آموزش ۴ نکته برای بهبود عکاسی از درختان

من اغلب با چالش عکاسی از درختان به گونه ای که تخیل را به تصویر کشیده و بیننده را به یک سفر ببرد، دست و پنجه نرم کرده ام. من یاد گرفته ام که برای من، دو روش بسیار موثر برای در نظر گرفتن و عکاسی از درختان وجود دارد. سعی کنید این دو سوال را از خودتان بپرسید: کدام درخت بازیگر اصلی تاست؟ کدام درخت/درختان بازیگران پشتیبان هستند؟ در این آموزش عکاسی از درختان یاد می گیرید که چطور با نگاه کردن به درخت ها به عنوان بازیگران صحنه تئاتر، ترکیب بندی خود را بهبود بخشیده و از درختان عکس های بهتری بگیرید. ایده ای که می تواند در شاخه های دیگر عکاسی نیز به کار برده شود – پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

من باید از مادرم برای این دیدگاه جالب تشکر کنم. وقتی یک پسربچه بودم به نمایش تئاتر علاقه مند شدم و به همین دلیل معمولا به عکس هایم به عنوان یک صحنه تئاتر نگاه می کنم که در آن کاراکترهای خاصی وجود دارند که بر روی صحنه بازی می کنند. همیشه یک کاراکتر اصلی، چند نقش پشتیبان و تعدادی لوازم صحنه باحال وجود دارند. درک سلسله مراتب کاراکترهای شما واقعا به بهبود کلی ترکیب بندی هایتان کمک خواهد کرد.

۱

هنگامی که یک درخت تنها توجه شما را جلب می کند

تصمیم بگیرید که چه کسی نقش اصلی است و آن را به مهم ترین سوژه خود تبدیل کنید. در تصویر بالا، کاملا واضح است که کاراکتر اصلی در این صحنه کیست. آن درخت سرو گره خورده بزرگ بازیگر اصلی من است، بنابراین او را در مرکز صحنه و بقیه درختان را در اطراف او قرار می دهم.

استفاده از دیافراگم f/22 به این معنی است که کل تصویر من (یا صحنه، اگر مایلید آن را اینطور تصور کنید) در فوکوس است و تنها دلیلی که می توانم برای آن بیاورم این است که کاراکتر اصلی من آنقدر واضح و مشهود است که نیازی به برجسته کردن حضور او با عمق میدان کم ندارم.

این نمونه دیگری از یک بازیگر اصلی بسیار واضح در صحنه من است. در اینجا فقط یک درخت وجود دارد و بازیگران اطراف آن اشعه های خورشید، سایه های پیش زمینه، و ماهی هایی که در برکه پس زمینه شنا می کنند، هستند. باز هم، من از یک دیافراگم بسیار بسته f/16 استفاده کردم تا از حداکثر فوکوس در کل تصویر مطمئن شوم.

لنزک: اگر به دنبال روش هایی برای برجسته کردن یا جلب توجه بیشتر به سوژه اصلی یا نقش اصلی خود هستید، مقاله «۳ روش برای جلب توجه بیشتر به سوژه» به شما کمک می کند.

۲

هنگامی که درختان نقش بازیگران پشتیبان را ایفا می کنند

بیایید قبول کنیم، همه درختان بازیگران درجه اول نیستند، اما نیازی هم نیست که باشند. شما می توانید از درختان برای کادربندی (Framing) یک کاراکتر جالب تر دیگر در تصویر خود استفاده کنید. هنگامی که یک سوژه جالب مانند یک آبشار، انعکاس دریاچه یا صخره دریایی پیدا کردید، نگاهی به اطراف بیاندازید و ببینید آیا هیچ درختی وجود دارد که یک کادر خوب یا یک خط هدایتگر ایجاد کند که نگاه بیننده را به سمت سوژه اصلی شما هدایت کند. اگر وجود دارد، آنها را در پیش زمینه خود قرار دهید.

در تصویر زیر، من از درخت ها و بوته ها برای ایجاد یک کادر برای صخره های دریایی استفاده کردم. من از دیافراگم f/8 برای ایجاد یک اثر بوکه ظریف در بوته های پیش زمینه استفاده کردم، چون می خواستم نگاه بیننده را به سمت صخره های دریایی در مرکز تصویر جلب کنم.

این نمونه دیگری است که در آن از درخت به عنوان یک بازیگر پشتیبان در صحنه استفاده شده. در اینجا نیز شاخه های درخت یک کادر ایجاد می کنند، و اگرچه ما کل درخت را نمی بینیم، اما تصویر بدون آن زیاد جالب نمی شد.

بیشتر بیاموزید: نکات آموزشی عکاسی با کادربندی طبیعی جهت بهبود ترکیب بندی عکس های شما

۳

هنگامی که نباید اشخاص را برای نشان دادن مقیاس در کادر بگنجانید

فکر می کنید درخت بالا چقدر بزرگ است؟ خب، باید بگوییم که فقط یک کودک نوپا می تواند زیر سایه آن بایستد.

عکاسان اغلب وسوسه می شوند که برای نشان دادن مقیاس، یک شخص را در عکس درخت خود قرار دهند. اگر درخت شما عظیم باشد، این ایده خوبی است و واقعا بر اندازه بزرگ سوژه شما تاکید می کند. برای درختان کوچکتر مانند درخت افرای نشان داده شده در بالا، گنجاندن یک شخص در تصویر برای نشان دادن مقیاس یک فاجعه خواهد بود، چون آن درخت خیلی کوچک است. در واقع، آنقدر کوچک است که من برای عکس گرفتن از آن روی زمین دراز کشیدم.

۴

هنگامی که باید از یک عمق میدان کم استفاده کنید

گاهی اوقات، کاملا واضح است که برای برجسته کردن و جلب توجه به سمت یک درخت خاص یا یک ویژگی یک درخت، می توانید از یک دیافراگم کاملا باز مانند f/2.8 برای ایجاد عمق میدان کم استفاده کنید. این یک تصمیم خلاقانه است، هیچ درست و غلطی وجود ندارد، فقط کاری را بکنید که از نظر شما درست است. من به ندرت از عمق میدان کم در عکاسی منظره استفاده می کنم، اما گاهی اوقات، مانند عکس زیر، می خواهم توجه بیننده را به یک ویژگی خاص یک درخت جلب کنم.

به عکس فوق علاقه دارید؟ پیشنهاد می کنیم به «پروژه عکاسی چهره های پنهان مهدی پاسگر» سر بزنید و در مقاله «پاریدولیا چیست و استفاده از آن در عکاسی» درباره سبک این نوع عکس ها بیشتر بیاموزید.

آموزش های مرتبط:

عمق میدان کم: چگونه به پس زمینه مات یا بوکه دست یابیم

آشنایی با عمق میدان: عوامل تاثیر گذار بر عمق میدان

شما چه از مناظر بزرگ عکس بگیرید و چه از صحنه های طبیعت نزدیکتر، استفاده از این چهار نکته می تواند عکاسی شما از درختان را بهبود بخشد. آنها را امتحان کرده و عکس های زیبایی از درختان ثبت کنید.

به نظر شما کدام نکته آموزش فوق مفید تر بود؟ چرا؟ لطفا در پایین صفحه، قسمت دیدگاه ها، برایمان بنویسید.

نویسنده: گوین هاردکسل (Gavin Hardcastle)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *