آموزش نورپردازی عکاسی: کنترل یا حذف سایه مدل پرتره از روی پس زمینه سفید

در این ویدیو آموزش نورپردازی عکاسی، یاد می گیرید که چطور روی یک پس زمینه سفید سایه ها را کنترل یا حذف کنید. آنچه این آموزش عکاسی را جالب تر می کند این است که مارک والاس برای گرفتن پرتره ها فقط از یک منبع نور (فلاش و سافت باکس پروفوتو) استفاده می کند. او ابتدا بدون تعدیل کننده نور که در اینجا یک اکتاباکس است عکس می گیرد، تا سایه سختی که پشت مدل ایجاد می شود را به شما نشان بدهد. سپس تاثیر استفاده از سافت باکس روی فلاش را نشان می دهد. سپس با تغییر دادن موقعیت نور نسبت به دوربین و سوژه نسبت به پس زمینه که دو روش مختلف هستند سایه را از بین می برد. در انتها مدل ژست های مختلفی گرفته و مارک چند عکس دیگر می گیرد و سپس نکته های آموزشی مطرح شده را مرور می کند. اگر در حال یادگیری نورپردازی در عکاسی پرتره هستید، تماشای این ویدیو آموزش عکاسی را از دست ندهید.

اکتاباکس چیست؟

اجازه دهید بامزه ترین تعریفی که می توان از اکتاباکس (octabox) کرد را به شما عزیزان ارائه دهیم. اول اینکه اکتاباکس یکی از تعدیل کننده های نور (light modifier) است که به آن ها تغییر شکل دهنده یا اصلاح کننده نور نیز گفته می شود از جمله سافت باکس، بیوتی دیش، چتر و…

برخی کار را ساده می کنند و می گویند که اکتاباکس نوعی سافت باکس (softbox) است که البته به نظر ما هم اشتباه نیست. ولی بگذارید تعریف جالب تر و دقیق تری ارائه دهیم:

«اگر یه سافت باکس با چتر ازدواج می کردن و بچه دار می شدن، بچه شون اکتاباکس می شد. اکتاباکس مثل مامانش سافت باکس، نور نرمی داره اما مثل باباش چتر، نورش رو بیشتر به اطراف پخش می کنه».

نکته: برخی استفاده از اکتاباکس را به دلیل کچ لایت (درخشش در چشم) گرد یا دایره ای که ایجاد می کنه در عکاسی پرتره ترجیح می دهند. چراکه درخشش خورشید رو یادآوری می کند و نسبت به درخشش مربعی سافت باکس طبیعی تر به نظر می رسد (فراموش نکنید که این ها همه سلیقه ایست).

آنچه در این ویدیو آموزش عکاسی یاد می گیرید (خلاصه):

اگر در پس زمینه سایه داشتید و خواستید از شر آن خلاص شوید، یک راه حل این است که با اضافه کردن چند منبع نور تکمیلی سایه ها را حذف کنید. اما در این آموزش راه حل های بهتری ارائه می شود به ویژه اینکه می توانید آن ها را تنها با یک منبع نور انجام دهید. بسیار خب…

روش ۱- موقعیت منبع نور را نسبت به دوربین جا به جا کنید. یعنی اگر دوربین مستقیم رو به سوژه است، منبع نورتان را سمت راست دوربین بگذارید. نکته اینجاست که دوربین (عکاس) نباید با منبع نور در یک محور باشد.

نکته: مطمئن شوید مدل یا سوژه رو به روی نور کلیدی باشد (صورتش به سمت نور کلیدی باشد)، اگر این طور نباشد چهره او در سایه قرار می گیرد و تاریک می شود.

روش ۲: به جای حرکت دادن موقعیت نور نسبت به دوربین، می توانید مدل را نسبت به پس زمینه جا به جا کنید. از مدل بخواهید از پس زمینه فاصله بگیرد تا از شر سایه ناخواسته روی پس زمینه خلاص شوید.

نکته: هرچه مدل یا سوژه به پس زمینه نزدیک تر باشد، سایه سخت تر خواهد شد.

ویدیو زیر هر دو روش را به شما آموزش می دهد و نکاتی که مطرح کردیم را در عمل همراه با مثال مشاهده خواهید نمود:

ویدیو: چطور روی پس زمینه سفید سایه ها را کنترل یا حذف کنیم


دانلود

لنزک (توصیه): اگر در نورپردازی مبتدی هستید، نورپردازی ثابت (به جای فلاش) برای شما راحت تر و آموزنده تر خواهد بود.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *