آموزش عکاسی: ۷ نکته برای ترکیب بندی عکس

معنای ترکیب بندی چیزی فراتر از قانون «یک سوم» پایه است. درک نظریه آنچه که یک تصویر خوب را می سازد فوق العاده مهم است، و در موقعیت های مختلف بی شماری به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله چند نکته ترکیب بندی را با هم مرور خواهیم کرد.

۱

خطوط

خطوط نگاه بیننده را از یک نقطه عکس به نقطه دیگر هدایت می کنند. به دنبال خطوطی باشید که به سمت سوژه اصلی شما هدایت می شوند. از خطوطی که نگاه بیننده را به بیرون از عکس هدایت می کنند، اجتناب کنید. به یاد داشته باشید، خطوط می توانند منحنی و همچنین مستقیم باشند.

بیشتر بخوانید: خطوط در عکاسی

خطوط ایجاد شده توسط سطح شیب دار مخصوص قایق در این عکس نگاه را از لبه کادر به مرکز آن هدایت می کند. چشم، مسیری که قایق از زمین تا دریا طی می کند را دنبال می کند.

خطوط همگرا در این عکس بسیار قوی هستند، و نگاه را از پیش زمینه به خط افق هدایت می کنند. این ترکیب بندی بسیار پویاست. خطوط مورب یک حس حرکت به عکس می بخشند، و به شما کمک می کنند تا عکس تاثیرگذاری ایجاد کنید.

۲

جذابیت پیش زمینه

از پیش زمینه در عکس های خود غافل نشوید. کاری کنید که پیش زمینه به نفع شما عمل کند. چطور این کار را انجام دهید؟ بهترین راه این است که مطمئن شوید چیز جالبی برای نگاه کردن وجود دارد. بخش سخت کار پیدا کردن چیزی است که جالب باشد، اما با سوژه اصلی شما رقابت نکند یا حواس را از آن منحرف نکند.

سوژه شما مرکز بصری عکس شماست (ممکن است از لحاظ فیزیکی در مرکز عکس قرار نداشته باشد، اما مهم ترین بخش آن است). المان های اطراف سوژه، مانند پیش زمینه، باید نقش حمایت کننده داشته باشند.

این عکس نمونه خوبی است، من سکوی ریل قطار را در عکس جای دادم، چون بافت آن را دوست داشتم و به تنظیم (سِت کردن) صحنه برای قطار کمک می کند.

چه می شود اگر نتوانید چیز جالبی برای قرار دادن در پیش زمینه پیدا کنید؟ آن وقت آن را رها کنید. این کاری است که من در اینجا انجام دادم. المان های جالب آسمان، کوه و کلیسا هستند. پیش زمینه کسل کننده بود، بنابراین آن را حذف کردم.

روش دیگری نیز وجود دارد – سوژه اصلی را در پیش زمینه قرار دهید. در اینجا، دهانه آتشفشان سوژه اصلی است. بخار، کوه ها و آسمان المان های حمایت کننده هستند.

۳

انتخاب لنز

چه نوع لنزی برای عکس بهتر است؟ سه انتخاب اصلی وجود دارد: واید، استاندارد و تله فوتو. هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.

لنزهای واید بسیار جالب هستند. شما می توانید به سوژه خود نزدیک شده و از یک لنز واید برای جای دادن مقدار زیادی از پس زمینه در عکس استفاده کنید. لنزهای واید برای عکاسی شما خوب هستند، چون برای گرفتن یک عکس خوب با یک لنز، شما باید به سوژه خود نزدیک شوید. این کاری است که من در این عکس از یک دانش آموز بولیویایی انجام دادم. او خیلی به دوربین نزدیک بود، و لنز وایدم به من اجازه داد تا بچه های اطراف او را در عکس جای دهم.

روش دیگر استفاده از یک لنز تله فوتو برای برجسته کردن سوژه در برابر پس زمینه است. شما می توانید این کار را با استفاده از یک دیافراگم باز برای ایجاد عکسی با عمق میدان کم انجام دهید. یا مانند این عکس از دو دختر بولیویایی می توانید سوژه خود را از محیط اطراف آن جدا کنید. این عکس بسیار متفاوت از عکس بالای آن است، و علت اصلی این است که با یک لنز تله فوتو گرفته شده، نه یک لنز واید.

اگر لنز واید یا تله فوتو ندارید، هنوز هم می توانید این روش را با استفاده از دو انتهای مخالف یک لنز زوم انجام دهید (به عنوان مثال، در ۱۸mm و ۵۵mm بر روی یک لنز ۱۸-۵۵mm). این فواصل کانونی برای شروع به اندازه کافی خوب هستند.

۴

فضای منفی

فضای منفی ناحیه اطراف سوژه شماست. اگر این ناحیه خالی باشد، مانند عکس صدف زیر، فضای منفی نامیده می شود، چون چیزهای بسیار کمی در آن وجود دارد. فضای منفی به سوژه فضا برای تنفس می دهد. همچنین می تواند حس احاطه شدن سوژه را منتقل کند.

از عکاس خبرنگار بزرگ، رابرت کاپا معمولا نقل قول می شود که می گوید اگر عکس های شما به اندازه کافی خوب نیستند، پس به اندازه کافی نزدیک نیستید. بسیاری از مقالات شما را به نزدیک تر شدن به سوژه تشویق می کنند (و این چیز خوبی است، چون حتی عکاسان حرفه ای هم گاهی اوقات فراموش می کنند به اندازه کافی نزدیک شوند). اما گاهی اوقات شما می توانید با عقب رفتن و گنجاندن کمی فضای منفی در اطراف سوژه خود یک عکس زیبا ایجاد کنید.

۵

اَشکال و الگوها

به دنبال اَشکال و الگوهای جالب باشید. اینها می توانند مثلا الگوهایی در طبیعت، یا اَشکال ساختمان ها در مقابل یک آسمان صاف باشند. هنگامی که یک چیز جالب پیدا کردید، نزدیک شوید و بر روی شکل یا الگویی که نظر شما را جلب کرده است، تمرکز کنید.

این عکس از برگ های نیلوفر از یک سری اَشکال دایره ای تشکیل شده است. من نزدیک شدم و از یک فیلتر پلاریزه برای حذف بازتاب های روی آب استفاده کردم. در حالت رنگی خوب، و در حالت سیاه و سفید عالی به نظر می رسید. نسخه سیاه و سفید برای من بهتر عمل می کند چون رنگ، توجه را از الگوی شکل گرفته توسط اَشکال تکرار شده برگ های نیلوفر منحرف می کند.

۶

کنتراست

تضاد یا کنتراست یک المان ترکیب بندی مهم است. تضاد همه جا در اطراف شما وجود دارد. هنگامی که درک کنید که تضاد چقدر در عکس های شما موثر است، می توانید به طور هدفمند به دنبال آن باشید. برخی از انواع تضاد که در عکس ها خوب عمل می کنند، تضاد بین قدیمی و جدید، نور و تاریکی، زبر و نرم، واضح و مات یا گرم و سرد هستند.

این گل ها نمونه خوبی از تضاد رنگ هستند. گل های قرمز تیره در مقابل پس زمینه سبز تضاد ایجاد می کنند. همچنین رنگ ها مکمل یکدیگر هستند، که به این معنی است که با هم جور در می آیند. برخی از رنگ ها با هم تناسب ندارند (به عنوان مثال قرمز و آبی) که نوع دیگری از تضاد است که می توانید برای ایجاد تاثیر خوب بر روی عکس از آن استفاده کنید.

در اینجا بین کلبه چوبی قدیمی و کهنه و زیبایی محیط اطرافش تضاد وجود دارد. این عکس در جایی دور افتاده در جنوب شیلی گرفته شده است که در آن مردم در خانه های ساخته شده از قلع یا چوب زندگی می کنند (این ممکن است حتی یک کلبه چوبی نباشد – من تعجب نمی کنم اگر کسی آنجا زندگی کند). آنها پول زیادی ندارند، اما توسط زیبایی خیره کننده کوه های آند در شیلی احاطه شده اند.

دو نوع تضاد در این عکس وجود دارد. اولی تضاد بین آب سفید و صخره های تیره است. این تضاد تُنی نامیده می شود (تُن های تیره در مقابل روشن). تضاد تُنی برای عکس های سیاه و سفید ضروری است و در عکس های رنگی نیز بسیار موثر است. نوع دوم تضاد بین سنگ ها و آب است. آب نرم و مات است، و سنگ ها سخت و شارپ هستند. من این افکت را با قرار دادن دوربین بر روی یک سه پایه و استفاده از یک سرعت شاتر آهسته برای مات کردن حرکت آب ایجاد کردم.

۷

حفظ سادگی

اکنون وقت آن است که تمام این دستورالعمل ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. اگر یک اصل مهم وجود داشته باشد که شما را به خوبی راهنمایی می کند این است – سادگی را حفظ کنید. مهم ترین المان های عکس را تعیین کرده، و هر چیزی که به عکس کمکی نمی کند را حذف کنید. هر بخش از عکس شما باید جالب توجه باشد. اگر مورد نیاز نیست، آن را حذف کنید. در این صورت ترکیب بندی های شما ساده تر، برجسته تر و موثرتر خواهند شد. عکس های شما تاثیر بیشتری خواهند داشت و پیام شما به وضوح با بیننده ارتباط برقرار خواهد کرد.

من این عکس را در بولیوی گرفتم. ما در یک روستای دورافتاده بودیم و مردم محلی صندل های ساخته شده از لاستیک تایر می پوشیدند. من می خواستم یک عکس از این صندل ها بگیرم و از یک لنز تله فوتو برای نزدیک شدن به پاهای این مرد استفاده کردم. عکس مربوط به پا و صندل های مرد است – و دیگر هیچ.

این عکس از یک سنگ ایستاده نمونه خوب دیگری از سادگی است. من می خواستم شکل غیر معمول سنگ را ثبت کنم. عکس تضاد تُنی بین سنگ روشن و پس زمینه تاریک نیز دارد. همچنین بین استحکام سنگ ساخته شده توسط انسان، و محیط طبیعی اطراف آن نیز تضاد وجود دارد.

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew Gibson)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *