آموزش عکاسی شارپ: چگونه عکس شارپ بگیریم [۵ و نیم نکته]

مایلید بدانید چگونه عکس شارپ بگیرید؟ در این مقاله ۵ و نیم راه موثر برای ثبت عکس های شارپ را به شما عزیزان آموزش می دهیم. به شما آموزش می دهیم که چطور با تنظیم سرعت شاتر سریع، محکم و ثابت کردن یا نگه داشتن دوربین و استفاده از لنز واید عکس شارپ بگیرید. اصلا شارپ بودن عکس یعنی چه؟ خیلی ساده بگوییم یعنی عکس هایی که به علت های مختلف مثل سرعت شاتر آهسته و لرزش دوربین تار یا مات نشده اند و وضوح یا شارپنس بالایی دارند. بله در این مقاله به علت شارپ نبودن عکس هایتان نیز پی می برید. برای گرفتن تصاویر بسیار شارپ به یک دوربین و لنز بسیار گران قیمت نیاز ندارید. ادامه آموزش را مطالعه نمایید و متوجه همه چیز خواهید شد.

مشکل

نکته اینجاست که گرفتن تصاویر شارپ قابل قبول، یک مشکل رایج در میان عکاسان است. این چیزی است که من خودم اغلب همیشه با آن درگیر بودم. نمی توانم بگویم تا به حال چند دفعه به خانه آمدم، و متوجه شدم کارت حافظه ام پر از تصاویر تار خارج از فوکوس است.

من همیشه فکر می کردم که مشکل از گزینه های دوربینم بود. فکر می کردم که برای گرفتن تصاویر بسیار شارپ به یک دوربین و لنز بسیار گران قیمت نیاز داشتم. اما معلوم شد که در مورد وضوح (شارپنس – sharpness)، مشکل عموما از طرف عکاس است (یا تصمیماتی که عکاس می گیرد).

و خوشبختانه، حل این مشکل بسیار آسان است.

در این آموزش عکاسی، پنج و نیم روش زیر را برای گرفتن عکس های شارپ یاد خواهید گرفت. و پس از آن، دفعه بعدی که برای عکاسی بیرون می روید، تصاویر بسیار شارپ خواهید گرفت. خوب است؟ پس ادامه مطلب را بخوانید تا نحوه انجام آن را یاد بگیرید.

چگونه عکس شارپ بگیریم [خلاصه نکات]
آنچه در این مقاله خواهید آموخت:

۱ – از یک سرعت شاتر سریع استفاده کنید.

۲ – آرنج های خود را خم کرده و به بدن نزدیک کنید.

۳ – بدن خود را ثابت و محکم کنید.

۴ – اگر می خواهید، بر روی یک سه پایه سرمایه گذاری کنید.

۵ – از یک لنز واید استفاده کنید.

۵٫۵ – از یک لنز با کیفیت استفاده کنید.

۱

از یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع استفاده کنید

هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، سنسور داخل دوربین کمی در معرض نور قرار می گیرد. در واقع دوربین به این شکل یک تصویر را ثبت می کند.

مدت زمانی که سنسور در معرض نور قرار می گیرد، سرعت شاتر نامیده می شود.

بسته به تنظیمات دوربین شما، سنسور ممکن است برای یک مدت زمان طولانی (سرعت شاتر آهسته) یا یک مدت زمان کم (سرعت شاتر سریع) در معرض نور قرار بگیرد.

علت شارپ نبودن عکس (۱): یکی از دلایل اصلی که تصاویر شما تار می شوند این است که از یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع استفاده نمی کنید.

اگر از یک سرعت شاتر آهسته استفاده کنید، سنسور دوربین شما برای مدت طولانی در مقابل نور باز می ماند، و زیاد ثبت می کند. به عبارت دیگر، حرکت را ثبت می کند.

اما اگر می خواهید حرکت را متوقف کرده و تنها کسری از ثانیه را ثبت کنید، به طوری که همه چیز مثل آینه شفاف و واضح باشد، حرکت را فریز کنید. برای انجام این کار، به یک سرعت شاتر سریع نیاز دارید.

خوشبختانه، انجام این کار سخت نیست. در تنظیمات دوربین خود، می توانید سرعت شاتر را افزایش دهید. یا می توانید از تنظیمات Action (Sports) استفاده کنید، که بسیاری از دوربین ها آن را دارند.

بیشتر بیاموزید: بهترین تنظیمات دوربین جهت فریز یا ثابت کردن حرکت

حتی اگر سوژه شما حرکت نمی کند، دست هایتان ممکن است خیلی ثابت و بی حرکت نباشند. این باعث لرزش دوربین می شود که به نوبه خود موجب تاری تصویر می گردد.

یک سرعت شاتر سریع تر به رفع این مشکل کمک خواهد کرد.

لنزک: عکاسان گاهی عمدا از سرعت شاتر آهسته (نوردهی طولانی) برای خلق افکت های زیبا استفاده می کنند. «کتاب الکترونیکی آهسته» تکنیک های عکاسی مختلفی که می توانید با نوردهی طولانی انجام دهید به شما عزیزان آموزش می دهد.

برای آشنایی بیشتر با سرعت شاتر و استفاده های خلاقانه از آن، مقاله «چگونه از سرعت شاترهای خلاقانه به بهترین شکل در عکاسی استفاده کنیم» را مطالعه نمایید.

۲

آرنج های خود را به سمت داخل بدن خم کنید

افزایش سرعت شاتر بسیاری از مشکلات عکس های تار را حل می کند. اما چه می شود اگر نتوانید از یک سرعت شاتر سریع استفاده کنید؟

به عنوان مثال، زمانی که نور کم است، هنگامی که شما در فضای داخلی هستید، یا وقتی که در شب بیرون می روید – یک سرعت شاتر سریع اجازه ورود نور بسیار کمی را به شما می دهد، که باعث می شود تصویر تاریک شود (ما این را نوردهی ناکافی یا underexposure می نامیم). دوربین شما با باز نگه داشتن شاتر برای مدت طولانی تر، و قرار دادن سنسور در معرض نور بیشتر، نور کم را جبران خواهد کرد.

اینجاست که از بین بردن کامل لرزش دوربین مهم می شود.

علت شارپ نبودن عکس (۲): از دلایل شارپ نشدن عکس، عدم ثبات دوربین و لرزش آن طی نوردهی دوربین در دست است. اگر دوربین بلرزد، عکس شما تار می شود.

بنابراین چگونه می توانید از لرزش دوربین خود جلوگیری کنید؟

اولین راهی که می خواهم در مورد آن صحبت کنم ساده است: آرنج های خود را خم کنید و به بدنتان بچسبانید (آموزش تصویری). با بازوهای باز و رها عکس نگیرید. در حالی که آرنج های خود را به سمت داخل بدن می کشید، دوربینتان را محکم بگیرید. این کار به ثبیت دوربین و کاهش لرزش آن کمک خواهد کرد.

روش صحیح در دست گرفتن دوربین عکاسی

اضافه شده توسط سردبیر:

ابتدا خوب است روش صحیح در دست گرفتن دوربین عکاسی را بیاموزید. برگه راهنمای زیر (برای بزرگ شدن روی آن کلیک نمایید) به شما نحوه صحیح گرفتن دوربین در دست را نشان می دهد.

لینک مطلب اصلی اینفوگرافیک چگونه دوربین را در دست بگیرید

همچنین شما عزیزان می توانید ویدیو های «آموزش نحوه صحیح گرفتن دوربین DSLR در دست» و «آموزش ۴ نکته برای عکاسی دوربین در دست با ثبات تر» را تماشا نموده یا مقاله «۵ نکته برای عکاسی دوربین در دست بدون سه پایه» را مطالعه نمایید.

دو مقاله دیگر نیز وجود دارند که دوست دارم شما به آن ها نگاهی داشته باشید. اولی برای سلامتی شما هنگام عکاسی نکات مهمی را آموزش می دهد «اصول و تمرین‌های ارگونومیک برای عکاسان». دومین مقاله نگاه متفاوتی به لرزش دوربین دارد و استفاده های خلاقانه از آن را آموزش می دهد «آموزش عکاسی تار و خلاقانه – چرا نیازی نیست تصاویر شما ۱۰۰% شارپ باشند».


من بازوهایم را به بدنم نزدیک کردم تا یک عکس شارپ از مدلم در نور کم بگیرم.

۳

بدن خود را در برابر یک دیوار (یا زمین!) ثابت و محکم کنید

گاهی اوقات خم کردن بازوها و نزدیک کردن آنها به بدن کافی نیست. اگر نور واقعا کم باشد، ممکن است لازم باشد اقدامات جدی تری برای کاهش لرزش دوربین انجام دهید.

یک نکته مهم این است که بدن خود را در مقابل یک چیز محکم، ثابت کنید.

من هنگام عکاسی از پرندگان، اغلب آرنج هایم را روی زمین ثابت و محکم می کنم، تا از گرفتن یک تصویر شارپ تر مطمئن شوم. شما اگر به عنوان مثال، یک عکاس خیابانی هستید، می توانید به دنبال یک دیوار بگردید تا به آن تکیه دهید. اگر عکاس منظره هستید، می توانید به یک سنگ یا درخت تکیه دهید.

پایین آمدن روی زمین هم به شما کمک می کند. می توانید زانو بزنید و بازوهای خود را بر روی زانوهایتان ثابت و محکم کنید. یا می توانید روی شکم خود دراز بکشید و از چمن، بتن یا خاک به عنوان یک تثبیت کننده برای دوربین خود استفاده کنید.

باور کنید، این کار جواب می دهد!

بیشتر بیاموزید: ۸ راه باورنکردنی برای مقابله با لرزش دوربین

۴

از سه پایه استفاده کنید

من زیاد در مورد ثابت کردن دوربین صحبت کرده ام، و روش هایی که پیشنهاد داده ام به طور کلی خوب عمل می کنند، به خصوص اگر در مضیقه قرار داشته باشید. اما یک راه اختصاصی تر هم وجود دارد – استفاده از سه پایه.

با یک سه پایه خوب، می توانید لرزش دوربین را کاملا از بین ببرید. این کار برای شارپ نگه داشتن تصاویر شما عالی است.

بیشتر بیاموزید: سه سوژه که عکاسی از آن ها با سه پایه و ریموت کنترل شاتر ساده تر است

من از سه پایه برای گرفتن این عکس از یک نوازنده در شب استفاده کردم.

با این حال، استفاده از سه پایه معایبی هم دارد. اولین عیب آن این است که شما انعطاف پذیری خود را از دست می دهید. در هنگام استفاده از سه پایه، انجام دادن یک ترکیب بندی جدید زمان می برد، که شاید نخواهید این زمان را صرف این کار کنید. این مسئله به ویژه هنگامی صدق می کند که در فضایی با سرعت حرکت بالا در حال عکاسی باشید (مانند عکاسی پرتره یا رویدادها).

علت شارپ نبودن عکس (۳): سه پایه ای که به اندازه کافی خوب و محکم نیست (لرزش دارد) می تواند علت شارپ نشدن عکس شما باشد.

عیب دوم آن این است که سه پایه های خوب و محکم گران قیمت هستند، به خصوص اگر سه پایه ای بخواهید که سبک باشد. سه پایه های ارزان قیمت تر ممکن است به صرفه به نظر برسند، اما اغلب کار خود را خوب انجام نمی دهند، یا اصلا کاری انجام نمی دهند و جایگزین کردن آنها بیش از خرید یک سه پایه خوب از همان ابتدا، هزینه دارد.

لنزک: برای انتخاب سه پایه، یا سایر تجهیزات عکاسی می توانید در بخش «پرسش و پاسخ» سایت، ابتدا جستجو نمایید و اگر قبلا به سوالتان پاسخ داده نشده بود، یک سوال جدید ایجاد نمایید و از عکاسان لنزکی با تجربه راهنمایی و مشورت بگیرید.

بنابراین قبل از انتخاب، دقت کنید که بر روی یک سه پایه محکم خوب سرمایه گذاری کنید.

بیشتر بیاموزید: ۸ اشتباه در استفاده از سه پایه دوربین که هر عکاسی آن ها را مرتکب می شود

۵

از یک لنز کوتاه تر استفاده کنید

من یک توصیه دیگر برای از بین بردن تاری ناخواسته در عکس ها دارم، که استفاده از یک لنز کوتاه تر است.

این مسئله چند علت دارد، اما من بر روی ساده ترین علت آن تمرکز می کنم. ثابت و محکم نگه داشتن یک لنز بلندتر سخت تر است. این لنز دوربین را بی ثبات می کند و در نتیجه باعث لرزش دوربین می گردد.

من از یک لنز واید برای عکاسی از این سگ گلدن رتریور استفاده کردم، در حالی که خورشید داشت در پشت خط افق پنهان می شد.

از این رو، این نکته کوتاه و شیرین است. به خصوص هنگام عکاسی در نور کم، لنزهای بلندتر و تله زوم های خود را کنار بگذارید. در عوض لنزهای واید و پرتره خود را بیرون بیاورید، لنزهایی که بتوانید به راحتی آنها را محکم و ثابت نگه دارید.

به این ترتیب می توانید عکس شارپ بگیرید.

۵٫۵

از یک لنز با کیفیت استفاده کنید

یک لنز ارزان قیمت با کیفیت پایین به اندازه یک نسخه پیشرفته شارپ نیست، و حتی در میان لنزهای حرفه ای هم می تواند تفاوت های بسیار زیادی در شارپنس یا وضوح وجود داشته باشد.

علت شارپ نبودن عکس (۴): یکی از دلایل دیگر شارپ نشدن عکس ها، کیفیت پایین لنز است.

توصیه می کنم کمی تحقیق کنید تا بر اساس بودجه ای که دارید بهترین لنزها را برای دوربین خود پیدا کنید، و در صورت لزوم به جای خرید چندین لنز، تنها به یک یا دو مورد اکتفا کنید.

آموزش بیشتر

در این آموزش ضمن فراگرفتن راهکار هایی برای ثبت عکس های شارپ، شما عزیزان با برخی از علت های اصلی شارپ نبودن یا نشدن عکس ها نیز آشنا شدید. اما اگر مایلید کمی بیشتر وقت بگذارید، مطالعه مقاله «۶ دلیل برای شارپ نبودن عکس های شما» را توصیه می کنیم، چراکه هم نکات جدیدی می آموزید و هم آنچه در این مقاله مطرح شد را مرور می کنید و بهتر به خاطر می سپارید.

نتیجه گیری

ثبت مداوم عکس های شارپ ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما امیدوارم که اکنون متوجه واقعیت شده باشید. گرفتن تصاویر شارپ آسان است!

پیشنهاد می کنم همین حالا بیرون بروید و این نکات را تمرین کنید.

۱ – از یک سرعت شاتر سریع استفاده کنید.

۲ – آرنج های خود را خم کرده و به بدن نزدیک کنید.

۳ – بدن خود را ثابت و محکم کنید.

۴ – اگر می خواهید، بر روی یک سه پایه سرمایه گذاری کنید.

۵ – از یک لنز واید استفاده کنید.

۵٫۵ – از یک لنز با کیفیت استفاده کنید.

و از تصاویر واضح و آینه مانند خود لذت ببرید!

شما نکته دیگری برای گرفتن عکس های شارپ تر در نظر دارید؟ لطفا آنها را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

نویسنده: جیمیز دمپسی (Jaymes Dempsey)

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۸

    سلام.
    میشه گفت همه ی مواردی رو که شمرده در دسترس هر عکاسی هستن، الا اون نیم آخری … که دیگه برای ما تو رویا هم قابل دسترسی نیست…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *