استودیو عکاسی خانگی: چگونه با استفاده از وسایل نور پردازی ابتدایی عکس های با کیفیت و حرفه ای بگیریم

برای گرفتن عکس های پرتره حرفه ای نیازی به هزاران وسایل نور پردازی گران قیمت ندارید. در این آموزش به شما یاد خواهیم داد تا با استفاده از وسایل نور پردازی ابتدایی عکس های پرتره خلاقانه ای بگیرید.

برای گرفتن عکسهای پرتره عالی نیازی به داشتن فلاش های گران قیمت و دیگر وسایل حرفه ای ندارید. یک ست نورپردازی خانگی با دو فلاش برای شروع کافی است.

خوشبختانه، این وسایل چندان قیمتی ندارند، و اگر ست نور پردازی ندارید و مایل به خرید آن نیستید، می توانید با فلاش های اکسترنال به همراه یک سری وسایل جانبی هم این کار را انجام دهید.

وقتی وسایل تان را آماده کردید، به سرعت متوجه چند راه برای کنترل کردن نورتان می شوید. شما می توانید با استفاده از چند ابزار، لوازم جانبی، نکته و تکنیک به طور چشمگیری پرتره های خودتان را بهبود ببخشید، این آموزش ارزش صرف زمان و تجربه کردن را دارد.

لوازم لازم برای گرفتن عکس های پرتره خلاقانه

چندین لوازم جانبی برای کنترل کردن شدت نور فلاش ها وجود دارد، چتر، سافت باکس (SoftBox)، اسنوت (Snoot)، بیوتی دیش (Beauty Dish)، بارندور (Barndoor) و… نمونه ای از این وسایل هستند. اکثر ست های نورپردازی سافت باکس و چتر به همراه دارند. این وسایل برای لطیف کردن نور بسیار خوب هستند، و کیفیت نور را نرم تر می کنند، ولی اسنوت، لانه زنبوری و بارندور وسایلی هستند که نور فلاش را متمرکز می کنند.

همچنین شما می توانید با تغییر دادن مکان فلاش ها نور آنها را کنترل کنید. در ابتدا می تواند کمی دلهره آور باشد، ولی آنقدر که به چشم می آید پیچیده نیست. اکثر فلاش ها نوری با عنوان Modeling Light دارند، نوری که همیشه روشن است اما شدت آن آنقدر کم است که تأثیری در عکس نمی گذارد و فقط برای روشن کردن فضا و نشان دادن پیش زمینه ای از نور فلاش بر روی سوژه است، و در عین حال با دیدن این نور می توانید از روشن بودن فلاش مطمئن شوید.

هر چه نور را از سوژه دورتر کنید نور لطیف تر و نرم تر می شود، و هر چه نور ها را به سوژه نزدیک تر کنید، نور خشن تر و سایه ها تیره تر می شوند.

ارتفاع فلاش ها هم مهم است. معمولاً بهتر است نور از ارتفاعی بالاتر از سوژه به سمت آن تابیده شود، اما خوب است که نور را در ارتفاعات مختلف قرار دهید و تأثیر آن را بر روی سوژه مشاهده کنید. به زاویه فلاش ها هم توجه کنید؛ نور پردازی از ارتفاعی بالاتر از سوژه و با کمی زاویه از بغل او معمولاً نتیجه بسیار خوبی به همراه دارد.

چگونه در استودیو خانگی خود تمرین عکاسی کنید

یک سبک نور پردازی کلاسیک که می تواند سبک مناسبی برای شروع باشد نورپردازی رامبرانت (Rambrandt) نام دارد، که نام یک نقاش مشهور است. وقتی این سبک نورپردازی به درستی انجام شود، مثلثی نوری بر روی قسمت گونه سوژه ایجاد می شود که در اکثر نقاشی های Rambrandt می توان این مثلث را دید.

برای بهترین حالت Rambrandt باید نور را در ارتفاعی بالاتر از سوژه و با زاویه نسبت به او طوری قرار دهید که سایه بینی سوژه تا کناره لب او کشیده شود.

با اینکه نورپردازی کلاسیک به سبک Rambrandt سبک بسیار مناسبی برای شروع است اما سعی نکنید که همیشه به همین سبک نورپردازی کنید. برای سوژه های مختلف با شرایط متفاوت می توان نور ها و سایه های متفاوتی تنظیم کرد که بهتر از Rambrandt عمل کنند.

یکی از مزیت های دوربین دیجیتال این است که شما می توانید به راحتی و قبل از گرفتن عکس تان نتیجه نهایی را در LCD دوربین مشاهده کنید. در قدیم باید فیلم های گران قیمت برای دوربین می خریدید و بعد از عکس گرفتن مدت زیادی صبر می کردید تا عکس ها چاپ شوند و بعد تفاوت هر تکنیک را با هم ببینید، ولی دیگر آن زمان ها گذشته.

در کنار بررسی نور عکس می توانید از LCD ژست، حالت و چهره سوژه را هم بررسی کنید، و البته می توانید ترکیب بندی عکس را هم بررسی کنید.

چگونه تجهیزات نور پردازی خانگی را قرار دهیم

نور ها را قرار دهید

نور اصلی را به سافت باکس – Softbox مجهز کنید و با زاویه ۴۵ درجه نسبت به سوژه و از بالا به سمت او قرار دهید. سعی کنید نور را طوری تنظیم کنید که مثلثی از نور که راجع به آن صحبت کردیم در قسمت مخالف سوژه نسبت به نور بر روی گونه سوژه ایجاد کنید، طوری که سایه بینی تا نزدیکی لب سوژه کشیده شود.

به مو نور دهید

نور دوم را به اسنوت – Snoot مجهز کنید، آن را پشت سوژه دقیقاً رو به روی نور اصلی و رو به نور اصلی قرار دهید؛ این فلاش نوری خشن و مستقیم به سمت مو می تاباند. و در آخر از یک رفلکتور سفید استفاده کنید تا کمی قسمت های سایه شده بر روی صورت سوژه را با نور آن پر کنید.

با خونسردی عکاسی کنید

دوربین را روی حالت دستی تنظیم کنید و با استفاده از LCD دوربین و هیستوگرام – Histogram از کیفیت نور عکسی که می گیرید اطمینان حاصل کنید، حواستان به هماهنگی سرعت شاتر دوربین با سرعت sync فلاش ها باشد، معمولاً باید سرعت شاتر دوربین ۱/۲۵۰ ثانیه یا کمتر باشد تا بتواند با فلاش هماهنگ باشد. حال شما آماده عکاسی هستید. سعی کنید مدل خود را راحت و آرام نگه دارید، حتی اگر خودتان کمی نگران و مضطرب هستید.

چگونه در چشم مدل Catchlight ایجاد کنیم

Catchlight به انعکاس منبع نور در داخل چشم سوژه می گویند، معمولاً به صورت شکلی سفید رنگ دیده می شود. معمولاً عکاس های حرفه ای به دنبال داشتن یک Catchlight خوب در عکس نهایی خود هستند.

بدون وجود Catchlight چشم مدل شما می تواند کمی بی جان و تخت دیده شود. شکل و مکان ایجاد Catchlight کاملاً به نور اصلی شما بستگی دارد؛ این که چه شکلی داشته باشد، با چه ارتفاعی قرار گرفته باشد، و چقدر نسبت به سوژه دورتر باشد، همه این ها در شکل Catchlight تأثیرگذار هستند.

برای جلوه بهتر Catchlight بهتر است نور اصلی را طوری قرار دهید که Catchight در جایی مانند ساعت ۱۰ یا ۲ در چشم قرار گیرد.

نکاتی حرفه ای برای گرفتن عکس های پرتره خلاقانه

در ادامه به نکات ظریفی که به شما در گرفتن عکس های حرفه ای استودیویی کمک می کنند، اشاره می کنیم.

تحقیق کنید

ما در اینجا فقط نکات ابتدایی با ست نورپردازی ابتدایی را بررسی کردیم اما همیشه خلاقیت نقش بسیار مهمی در کار دارد. نگاهی به مجله ها بیاندازید، به گالری های هنری سر بزنید، عکس های عکاسانی که کارشان را قبول دارید نگاه کنید، و از کار آنها نت برداری کنید، مدل عکس، ژست، رنگ ها، تن نوری و بافت های عکس هایی که می پسندید را یادداشت کنید. و این یادداشت ها را در زمان عکاسی با خود به همراه داشته باشید.

جو را گرم کنید

سعی کنید زمانی را در نظر بگیرید تا قبل از روز عکاسی با مدل های خود صحبت کنید (بهتر است با آنها ملاقات کنید). بدون توجه به اینکه چه سبک عکسی می خواهید بگیرید، خانوادگی، فشن یا برای شرکت یا… در هر صورت سعی کنید با مدل خود گرم بگیرید و با او شوخی کنید تا جو صمیمی تری داشته باشید و مدل احساس راحت تری در مقابل دوربین داشته باشد. حتی می توانید عکسی که می خواهید به دست بیاورید را برای آنها شرح دهید و آنها را در کار خود شریک کنید، با این کار انتظار آنها را از عکس هایی که بعداً به آنها تحویل خواهید داد منطقی تر کنید.

لبخند بزنید

سعی کنید خیلی ذهن خود را متمرکز بر روی تجربیات قبلی و اطلاعاتی که از هر طریقی دریافت کرده اید راجع به حالت بهتر پرتره، نکنید. برای مثال همیشه چهره خندان و بشاش تضمین کننده عکس خوب نیست. هر چه سوژه متفکرانه تر و سنجیده تر باشد می تواند عکس قوی تری به دنبال داشته باشد.

م

منبع

برگرفته از: digital camera world

نظرات شما

  1. لاله

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۳

    کلا این سایت فوق العاده است واقعا از صمیم قلب خست نباشید براتون ارزوی موفقیت میکنم

  2. مریم نیکونهاد

    ۱۱ تیر ۱۳۹۳

    بإسلام وخسته نباشید به شما مطالب شما خیلی برای عکاسی اموزنده است وبسیار کاربردی می خواستم سؤال کنم شما اموزش عکاسی حضوری هم دارید واگر دارید کجا ؟ممنون از زحمات شما

    1. vafai

      ۱۱ تیر ۱۳۹۳

      با سلام
      با تشکر از شما ، ما به زودی بخش کلاس های آنلاین آموزش عکاسی شروع به کار خواهد کرد اما در جایی فعلا کلاس حضوری نداریم.
      موفق باشید

  3. بهزاد

    ۴ خرداد ۱۳۹۳

    جناب زند سلام
    بی نهایت از زحمتی که می کشید سپاسگزارم .
    مقالات بسیار مفیدی که بنده رو خیلی در امر نورپردازی درست و اصولی عکاسی پرتره کمک کرد.
    با آرزوی موفقیت و سلامتی شما و دوستانتان

  4. سروش

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲

    درود
    جناب زند تشکر میکنم بابت زحمات شما و گروه ترجمه که زحمت میکشید این مطالب رو گرد اوری و در اختیار همگی قرار میدهید!!!

    اگر میشه مطلبی در مورد درست کردن وسیایل نور پردازی با استفاده از وسایل ارزان که در خانه هم یافت میشوند بگذارید بزای مثال به این لینک بروید
    suzheh.blogfa.com/post/81

    خلاصه این در مورد خیمه عکاسی بود با یه کاتون و دستمال کاغذی

    من این پیشنهاد رو میدم که این برای دوستان علاقه مند به عکاسی و دوست دارند عکس های خوب بگیرند اما بودجه مناسبی در اختیار ندارند بسیار کارامد میباشد

    حالا اگر یک مطلب در مورد اسمبل کردن و ارنج کردن یک استدیو و وسایل نورپردازی و غیره تونستید پیدا کنید بسیار فوق العادست و شما اولین سایت عکاسی ایرانی در این زمینه خواهید شد

    با احترام

    1. زند

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۲

      درود فراوان

      تشکر از اینکه وقت گذاشتید و این ایده جالب را با ما مطرح کردید. بله انشاالله حتما از این نوع مطالب خواهیم داشت. تشکر از شما

  5. یاسمن

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۲

    با سلام و درود.
    ببخشید درباره تنظیمات دوربین میخواستم بدونم چرا با وجود سه فلاش و دیاف ۸ و شاتر ۱/۱۲۵ و iso 100 در زمان کادر بندی صفحه مانیتور دوربین کاملا تیره میشه و من نمیتونم کادر بندی درستی داشته باشم راه حل چیه؟ آیا باید iso رو بالا ببرم؟ ممنون میشم کمکم کنید.

    1. زند

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما

      همینطور که می فرمایید سه تا فلاش دارید، اما live view دوربین تا لحظه ای که فلاش ها زده نشوند به این نور ها دسترسی ندارد پس تیره تر است، دو راه را می توان آزمایش کرد: یک با دو منبع نور ثابت (دو لامپ قوی) برای کادر بندی اتاق را روشن کنید تا view finder کادر بندی را به درستی نمایش دهد، راه دیگر این است که، در حالی که دوربین روی سه پایه قرار دارد یک عکس آزمایشی بگیرید و نتیجه را بررسی کنید. راه حل پیشنهادی آخر معمولا در آموزش های نورپردازی لنزک توصیه شده است. موفق باشید

    1. فراز مهر

      ۴ اسفند ۱۳۹۲

      با اروزی سلامت وموفقیت در زندگی…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *