آموزش عکاسی high key از گلها

گل، سوژه بسیار زیبا و رایجی برای عکاسی است، اما عکاسی از آن در فضای باز، معمولا کار سختی است. به عنوان مثال قبل از اینکه حتی کار عکاسی را شروع کنید، باید منتظر باز شدن آن بمانید و بعد از آن هم خدا می داند شرایط نوری و وضعیت آب و هوا چه پیش خواهد آورد. اما راه بسیار ساده تری هم برای عکاسی از گلها وجود دارد. می توانید گل را به داخل خانه بیاورید، جایی که کنترل نور و پس زمینه آن در دست شما است. عکس گلی را که در بالا مشاهده می کنید، به همین صورت گرفتم و در این آموزش لنزک شما را با مراحل انجام آن آشنا خواهم کرد.

چادر نور – light tent

تنها چیزی که برای شروع به آن احتیاج دارید، یک چادر یا خیمه نور است، مثل تصویر بالا. کناره های نیمه شفاف چادر، نور را پخش می کنند تا نوردهی سوژه شما نرم باشد (برای منبع نور می توانید از نور طبیعی پنجره و یا از نور فلاش استفاده کنید).

چادر های نور تجهیزات ارزان قیمتی هستند و می توانید از آنها برای عکاسی از اشیای بی جان استفاده کنید. من مال خودم را از فروشگاه مجله EOS گرفتم که اگر در اروپا یا انگلیس زندگی می کنید مرکز تهیه ایده آلی برای تجهیزات عکاسی است.

دیگر لوازم

لوازم دیگری که از آنها استفاده کردم، شامل مقوای رنگی برای پس زمینه، لیوان پلاستیکی وزنه دار (برای واژگون نشدن در اثر وزن گل) و کمی هم چسب کاغذی است.

تجهیزات دوربین

برای عکاسی از گلها، من از یک لنز Canon EF 85 mm f/1.8 استفاده کردم که یک فیلتر کلوزآپ Canon 500D بر روی آن نصب بود. فیلتر کلوزآپ امکان نزدیک شدن به گلها و پر کردن کادر دوربین با سوژه و دیافراگم باز لنز هم امکان عکاسی در ایزوی پایین و با سرعت شاتر مناسب ۱/۱۶۰ ثانیه را به من می داد.

اگر لنز پرایم در اختیار ندارید یا می خواهید عمق میدان عکسهایتان بیشتر باشد، از دیافراگمهای f/5.6 تا f/11 استفاده کنید. اما توجه کنید که در این صورت باید ایزو/میزان حساسیت سنسور دوربین خود را بالا ببرید (مثلا ایزوی ۳۲۰۰) و یا این که از سرعت شاترهای پایین استفاده کنید که در این صورت هم وجود سه پایه لازم است.

نهایتا می توانید منبع نور قوی تری اختیار کنید. به عنوان مثال می توانید چادر نوری را به فضای باز برده و از نور روز استفاده کنید (مواظب وزش باد باشید) یا این که از نور فلاش استفاده کنید (آن را در بیرون چادر نور به سمت یکی از وجه های چادر بگیرید یا این که آن را از بالا به سمت چادر بتابانید).

نزدیک شدن به سوژه

برای نزدیک شدن به سوژه ، می توانید به جای لنز کلوزآپ، از اکستنشن تیوب (extension tubes) یا لنز ماکرو استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که در صورت استفاده از این وسایل، مقداری کاهش نور خواهید داشت که به این معنی است که باید از سرعت شاترهای پایین تر استفاده کنید و به علت کاهش نور در ویزور دوربین، احتمالا در فوکوس کردن با مشکل مواجه شوید.

برای همین من ترجیح می دهم برای عکاسی نزدیک از سوژه، از لنز کلوزآپ استفاده کنم. لنز کلوزآپ دوربین ۵۰۰D کمی گران است، ولی در عوض دارای دو المان است و کیفیت عکس آن بسیار عالی است. البته می توانید از لنزهای کلوزآپ تک المانه که ارزانتر هستند استفاده کنید، اما انتظار کیفیت عکسی را که با لنزهای کلوزآپ دو المانه یا لنزهای ماکرو یا لوله های افزایش طول گرفته می شود نداشته باشید.

گلها

تهیه کردن گل برای عکاسی کار آسانی است. می توانید گلها را از باغچه خود بچینید یا آنها را از گل فروشی بخرید. برای عکاسی high key، گلهای سفید یا با رنگ روشن بسیار مناسب هستند، اما از هر گل دلخواهی هم می توان استفاده کرد.

در چیدن گلها از طبیعت دقت کنید گلی که می چینید از گونه های نادر در طبیعت یا در خطر انقراض نباشد.

تنظیم و چینش صحنه

آماده کردن صحنه برای عکاسی راحت است. من برای درست کردن صحنه ام، چادر نور را روی یک میز قرار داده که از دو پنجره بر آن نور می تابید. یکی از پشت و یکی از سمت راست. بعد گل را با چسب به لیوان پلاستیکی وزنه دار ثابت کردم و یک برش در مقوای رنگی درست کردم که بتوانم آن را در پشت گل قرار دهم. برای ثابت کردن مقوا هم از کمی چسب کاغذی استفاده کردم.

این نوع چینش به ما امکان عکاسی از زوایای مختلف بدون بر هم خوردن پس زمینه را می دهد. اگر برش مقوا در عکس دیده شود، حذف آن در فتوشاپ کار راحتی است. با این کار، می توانم به راحتی با عوض کردن مقوا، رنگ پس زمینه ام را عوض کنم.

عکس high key چیست؟

این یک عکس high key است. در این عکس، تونهای رنگی بسیار روشن بوده و رنگها در ان به جای آنکه اشباع شوند، دارای روشنایی بالا هستند. همچنین سایه و کنتراست در آن بسیار کم می باشد. عدم وجود سایه به معنی این است که شکل دهی بر سوژه بسیار کم است.

این هیستوگرامی است که در برنامه lightroom از این عکس نشان داده شده است. همانطور که می بینید، خط های هیستوگرام به سمت راست نمودار کشیده شده اند که به معنای عدم وجود نواحی تاریک یا سایه در تصویر است. این نوع هیستوگرام برای یک عکس high key طبیعی است.

برای ثبت عکس high key، به نور بسیار نرمی احتیاج دارید که پس زمینه و سوژه را به یک اندازه روشن کند. اگر پس زمینه شما تاریک تر از سوژه باشد، عکس high key ایجاد نمی شود. برای همین است که از چادر نور استفاده می کنیم، چون دقیقا همان نوری که مدنظر ما برای این کار است را تولید می کند.

اگر می خواهید عکس شما، روشن و رویایی جلوه کند، از high key استفاده کنید. گلها سوژه خوبی برای عکاسی high key هستند. عکس های پرتره هم برای این کار مناسب هستند.

تنظیم دوربین

من از تنظیم نوردهی دستی استفاده کردم، چراکه با تنظیمات نوردهی خودکار، عکس به قدر کافی روشن نمی افتد. از هیستوگرام دوربین برای چک کردن نوردهی استفاده کردم و تنظیمات را آنقدر بالا پایین بردم تا به هیستوگرام مطلوب، یعنی هیستوگرامی که برجستگیهای آن بدون تجاوز از بازه هیستوگرام در سمت راست آن جمع شده باشند، رسیدم.

این تکنیک به نوردهی به سمت راست (exposing to the right) معروف است و در این کار هم قابل پیاده سازی است، چرا که دامنه روشنایی سوژه به خوبی در دامنه دینامیک سنسور دوربین جا می گیرد (به یاد داشته باشید که نوردهی به سمت راست فقط وقتی که با فرمت RAW عکس می اندازید قابل انجام است).

برای بیشتر عکسها از سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه و دیافراگم f/1.8 استفاده کردم ( با اینکه دیافراگمهای بازتر را هم امتحان کردم) و ایزو را برای نوردهی مناسب در این تنظیمات تنظیم کردم. چون در روزی که عکاسی می کردم، آفتاب مرتب پشت ابرها پنهان می شد، مجبور می شدم برای نوردهی مناسب مرتبا ایزو را عوض کنم.

برای این که بتوانم دمای رنگ، کتراست و نوردهی عکس را در مرحله ویرایش به طور دقیق تنظیم کنم، از فرمت RAW استفاده کردم، استفاده از فرمت RAW، این مزیت را هم داشت که اگر عکس من بیش از حد نوردهی می شد، راه فراری را برای من باز می کرد: فایلهای RAW جزئیات هایلایت را نگه می دارند، در صورتی که با JPEG این جزییات ممکن است از بین برود.

فوکوس دستی

ساده ترین راه برای فوکوس کردن بر روی سوژه های نزدیک استفاده از فوکوس دستی است. من در این کار، فوکوس لنز را روی مقداری که مد نظرم بود تنظیم کردم (معمولا روی فاصله فوکوس مینیمم) و سپس بدنه دوربین را به سمت سوژه بردم تا جایی که سوژه در فوکوس قرار بگیرد.

این کار مزیت دیگری هم داشت و آن این که اجازه می داد بر روی ترکیب بندی عکس تمرکز کنم. چون که اگر از فوکوس خودکار استفاده می کردم، باید مطمئن می شدم که دوربین روی نقطه صحیح فوکوس کرده است که ممکن بود در این کار کادربندی را به هم بزند.

مقادیر ISO بالا

از مقادیر ایزو بالا نهراسید. تصویر بالا، یک بزرگنمایی ۱۰۰% از بخشی از عکس گل است که با ایزوی ۳۲۰۰ گرفته شده است. این عکس با دوربین EOS 5D Mark II (که عملکرد بسیار خوبی در مقادیر ایزوی بالا دارد) ثبت شده است. می توانید ببینید که نویز عکس بسیار کم است. اگر از نوردهی به سمت راست برای عکس های High key استفاده کنید، خواهید دید که سطوح نویز در ایزوهای بالا بسیار کمتر می شود (مخصوصا در دوربین های قدیمی تر).

نرم افزارهای امروزی پردازش عکس RAW هم، برای حذف نویز رنگی (chrominance) عکس مناسب هستند، که یک اثر دانه فیلمی دل پذیر در عکس به جای می گذارند. لایت روم و فتوشاپ هم نرم افزارهای خوبی برای این کار هستند. نرم افزار Digital Photo Professional (نرم افزار مخصوص پردازش عکسهای RAW دوربین های کانن که به همراه دوربین عرضه می شود) نیز مناسب است.

تنظیمات در Lightroom

این عکس ها نیاز زیادی به پردازش و ویرایش نداشتند، چرا که بخش عمده ای از کار با تنظیمات نورپردازی و نوردهی مناسب انجام شد.

اما اضافه کردن یک ته رنگ سرد به عکسها مناسب به نظر می رسید، پس تراز سفیدی عکس را روی ۴۸۵۰ تنظیم کردم. از کنتراست پایین عکس راضی بودم و حتی می خواستم کنتراست را پایین تر هم ببرم، پس Blacks را روی صفر و Fill light را هم به ۱۱ تغییر دادم و Exposure را هم روی حد مطلوب تنظیم کردم. لازم به ذکر است که به علت Raw بودن فرمت عکسها، انجام این تنظیمات امکان پذیر بود. اگر با فرمت JPEG عکاسی کنید، امکان انجام این تنظیمات برای شما نخواهد بود.

تنظیمات مذکور، به عنوان مرجعی برای تنظیم عکس های بعدی قرار گرفت. برای این کار، نرم افزار Lightroom به شما اجازه کپی کردن تنظیماتی را که روی یک عکس اعمال می کنید به روی عکس دیگر می دهد (برای این کار در عکس با تنظیمات مرجع Settings > Copy Settings را انتخاب کنید و در عکس بعدی Settings > Paste Settings را انتخاب کنید).

در طول انجام تنظیمات، گزینه Show Clipping فعال بود تا اگر جزویات هایلایت عکس در اثر روشنایی بیش از حد از دست برود (که در عکسهای خیلی روشن امری محتمل است)، این گزینه به من هشدار دهد. برای فعال کردن این گزینه می توانید در Lightroom، به View > Show Clipping بروید. در این صورت هایلایتهای بیش از حد روشن با رنگ قرمز در عکس نشان داده می شوند.

گالری عکس

عکس های زیر مجموعه عکس هایی هستند که از گلها گرفتم. با تغییر ترکیب بندی و استفاده از انواع گلهای مختلف و تغییر رنگ پس زمینه، توانستم مجموعه خوبی ثبت کنم.

م

منبع

برگرفته از: tutsplus

نظرات شما

  1. کیا

    ۳۰ دی ۱۳۹۳

    بسیار جالب بود.. ولی این فیلترهای کلوز آپ دو المانه رو کجا میشه تهیه کرد؟ تو ایرن فکر کنم کمیاب باشن، درسته؟
    فیلترهای معمولی کلوز آپ که زیاد هستن و البته افت کیفی زیادی (مخصوصا تو ۱۰+ دیوپتر) دارن .

  2. مهدی

    ۲۹ دی ۱۳۹۳

    سلام
    یه سوال داشتم.میشه چادر نور رو با مقوا خودمون بسازیم. یا حتما باید جنس مخصوصی باشه

    1. saman نویسنده

      ۲۹ دی ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      بله می شه خودتون هم بسازید. البته با استفاده از پارچه سفید نازک.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *