آموزش گام به گام استفاده از نور در عکاسی از گل ها

گل ها سوژه های فوق العاده ای برای عکاسی هستند. آنها روشن و رنگارنگ اند، و تا وقتی که باد آرام باشد برای شما کاملا بی حرکت و ثابت باقی می مانند. همچنین به هیچ تجهیزات یا لنز خاصی برای گرفتن عکس های عالی از گل ها نیاز ندارید. شما می توانید با یک دوربین DSLR پایه و یک لنز کیت یا دوربین گوشی موبایل هم عکس های عالی بگیرید. اگر واقعا می خواهید در عکاسی از گل ها پیشرفت کنید، باید به یک نکته توجه دقیق داشته باشید – خورشید – چون نور در عکاسی از گل ها خیلی مهم است.

فاصله کانونی ۸۵mm، دیافراگم f/2.8، سرعت شاتر ۱/۳۰۰۰ ثانیه، ایزو ۲۲۰۰

البته، به جز خورشید منابع نور دیگری نیز وجود دارد، اما این واضح ترین و در دسترس ترین منبع در عکاسی از گل هاست.

متاسفانه، شما نمی توانید خورشید را دقیقا در جایی که می خواهید قرار دهید، اما می توانید موقعیت خودتان را تغییر دهید تا بهترین استفاده را از آن بکنید. همچنین می توانید وقتی برای عکاسی از گل ها بیرون می روید، شرایط روشنایی را یادداشت کنید. درک این که چطور نور خورشید و زاویه دید شما بر محصول نهایی تاثیر می گذارند، کلید به دست آوردن عکس های عالی است.

اجازه ندهید کسی به شما بگوید که اگر می خواهید تصاویر خوب از گل ها بگیرید، باید این کار را فقط در شرایط خاصی مانند یک روز ابری یا بعد از ظهر انجام دهید. در واقع، شما تا وقتی که به خورشید و عکسی که سعی دارید بگیرید توجه داشته باشید، تقریبا هر زمانی می توانید عکس های عالی از گل ها بگیرید.

بیایید نگاهی به چند سناریوی مختلف بیاندازیم و ببینیم آنها چطور بر عکاسی از گل ها تاثیر می گذارند:

الف

زمان روز

زمانی که در آن عکس می گیرید، می تواند تاثیر زیادی بر عکس های شما از گل ها داشته باشد. عکاسی در صبح یا عصر علاوه بر تغییر میزان نور موجود، نوع نور را نیز تغییر می دهد. همچنین زاویه تابش نور به گل های شما و محیط اطراف آنها را نیز تغییر می دهد.

من عکس زیر را درست زمانی که خورشید داشت بالا می آمد، گرفتم. آن سه دایره تار در پس زمینه یک چراغ خیابانی است که هنوز خاموش نشده بود، و جلوه زیبایی به پس زمینه داد. اگر این تصویر را چند ساعت دیرتر می گرفتم، کاملا متفاوت به نظر می رسید.

فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/1.8، سرعت شاتر ۱/۱۸۰ ثانیه، ایزو ۴۰۰

اگر می خواهید گل های شما برای داشتن یک ظاهر نرم و تقریبا مات به نرمی روشن شوند، در این صورت صبح زود یا اواخر عصر (ساعت طلایی) عالی است. با این حال، اگر گل هایی با ظاهر برجسته و شارپ می خواهید، نورپردازی سخت از بالا ایده آل است.

لنزک: در عکاسی به مدت زمانی بعد از طلوع و مدتی قبل از غروب خورشید، ساعت طلایی می گویند – این به اولین و آخرین نور هر روز نیز اشاره دارد. مدت زمانی که در طول آن نور خورشید نرم، اما با این حال گرم و دارای سایه های بلند است. یک زمان جادویی برای عکاسی و محبوب در بین عکاسان. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ساعت طلایی (و محاسبه دقیق تر ساعات آن بسته به موقعیت جغرافیایی) اینجا کلیک نمایید.

همه چیز به نوع تصویری که می خواهید بگیرید و دانستن این که شرایط نورپردازی چطور بر تصویر نهایی تاثیر می گذارد، بستگی دارد.

به یاد داشته باشید

در ساعت طلایی، زاویه خورشید پایین و نور آن نرم است، و هنگام ظهر زاویه خورشید بالا و نور خشن است. سایت ها و اپلیکیشن هایی مثل goldenhour.one، بسته به موقعیت جغرافیایی تان، به شما می گویند که دقیقا ساعت طلایی از چه ساعت تا چه ساعتی است.


فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/2.8، سرعت شاتر ۱/۱۵۰۰ ثانیه، ایزو ۲۰۰

بعد از ظهر هنگامی که من داشتم عکس بالا را می گرفتم، یک پروانه به من ملحق شد. نور درخشان خورشید از بالای سر رنگ های قرمز، زرد، و سبز را روشن و برجسته (تُند) کرده بود، که در صبح زود یا اواخر روز این اتفاق نمی افتد.

زمانی که من عکس زیر را گرفتم، خورشید مستقیما بالای سر بود. این باعث شد تا همه رنگ ها در این تصویر بدرخشند. معلوم شد که من تنها کسی نبودم که به این گل ماگنولیای خاص علاقه داشت.

فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/1.8، سرعت شاتر ۱/۶۴۰۰ ثانیه، ایزو ۲۰۰

شما می توانید در هر زمانی از روز عکس های عالی از گل ها بگیرید. فقط باید مطمئن شوید که می دانید خورشید کجاست و چطور بر تصاویر شما تاثیر می گذارد. با داشتن دانش، می توانید انتخاب های بهتری در مورد تصاویری که می گیرید، داشته باشید.

ب

انواع نور در عکاسی از گل ها

۱

نورپردازی از پشت در مقابل نورپردازی از روبرو

نورپردازی از پشت زمانی است که منبع نور اصلی از پشت سوژه شما می تابد. این امر می تواند به سناریوهای خلاقانه ای منجر شود، به خصوص وقتی که برای عکاسی از سوژه هایی با نورپردازی حاشیه ای (rim light) استفاده شود. در مقابل، نورپردازی از روبرو یا مقابل زمانی است که منبع نور اصلی از جلوی سوژه شما، و معمولا از پشت عکاس می تابد.

هر دوی این نورپردازی ها برای عکاسی از گل ها خوب هستند. با این حال، شما باید درک کنید که نورپردازی از پشت و نورپردازی از روبرو چگونه بر تصاویر گل های شما تاثیر می گذارند، تا بفهمید که باید از کدام یک از آنها استفاده کنید. من از گل زیر با نورپردازی از روبرو عکس گرفتم. وقتی داشتم عکس می گرفتم خورشید پشت سر من بود.

فاصله کانونی ۸۵mm، دیافراگم f/1.8، سرعت شاتر ۱/۳۰۰۰ ثانیه، ایزو ۱۰۰

نورپردازی از روبرو (front lighting) رنگ های بنفش را به خصوص در مقابل پس زمینه واقعا برجسته می کند. همچنین چند سایه برجسته در امتداد سمت چپ و در پایه گل وجود دارد. این سایه ها نه خوب هستند و نه بد، فقط نتیجه استفاده از نورپردازی از روبرو می باشند.

یک گل مشابه، که چند دقیقه بعد در همان مکان از آن عکس گرفتم، با استفاده از نورپردازی از پشت (backlighting) تصویر بسیار متفاوتی را می سازد.

فاصله کانونی ۸۵mm، دیافراگم f/2.8، سرعت شاتر ۱/۵۰۰ ثانیه، ایزو ۵۶۰

توجه کنید که چطور به نظر می رسد گلبرگ ها همانطور که خورشید در میان آنها می درخشد، برق می زنند. سایه ها پراکنده تر هستند، که این نیز به علت ساعات پایانی روز است که این عکس در آن گرفته شد. هر دو تصویر خوب هستند، اما به گونه ای متفاوت. اگر شما به شیوه مرسوم با نورپردازی از روبرو از گل ها عکس می گیرید، سعی کنید چند عکس با نور پس زمینه نیز بگیرید و ببینید آیا نتایج را دوست دارید یا نه.

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی با نور پشت یا پس زمینه

یک گل دیگر با نورپردازی از پشت، که در آن خورشید درخشان باعث شد این گلِ زرد روشن و پرجلوه به نظر برسد.

۲

آفتابی در مقابل ابری

تصور رایجی در بین عکاسان وجود دارد که آسمان ابری بهترین شرایط روشنایی را دارد. اگرچه من قطعا از عکاسی در روزهایی مانند این لذت می برم، اما واقعیت این است که شما می توانید هر گونه شرایط نورپردازی را برای عکاسی از گل ها مناسب کنید. فقط کافی است بدانید که نور چطور بر تصاویر شما تاثیر می گذارد.

یکی از عکس گل های مورد علاقه ام که تا کنون گرفته ام در وسط روز درست بعد از کمی باران بود. این عکس از چند سرخارگل نزدیک سطح زمین گرفته شده است. آسمان ابری به نورپردازی یکنواخت در کل کادر، و رنگ های غنی و عمیق منجر شد. هیچ سایه سخت، گلبرگ شفاف، و نقطه درخشانی در پس زمینه وجود ندارد. در عوض، این کادر ترکیبی از رنگ های سبز، بنفش، و قرمز اشباع شده است که من واقعا دوست دارم.

فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/1.8، سرعت شاتر ۱/۶۴۰ ثانیه، ایزو ۲۰۰

یک نمونه دیگر تصویر زیر است، که صبح روز بعد از یک شب پر از صاعقه و رعد و برق گرفتم. ابرهای بالای سر، نور خورشید را در جهات مختلف پراکنده کرده بودند، که صحنه ای با نور یکنواخت به من داد که برای این نمایش خاص عالی عمل کرد.

فاصله کانونی ۸۵mm، دیافراگم f/1.8، سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه، ایزو ۱۲۵

با این حال، این دو تصویر به این معنی نیستند که شما نمی توانید در نور روشن خورشید تصاویر عالی از گل ها بگیرید. برعکس! فقط بدانید که تصاویر گل ها در نور روشن خورشید بسیار متفاوت از آسمان ابری خواهند بود. تصویر زیر شبیه عکس بالاست، اما من آن را در یک روز آفتابی روشن گرفتم.

فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/1.8، سرعت شاتر ۱/۸۰۰۰ ثانیه، ایزو ۳۶۰

این تصویر نه بهتر از عکس بالاست و نه بدتر از آن، فقط متفاوت است. نور روشن خورشید باعث می شود که گلبرگ های قرمز در کادر برجسته شوند. آسمان آبی غنی و سایه های عمیق بیشه درختان یک حس فضا و عمق به تصویر می بخشند که در تصویر قبلی وجود ندارد.

به همین ترتیب، من از گل ماگنولیای بنفش زیر در یک روز روشن آفتابی، اما با کمی پوشش ابر عکس گرفتم. هوا چیزی بین آفتابی و ابری بود و به یک تصویر جالب منجر شد.

فاصله کانونی ۸۵mm، دیافراگم f/1.8، سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه، ایزو ۱۴۰

خورشید در سمت چپ قرار داشت، و باعث میشد قسمت سفید داخل گلبرگ گل بدرخشد و برای جلب توجه بیننده با رنگ بنفش در پیش زمینه رقابت کند.

من همه این نمونه ها را به شما نشان دادم تا بگویم که می توانید در هر شرایط روشنایی عکس های عالی از گل ها بگیرید. رمز کار این است که با فهمیدن این که نور خورشید چطور بر عکس گل های شما تاثیر می گذارد، از آن به نفع خود استفاده کنید.

۳

مقایسه

اگر نمی توانید در عکاسی از گل ها نور را کنترل کنید، هنوز هم می توانید زاویه ای که از آن عکس می گیرید را کنترل کنید. این کار تاثیر شگفت انگیزی بر ظاهر تصاویر شما دارد.

من سه عکس زیر را در یک روز آفتابی روشن در حدود سه دقیقه گرفتم. این گل در همه عکس ها یکسان است، و من از یک لنز ۵۰mm با دیافراگم f/2.8 استفاده کردم. تنها تفاوت آنها زاویه ای است که هر عکس در آن گرفته شده، اما همین چیز ساده تفاوت زیادی بین تصاویر ایجاد می کند.

در تصویر اول، گل از روبرو روشن شده، به این معنی که وقتی عکس را گرفتم، خورشید در پشت سر من و تقریبا به طور مستقیم در بالای سر قرار داشت. به رنگ های نارنجی روشن و سایه های واضح و قوی توجه کنید، که یک حس عمق و جدایی ایجاد می کند. پس زمینه به دلیل نور بالای سر و زاویه ای که از آن عکس گرفتم، در سایه قرار گرفته است. من در اینترنت، و به خصوص در رسانه های اجتماعی تصاویر زیادی شبیه به این می بینم.

فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/2.8، سرعت شاتر ۱/۲۰۰۰ ثانیه، ایزو ۱۰۰

برای عکس بعدی، من دقیقا در نقطه مقابل عکس گرفتم، در حالی که از پایین رو به بالا به سمت خورشید نگاه می کردم. توجه کنید که چطور گلبرگ ها به روشنی شفاف شده اند، و فضای سبز در سمت چپ با بوکه های زیبا خودنمایی می کند.

این نسخه کاملا متفاوتی از همان گل است و به جز یک تغییر زاویه ساده به کار دیگری از طرف من نیاز نداشت.

برخلاف تصویر اول، من عکس گل هایی مانند این را زیاد در رسانه های اجتماعی نمی بینم. احتمالا علت آن این است که این کاری نیست که افراد زیادی به انجام آن فکر کنند.

فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/2.8، سرعت شاتر ۱/۲۰۰۰ ثانیه، ایزو ۱۰۰

عکس آخر را از کنار یا پهلو گرفتم، و چیزی که در اینجا جالب است لزوما گل نیست، بلکه پس زمینه است. از این زاویه، پس زمینه کاملا سبز بود، که رنگ های نارنجی و قرمز گل در مقابل آن برجسته شدند. نورپردازی آن شبیه به تصویر اول بود، اما این یکی برای من بسیار جالب تر است، چون به جای یک گل در مقابل یک پس زمینه عمدتا سیاه، ترکیبی از رنگ هاست.

فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/2.8، سرعت شاتر ۱/۲۰۰۰ ثانیه، ایزو ۱۰۰

من واقعا می خواهم تاکید کنم که هیچ یک از تصاویر این آموزش از نظر عینی بهتر از بقیه نیستند. چیزی که امیدوارم توانسته باشم نشان دهم این است که توجه به نور در عکاسی از گل ها، و همچنین در نظر گرفتن نقطه دیدهای متفاوت برای عکس گرفتن، می تواند به طور چشمگیری بر عکس گل های شما تاثیر بگذارد.

فاصله کانونی ۲۳mm، دیافراگم f/5.6، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه، ایزو ۲۰۰٫ من مجبور بودم دوربینم را بالای سرم نگه دارم و یک سری عکس بگیرم، به امید این که یکی از آنها خوب از کار دربیاید. همینطور شد، و من بسیار خوشحالم که فقط از یک گل آفتابگردان تنها از سطح چشم معمول عکس نگرفتم.

اگر شما از عکس گرفتن از گل ها لذت می برید، امیدوارم که این تصاویر چند ایده جدید به شما بدهد. و اگر زمان زیادی را در طبیعت برای ثبت زیبایی گل هایی مانند این نگذرانده اید، امیدوارم بتوانید کمی وقت برای بیرون رفتن پیدا کنید، نورپردازی را در عکاسی از گل ها در نظر بگیرید و آن را امتحان کنید. ممکن است از آنچه که می توانید به دست آورید، شگفت زده شوید!

اگر می توانید برای بهبود مطلب نکته دیگری اضافه نمایید برایمان بنویسید و لطفا نظر خود درباره این آموزش عکاسی را با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: سیمون رینگزموث (Simon Ringsmuth)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *