به عکسها مانند یک حرفه ای نگاه کنید – به دنبال چه چیزهایی باشید و چه چیزهایی تأثیر گذار است

اگر می خواهید مانند یک حرفه ای به عکسها نگاه کنید، باید بدانید که چه عناصری در عکس مهم هستند. اینکه چه چیزی از پایین تا بالای کادر در عکس تأثیر گذار است را کشف کنید تا بتوانید تمام خلاقیت عکاس را در هر زمینه ای ببینید.

عکاسی خیلی بیشتر از هدف گرفتن و فشردن دکمه شاتر است. این کار یک تصویر ثبت می کند، ولی لزوماً عکسی خلق نمی کند، تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد.

برای جلب توجه بیننده، عکاس باید خلاقیت و تکنیک های عکاسی را به نحو احسنت ترکیب کند تا یک لحظه عالی را به عکس تبدیل کند.

از همه اینها مهم تر، شما باید یاد بگیرید که مانند یک عکاس به عکس ها نگاه کنید، تا متوجه شوید که چه چیزی باعث خوب شدن عکس و برعکس چه چیزی باعث خراب شدن یک عکس می شود.

فکر نکنید که یک سوژه خوب لزوماً عکس خوبی در پی خواهد داشت. بسیارند عکسهایی که سوژه بسیار خوبی دارند اما خود عکس اصلاً ظاهر خوبی ندارد؛ برعکس، عکسهایی بسیار عالی از سوژه های خیلی معمولی هم وجود دارند. در کل، یک عکس تأثیر گذار ترکیبی از نور، ترکیب بندی و پرسپکتیو است.

تمرین کارتان را عالی می کند

پس شما باید یاد بگیرید که چه ترکیبی از این فعل و انفعالات بین عناصر یک عکس باعث عالی شدن عکس می شوند؟ قسمتی از این یادگیری با دیدن کارهایی که تا به حال انجام داده اید به دست می آید، اما قبل از هر چیز شما باید تجربه کسب کنید، و بهترین راه برای کسب تجربه بیرون رفتن با دوربین و تمرین است.

همه ما به طور غریزی نگاهمان به سوژه خاصی منحرف می شود، پس شما باید به دنبال سوژه ای باشید که بیشتر شما را به خودش جلب می کند. سپس عکسی که می خواهید بگیرید را تصور کنید. شاید برای پیدا کردن این سوژه بتوانید از عکسهای دیگر عکاسان در مجله ها و وب سایت ها استفاده کنید.

اینکه یک ایده واضح از چیزی که می خواهید از آن عکس بگیرید داشته باشید خیلی بهتر از این است که بیرون بروید و به دنبال سوژه ای برای عکاسی باشید به امید اینکه سوژه خوبی به چشمتان بخورد، اگرچه از این طریق هم می توان گاهی عکسهای خوبی به دست آورد.

وقتی سوژه مورد نظرتان را پیدا کردید، تا جایی که می توانید از آن استفاده کنید و در موقعیت های مختلف روی آن کار کنید و تا جای ممکن از آن عکس بگیرید. به طور معمول یک صحنه زاویه دید مشخصی دارد، ولی معمولاً زاویه های دیگری هم برای دیدن آن صحنه وجود دارند.

با دوربین خود در اطراف سوژه خود بچرخید و قابلیت های آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهید. با گردش به دور سوژه و پیدا کردن زاویه ها و موقعیتهای جذاب برای عکاسی، خیلی احتمال اینکه عکستان غیر معمول و چشم گیر شود بیشتر می شود.

اگر به تنوع عکسهایی که از یک صحنه معروف گرفته شده است نگاه کنید، متوجه می شوید که به غیر از زاویه عکاسی و نور چیز دیگری وجود دارد که در این عکسها متفاوت است، و آن پرسپکتیو است. که این موضوع به فاصله شما از سوژه و همچنین فاصله کانونی لنز دوربینتان بستگی دارد.

به راحتی و با عوض کردن لنز و یا زوم کردن، می توان از یک کادر دو نتیجه کاملاً متفاوت گرفت. سعی کنید از واید ترین لنز تا تله ترین لنزتان استفاده کنید تا وسعت عکسی که می توانید بسازید را ببینید.

خودتان را به چالش بکشید

ترکیب بندی می تواند یک عکس را بسازد و یا آن را خراب کند، پس فقط به امید اینکه عکستان خوب می شود شاتر را فشار ندهید. البته گاهی شرایطی وجود دارد که مجبور می شوید سریع عمل کنید، اما معمولاً باید برای عکاسی زمان بگذارید، از سه پایه استفاده کنید و یک ترکیب بندی عالی بسازید.

تغییر کوچکی در مکان دوربین می تواند تغییر بزرگی در پرسپکتیو عکس به وجود بیاورد، مخصوصاً در استفاده از لنزهای واید: تنها چند سانتیمتر تغییر می تواند عکس را دگرگون کند.

بعد از اینکه عکستان را گرفته اید با استفاده از LCD دوربین عکس خودتان را با دید منتقدانه ارزیابی کنید، و از خود بپرسید: «می توانم آن را بهتر کنم؟» وقتی خودتان را در این شرایط به چالش بکشید می توانید توانایی خودتان را در گرفتن عکسهای بهتر ارزیابی کنید، و این پیشرفت به خوبی در عکسهایتان نمایان خواهد شد.

عکس را پیش بینی کنید

قبل از اینکه عکس بگیرید در ذهنتان یک تصویر واضح از چیزی که انتظار دارید به دست بیاورید بسازید. صحنه را ارزیابی کنید و سعی کنید بهترین ترکیب را بین پیش زمینه، فاصله کانونی و پس زمینه در ذهنتان بسازید، و اینکه عکس گرفتن از چه جایی بهترین پرسپکتیو را به شما می دهد.

ترکیب بندی

وقتی تصویری که انتظار دارید را در ذهنتان ساختید تصویر روشنی از چیزی که می خواهید ثبت کنید دارید اما سعی کنید بیش از حد به تصویری که می خواهید فکر نکنید و جزئیات زیادی را وارد تصورتان نکنید. سوژه خاصی را برای فوکوس انتخاب کنید، و بعد عناصر دیگر صحنه را به کادر خود اضافه کنید تا به یک ترکیب بندی خوب برسید.

از شرایط استفاده کنید

وقتی به عکسی که می خواستید رسیدید و از آن راضی بودید، به ترکیب بندی هایی فکر کنید که فکر میکنید می تواند همان قدر خوب باشند یا حتی بهتر. معمولاً زمان زیادی می برد تا از تمامی مزایای یک صحنه عکاسی کرد. سعی کنید به عکسهایی که گرفته اید نگاه کنید تا در عکس بعدی بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

کم پیش می آید که عکسهای عالی تصادفی گرفته شوند: عکاس ها صحنه ای می بینند که چشمشان را می گیرد، و آنها قسمتی از این صحنه را شکار می کنند.

چیزی که عکس را عالی می کند دیدی است که عکاس از صحنه دارد، دیدی که با استفاده از نور، رنگ و اشکال مختلف یک صحنه گیرا می سازد.

عکسهای قوی ای که توجه شما را جلب می کنند ساختار ترکیب بندی اساسی ای بین رنگها، اشکال و فرم ها دارند و همچنین تقارن خوبی بین روشنی ها و تاریکی ها

با تشخیص دادن و داشتن شناخت خوب از این ساختار اساسی و استفاده از آنها در عکسهایتان، عکسهای شما هم عالی خواهند شد.

وقتی یاد بگیرید که چگونه ساختار عناصر اصلی یک عکس را به شکل درست ببینید، قادر خواهید بود که با هر دوربینی و از هر سوژه ای عکس قابل ملاحظه ای بگیرید.

نکاتی برای شناسایی موقعیت های بهتر عکاسی

در پایان نکاتی را مطرح می کنیم که به عکاسی شما کمک خواهند کرد.

عکسهایی که به نظرتان خوب می آید را ارزیابی کنید

گزیده ای از عکسهایی که به نظرتان الهام بخش می آیند جمع آوری کنید، و نکاتی که این عکسها را برای شما زیبا می کند یادداشت کنید. به زودی متوجه وجه اشتراک این عکسها خواهید شد، که می توانید از آنها الهام بگیرید و به سبکی متفاوت و مخصوص به خودتان برسید.

قبل از عکاسی محل را بررسی کنید

مکان زیبایی را پیدا کنید: به اطراف با دقت نگاه کنید و یک زاویه دید مناسب برای عکاسی پیدا کنید. در این صورت وقتی که می خواهید عکس بگیرید زمانی را از دست نمی دهید و در همان شرایط زمانی که می خواهید قادر خواهید بود عکستان را بگیرید.

حواستان جمع باشد

همیشه به دنبال قسمتهای جذاب در منظره باشید. با استفاده از برنامه Photographer’s Ephemeris این قسمتها را در شرایط نوری و زمانی متفاوت پیش بینی کنید.

یک عکاس دیگر را دنبال کنید

یک راه خوب برای پیشرفت در عکاسی دنبال کردن کار های یک عکاس با تجربه است، و نظاره کردن آنها در روشها و موقعیت های مختلف. از آنها بخواهید تا به شما ترکیب بندی هایشان را نشان دهند تا بتوانید از آنها برای ساختن روش خاص خودتان استفاده کنید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *