آموزش عکاسی: بهبود عکس های میان روز با تبدیل کردن به سیاه و سفید

گاهی اوقات عکاسان مبتدی از من می خواهند که عکس هایشان را نگاه کنم و به آنها بگویم که چطور می توانند عکس ها را بهتر کنند. تقریبا هر بار که این اتفاق می افتد من یک جواب به آنها می دهم، «باید از گرفتن عکس ها در وسط روز یا هنگام ظهر خودداری کنید.» در هر صورت اگر مجبور بودید هنگام ظهر یا وسط روز که آفتاب شدید است عکاسی کنید، این آموزش به شما می گوید که چرا تبدیل عکس ها به سیاه و سفید یک انتخاب خوب است.

ما قبلا در مورد این که چرا عکس های گرفته شده در هنگام طلوع و غروب آفتاب (ساعات طلایی) بسیار بهتر از عکس های گرفته شده در میان روز هستند نوشته ایم، بنابراین اینجا دیگر در این مورد توضیحی نمی دهیم.

اما، ممکن است نتوانید همیشه در هنگام طلوع یا غروب آفتاب عکس بگیرید. تعهدات خانوادگی و کاری همه ما را محدود می کند. بعضی از مکان ها نیز در هنگام سپیده دم باز نیستند. در صورتی که مجبور باشید در وسط روز عکس بگیرید، آیا کار دیگری می توان انجام داد؟

یک راه وجود دارد که هنوز هم می توانید در وسط روز عکس های عالی بگیرید. این روش، تبدیل آن عکس ها به سیاه و سفید است. عکس های سیاه و سفید در این زمینه اغلب بسیار بهتر از عکس های رنگی هستند.

به کارهای عکاسان قدیمی و کهنه کار نگاه کنید

اگر حرف من را باور ندارید، کارهای عکاسان حرفه ای را ببینید. من اولین بار زمانی متوجه این موضوع شدم که کارهای انسل آدامز را دیدم، که خیلی ها – از جمله خودم – او را بزرگترین عکاس تاریخ می دانند. تعداد زیادی از عکس های او به وضوح در وسط روز گرفته شده اند. به عنوان مثال، Monolith, the Face of Half Dome (1927) (تک سنگ، چهره نیم گنبد)، Yosemite Winter Valley (1940) (دره زمستانی یوسمیتی)، Canyon de Chelly National Monument (1942) (بنای یادبود ملی کانیون دی شی)، Mount Williamson (1944) (کوه ویلیامسون)، Half Moon and Clouds (1968) (نیم ماه و ابرها) را ببینید.

تمام این عکس ها به وضوح در وسط روز گرفته شده اند. از نور روشن و سایه ها می توانید این مسئله را بفهمید. اما آنها هنوز هم تصاویر بسیار خوبی هستند. در واقع، بعضی از آنها جزء بهترین عکس های او می باشند. چرا اینطور است؟

دلیل #۱: کنتراست بالا در تصاویر سیاه و سفید خوب عمل می کند

چرا یک تصویر که در وسط روز گرفته شده در حالت رنگی وحشتناک به نظر می رسد، اما در حالت سیاه و سفید خیلی خوب است؟ یک دلیل آن این است که کنتراست بالا (تضاد بین روشنایی و تاریکی) در تصاویر سیاه و سفید خیلی خوب عمل می کند. اینطور نیست که بگوییم محدوده دینامیکی آنها متفاوت است، بلکه این تصاویر زمانی که کنتراست بالایی داشته باشند خوب به نظر می رسند. در واقع، تصاویر سیاه و سفید به کنتراست بالا نیاز دارند. از طرف دیگر، تصاویر رنگی همیشه با کنتراست های قوی خوب عمل نمی کنند. بنابراین عکاسی در میان روز – با تمام نواحی روشن و سایه های تاریک که کنتراست بالایی ایجاد می کنند – می تواند به عنوان یک عکس سیاه و سفید واقعا خوب عمل کند.

دلیل #۲: پردازش بیشتر

دلیل دیگر این که چرا عکس های سیاه و سفید گرفته شده در وسط روز هنوز هم می توانند عالی باشند این است که به نظر می رسد پردازش بر روی آنها بهتر از عکس های رنگی عمل می کند. به عبارت دیگر، شما می توانید یک عکس سیاه و سفید را بیشتر پردازش کنید. این مسئله در قدیم در اتاق تاریک درست بود و امروزه با ابزارهای دیجیتال نیز صدق می کند.

چرا اینطور است؟ من فکر می کنم علت آن این است که عکس های سیاه و سفید خودشان غیر طبیعی هستند؛ واضح است که جهان سیاه و سفید نیست. هنگامی که شما به یک عکس سیاه و سفید نگاه می کنید، ذهن شما می داند که این نمایش دقیقی از واقعیت نیست. اگر پردازش کمی بیشتر باشد، ذهن شما راحت تر آن را می پذیرد.

اینطور نیست که بگوییم پردازش بیش از حد و افراطی در عکس های سیاه و سفید وجود ندارد، چرا ممکن است. اما عکس های سیاه و سفید انعطاف پذیری بیشتری به شما می دهند.

دلیلی برای HDR؟

شاید به همین دلیل، عکاسی سیاه و سفید زمینه ای است که در آن HDR هنوز هم می تواند یک تکنیک واقعا مفید باشد. این روزها بحث زیادی در مورد پایان دوران HDR و کلیشه ای شدن آن مطرح است. به طور حتم، تقریبا هیچ کس در عکاسی ظاهر HDR را دوست ندارد (به طرز عجیبی، ۱۰۰% از غیر عکاسان این ظاهر را دوست دارند). علاوه بر این، امروزه ابزارهای عالی زیادی برای مقابله با مشکلات محدوده دینامیکی بدون متوسل شدن به HDR وجود دارد. با این وجود، عکاسی سیاه و سفید زمینه ای است که در آن HDR هنوز هم بسیار مفید است. از آنجا که هیچ رنگی وجود ندارد، بخشی از ماهیت سورئال HDR حذف می شود. علاوه بر این، همان پدیده ذکر شده در بالا در مورد امکان پردازش بیشتر در سیاه و سفید اینجا نیز صدق می کند.

بیشتر بخوانید: آموزش ایجاد عکس اچ دی آر (HDR) از دو نوردهی یا اکسپوژر مختلف

استفاده از فیلتر ND

یک راه دیگر برای بهبود عکس های سیاه و سفید گرفته شده در میان روز، استفاده از فیلتر کاهنده نور (ND) با قدرت ۱۰-stop و نوردهی طولانی می باشد. اگر در تصویر ابر وجود داشته باشد، این کار به آنها حس حرکت می دهد. اگر در تصویر آب وجود داشته باشد، آن را نرم می کند. می توانید یک نمونه از آن را در تصویر بالای این مقاله ببینید، که هم ابر و هم آب دارد. البته، این کار را می توانید برای تصاویر رنگی نیز انجام دهید، اما به نظر می رسد که برای تصاویر سیاه و سفید بهتر جواب می دهد.

لنزک: کتاب «آهسته» عکاسی با نوردهی طولانی را به شما آموزش می دهد.

نتیجه گیری

من هنوز هم معتقدم که اولین کاری که می توانید برای بهبود عکس های خود انجام دهید، عکاسی در هنگام طلوع و غروب آفتاب یا همان ساعات طلایی است. این کار هیچ هزینه ای ندارد، و حتی نیاز نیست برای پیشرفت های بزرگ، مهارت های خود را افزایش دهید. تنها کافی است صبح زود بیدار شوید، یا کمی بیشتر بیرون از خانه بمانید. اما برای مواقعی که این کار امکان پذیر نیست، سعی کنید برخی از عکس های خود را به سیاه و سفید تبدیل کنید. کنتراست بالا ممکن است در عکس شما خوب به نظر برسد. در هر صورت، می توانید کمی بیشتر پردازش کنید. این ممکن است یک راه آسان برای بهبود عکس های شما باشد.

نویسنده: جیم همل (Jim Hamel)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *