آموزش مبتدی عکاسی انتزاعی از گل ها

وقتی بحث عکاسی انتزاعی از گل ها پیش می آید، احتمالا نمی دانید از کجا باید شروع کنید. به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟ از چه تکنیک هایی استفاده می کنید؟ این آموزش عکاسی انتزاعی (آبستره – Abstract) از گل ها با نکاتش شما را راهنمایی می کند.

عکاسی انتزاعی چیست؟

پیش از آنکه این آموزش عکاسی را مطالعه نمایید، ابتدا باید با مفهوم «انتزاعی یا آبستره – Abstract» در عکاسی آشنا باشید. انتزاع، به طور کلی، فرآیندی است که توسط آن برخی از اطلاعات به دقت حذف شده و بخش هایی باقی می مانند که بر رابطه «شیء – عکس» تاکید زیادی ندارند. به عنوان مثال، یک ورقه کاغذ و یک قلم بردارید، دست خود را با انگشتان کمی از هم جدا روی کاغذ قرار دهید و طرح دست خود را بکشید.

شما اکنون اطلاعات طرح، یعنی شکل دست خود، بدون بافت پوست، رنگ، عمق، فرم و غیره را دارید. این طرح هیچ اثر انگشتی ندارد! انتزاع به طور کلی اینگونه عمل می کند، ما کمی از اطلاعات را رها یا حذف می کنیم و قسمت هایی که می خواهیم در عکس بگنجانیم را نگه می داریم. طرحی که شما کشیده اید «تنها یک دست» است نه لزوما دست شما، که ارتباط بین سوژه و تصویر کشیده شده را در هم می شکند (از بین می برد).

بیشتر بیاموزید: تعریف عکاسی انتزاعی – آموزش راهکار هایی برای ثبت عکس های انتزاعی


دنیای عکاسی انتزاعی از گل ها می تواند دور و سخت به نظر برسد، اما جای خلاقیت بسیاری دارد.

در واقع، سخت تر از ژانرهای دیگر عکاسی نیست. اما می تواند بسیار باارزش تر باشد. فقط باید بدانید که چطور شروع کنید.

در این آموزش لنزک، پایه و اساس عکاسی انتزاعی از گل ها را یاد خواهید گرفت. شما تجهیزات مورد نیاز، و همچنین چند تکنیک عکاسی کلیدی برای گرفتن تصاویر انتزاعی قدرتمند را می آموزید. بعد از خواندن این آموزش عکاسی، آماده هستید که بیرون بروید و بلافاصله این نکات را به کار بگیرید.

خوب است؟ پس بخوانید.

عکاسی انتزاعی از گل ها چیست؟

من می خواهم عکاسی انتزاعی از گل ها را به سادگی اینگونه تعریف کنم – عکاسی از گل ها به شیوه ای که بیننده فورا گل را نمی بیند.

به عبارت دیگر، یک عکس گل انتزاعی چندان بر خود گل تمرکز نمی کند، بلکه بر بخش هایی از گل تمرکز دارد: منحنی گلبرگ ها، رنگ مرکز گل، بازی نور بر روی پرچم ها.

برای عکاسی انتزاعی قدرتمند از گل ها، باید دست از فکر کردن به خود گل ها بردارید، و به شکل، رنگ، و نور آنها فکر کنید. این کار پیچیده ای نیست. هنگامی که مهارت لازم را به دست آورید، انجام آن آسان می شود. نکاتی که من در ادامه این آموزش به اشتراک می گذارم به شما کمک خواهند کرد تا این کار را انجام دهید، پس به خواندن ادامه دهید.

تجهیزات

برای به دست آوردن تصاویر انتزاعی زیبا از گل ها، به دو چیز نیاز دارید: یک دوربین و (ترجیحا) یک لنز ماکرو.

لنزک: با اینکه در این آموزش عکاسی لنز ماکرو توصیه می شود و برای عکاسی انتزاعی از گل ها نیز مناسب است، شما با هر لنز و دوربینی می توانید عکس های انتزاعی بگیرید. کافی است با مفهوم انتزاع آشنا باشید.

نوع دوربین مهم نیست. این روزها، در واقع تمام دوربین ها قادر به ثبت تصاویر خیره کننده می باشند. در عکاسی انتزاعی از گل ها، این لنز است که اهمیت دارد. بنابراین به چه لنزی نیاز دارید؟

هر نوع لنز ماکرو می تواند مناسب باشد. من با استفاده از لنزهای ارزان قیمت زیر ۳۰۰ دلار، تصاویر انتزاعی عالی از گل ها گرفته ام. همچنین از لنز گران تر Canon 100mm f/2.8L نیز استفاده کرده ام.

نکته این است که عکاسی انتزاعی از گل ها در واقع ارتباطی به وضوح و ارائه دقیق جزئیات ندارد. بلکه به ترکیب بندی، نور و رنگ وابسته است.

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی تار و خلاقانه – چرا نیازی نیست تصاویر شما ۱۰۰% شارپ باشند

یک نکته قابل ذکر این است که هرچه فاصله کانونی یک لنز ماکرو کوتاه تر باشد، شما بیشتر باید به سوژه خود نزدیک شوید تا بتوانید تصاویری با اندازه طبیعی بگیرید. بنابراین، به عنوان مثال، هنگامی که می خواهید یک عکس کلوزآپ از یک گل رز بگیرید لنزهای ماکروی ۶۰mm می توانند مشکل ساز باشند، چراکه ممکن است روی گل تصادفا سایه بیندازید.

همچنین ممکن است شنیده باشید که برای عکاسی انتزاعی از گل ها به یک سه پایه نیاز دارید.

من موافق نیستم. من خودم برای عکاسی انتزاعی از گل ها از سه پایه استفاده نمی کنم، چون فکر می کنم خیلی محدودیت ایجاد می کند. من باید گل را از میان لنز بررسی کنم، ترکیب بندی را تغییر دهم، چند عکس بگیرم، و دوباره ترکیب بندی را عوض کنم. شما نمی توانید این کار را با یک سه پایه انجام دهید.

در ادامه از شما عزیزان برای مطالعه نکات سریع و ساده این آموزش برای عکاسی انتزاعی خیره کننده از گل ها دعوت می کنیم.

۱

نکته اول – در روزهای ابری عکس بگیرید

اگر قبلا عکاسی از گل ها با نور طبیعی انجام داده باشید، می دانید که در چند زمان مختلف روز، می توانید عکس های ماکروی زیبایی بگیرید. اول، وقتی هوا ابری است. دوم، در طول ساعات طلایی: درست بعد از طلوع و قبل از غروب خورشید.

من در یک روز بهاری ابری از این گل لاله عکس گرفتم.

برای عکاسی انتزاعی، من توصیه می کنم که تنها در روزهای ابری عکس بگیرید.

در روزهای ابری، نور یکنواخت است، که به تصاویر رنگارنگ و عمیقا اشباع شده منجر می شود. و در عکاسی انتزاعی، رنگ یک عنصر کلیدی است. در واقع، تمام تصاویر این مقاله به جز یکی از آنها در یک روز ابری گرفته شده اند.

هنگامی که یک عکاس گل انتزاعی باتجربه تر شدید، می توانید انواع دیگر نور را نیز امتحان کنید. اما تا آن زمان، به روزهای ابری بچسبید. نتایج کار شما خودشان را نشان خواهند داد.

۲

نکته دوم – نزدیک شوید. واقعا، واقعا نزدیک!

در عکاسی انتزاعی از گل ها، نمی توانید تنها یک عکس فوری از سوژه خود بگیرید. هدف شما باید نشان دادن چیزی جدید و غیر منتظره به بیننده باشد.

راه انجام این کار این است که نزدیک شوید. واقعا، واقعا نزدیک.

همانطور که در بالا گفتم، شما باید به اَشکال، رنگ و نور فکر کنید. راه شروع آن این است که سوژه خود را بزرگنمایی کنید.

لنز ماکرو را بردارید و آن را بر روی بالاترین تنظیمات بزرگنمایی قرار دهید (که اگر یک لنز ماکروی واقعی داشته باشید، باید ۱:۱ باشد). سپس به یک گل نزدیک شوید. از میان منظره یاب دوربین خود نگاه کرده، و لنز را در اطراف حرکت دهید.

بیشتر بیاموزید: درک بزرگنمایی در عکاسی ماکرو (با بزرگنمایی ۱:۱ آشنا شوید)

چه می بینید؟

احتمالا بلافاصله متوجه یک ترکیب بندی خیره کننده نخواهید شد. من وقت زیادی را صرف نگاه کردن از میان لنزم می کنم، بدون این که عکسی بگیرم. با این کار تجربه زیادی به دست می آورم، و این خوب است. که ما را به نکته سوم می رساند…

۳

نکته سوم – از یک عمق میدان کم استفاده کنید

عمق میدان مقداری از تصویر است که در فوکوس قرار دارد.

تصاویری که در آن تنها مقدار کمی از سوژه در فوکوس قرار دارد، عمق میدان کمی دارند. تصاویری که در آن مقدار زیادی از سوژه در فوکوس (واضح و شارپ) است، عمق میدان زیادی دارند.

یکی از ۳ عامل تاثیر گذار بر عمق میدان تنظیمات دیافراگم دوربین شماست که تحت عنوان ضریب اف یا f-stop نیز شناخته شده است. یک f-stop با عدد پایین (f/1.4 تا f/5.6) عمق میدان کمی به شما می دهد.

در اکثر دوربین ها، شما می توانید ضریب اف (f-stop) خود را انتخاب کنید. برای عکاسی انتزاعی از گل ها، من معمولا آن را در محدوده f/2.8-3.5 نگه می دارم، اما شما بسته به دید خلاقانه خود می توانید تنظیمات دیگر را نیز امتحان کنید. تنها باید آن عمق میدان را باریک یا کم نگه دارید.

لنزک: عمق میدان (Depth of Field) چیست؟ دوربین فقط می تواند لنزش را در یک نقطه فوکوس کند، اما ناحیه ای از جلو و عقب این نقطه وجود دارد که همچنان شارپ و واضح دیده می شود. به این ناحیه عمق میدان (DOF) می گویند. سایزش متغیر است و با «کم عمق» (فقط یک ناحیه باریک شارپ دیده می شود) و «عمیق» (بیشتر عکس شارپ دیده می شود) بیان می شود.

چرا من توصیه می کنم که مقدار کمی از تصویر در فوکوس یعنی واضح و شارپ (و باقی آن تار یا مات باشد) باشد – یعنی همان عمق میدان کم؟

در عکاسی انتزاعی، شما باید طوری از گل ها عکس بگیرید که بیننده فورا گل را نبیند (متوجه نشود که سوژه یک گل است). شما باید با نور، رنگ، و اَشکال کار کنید.

با استفاده از یک عمق میدان کم، شما بر این المان ها تاکید می کنید و تمرکز را از خود آن گل برمی دارید. شما تمرکز را به شکل گل، رنگ آن، و نوری که بر گل می تابد، معطوف می کنید.

بیشتر ببینید: ویدیو ماکرو نشان می دهد اشیاء روزمره از نزدیک چقدر عجیب به نظر می رسند

این چیزی است که من در نکته آخر بر آن تمرکز می کنم.

۴

نکته چهارم – به شکل گل نگاه کنید

همانطور که در بالا اشاره کردم، لازم است که شما به نور، رنگ، و شکل گل فکر کنید.

از بین این سه المان، من فکر می کنم که شکل در عکاسی انتزاعی از گل ها از همه مهم تر است. علت آن این است که گل ها به طور طبیعی شکل های جالبی دارند: اَشکال پر پیچ و خم، حلقه های زیبا، خطوط پر احساس.

عکس ها آن بیرون هستند. شما فقط باید آنها را پیدا کنید.

به عنوان مثال، گل ها معمولا گلبرگ های زیبا و نرمی دارند. شما می توانید در عکاسی، از این گلبرگ ها به نفع خود استفاده کنید. به گلبرگ ها نه به عنوان بخشی از یک گل، بلکه به عنوان خطوط پر پیچ و خم فکر کنید. سعی کنید حرکت این اَشکال در میان گل را ببینید.

به دقت با استفاده از این خطوط تصویر را ترکیب بندی کنید. ترکیب بندی را ساده نگه دارید – یک یا دو خط تمام چیزی است که نیاز دارید.

تنها هنگامی که به طور هدفمند ترکیب بندی کردید، و شکل گل را در ذهنتان نگه داشتید، باید عکس را بگیرید.

الف

آموزش را ادامه دهید

اگر به عکاسی انتزاعی (آبستره) علاقه مند هستید یا شده اید، «آموزش های عکاسی انتزاعی» لنزک می توانند به دانش شما نکات جدیدی را اضافه کنند.

ن

نتیجه گیری

گرفتن عکس های انتزاعی زیبا می تواند یک تجربه بسیار باارزش باشد.

اگر در روزهای ابری عکس بگیرید، بسیار به سوژه نزدیک شوید، از یک عمق میدان کم استفاده کنید، و از همه مهم تر، به شکل گل فکر کنید، در راه گرفتن عکس های انتزاعی خیره کننده از گل ها موفق خواهید شد.

شما نکته دیگری برای عکاسی انتزاعی از گل ها در نظر دارید؟ آنها را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید!

نویسنده: جیمیز دمپسی (Jaymes Dempsey)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *