آموزش مقدماتی ترکیب بندی عکاسی برای مبتدیان

اگر به دنبال یک آموزش عکاسی مبتدی و در عین حال گام به گام و جامع برای یادگیری ترکیب بندی هستید، این مطلب برای شماست. در دیدار اخیرم با چند عکاس، در جریان بحث در مورد ترکیب بندی، یکی از مبتدیان اظهار داشت: «چرا یک چک لیست ترکیب بندی برای تمام چیزهایی که لازم است در مورد آنها فکر کنیم وجود ندارد؟» این سوال خوب الهام بخش نوشتن این مقاله بود.

گرفتن تصاویر خوب وابسته به تجهیزات نیست

شما می توانید گران ترین تجهیزات دوربین و شگفت انگیزترین نور را داشته باشید. می توانید در یک مکان دیدنی افسانه ای، یا در حال عکاسی از یک مدل خیره کننده باشید. موقعیت های زیادی وجود دارند که ممکن است فرصت گرفتن تصاویر نفس گیر را برای شما فراهم کنند، اما اگر ترکیب بندی درست نباشد، مهم نیست تجهیزات شما چقدر گران قیمت یا تجملی باشند.

برعکس این قضیه هم درست است، اگر درک شما از ترکیب بندی خوب باشد، می توانید تصاویر شگفت انگیزی با تجهیزات مبتدی (حتی تلفن همراه خود) بگیرید. هنگامی که قوانین و دستورالعمل ها را بدانید، می توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید، و حتی موانع را کنار زده و واقعا خلاق باشید. هیچ کس اهمیتی نمی دهد شما از چه تجهیزاتی برای گرفتن عکس استفاده می کنید. اگر هم بگویند «واو، شما باید دوربین فوق العاده ای داشته باشید!» قطعا برای یک عکاس خوشایند نخواهد بود.

اصول ترکیب بندی را یاد بگیرید

با وجود این که انواع مختلفی از عکاسی وجود دارد، شما چه عکاسی خیابانی انجام دهید، چه منظره، ماکرو، استودیویی یا هر چیز دیگری، مفاهیم ترکیب بندی پایه زیادی وجود دارند که به کار برده می شوند. نیازی نیست که تمام مفاهیم برای هر تصویر در نظر گرفته شود، اما داشتن درک درستی از اصول اولیه تاثیر زیادی در پیشرفت عکاسی شما خواهد داشت.

درک درست ترکیب بندی یکی از گام های اصلی و بزرگ در پیشرفت عکاسی من بود. مانند هر ایده جدیدی، شما باید برای یادگیری آن ایده کمی تلاش کنید، تمرین کنید، از اشتباهات خود یاد بگیرید و دوباره و دوباره تمرین کنید. هنگامی که بتوانید یک عکس را با ترکیب بندی خوب کادربندی کنید، بدون این که آگاهانه در مورد کاری که انجام می دهید و دلیل آن فکر کنید، آن وقت واقعا می توانید شروع به فکر کردن در مورد راه های جدید برای کادربندی و شکل دادن به تصاویر خود کنید.

اول، باید بر اصول اولیه مسلط شوید.

شروع کار

اول از همه، اینها قانون نیستند. اگرچه دستورالعمل هایی وجود دارد که باید هنگام ایجاد یک تصویر دلپذیر زیبا در نظر بگیرید، اما می توانید همه آنها را نادیده بگیرید و باز هم یک تصویر خیره کننده ایجاد کنید. با این حال، اگر از ابتدا بدانید دستورالعمل ها چه هستند، انجام این کار بسیار آسان تر می شود. بنابراین این لیستی از مفاهیمی است که باید برای هر تصویر در نظر بگیرید، نه قوانینی که مطلقا باید دنبال کنید.

بعضی چیزها آسان و واضح هستند، یا ممکن است شما اینطور فکر کنید. با این حال، تعداد زیاد تصاویری با خط افق های کج که به صورت آنلاین می بینید، گواه این واقعیت است که این مسئله همیشه واضح و بدیهی نیست، و یادگیری آن دشوار است. با خودتان مهربان باشید و مرحله به مرحله پیش بروید. شاید حتی باید لیست خود را بنویسید و آن را در کیف دوربین خود به عنوان یک یادآوری مفید به همراه داشته باشید.

همچنین، هر تصویر المان های مختلفی خواهد داشت، و مفاهیم مختلفی را به کار خواهند گرفت. بنابراین المان ها و مفاهیمی را انتخاب کنید که برای شما و صحنه مقابلتان مناسب باشند. به عنوان مثال، کارهایی هستند که شما هنگام کادربندی یک منظره انجام می دهید که هنگام عکاسی خیابانی کارایی ندارند.

بنابراین حساس باشید، مواردی را انتخاب کنید که برای شما یا برای شیوه عکاسیتان مناسب باشند. سپس آنها را تمرین کنید، تا وقتی که مانند نفس کشیدن برایتان عادی شوند – یعنی هنگامی که دوربین را برمی دارید و یک عکس می گیرید، خود به خود اتفاق بیافتند. وقتی به این مرحله رسیدید، چند مفهوم دیگر به روند کار خود اضافه کنید، و به همین صورت آنها را یاد بگیرید.

چک لیست ترکیب بندی

خب این چک لیست چیزهایی است که به عنوان یک نقطه شروع می توانید در ترکیب بندی خود آنها را مد نظر قرار دهید.

۱- آیا خط افق صاف است؟

۲- آیا سوژه در تصویر قوی و واضح است؟

۳- آیا لبه های کادر تمیز هستند؟ چیزی در کادر هست که حواس بیننده را پرت کند؟ المان هایی از تصویر وجود دارند که چشم را به بیرون از کادر هدایت کنند که بتوان آنها را در جای بهتری قرار داد؟

۴- آیا پس زمینه تمیز است – المان های حواس پرت کننده مانند یک ماشین پارک شده در پس زمینه، یا یک حصار یا خانه ای که متناسب با تصویر نیست وجود دارند؟ آیا می توانید برای حذف این المان ها جابجا شوید یا زاویه دید خود را تغییر دهید؟

۵- آیا پیش زمینه تمیز است؟ آیا از یک منظره یا صحنه طبیعی عکس می گیرید که در آن ممکن است شاخه ها یا برگ هایی در پیش زمینه وجود داشته باشند که بتوان آنها را تمیز کرد؟

۶- موقعیت اشخاص در عکس. آیا یک چراغ خیابانی یا یک درخت از بالای سر آنها بیرون زده است؟ آیا سر، پاها، دست ها یا بازوهای آنها در تصویر قطع شده است؟

۷- تماس چشمی – هنگام عکاسی از یک گروه از افراد، آیا ما با تمام سوژه های شما تماس چشمی داریم؟

۸- موقعیت دوربین – آیا شما در ارتفاع/ زاویه مناسبی برای به دست آوردن بهترین ترکیب بندی قرار دارید؟

۹- نقطه فوکوس – هنگام عکس گرفتن از اشخاص/ موجودات/ حیوانات آیا بر روی چشم فوکوس کرده اید؟ در چشم آنها برق چشم وجود دارد؟

۱۰- آیا قانون یک سوم به طور موثر استفاده شده است؟

۱۱- آیا یک حس مقیاس دارید – به خصوص برای صحنه های منظره بزرگ؟

۱۲- نگاه چگونه در اطراف تصویر حرکت می کند؟ اول به کجا می رود؟ در کجا به پایان می رسد؟ این داستانی است که می خواهید به بیننده بگویید؟

۱۳- انتخاب لنز – آیا لنزی که استفاده می کنید به طور مثبت یا منفی بر ترکیب بندی تاثیر می گذارد؟ آیا یک لنز دیگر ارزش در نظر گرفتن دارد؟

۱۴- هرچه کمتر، بهتر – واقعا چه چیزهایی لازم است در کادر باشد؟ چه چیزهایی را می توانید بیرون بگذارید؟

۱۵- آیا تصویر شارپ است؟ می خواهید شارپ باشد؟

۱

آیا خط افق صاف است؟

هنگامی که در حال گرفتن یک عکس هستید، نسبتا آسان به نظر می رسد که ببینید خط افق صاف است یا نه. اصلاح آن در پس پردازش نیز بسیار آسان است، با این حال تصاویر زیادی به صورت آنلاین پست می شوند که خط افق آنها کمی تا قسمتی کج است. مغز ما وقتی با این مسئله مواجه می شود به طور خودکار قفل می کند، بنابراین این یک مشکل ترکیب بندی واقعی است که باید حل شود.

شما می توانید وقت بگذارید تا دوربین را طوری تنظیم کنید که کاملا صاف و هم تراز با خط افق باشد. هنگام عکاسی پانوراما، تایم لپس، ویدئو و موارد مشابه، کمی تلاش بیشتر ارزشش را دارد. برای استفاده عمومی، به راحتی می توانید آن را در پس پردازش ویرایش کنید.

خط افق حدود ۳ درجه به سمت چپ کج شده است – همین برای فشار آوردن به مغز شما کافی است.

بیشتر بخوانید: چرا تراز کردن خط افق در عکس ها آسان نیست

۲

آیا سوژه در تصویر قوی و واضح است؟

برخی مفاهیم ترکیب بندی وجود دارد که نسبتا ساده و واضح هستند، مانند نکته #۱ در بالا. اما برخی دیگر به تامل بیشتری نیاز دارند.

این نکته را می توان یکی از آن موارد در نظر گرفت. با این حال، من این سوال را به شما پیشنهاد می کنم. اگر سوژه قوی یا واضح نباشد، از کجا بدانیم که نکته تصویر شما چیست؟

المان های رقابتی زیادی در این تصویر وجود دارد، از کجا شروع کنیم؟

۳

آیا لبه های کادر تمیز هستند؟

آیا چیزهایی در کادر وجود دارد که حواس بیننده را پرت کنند؟ به دنبال المان هایی در تصویر بگردید که نگاه شما را به بیرون از کادر هدایت می کنند. آیا می توان آنها را در موقعیت بهتری قرار داد؟

گردش نگاه شما در اطراف لبه های کادر در هنگام ترکیب بندی عکستان گام ارزشمندی است که می تواند بسیاری از اوقات شما را نجات دهد. این درسی است که من شخصا مجبور شدم از راه سختی یاد بگیرم و در اکثر سبک های عمومی عکاسی به کار می رود.

آیا چیزهایی از بیرون کادر وارد آن می شوند که خودشان را به عکس تحمیل کرده و حواس بیننده را پرت کنند؟ آیا المان های ماتی در پیش زمینه وجود دارند که بتوانید آنها را جابجا کنید یا برای کاهش اثر آنها نقطه دید خود را تغییر دهید؟ آیا نصف یک ماشین یا بخشی از یک ساختمان در پس زمینه دیده می شود؟

اغلب اوقات زمانی که شما در حال کادربندی یک عکس هستید، آنقدر به دقت بر روی سوژه تمرکز می کنید که ممکن است از دیدن کل تصویر غافل شوید. بنابراین ممکن است متوجه این جزئیات اضافی نشوید که می توانند عکس را بسازند یا آن را خراب کنند.

برگ و جوانه اضافی در گوشه بالا سمت چپ حواس بیننده را پرت می کنند.

۴

آیا پس زمینه تمیز است؟

آیا المان های حواس پرت کننده مانند یک ماشین پارک شده در پس زمینه، یا یک حصار یا خانه ای که متناسب با تصویر نیست در کادر وجود دارد؟ آیا می توانید جابجا شوید یا زاویه دوربین را تغییر دهید تا آن المان از تصویر حذف شود؟

این یک گام اضافه بر نکته #۳ بالاست – تلاش بیشتر برای ارزیابی پس زمینه.

آیا دارید از یک منظره خوب عکس می گیرید و یک آلونک مزرعه به وضوح در آن قابل مشاهده است؟ شاید یک تراکتور در فاصله دوردست یا یک وسیله نقلیه در جاده هست که باید صبر کنید تا از کادر بیرون برود. آیا رنگ ها با هم هماهنگ هستند؟ وضعیت آسمان خوب است؟ خورشید در ابرها کمی بیش از حد روشن است؟

در پشت این عمارت استعماری دوست داشتنی یک بیمارستان و مدرسه بسیار مدرن وجود داشت و کادربندی کردن آن بدون حذف آن المان های مزاحم سخت بود.

۵

آیا پیش زمینه تمیز است؟

آیا در حال عکاسی از یک منظره یا صحنه طبیعی هستید؟ شاخه یا برگ اضافی در پیش زمینه وجود دارد که بتوان آن را از کادر حذف کرد؟

این مسئله به خصوص در عکاسی از طبیعت و مناظر مهم است، اما خوب است که به طور کلی آن را به خاطر داشته باشید.

آیا چیزی که در پیش زمینه دارید به کیفیت کلی تصویر می افزاید یا فقط حواس بیننده را از سوژه اصلی پرت می کند؟ آیا آشغال یا چیز دیگری روی زمین هست که کثیف و شلوغ به نظر برسد؟ شاخه ای در فاصله خیلی نزدیک به لنز وجود دارد که تار شود؟ آیا می توانید شاخه یا هر چیز دیگری را از سر راه کنار بزنید یا لازم است که به جای آن زاویه عکاسی خود را تغییر دهید؟

به تمام میوه های کاج و شاخه های پیش زمینه نگاه کنید، همه آنها تار و نامرتب هستند.

۶

موقعیت اشخاص یا سوژه

آیا هیچ شخصی در تصویر شما هست که یک چراغ خیابانی یا یک درخت از بالای سرش بیرون زده باشد؟ آیا سر، دست ها، پاها، یا بازوها به طور ناخوشایندی قطع نشده اند؟

این اغلب یک مشکل برای عکس های ژست دهی شده در فضای باز است، و در واقع یک اصل خاص از نکته #۳ بالا می باشد – بررسی پس زمینه در رابطه با سوژه های شما.

آیا دوربین صاف است، زاویه آن مناسب است؟ آیا چشم های افراد در نور خورشید نیمه باز است؟ آیا تمام بخش های بدن آنها در داخل کادر قرار دارد؟ آیا همه به یک جهت نگاه می کنند یا به شیوه مورد نظر خود تعامل دارند؟

چشم هایش شارپ هستند، اما من پنجه های جلویی اش را قطع کرده ام (برش داده ام)، خوب نیست.

۷

تماس چشمی

هنگام عکاسی از یک گروه از افراد، آیا ما تماس چشمی با تمام سوژه ها داریم؟

اغلب اوقات هنگام عکاسی از افراد آنها معمولا به دوربین نگاه می کنند. با این حال، اگر برخی از آنها به دوربین نگاه کنند و برخی نکنند، این یک نوع ناهنجاری عجیب برای بیننده دارد. بنابراین مطمئن شوید که روش هایی برای تعامل با افراد داشته باشید تا آنها به شما نگاه کنند و آن وقت چند عکس بگیرید.

اگر اوضاع خیلی بد پیش رفت، می توانید از کمی جادوی فتوشاپ برای ترکیب چند فریم با یکدیگر استفاده کنید، اگر تصویر خیلی مهمی است. مطلب پیشنهاد شده در زیر، مبحث ارتباط چشمی را برای شما بیشتر باز می کند.

بیشتر بخوانید: آموزش ۳ نوع ارتباط چشمی در عکاسی

توجه کنید که همه آنها به دوربین نگاه نمی کنند.

۸

موقعیت دوربین

آیا شما در ارتفاع و زاویه دوربین مناسب برای به دست آوردن بهترین ترکیب بندی قرار دارید؟

هم سطح بودن با چشم سوژه تفاوت زیادی در احساس یک تصویر ایجاد می کند. هنگام عکاسی از اشخاص، زاویه دوربین بر میزان مطلوب بودن عکس برای سوژه تاثیر می گذارد.

ممکن است بخواهید مرزهای خلاقیت را کنار بزنید و برای یک صحنه خاص کاری متفاوت انجام دهید. عکاسی خیابانی ژانری است که در آن ارتفاع و زاویه می تواند به طور مستقیم بر داستانی که می گویید تاثیر بگذارد.

به طور متوسط اکثر افراد تمایل دارند که بایستند و از آن موضع عکس بگیرند، اما اگر واقعا پایین بیایید چطور؟ اگر چند پله یا راهی برای بالاتر رفتن پیدا کنید چطور؟ اگر به جای روبرو، به طور مستقیم از بالای سر سوژه رو به پایین عکس بگیرید چطور؟

شروع کنید در مورد نحوه استفاده از ترکیب بندی برای ایجاد یک حالت یا گفتن یک داستان درباره یک صحنه خلاقانه تر فکر کنید.

این تصویر خوب است چون من در ساحل در ارتفاع یکسان با قو روی زمین قرار گرفته بودم. اگر ایستاده بودم، شما این منحنی فوق العاده در گردن پرنده را نمی دیدید.

۹

نقطه فوکوس

هنگام عکس گرفتن از اشخاص، موجودات یا حیوانات آیا بر روی چشم های آنها فوکوس می کنید؟ آیا چشم های آنها برق چشم دارند؟

اگر در تصویر سوژه ای دارید که به دوربین نگاه می کند، مهم است که نقطه فوکوس بر روی چشم او باشد. چهره اشخاص، پرندگان، و حیوانات دارای ابعاد زیادی است و ممکن است که نقطه فوکوس روی نوک بینی یا پیشانی یا جای دیگری قرار گیرد. بنابراین اگر یک موجود زنده دارید به دوربین نگاه می کند، بر روی چشم هایش فوکوس کنید.

یک ترفند دیگر که باعث می شود آنها زنده و فعال به نظر برسند این است که زاویه عکس خود را طوری تنظیم کنید که کمی نور از عنبیه تاریک چشم منعکس شود. این نور منعکس شده برق چشم نامیده می شود و به خصوص برای حیوانات و پرندگانی که چشم های تیره بزرگ دارند مهم است. عکاسان مُد و فشن از چراغ های بیوتی دیش گرد زیبا برای ایجاد یک اثر حلقه ای متمایز در عکس های خود استفاده می کنند.

لنزک: برق چشم یا کچ لایت (Catchlight) به نور بازتاب شده در چشم سوژه و درخشش ایجاد شده گفته می شود.

بینی شارپ است، اما چشم ها کمی خارج از فوکوس هستند که مطلوب نیست.

۱۰

آیا از قانون یک سوم استفاده شده است؟

اگرچه قانون یک سوم بیشتر یک دستورالعمل است تا یک قانون سفت و سخت، اما برای مبتدیان خوب است. به خاطر سپردن آن آسان است و زمانی که به خوبی استفاده شود در ایجاد یک تصویر پویا و جالب تر به شما کمک می کند.

بنابراین اگر قصد استفاده از آن را دارید، آن را به چک لیست ذهنی خود اضافه کنید.

سوژه در این تصویر کم و بیش در وسط قرار دارد، اما اگر برای استفاده از قانون یک سوم آن را کراپ کنید، باز هم خوب از کار در نمی آید.

۱۱

آیا یک حس مقیاس در صحنه های منظره خود دارید؟

دورنمای کوه های بزرگ دوست داشتنی هستند. اما گاهی اوقات می توانند کسل کننده و غیر جذاب شوند، چون فاقد یک حس مقیاس برای درک واقعی عظمت آنها می باشند.

یک توصیه این است که می توان از یک المان پیش زمینه هم برای زمینه تصویر و هم ایجاد مقیاس برای دورنمای بزرگ پشت آن استفاده کرد. برخی از عکاسان دوست دارند از خودشان به عنوان جزئی از صحنه برای اضافه کردن مقیاس به آن استفاده کنند.

۱۲

چشم چگونه در اطراف تصویر حرکت می کند؟

نگاه شما اول به کجا می رود؟ در کجا به پایان می رسد؟ آیا این داستانی است که می خواهید به بیننده بگویید؟

چه چیزی در تصویر دارید که چشم را درگیر کند؟ آیا المان ها یا نقاط مختلفی وجود دارد که چشم بتواند در اطراف آنها حرکت کند؟ آیا کنتراست دارد؟ آیا المان هایی وجود دارند که نگاه را به بیرون از تصویر هدایت کنند؟ آیا المان هایی وجود دارند که نگاه را به داخل یا اطراف یک تصویر هدایت کنند؟

ویدیو: قرارگیری چشم سوژه ها در عکس و وزن بصری

۱۳

انتخاب لنز

آیا لنزی که استفاده می کنید به طور مثبت یا منفی بر ترکیب بندی تاثیر می گذارد؟ آیا یک لنز دیگر ارزش در نظر گرفتن دارد؟

این موضوع می تواند از مرز بین مسائل فنی و خلاقانه عبور کند. گاهی اوقات ممکن است یک دلیل معتبر برای استفاده از یک لنز خاص وجود داشته باشد، یک سوژه دور ممکن است به دوردست پرواز کند که استفاده از یک لنز بلند را می طلبد. یک گل کوچک ممکن است با یک لنز ماکرو بهتر ثبت شود. لنزهای تله المان ها را در یک تصویر فشرده کرده، و باعث می شوند که به هم نزدیک تر به نظر برسند. لنزهای واید مقدار زیادی اعوجاج در اطراف لبه ها ایجاد می کنند، به خصوص در فواصل کانونی کم.

فراتر از آن، انتخاب های خلاقانه هستند. بله، شما می توانستید در مقابل این خانه با یک فاصله کانونی باز (واید) عکس بگیرید، اما چه میشد اگر یک لنز زوم می گذاشتید و دستگیره تجملی در را برجسته می کردید؟ آیا لنزی که استفاده می کنید ظاهر مطلوبی به شخصی که دارید از او عکس می گیرید می دهد؟

یک لنز متفاوت می توانست به من اجازه دهد تا از فاصله دور طوری زوم کنم که کل این پرنده در کادر قرار گیرد *آه*

۱۴

هرچه کمتر، بهتر

چه چیزهایی واقعا لازم است در کادر باشد؟ چه چیزهایی را می توانید بیرون بگذارید؟

اشتباهی که بسیاری از مبتدیان انجام می دهند این است که المان های بسیار زیادی را در یک تصویر جای می دهند. این می تواند برای انتقال نکته تصویر، ناهنجار، درهم و برهم و گیج کننده باشد.

گاهی اوقات از این مسئله می توان در مواردی مانند عکاسی خیابانی به نفع خود استفاده کرد، اما معمولا هرچه المان ها کمتر باشد، بهتر است. یک سوژه واضح قوی و حداقل حواس پرتی در اطراف آن، ترکیب زیبایی شناختی دلپذیری است، اما یادگیری کادربندی تصاویر به این شکل می تواند سخت باشد.

چیزهای زیادی در اینجا وجود دارد، کمی شلوغ است و هیچ سوژه واضحی ندارد. این یک صحنه زیباست اما آیا ترکیب بندی آن موثر است؟

۱۵

آیا تصویر شارپ است؟

آیا می خواهید تصویر شارپ باشد؟ هر تصویری لزوما نباید ۱۰۰% شارپ باشد. شما می توانید با انتخاب یک عمق میدان کم، از دیافراگم برای ایجاد یک اثر خلاقانه استفاده کنید. ICM یا حرکت عمدی دوربین تاری و حرکت نیز اضافه می کند. استفاده از لنزهای تخصصی مانند لنزهای Lensbaby روش های بسیار مختلفی برای اضافه کردن فوکوس نرم یا جلوه های ویژه برای ارتقاء کیفیت تصویر به شما ارائه می دهند.

بسیاری از عکس های خیابانی المان های حرکت تار و فوکوس خلاقانه دارند، چه عکاس و چه سوژه (یا هر دو) در حال حرکت باشند.

بعضی از افراد اصرار دارند که تصاویر تا آنجا که ممکن است شارپ باشند، اما این انتخاب خلاقانه ای است که به شما یعنی عکاس بستگی دارد.

کمی سرعت شاتر آهسته بر روی موج ها برای ایجاد یک اثر چرخشی نرم خلاقانه.

خ

خلاصه

برخی از موارد چک لیست چیزهای ملموس پایه ای هستند که برای اکثر تصاویر به کار می روند. برخی از آنها مسائل فنی پیشرفته تر هستند. بقیه موارد ممکن است فقط در صورتی به کار روند که شما رویکردهای خلاقانه تری را برای ترکیب بندی خود امتحان کنید.

بسیاری مفاهیم فنی خاص دیگر وجود دارد که در این چک لیست ترکیب بندی مطرح نشده اند. زمانی که شما برای آنها آماده شدید، می توانید اطلاعات زیادی را در اینجا پیدا کنید که شما را راهنمایی می کنند.

این لیست برای آموزش دادن پایه ای ترین ایده ها و افکار طراحی شده که یک مبتدی زمانی که تازه شروع به فکر کردن در مورد ترکیب بندی و کادربندی درست تصاویر خود می کند، باید به خاطر بسپارد. خبر خوب این است که اگر شما گامی برای شروع ایجاد تصاویر هدفمند برداشته اید، به این معنی است که در حال حاضر در مسیر تبدیل شدن به یک عکاس بهتر قدم برداشته اید.

چند مورد کلیدی را از این چک لیست ترکیب بندی انتخاب کنید تا در سبک عکاسی خود به کار ببرید و سعی کنید آنها را هر بار که عکس می گیرید به یاد بیاورید. در نهایت، آنقدر برایتان عادی می شوند که بدون فکر کردن آنها را به کار می گیرید، و حافظه ذهنیتان با شما همکاری خواهد کرد.

آیا مفهوم کلیدی دیگری هست که احساس می کنید باید در این لیست جای گیرد؟ در این صورت، آنها را در قسمت نظرات مطرح کنید.

نویسنده: استیسی هیل (Stacey Hill)

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۵ خرداد ۱۳۹۷

    سلام به همه دوستان.
    صد البته این مقاله برای مبتدی هایی مثل من سودمنده، اما برای حرفه ای های عکاسی هم یادآوری خوبی محسوب میشه…
    سپاس فراوان از لنزک عزیز…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *