آموزش عکاسی تار و خلاقانه – چرا نیازی نیست تصاویر شما ۱۰۰% شارپ باشند

برخی عکاسان تمایل دارند عکس های ۱۰۰% واضح و شارپ بگیرند و این کاملا مورد قبول است. اما برای آن دسته از ما که می خواهیم سبک های خلاقانه متفاوت را کشف کنیم، از لنزهای مختلف لذت ببریم و مرز کارهایی که عکاسی برای ایجاد هنر به ما اجازه انجامشان را می دهد را کنار بزنیم، گزینه های زیادی وجود دارد که در این آموزش عکاسی برخی از این روش ها را مطرح می کنیم. از عکاسی بوکه و فوکوس انتخابی گرفته تا عکاسی از میان چیز های مختلف مثل وازلین روی فیلتر و حرکت عمدی دوربین. در ادامه این آموزش لنزک با ما همراه شوید تا مرز های ماتی یا تاری عمدی و دلخواه در عکاسی را در نوردیم.

من عکسی از چند بلوبری دارم که از انتهای یک قاشق و با لنز ماکرو گرفته شده است. این عکس عمق میدان (DOF) بسیار باریکی دارد. تنها قسمت جلوی بلوبری ها در فوکوس است. بقیه تصویر یک تاری نرم دوست داشتنی دارد.

وقتی این عکس را در فیسبوک پست کردم، اولین کامنت این بود که «اگر تمام آن در فوکوس قرار داشت، بهتر به نظر می رسید».

نه.

در میان برخی از عکاسانی که خیلی به نکات تکنیکی عکاسی علاقه مند هستند یک تصوری وجود دارد که تمام تصاویر باید ۱۰۰% واضح و شارپ باشند. اگرچه این انتخاب کاملا قابل قبول است – و من کاملا از این تصمیم برای ثبت تصاویرشان به این روش حمایت می کنم – اما این «تنها» انتخاب نیست.

نکته: برای روشن شدن موضوع، گاهی اوقات یک تصویر به هر دلیل «تنها» خارج از فوکوس (مات یا تار) است. این مقاله به عکاسانی می پردازد که عمدا استفاده خلاقانه از نرمی یا تاری در یک تصویر را انتخاب می کنند.

فراتر از بوکه

برای من جالب است که بسیاری از عکاسان معتقدند که تمام تصاویر «باید کاملا واضح و شارپ باشند». اما با این وجود، آنها عکس هایی از پرندگان، تصاویر پرتره یا مراسم عروسی با پس زمینه های بوکه مات بسیار نرم می گیرند. به هر حال، دلایل آنها برای انجام این کار کاملا منطقی است.

برخی از عکاسان این کار را می کنند تا:

– یک پس زمینه حواس پرت کننده را نرم کنند

– سوژه را برجسته کنند

– آن را از لحاظ زیبایی شناسی دلنشین و جذاب کنند

– احساس عمق و سه بُعدی بودن به تصویر بدهند

اما برای این که بوکه به خوبی عمل کند، شما باید المان های خاصی داشته باشید. مانند لنزهای با کیفیت مناسب، فاصله زیاد در پشت سوژه تا پس زمینه، و نور نرم خوب. هر عکسی دارای چنین شرایطی نیست، و هر کسی نمی تواند از عهده خرید بهترین لنز برآید.

اگر نرمی حتی بیشتری در تصویر خود، و از جمله خود سوژه بخواهیم چطور؟ شاید بخواهیم پس زمینه شارپ، و سوژه تار باشد – تکنیکی که اغلب در برخی از سبک های عکاسی خیابانی استفاده می شود.

تکنیک عکاسی حرکت عمدی دوربین (ICM) – چطور؟

راه های بسیار زیاد دیگری برای دیدن جهان و ارائه تصاویر با نگاه خلاقانه منحصر به فرد ما وجود دارد. اگر این به معنی مالیدن چیزی مثل وازلین یا روغن بر روی یک فیلتر در جلوی لنز شماست، خب این کار را بکنید 🙂

یاد بگیرید تاری را دوست داشته باشید

دست های خود را تا جایی که می توانید به صورت خود نزدیک کنید، به طوری که هنوز هم بتوانید بر روی آن فوکوس کنید. چه اتفاقی برای پس زمینه می افتد؟ اگر به جای آن بر روی پس زمینه فوکوس کنید، دست هایتان تار می شوند.

کوه های دوردست تار هستند، چون ما از لحاظ فیزیکی نمی توانیم بر روی آن فاصله دور به وضوح فوکوس کنیم.

بنابراین طبیعی است که در تصاویر ما تاری وجود داشته باشد. در نتیجه اگر تصمیم بگیریم به طور خلاقانه تری از آن استفاده کنیم تا به تصاویر خود احساس یا حالت متفاوتی ببخشیم، در واقع داریم یک المان طبیعی در دنیای خود را تقویت می کنیم.

نقاشان بسته به تکنیک و سبک خود می توانند یک درخت را به شیوه های مختلف ارائه دهند. ممکن است هر برگ درخت را به زیبایی به عنوان یک المان جداگانه نقاشی کنند. ممکن است درخت آنها خطوط پهنی که نشان دهنده تنه و شاخه های آن است، یا لکه های رنگی در پس زمینه داشته باشد.

عکاسی نیز می تواند سرگرم کننده، خلاقانه، سبک وار و هنری باشد. ما می توانیم به خودمان اجازه دهیم که تاری را دوست داشته باشیم.

حرکت عمدی دوربین برای عکاسی از تنه درختان، صحنه های ساحلی نرم، و مزارع گل، محبوب است. برای تقویت حتی بیشتر آن، برخی از افراد یک فیلم پلاستیکی را در مقابل لنز می کشند. یا دور قسمت جلوی آن را می پوشانند و تنها یک روزنه کوچک باقی می گذارند تا از میان آن عکس بگیرند.

بیشتر بیاموزید: ویدیو آموزش عکاسی با حرکت عمدی دوربین (ICM) الهام گرفته از امپرسیونیسم

من عکاسان گل/ماکرویی را می شناسم که برای ایجاد یک افکت نرم و همچنین اضافه کردن کمی رنگ، جلوی لنز را با یک پارچه گاز پانسمان (توری) می پوشانند. کشیدن یک جوراب شلواری نازک در جلوی لنز نیز ارزان و موثر است.

آغشتن ژله پترولیوم یا همان وازلین بر روی یک فیلتر متصل به جلوی لنز برای ایجاد یک افکت تاری نرم و موثر نیز بسیار رایج است.

انتخاب لنز

لنزهایی با f/stop یا ضریب اف ۲٫۸ تا ۱٫۴، عمق میدان بسیار باریکی می دهند، که سوژه را برجسته کرده و پس زمینه را نرم می کند. لنزهای ماکرو برای این افکت عالی هستند.

بسیاری از عکاسان پرتره و مراسم عروسی یک لنز پرتره ۸۵mm با یک f/stop در این محدوده دارند، که اغلب به طور خاص برای تار کردن پس زمینه و ایجاد یک افکت خوب استفاده می شود.

لنزبیبی (Lensbaby) برای افکت های خاص لنزهای خود به خوبی شناخته شده است. لنزهای آنها افکت های تاری خلاقانه زیادی دارند. محدوده «Composer» به شما اجازه می دهد یک نقطه خاص در تصویر را انتخاب کنید تا در فوکوس باشد، در حالی که بقیه تصویر نرم شود. محدوده «Twist» یک افکت بوکه چرخشی در پس زمینه می دهد، و گزینه های دیگری نیز وجود دارد.

لنزهای کلاسیک «Helios» و «Vivitar» انقلابی در محبوبیت به پا کرده اند. آنها افکت های بوکه خلاقانه زیادی دارند (از جمله سبک چرخشی) و در مقایسه با لنزبیبی بسیار ارزان قیمت هستند. آنها لنزهای فوکوس دستی کلاسیک هستند و ممکن است برای اتصال به دوربین مدرن شما به یک محل نصب یا مانت (mount) اختصاصی نیاز داشته باشند، اما می توان آنها را با قیمت های بسیار مقرون به صرفه خریداری کرد.

لنز «Helios» یک تاری بوکه بسیار چرخشی به این تصویر داده است.

لذت ببرید

برای برخی افراد، چشم پوشی از نیاز به وضوح و پذیرفتن نرمی می تواند ترسناک باشد. برخی دیگر با خوشحالی این را می پذیرند و به ندرت یک عکس شارپ کلاسیک می گیرند.

در عکاسی به عنوان یک محیط خلاقانه، دست ما برای خلق آثار هنری باز است. از قوانین چشم پوشی کنید، آرام باشید و از انجام کاری متفاوت لذت ببرید.

لنزک: برای شما عزیزان که از خلاقیت در عکاسی لذت می برید، آموزش های بخش «عکاسی به سبک امپرسیونیسم (اینجا کلیک کنید)» سایت می توانند جالب باشند. در سبک نقاشی دریافتگری یا امپرسیونیسم (Impressionism) هنرمند دریافت و برداشت خودش از منظره ای که دیده است را نقاشی می کند نه شکل و فرم حقیقی آن را. در امپرسیونیسم ما قصد داریم عکس هایی بگیریم که در عین مات یا تار بودن همچنان امپرسیون یا دریافتی از منظره یا سوژه عکاسی را ارائه دهند. همچنین پیشنهاد می کنیم با «تعریف عکاسی انتزاعی» آشنا شوید، و آموزش ها و نمونه عکس های انتزاعی لنزک را مشاهده نمایید.

بله، برخی از افکت ها خاص هستند، و ممکن است نخواهید همیشه از آنها استفاده کنید. اما شما از یک لنز فیش آی هم هر روز استفاده نمی کنید.

داشتن یک محدوده انتخاب، فضای بیشتری برای عکاسی به شیوه ای متفاوت به شما می دهد. استفاده از لنزهای مختلف می تواند به ما کمک کند تا دنیا را به شکل هیجان انگیز جدیدی ببینیم و فرصت هایی برای ایجاد تصاویر خاطره انگیز خلق کنیم.

آموزش تکنیک های عکاسی برای انجام این کار:

۱

بوکه

عکاسان به کیفیت نواحی خارج از فوکوس یا مات تصویر (در پیش زمینه یا پس زمینه) بوکه می گویند و بوکه زمانی ایجاد می شود که از سوژه با یک عمق میدان کم عکس می گیرید. لنزهای مختلف انواع بوکه مختلفی به شما می دهند. معمولا لنزهای پرایم سریع یا لنزهای ماکروی با کیفیت تر، نرم ترین و دوست داشتنی ترین بوکه ها را دارند.

بوکه اساساً به میزان کم بودن عمق میدان شما وابسته است (دقت کنید هر چه پس زمینه از سوژه شما دورتر باشد، بوکه نرم تری خواهید داشت). برای رسیدن به عمق میدان کم باید با عوامل تاثیر گذار بر عمق میدان (دیافراگم، فاصله دوربین تا سوژه و فاصله کانونی) آشنا باشید که «ویدیو آموزش ۳ عامل موثر بر عمق میدان در عکاسی» به شما یاد خواهد داد.

احتمالا دارید فکر می کنید که بهترین بوکه با داشتن یک لنز تله بلند (فاصله کانونی زیاد)، فوکوس از فاصله خیلی نزدیک روی سوژه، با دیافراگم خیلی باز (مثل f2.8 تا f1.2) به دست می آید؟ درست فکر می کنید، همه اش همین است!

لنزک: مقاله « چگونه به پس زمینه مات یا بوکه دست یابیم» همه چیز در مورد بوکه در عکاسی (شامل مطالب بالا) را به شما عزیزان آموزش می دهد. شما همچنین می توانید با مطالعه کتاب الکترونیکی «بوکه» روی پیشرفت عکاسی خود سرمایه گذاری کنید و علاوه بر یادگیری مفاهیم پایه بوکه، سطح پیشرفته ای از بوکه را به دانش و تکنیک های عکاسی خود اضافه نمایید.

۲

فوکوس انتخابی

در عکاسی ماکرو یا کلوزآپ، فوکوس انتخابی (selective focus) برای جذب نگاه بیننده به قسمتی خاص از تصویر استفاده می شود. این کار با استفاده از یک عمق میدان کم انجام می شود. فوکوس انتخابی، برای برجسته کردن یک المان برجسته در صحنه و مات (تار) کردن همه چیز های دیگر برای حذف عوامل حواس پرتکن ایده آل است.

نکته: هنگام کار کردن با عمق میدان کم یا باریک، شما باید نقطه فوکوس تان را دقیقا روی جایی که در کادر می خواهید قرار دهید. در غیر این صورت کاملا واضح خواهد بود که جایی می خواستید شارپ باشد مات شده است. مردم اشتباهات در ترکیب بندی را خیلی زود تر از اجراهای موفق متوجه می شوند.

۳

عکاسی از میان چیزی

چیزی را جلوی لنز قرار دهید تا سطحی از نرمی به تصویر اضافه کنید. این چیز می تواند کل لنز را بپوشاند یا دور آن پیچیده شود تا تنها لبه ها را نرم کند.

شما می توانید از این موارد استفاده کنید:

– نایلون کشیده شده بر روی کل لنز

– پارچه گاز پانسمان پیچیده شده در اطراف لنز

– فیلم پلاستیکی بر روی کل لنز یا پیچیده شده در اطراف آن

– فیلترهای آغشته شده به وازلین

– نگه داشتن پارچه یا گل در جلوی بخشی از لنز برای اضافه کردن نرمی (در عکاسی از گل ها رایج است)

۴

ICM (حرکت عمدی دوربین)

حرکت عمدی دوربین هنگامی است که دوربین در طی نوردهی طولانی یعنی زمانی که شاتر باز است، برای اضافه کردن تاری به تصویر به طور عمدی حرکت داده می شود. در صورت عکاسی در نور روز، یک فیلتر کاهنده نور (ND) می تواند با ارائه یک سرعت شاتر کمی طولانی به شما کمک کند.

شما ممکن است این تکنیک را در عکس های جنگل هایی با پایه های عمودی تنه درختان دیده باشید.

لنزک: شما می توانید با تماشای این ویدیو، انواع تکنیک های حرکت عمدی دوربین را بیاموزید.

۵

لنزهای کلاسیک

سعی کنید لنزهای «Helios» یا «Vivitar» (یا گزینه های دیگر) و محل نصب یا مانت های (mount) مربوط به آنها را برای دوربین خود بخرید. بسیاری از این لنزها جلوه های بصری غیر منتظره ای دارند (که گاهی اوقات به عنوان یک عیب دیده می شود)، اما می توانند به طور موثر برای عکس های خلاقانه مورد استفاده قرار گیرند.

۶

لنزهای تخصصی

لنزبیبی (Lensbaby) طیف وسیعی از ترکیبات لنز را برای ایجاد انواع افکت های نرم به شما ارائه می دهد.

لنزبیبی Velvet 56 در F1.8 بسیار نرم است و یک جلوه فریبنده به تصویر می بخشد.

۷

فیلترها

فیلترهای Soft Focus (فوکوس نرم) به جلوی لنز شما وصل می شوند و برای پرتره و کارهای اسرارآمیز و فریبنده مفید هستند. البته، بسیاری از افراد این افکت را در پس پردازش از طریق فتوشاپ نیز شبیه سازی می کنند.

ن

نتیجه گیری

آن دسته از شما عزیزان که تلاش می کنید تا تمام عکس هایتان تا حد ممکن واضح و شارپ باشد، به تلاش خود ادامه دهید. اما برای شما که تنوع، انعطاف پذیری، و خلاقیت بیشتری در کار خود می خواهید، جا برای کار کردن و ایجاد آن سبک تصویر نیز وجود دارد.

به خودتان فرصت دهید تا آرام باشید، آزمایش کنید، و چیزی منحصر به فرد خلق کنید!

امیدواریم این آموزش عکاسی لنزک مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته، به شما ایده های جدید داده و به دانش عکاسی شما افزوده باشد. لطفا نظرتان درباره این آموزش، و اگر تکنیک دیگری در این زمینه بلد هستید با ما و لنزکی های دیگر به اشتراک بگذارید.

نویسنده: استیسی هیل (Stacey Hill)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *