آموزش گام به گام تا اولین عکاسی شما از محصولات

امروز می خواهیم قدمی کوچک در دنیای عکاسی از محصولات بگذاریم. این نوع عکاسی در سایت های فروش، متقاضی دارد و برای نمایش دادن یک محصول برای فروختن در Ebay یا Etsy عالی است. اگر شما در این نوع عکاسی ماهر شوید، از نظر شخصی برایتان رضایت بخش است و همین طور درآمد خوبی دارد.

اصلی ترین شکل عکاسی از محصولات، یک شیء قرار گرفته در جلوی یک پسزمینه سفید یا تکرنگ یکپارچه است. این نوع اغلب در کاتالوگ های محصولات استفاده می شود که می خواهیم آنها را بدون هیچ چیز مخل دیگری نشان دهیم. این نوع عکس ها را برخی اوقات جدا شده (cutout) می نامیم چرا که می توان آنها را به راحتی جدا کرد و در عکسی دیگر به کار برد.

اکثر عکاسان می توانند در خانه با کمترین مشکل عکاسی از محصولات را انجام دهند. برای عکاسی ایده آل باید حد اقل ۳ یا ۴ فلاش داشته باشید ولی کار با ۲ فلاش نیز ممکن است. در این آموزش به چگونگی آن می پردازیم.

وسایل مورد نیاز

  • حداقل دو منبع خوب نور، هرچه بیشتر بهتر
  • یک صفحه خاکستری ۱۸% (۱۸% Gray card) (اختیاری)
  • یک صفحه تمیز سفید یا یک چیز مشابه
  • یک lightbox (اختیاری)
  • صفحات شفاف – ورقه پارچه سفید، برگه ترسیم یا یک چتر سفید
  • یک میز یا فضای کار
  • نرم افزار ویرایش عکس مثل فوتوشاپ، لایتروم، یا Gimp

نور، دوربین … حرکت

برای این آموزش من فقط از یک جفت فلاش استفاده می کنم. تا جایی که می توانیم، همانطور که توضیح خواهم داد، از لامپ یا دیگر منابع نور استفاده خواهم کرد اما فلاش هایم را ترجیح می دهم چرا که تغییر مکانشان راحت است و قدرتمندند.

اگر فلاش ندارید، حباب لامپ های نورانی، لامپهای مهتابی یا هر چه دم دست دارید، همه مناسب اند. اگر ممکن است چند تا حباب لامپ از یک برند و با یک توان بخرید. رنگ لامپ های می تواند از یک برند تا برندی دیگر کاملا متفاوت باشد و اگر چشمان شما نمی تواند تفاوت اندک آنها را تشخیص دهد، دوربینتان می تواند. لامپ ها، به خصوص آنهایی که بازوی خم شونده دارند برای این نوع عکاسی عالی هستند.

یک انتخاب دیگر برای نور وجود دارد: نور روز. به خصوص یک روز خوب ابری. اگرچه که شدت نور بسته به آب و هوا و زمانی از روز که عکاسی می کنید می تواند غیر قابل پیشبینی باشد. تکیه بر نور روز همیشه عملی نیست، ولی اگر مجبورید، هنگام عصر نزدیک به تاریکی هوا، عکاسی کنید. این جایی است که نور های مصنوعی به کار می آیند – این منبع نور ثابت و همیشگی به شما اطمینان می دهد سطح نور از یک زمان به زمانی دیگر تغییر نخواهد کرد.

هر منبع نوری که انتخاب می کنید، چندتا از یک نوع آن را استفاده کنید چرا که هماهنگ کردن نور های ترکیب شده سخت است. برای مثال، لامپ های فلورسنت نور های سبز یا نارنجی رنگ ساتع می کنند. اغلب لامپ های رشته ای نور زرد رنگ تولید میکنند و تنگستن نارنجی است. جبران رنگ های ترکیب شده در دوربین یا در ویرایش بعدی امکان پذیر است ولی به خصوص اگر تازه می خواهید این نوع عکاسی را تجربه کنید آسان تر است یک نوع ثابت از منبع نور را استفاده کنید تا یک مرحله وقت گیر از جلوی پای خویش بردارید. فراموش نکنید تا از تنظیم دستی تعادل رنگ سفید (White balance) مناسب برای منبع نوری که انتخاب کرده اید، استفاده کنید.

یک صفحه خاکستری ۱۸% برای سنجش مناسب تعادل رنگ سفید بسیار مفید است، به خصوص وقتی از شیئی با پسزمینه سفید عکاسی می کنید. رنگ هایی که منبع نورتان تولید می کند یا حتی نور بازتاب شده از سوژه می تواند بر روی پسزمینه ظاهر شود.

برخی دوربین های دی اس ال آر جدید دارای WB قابل تنظیم اند. اگر دوربین شما دارد، از صفحه خاکستری عکس بگیرید تا تراز سفیدی مناسب را مشخص کند. برای جزئیات بیشتر چگونگی این کار دفترچه دوربینتان را بخوانید.

اگر دوربین شما چنین امکانی ندارد (تنظیمات تعادل رنگ سفید قابل تغییر)، باز هم می توانید از این کارت استفاده کنید تا در مرحله ویرایش تعادل رنگ سفید را تشخیص و تغییر دهید.

دوربینتان این قابلیت را ندارد یا صفحه خاکستری ۱۸% ندارید؟ بعد از این که همه چیز را آماده کردید، تعادل رنگ سفید را بر روی حالتی که از آن استفاده می کنید تنظیم کنید، چند عکس از پس زمینه سفید بگیرید و سعی کنید تعادل رنگ سفید را به بهترین شکل تنظیم کنید.

آماده سازی

تعدادی راه برای آماده سازی فضای کارتان وجود دارد. می توانید یک lightbox بخرید یا یکی خودتان بسازید.

یا راه آسان تری را انتخاب کنید و صفحه سفیدتان را به دیوار بچسبانید.

درست کردن نورها

نورپردازی هم مهم است. یکی از مشخصه های این نوع عکاسی راحت بودن جداسازی سوژه از پس زمینه است. برای چنین منظوری مهم است که لبه های سوژه مشخص و واضح باشد و سایه بر روی پس زمینه حداقل شود.

سوژه در نظر گرفته شده

برای این آموزش، من یک اسباب بازی که بازتاب کننده نیست را انتخاب کرده ام. من اسباب بازی را به دو علت با نخ هایی معلق کرده ام. اول، به خاطر محدود بودن تعداد منابع نور چرا که معلق بودن سایه های زیر آن را حداقل می کند. دوم، به خاطر اینکه پرده صحنه من به اندازه کافی بزرگ نبود. وقتی سوژه بر روی زمین بود، لبه های پرده با پاهای اسباب بازی برخورد داشت. با اینکه این مشکل بزرگی نبود و به راحتی در فتوشاپ رفع می شد، چون من معتقدم باید تا اندازه ممکن به ویرایش متکی نبود، تصمیم گرفتم سوژه را معلق کنم.

تک نور

فقط با یک نور که در حدود ساعت ۳ قرار گرفته باشد (اگر اژدها را در مرکز ساعت فرض کنید) سایه هایی قوی ایجاد می شود. فرقی ندارد نور را کجا قرار دهید، سایه ای خشن وجود خواهد داشت.

وقتی یک چتر بین اسباب بازی و فلاش قرار دهم، نور نرم تر می شود. چرا که سمت چپ هر دوی اژدها و پسزمینه در سایه است، به یک نور نیاز داریم تا سمت چپ را روشن کند.

توجه: اگر از lightbox دست ساز استفاده می کنید و حس می کنید سایه زیاد خشن است، از یک لایه برگه های شفاف خود استفاده کنید تا به اندازه کافی نرم شود.

دو نور

این عکس بدون هیچ چتری برای پخش کردن نور گرفته شده. نور سمت راست هنوز در مکان ساعت ۳ است و نور سمت چپ حدود ساعت ۸ قرار گرفته و اکنون ما دو سایه خشن داریم. غیر قابل قبول.

با چترها، بهتر شد. بسته به هدفتان از این پروژه ممکن است تا اینجا دیگر خوب باشد. اگرچه من حس می کنم بهتر از این هم می تواند شود.

تغییر مکان نور ها

من نور چپ را کمی بالا و چپ سوژه بردم. نور سمت راست نیز کمی به سمت پایین برده شد تا به طرف سطح زیر اسباب بازی باشد؛ سطح سفید مقداری از نور را به زیر اسباب بازی بازتاب می کند. همچنین یک بازتاب کننده سفید کوچک نیز در سمت چپ پشت سوژه، درست در سمت مخالف فلاش راست قرار دادم؛ این مقداری از نور پوشاننده را به پشت اسباب بازی بازتاب می کند. (نکته برای دستساز ها: یک برگه پستر سفید یا دیوار می تواند اثری مشابه داشته باشد.)

اکنون نوپردازی در همه جا بیشتر است. هنوز عالی نیست ولی خیلی بهتر است.

سایه تقریبا از بین رفته است و اگر بخواهم می توانم به آسانی در مرحله ویرایش بدون تاثیری بر کیفیت بقیه آنرا نیز محو کنم. بازی با مکان های دیگر نور (که اینجا نشان داده نشده است) به من ثابت کرد که این جاگیری بهترین روش برای این سوژه است. اگر این سوژه منعکس کننده نور بود من ترتیبی دیگر برای نور ها و چتر ها و سایر تجهیزات انتخاب می کردم.

چند نور

همانطور که گفته شد وجود چند نور ایده آل است. همانگونه که در همه ی تصاویر مشاهده کردید، پرده پشت صحنه رنگ سفید قدرتمندی ندارد – این بخشی به خاطر خود صفحه است و بخشی هم به خاطر اینکه نور سومی نداریم که مستقیم برای روشن کردن پرده پشتی به کار رود. اگر چه که این آخر دنیا نیست اگر شما هم این شرایط را دارید؛ من تا کنون تصاویری که با دو فلاش نور پردازی کرده باشم را نیز به خوبی فروخته ام.

اگر امکان داشتم، نور سومی بالا قرار می دادم و با استفاده از یک جهت دهنده، نور را به سمت صفحه پشتی کنترل می کردم. یا شاید یک نور چهارم برای حتی کمتر کردن سایه زیر اسباب بازی. اگر به نور های متعدد دسترسی دارید امیدوارم این توصیفات برای شما مفید باشند.

انتخاب دیافراگم

اگر یک سوژه را به نیت فروش به یک شرکت خرده فروشی (یا مشابه آن) به عنوان عکسی «جدا شده» عکاسی می کنید، شما باید دیافراگم را ببندید تا اطراف سوژه را واضح داشته باشید.

مثال بالا که با f/4 عکاسی شده، بی استفاده است. این اسباب بازی همانطور که میبینید کرک دار است و احتمالا برای یک طراح گرافیک مشکل است آنرا منظم جدا کند.

با f/8 قابل قبول است.

در f/18 خیلی بهتر است. لبه ها هنوز نرم اند ولی این بیشتر به خاطر جنس خود اسباب بازی است.

چون این یک جسم بی جان است سرعت شاتر سریع نیاز نیست. تا جایی که نیاز دارید آنرا کم کنید تا یک نوردهی مناسب به دست آورید و از یک ریموت یا شمارنده خودکار استفاده کنید تا از لرزش دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر جلوگیری شود. توجه داشته باشید در این دیافراگم جزئیات پسزمینه هم ثبت می شود – مثلا چین و چروک صفحه پس زمینه. اگر این پروژه را برای خودتان انجام می دهید و یا می خواهید یک کالای شخصی را بفروشید، عمق میدان آنقدر ها هم مهم نیست. دیافراگمی انتخاب کنید که بهترین نتیجه را به شما می دهد.

در پایان، من با این تنظیمات عکسم را گرفتم: f/18, ISO 200 ، سرعت شاتر ۱/۳۰s

تصویر نهایی

الان تصویر نهایی ام را انتخاب کرده ام، همه ی کاری که مانده تا انجام دهم، از بین بردن نخ ها و کمی اشباع تر کردن رنگ تصویر است (چرا که دوربین های دی اس ال آر Pentax (مدل K) به مشکل کم کردن اشباع رنگ معروفند). همینه!

خب حالا باید اسباب بازی را به سگم برگدانم!

نکته های پایانی

  • نکته بازاریابی: توجه کنید در بالا، راست و چپ تصویر فضا داشته باشید؛ آژانس های تبلیغاتی، مجله ها و دیگر خریداران تصاویر محصولات برای نوشته هایشان فضا می خواهند.
  • ظاهر مهم است. هر چیزی که می خواهید عکاسی کنید را تمیز کنید – لکه یا کثیفی بر روی سوژه واقعا جالب نیست. در مورد اژدها، من آنرا قبل از عکاسی شسته بودم.

نظرات شما

  1. سیروان

    ۱ بهمن ۱۳۹۳

    مرسی از سایت خوبتون


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *