آموزش عکاسی فاین آرت یا هنری در خانه

عکاسی فاین آرت یا هنری (Fine art photography) چیست؟ چگونه می توانیم یک عکس فاین آرت با ساده ترین و ارزان ترین تجهیزات بگیریم؟ پاسخ هر دو سوال را در این آموزش عکاسی فاین آرت خلاقانه خواهید یافت. این روز ها که بیشتر ما وقت خود را در خانه سپری می کنیم، ایجاد تصاویر فاین آرت از سوژه ها و اجسام روزمره و معمولی که به سادگی در خانه پیدا می شوند یک ایده عالی برای تمرین عکاسی، بهبود مهارت هایمان و البته سرگرمی است. ابتدا بیایید ببینیم که فاین آرت اصلا به چه معنی است.

فاین آرت اصلا به چه معنی است؟

عکاسی فاین آرت یا هنری، یکی از آن اصطلاحاتی است که تعریف کردن آن سخت است. اصطلاح «فاین آرت» معمولا به دو روش به کار برده می شود، بنابراین مهم است که این دو را با هم اشتباه نگیرید.

مورد استفاده اول در زمینه موزه ها و گالری ها است. فاین آرت در رسوم و سنن آکادمیک اروپایی اغلب برای توصیف اثری که در درجه اول برای زیبایی ایجاد شده است و کاربرد دیگری ندارد، مورد استفاده قرار می گیرد. این برعکس «هنر کاربردی» است که اشیاء روزمره (مانند سرامیک ها) را توصیف می کند، که تزئین شده اند تا از لحاظ زیبایی شناسی جذاب تر شوند.

اگرچه وقتی که مردم در مورد عکاسی فاین آرت (Fine art photography) صحبت می کنند، معمولا به جای یک روش تولید، در مورد یک سبک عکاسی حرف می زنند. تصویری که به گونه ای طراحی می شود تا بیننده در درجه اول به جای سوژه یا موضوع آن، از زیبایی اش لذت ببرد.

گاهی اوقات سبک های نورپردازی و پس پردازشی وجود دارند که شاید به اصطلاح «عکاسی فاین آرت» مرتبط باشند، اما حتی در دنیای هنر هم مُد ها و گرایش ها (Trends) می آیند و می روند!

۱

عکاسی از بالا

عکس های کاملا مسطح (Flat lay) در حال حاضر محبوبیت زیادی به دست آورده اند. اگر شما در اینستاگرام یا پینترست بگردید، حتما تعداد زیادی از آنها را پیدا خواهید کرد.

اگرچه بسیاری از تصاویر مسطح جهت تبلیغات و برای فروش محصولات استفاده می شوند، اما جا دارد عکاسان خلاقی که می خواهند عکاسی فاین آرت انجام دهند نیز از سبک تصویر مسطح بهره ببرند.

۲

جستجو برای الهام گرفتن

همیشه ایده خوبی است که با این دیدگاه که عکس های نهایی شما چطور به نظر خواهند رسید، شروع کنید. مطالعه دقیق جزئیات و بافت یک شیء ایده ای بود که من برای این عکس در ذهن داشتم. در حال حاضر یک گرایش (تِرِند) در طراحی داخلی برای انتخاب هنرمندانه گروهی از اشیاء و قرار دادن خلاقانه آن ها بر روی دیوار وجود دارد، و همین گرایش بود که من می خواستم امتحان و کاوش کنم.

عکس های فاین آرت همچنین در طی چند سال گذشته به شدت از آثار ادوارد وستون (Edward Weston) الهام گرفته اند، کسی که سالها الهام بخش من در کارم بوده است.

وستون از عکاسی برای بررسی اَشکال طبیعی استفاده می کرد. او تلاش می کرد تا جزئیات واقعیت پیرامون خود را با دقت زیاد ثبت کند. بین سال های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۰ او یک مجموعه عکس پیرامون فلفل، صدف، و کلم گرفت. وستون از طریق این تصاویر واقعیت را به چیزی بسیار انتزاعی تر و الهام گرفته از مدرنیسم تبدیل کرد.

من به عنوان ادای احترام به تصاویر خیالی وستون از غذاها، سفری به سوپرمارکت داشتم. من دانه های انار، گوجه فرنگی های بزرگ، و فلفل های باریک و دراز غیرمعمول را امتحان کردم. اما پیدا کردن یک کیسه گیاه عروسک پشت پرده (که گاهی به آن گیلاس زمینی یا فانوس چینی هم می گویند) در بالای قفسه واقعا تخیل مرا برانگیخت.

۳

تکنیک های عکاسی

هنگام عکاسی از اجسام از نزدیک، نورپردازی همه چیز است. من به اندازه کافی خوش شانس هستم که یک پنجره شرقی آفتابگیر در استودیوی خود دارم. حوالی بعد از ظهر، بهترین نور برای عکاسی تصاویر فاین آرتی که واقعا طبیعی به نظر می رسند، وجود دارد. شما می توانید با استفاده از هر پنجره بزرگی در یک روز روشن ابری تصاویر مشابه ایجاد کنید.

ابتدا یک پس زمینه بر روی میز عکاسی خود قرار دهید – من یک پوشش نقاشی شده با طرح چوب مصنوعی را انتخاب کردم – و سپس دوربین خود را بر روی سه پایه قرار داده و مستقیما رو به پایین به سمت میز تنظیم کنید.

اگر سه پایه ای ندارید که بتوانید ستون مرکزی اش را بچرخانید و آن را به صورت افقی کج کنید، باید یک بازوی جانبی بخرید تا بتوانید عکس های تخت یا کاملا مسطح بگیرید. بالا بردن دوربین به طور مستقیم در بالای سوژه بدون این که پایه های سه پایه سر راه قرار گیرند، برای این سبک بسیار مهم است.

لنزک: در «آموزش عکاسی از بالا یا عکاسی کاملا مسطح» لنزک می توانید مراحل و نکات عکاسی با سبک کاملا مسطح (Flat lay photography) را بیاموزید.

بیشتر بدانید: یک نظریه وجود دارد که انسان ها تصاویر را به شیوه مشابه با خواندن متن، بررسی و نگاه می کنند. من، از آنجا که انگلیسی زبان مادری ام است، از چپ به راست می خوانم. این بدین معنی است که وقتی عکس می گیرم، تقریبا همیشه به صورت پیش فرض با نوری که از سمت چپ می تابد و سایه هایی که در سمت راست قرار دارند، شروع می کنم. به این ترتیب، بیننده شما تصویر را به همان شیوه خواندن یک کتاب، از نور به تاریکی می خواند. این باید حس طبیعی و راحتی داشته باشد.

اگر نور برای تصویر مناسب نبود، تا یک وقت دیگر از روز یا حتی یک روز دیگر صبر کنید. عکاسی با نور موجود همیشه سریع ترین کار نیست، اما می تواند بسیار سودمند باشد. هنگامی که از نور موجود استفاده می کنید، همیشه کارت های سیاه و سفید را برای بازتاب یا مسدود کردن نور در دست داشته باشید. فقط به این دلیل که این نور از فلاش استودیو نمی تابد به این معنی نیست که نمی توانید آن را تعدیل یا اصلاح کنید.

۴

کنترل دوربین، ایجاد ترکیب بندی ها

یکی از بهترین چیزها در مورد دوربین های فوجی، اپلیکیشن آیفونی است که همراه آنهاست. اگرچه صفحه نمایش در بعضی از دوربین ها، مانند دوربین فوجی من، خم (Tilt) می شود که می توانید ببینید که دارید از چه چیزی عکس می گیرید، اما هنگامی که آن را برای گرفتن عکس های کاملا مسطح تنظیم می کنید، هنوز هم می تواند کمی ناخوشایند باشد. این اپلیکیشن این مشکل را برطرف کرده و به شما اجازه می دهد تا کاری که انجام می دهید را به طور دقیق و بلادرنگ (real time) ببینید.

هنگامی که شما عکس های کاملا مسطح از بالا می گیرید، کار هوشمندانه ای که باید انجام دهید این است که گوشی و دوربین را به هم وصل کنید، اپلیکیشن را باز کرده، و سپس آن را روی میز کنار چیدمان اشیاء (اما بیرون از عکس) قرار دهید. به این ترتیب می توانید همانطور که اجسام را جابجا می کنید تا قبل از فشار دادن دکمه شاتر یک ترکیب بندی عالی به دست آورید، صحنه را تماشا کنید.

۵

گرفتن عکس های بیشتر

من از اولین دسته عکس های کاملا مسطحی که از گیاه عروسک پشت پرده گرفتم بسیار راضی بودم، اما می دانستم که تصاویر بیشتری می توان از چنین سوژه ظریف زیبایی گرفت. گیاه عروسک پشت پرده بسیار کوچک است، بنابراین من DSLR قدیمی ام و لنز ماکروی آن را برداشتم و کل این روند را دوباره شروع کردم تا عکس های دیگری بگیرم.

اگر ایده جدیدی به ذهنتان نمی رسد، عوض کردن لنزها، به خصوص اگر با لنزهای پرایم عکس می گیرید، واقعا می تواند به شما کمک کند تا ایده عالی دیگری برای عکس گرفتن پیدا کنید.

عکسی که حتی از قبلی هم بهتر شد – یک گیاه عروسک پشت پرده تنها که هنوز در پوسته ظریف خود محصور است! من این عکس را با قرار گرفتن در میان پنجره و عکاسی از میز و قرار دادن یک کارت سیاه در پشت میوه گرفتم.

نور نرم و زیبا باعث شد تا عروسک پشت پرده نیمه شفاف، درخشان به نظر برسد و من فورا فهمیدم که عکسی گرفته ام که دوست دارم آن را در اندازه بزرگ برای روی دیوارم چاپ کنم. هنگام عکاسی از یک سوژه یکسان، تغییر موقعیت تان و زاویه عکاسی مثل پایین آمدن یا بالا رفتن نیز ایده های جدیدی را در ذهنتان برمی انگیزد.

۶

ویرایش

امروزه با وجود دوربین ها و گوشی های مدرن به دست آوردن تصویری که با رنگ های واقعی در فوکوس باشد، نسبتا آسان است. تنظیمات خودکار اکثر اوقات شما را به این هدف خیلی نزدیک می کنند. در این راستا، ایجاد تصویری که متمایز و برجسته باشد نیز بسیار سخت تر است.

اگر هر کسی می تواند تصاویری بگیرد که درست مانند آن چیزی که در مقابل چشمان اوست به نظر برسند، در این صورت شما باید از انتخاب تصویر، فوکوس، و ترکیب بندی فراتر بروید تا یک تصویر واقعا منحصر به فرد به دست آورید.

در تصاویر رنگی از گیاه عروسک پشت پرده، اشباع کاهش یافت، و سپس با استفاده از پنل تفکیک تُن ها (split toning) در لایت روم، رنگ آبی به سایه ها و یک رنگ برنزه (قهوه ای مایل به زرد) به هایلایت ها اضافه شد.

بیشتر بیاموزید: آموزش تکنیک تفکیک تُن ها در لایت روم: نجات عکس های بی رنگ و رو

در تصاویر سیاه و سفید، من آزمایش کردم تا تنظیماتی را پیدا کنم که یک کنتراست عمیق بین سوژه و پس زمینه ایجاد کند، کمی وضوح (clarity) اضافه کرده و سایه ها را تاریک کند. برای برخی از تصاویر، با ارجاع به تصاویر ادوارد وستون که معمولا در پس زمینه های تاریک گرفته می شوند، بافت پس زمینه با کاهش انتخابی نوردهی به طور کلی حذف شد.

از کار های پس پردازشی دیگری که می توانید وقت گذاشته و یاد بگیرید درجه بندی و تنظیم رنگ است دانش و مهارتی که توصیه می کنیم به جعبه ابزار مهارت های پس پردازش خود اضافه نمایید:

۳ روش برای درجه بندی و تنظیم دقیق رنگ در فتوشاپ

۵ روش مختلف برای اصلاح رنگ عکس ها در فتوشاپ

د

دیدن هنر در همه جا

با کمی تمرین، شما کم کم می توانید در هر شیئی پتانسیل تبدیل شدن به یک تصویر فاین آرت را ببینید. بسیاری از هنرمندان خود را با بررسی دقیق جهان اطراف خود مشغول کرده اند.

ادوارد وستون، نقاشان انجمن برادری پیشارافائلی، و حتی میکل آنژ، همه مجموعه آثاری خلق کرده اند که بازتابی از واقعیت بود و به بهترین شکل آن را به هنر تبدیل کردند.

شما به سفر های گران قیمت دور دنیا به مکان های عجیب و غریب یا تیمی از افراد برای ایجاد عکس های فاین آرت نیاز ندارید. شما فقط به یک نگاه مشتاق، دوربینتان، و میز آشپزخانه خود نیاز دارید.

نویسنده: چارلی موس (Charlie Moss)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *