوان یک عکاس افزایش داده اید!

بعد از مطالعه آموزش عکاسی امروز لنزک، شما چهار چیز که مُد اولویت دیافراگم برای آن عالی است را یاد گرفته اید. این افکت های خلاقانه تنها با باز و بسته کردن دیافراگم به دست می آیند:

– با باز کردن دیافراگم پس زمینه خود را مات کنید.

– با بستن دیافراگم یک منظره را در فوکوس نگه دارید.

– با بستن دیافراگم یک افکت ستاره ای ایجاد کنید.

– با باز کردن دیافراگم عکس های کم نور را بهبود بخشید.

تمرکز بر این تنظیمات دوربین به بهبود عکاسی شما کمک کرده و سردرگمی شما را در مورد تنظیمات دوربین از بین می برد.

اینها را امتحان کنید، و در قسمت نظرات بنویسید که کارتان چطور پیش رفت!

یادگیری بیشتر

برای مطالعه مطلب بعدی و یادگیری بیشتر، آموزش مرتبط و حرفه ای تر «اولویت دیافراگم در مقابل اولویت شاتر – از کدام مُد عکاسی و چه موقعی استفاده کنیم» را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم.

نویسنده: مت کوکر (Mat Coker)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *