آموزش عکاسی ماکرو از قطرات باران

در این آموزش عکاسی ماکرو، خواهید دید که یک روز بارانی لزوما یک بدشانسی نیست، چون قطره های باران واقعا می توانند سوژه های عکاسی جذابی باشند. در ادامه این مطلب لنزک با ما همراه شوید.

نکات عکاسی ماکرو از قطرات باران

قطرات آب یک سوژه بسیار عالی برای عکاسی ماکرو هستند، و به خصوص بر روی گل ها جذاب به نظر می رسند. ما برای عکاسی خود از باغ ملی گیاه شناسی ولز دیدن کردیم.

یک روز خشک بود، بنابراین ما به منظور ایجاد «قطرات باران» خودمان، از یک اسپری آبپاش استفاده کردیم. اسپری آبپاش برای عکاسی ماکرو بسیار کاربردی است، چراکه قطرات آب تقریبا به هر سوژه ای، از حشرات و تارهای عنکبوت گرفته تا سوژه های بی جان انتزاعی، درخششی زیبا می بخشند.

راز ثبت عکس های موفق پیدا کردن گل مناسب است و پرچم های زرد و نارنجی در مقابل گلبرگ های آبی سوژه ما اثر قابل توجهی ایجاد کرده است. عکاسی در یک روز آرام بدون هیچ وزش بادی نیز می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید گلبرگ ها در فوکوس واضح و شارپ هستند.

ما برای عکس خود از یک لنز ماکروی ۱۰۵ میلیمتری استفاده کردیم که قادر به عکاسی با نسبت بازتولید یا بزرگنمایی ۱:۱ بود – این بدین معنی است که ما می توانیم فوق العاده به سوژه خود نزدیک شویم. اگر شما یک لنز ماکرو ندارید، می توانید از یک اکستنشن تیوب با یک لنز معمولی استفاده کنید.

نسبت بازتولید (reproduction ratio) چیست؟

مهمترین ویژگی یک لنز ماکرو، نسبت بزرگنمایی (magnification ratio) آن است؛ که همچنین با نام نسبت بازتولید (reproduction ratio) نیز شناخته می شود. این بدین معنی است که سوژه در عکس نهایی چقدر بزرگ خواهد شد.

نسبت بزرگنمایی لنز ماکرو شما تعیین می کند که سوژه در عکس نهایی چقدر بزرگ خواهد افتاد. عکس از Andrew Snyder

نسبت بازتولید یا بزرگنمایی ۱:۱ به این معنی است که وقتی دوربین شما روی نزدیک ترین فاصله فوکوس قرار گرفته باشد، تصویری که بر روی سنسور شکل می گیرد با سوژه هم اندازه خواهد بود. برای همین است که به نسبت ۱:۱ «اندازه واقعی» یا «استاندارد» هم گفته می شود.

۱

یک سوژه انتخاب کنید

گلی را انتخاب کنید که رنگ های متنوع و جزئیات جالبی داشته باشد، و مورد ایده آلی که در یک سایه جزئی قرار گرفته باشد تا نور خورشید را پخش کند؛ اگر سوژه شما در نور مستقیم خورشید قرار دارد، می توانید از دیفیوزر (پخش کننده نور) استفاده کنید که معمولا در کیت های رفلکتور پنج در یک یافت می شود (می توانید جداگانه آن را خریداری کنید یا حتی از یک صفحه کاغذ سفید استفاده کنید). دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید و برای تنظیم کردن دوربین آماده شوید.

۲

تنظیمات دوربین

دوربین خود را روی مُد نوردهی اولویت دیافراگم (Av) قرار دهید، و یک دیافراگم کوچک f/11 برای ثبت یک عمق میدان خوب تنظیم کنید، به طوری که عمده گل و قطرات آب در فوکوس واضح و شارپ باشند. برای حفظ کیفیت مطلوب تصویر، ایزو را بر روی مقدار کم ۱۰۰ تنظیم کنید. حتی اگر دوربین شما بر روی یک سه پایه است، اگر یک روز پُر باد باشد ممکن است لازم باشد ایزو را افزایش دهید تا یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع را برای جبران هر گونه حرکت باد ممکن سازید.

۳

آب اضافه کنید

با یک آبپاش قطرات ریز آب را بر روی گل خود اسپری کنید. شما می خواهید آب بر روی همه قسمت های گل که در عکس خواهند بود قرار گیرد، اما زیاد اسپری نکنید، در غیر این صورت قطرات شروع به جاری شدن می کنند، یا ممکن است گل سنگین شده و خم شود.

۴

فوکوس دستی

لنز خود را به حالت دستی تغییر دهید تا بتوانید به طور دقیق بر روی عکس خود فوکوس کنید. حالت نمای زنده (live view) را فعال کرده، و تا ۱۰x بزرگنمایی کنید. به مرکز گل اسکرول (حرکت) کنید، و سپس فوکوس را تنظیم کنید تا وقتی که این ناحیه کاملا شارپ شود. دوباره زوم را برگردانید (Zoom out کنید) و با استفاده از گزینه تایمر خودکار ۲ ثانیه ای یا یک ریموت کنترل برای جلوگیری از لرزش دوربین، عکاسی را شروع کنید؛ کوچکترین لرزش می تواند عکس ماکرو را به کلی خراب کند.

۵

کراپ کردن برای به دست آوردن ترکیب بندی مناسب

عکس تمرینی را از اینجا دانلود کرده و waterdrops_start.dng را در نرم افزار Adobe Camera Raw باز کنید. بر روی آیکون ابزار Crop کلیک کرده و نگه دارید تا گزینه های کراپ نمایش داده شوند، و سپس نسبت ۲ به ۳ را انتخاب کنید. تصویر را کراپ کنید تا برخی از فضاهای خالی در سمت چپ آن حذف شوند، و گل طوری تغییر موقعیت داده شود که مرکز آن در وسط کادر قرار گیرد.

۶

دستکاری های نوردهی

اسلایدر Exposure را بر روی ۰٫۹۵+ تنظیم کنید تا تصویر روشن تر شود، و Contrast را بر روی ۲۳+ تنظیم کنید. برای کاهش هایلایت هایی (قسمت های روشن) که کمی بیش از اندازه نوردهی شده اند Highlights را بر روی ۵۵- و Whites را بر روی ۴۸- تنظیم کنید. Shadows را بر روی ۲۳+ قرار دهید تا کمی نور تکمیلی اضافه کنید، و Blacks را بر روی ۱۰+ تنظیم کنید. در نهایت اسلایدر Clarity را بر روی ۲۳+ قرار دهید تا جزئیات ریز را افزایش دهید. بر روی Open Image کلیک کنید.

۷

کنتراست را افزایش دهید

در فتوشاپ، یک لایه تنظیماتی Levels اضافه کنید، و Shadows را بر روی ۱۴ و Highlights را برای تنظیم دقیق کنتراست بر روی ۲۴۱ قرار دهید. سپس، مطمئن شوید که لایه بالایی انتخاب شده است و Ctrl+Alt+Shift+E را برای ایجاد یک لایه ادغام شده در بالای پشته (مجموعه لایه ها) فشار دهید.

۸

ابزار Unsharp Mask

بررای شارپ کردن تصویر در فتوشاپ به مسیر Filter > Sharpen > Unsharp Mask بروید. Amount (مقدار) را بر روی ۸۰%، Radius (شعاع) را بر روی ۲ پیکسل و Threshold (آستانه) را بر روی ۰ تنظیم کنید. برای اعمال تغییرات بر روی OK کلیک کنید. در نهایت، به مسیر Layer > Flatten Image بروید و تصویر را با فرمت JPEG ذخیره کنید.

ایده های بیشتر برای عکس های قطرات آب

شما می توانید گل ها و قطره های آب را به روش های زیادی ترکیب کنید، تا دنباله ای از افکت های خیره کننده ایجاد کنید.

دانه قاصدک

از این سر دانه قاصدک در داخل خانه، با فلاش حلقه ای LED به عنوان منبع نور اصلی عکاسی شد. اسپری کردن قطرات ریز آب بر روی دانه های ظریف به ایجاد یک تصویر لطیف و انتزاعی کمک می کند.

افکت باران

شما می توانید با آب در حال ریختن افکت هایی جذاب و دیدنی ایجاد کنید. در اینجا ما قطره ها را با یک فلاش اکسترنال از پشت نورپردازی کرده ایم – شما باید سرعت شاتر دوربین خود را به حدود ۱/۲۵۰ ثانیه همگام سازی کنید. یک پس زمینه تیره کمک می کند تا قطرات روشن، برجسته به نظر برسند.

زیبای صورتی

ما برای گرفتن یک عکس کلوزآپ از این گل کوچک از یک اکستنشن تیوب ۶۸ میلیمتری برای افزایش بزرگنمایی لنز ماکروی خود استفاده کردیم. ما از یک فلاش حلقه ای LED برای تقویت رنگ ها استفاده کردیم، و بازتاب های قابل توجه تر را در فتوشاپ تمیزکاری (clone) کردیم.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. نهال

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    برای عکس از آب بر روی سر و صورت کودک به صورت دوش چطور تنظیم میشود؟

  2. Zara

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸

    سلام وقت بخیر ، اکستنش تیوب چی هستش؟؟
    لنز دوربینمم ۱۸-۱۳۵ هستش.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *