از کدام حالت نورسنجی باید استفاده کنیم؟

این یک آموزش کوتاه در مورد عملکرد مد‌‌های نورسنجی دوربین و چگونگی انتخاب آنها می‌باشد. در ادامه این مطلب لنزک در مورد مد های نورسنجی (metering) دوربین صحبت خواهیم کرد.

با شناختن مد مناسب برای نورسنجی شما می‌توانید تغییرات زیادی در نوردهی تصاویر به وجود آورید و در وضعیت‌های نوری مختلف آماده‌تر عمل کنید. امروزه اکثر دوربین‌ها دیجیتال از مد‌های نورسنجی نقطه‌ای (spot metering )، مرکزی (centre-weighted metering) و میانه (average metering) برخوردار هستند.

برای اینکه عکس‌هایتان از نوردهی مناسبی برخوردار شوند باید دوربین شما بتواند مقدار نور موجود در صحنه را ارزیابی کند. دوربین برای اینکار از نورسنج داخلی استفاده می‌کند که نور موجود در صحنه را دریافت کرده و با استفاده از برنامه‌ای سرعت شاتر و محدوده‌ی دیافراگم مناسب برای آن را تعیین می‌کند.

مدهای نورسنجی دوربین از خوانشگر‌های نور یکسانی استفاده می‌کنند ولی اطلاعات را به شکلهای مختلفی پردازش می‌نمایند تا به هر بخش از تصویر به شکل مجزایی رسیدگی کنند.

توجه: ما پس از این مقاله یک آموزش نورسنجی به روز تر و کامل تر منتشر کرده ایم که مطالعه آن را نیز به شما عزیزان توصیه می کنیم: «نورسنجی در عکاسی – نورسنج دوربین چگونه کار می کند و استفاده از آن برای رسیدن به نوردهی دلخواه» (اینجا کلیک نمایید). این مقاله علاوه بر آموزش مُد های نورسنجی یا حالات نورسنجی (Metering modes) به شما آموزش می دهد نورسنج دوربین چگونه کار می کند

نور متغیر

مد پیشفرض اکثر دوربین‌ها نورسنجی تخمینی یا ماتریسی (matrix metering) است که در اکثر مواقع نتایج خوبی را به همراه دارد. در مواقعی که نورپردازی از پشت وجود دارد یا اینکه نواحی بسیار روشن یا تاریکی در تصویر وجود دارند، چندان قابل اعتماد نیست.

مد نور سنجی مرکزی عملکردی مبتنی بر میان کادر داشته و توجه کمتری به پس زمینه دارد. این مد برای مواقعی کاربرد دارد که نوردهی به نسبت پس زمینه بیشتر از سوژه‌ی اصلی انجام می‌شود.

نورسنجی نقطه‌ای خوانش را بر نقطه‌ی مشخصی انجام می‌دهد. این برای صحنه‌هایی که بیش از اندازه تاریک یا روشن است کاربرد دارد.

چه زمان باید از مدهای نورسنجی استفاده کرد ؟

نورسنجی هوشمند

در نورسنجی تخمینی (Evaluative) یا ماتریسی (Matrix) دوربین نوردهی را بر اساس خوانش‌های متعددی که بر کادر انجام می دهد محاسبه می‌کند. اکثر اوقات این مد عملکرد خوبی دارد ولی زمانی که اطلاعات به خوبی پردازش نمی‌شوند، پیشبینی موقعیت با آن دشوار می‌شود.

نور سنجی مرکزی (Centre-weighted)

این مد بیشتر برای تعیین وزن نوری سوژه‌ای که در میان کادر قرار دارد استفاده می‌شود با این وجود پس زمینه نیز می‌تواند بر خوانش‌های نورسنج تاثیر بگذارد. برای گرفتن بهترین نتیجه باید سوژه‌ی اصلی در مرکز قرار بگیرد از این رو نورسنجی مرکزی مد خوبی برای عکس‌های پرتره است.

نور سنجی نقطه‌ای (Spot metering)

با این مد ناحیه‌ی کوچکی چیزی در حدود ۲ الی ۵% در میان کادر خوانش می‌شود. شما همچنین می‌توانید خوانش را بر یک طیف میانه که در تصویر وجود ندارد انجام دهید و به این صورت همان نوری که می‌خواهید بر سوژه بتابد را برای آن مشخص نمایید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. samuel

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳

    سلام علیکم
    واقعا مرجع آموزنده ای دارید

    ببخشین، این مورد کمی واسم ابهام داره
    میشه یکم دقیق تر تـــعـــریـــف کنین؟؟

    نور سنجی نقطه‌ای (Spot metering)

    با این مد ناحیه‌ی کوچکی چیزی در حدود ۲ الی ۵% در میان کادر خوانش می‌شود. ((شما همچنین می‌توانید خوانش را “””بر یک طیف میانه که در تصویر وجود ندارد””” انجام دهید و به این صورت همان نوری که می‌خواهید بر سوژه بتابد را برای آن مشخص نمایید.))

    کدام طیف میانه؟؟!!!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *