توضیح نقاط فوکوس خودکار دوربین: سوژه خود را کجا قرار دهید و چگونه ترکیب بندی کنید

در این مطلب آموزشی لنزک به شما یاد خواهیم داد که چگونه از نقاط فوکوس خودکار (​Autofocus points) دوربین خود استفاده کنید، سوژه را کجا قرار دهید و چگونه ترکیب بندی کنید.

اگر برای عکاسی از فوکوس خودکار دوربین استفاده می کنید، دوربین از یک یا چند نقطه فوکوس برای تنظیم کردن فوکوس استفاده می کند. زمانی که دکمه شاتر را تا نیمه فشار می دهید یا دکمه AF On را فشار می دهید نقطه فوکوس فعال می شود.

شما می توانید با استفاده از این نقاط بر روی نقطه خاصی از کادر که می خواهید فوکوس کنید. همچنین می توانید ابتدا فوکوس را روی نقطه ای تنظیم کنید و سپس با نگه داشتن دکمه شاتر تا نیمه فوکوس را قفل کنید و ترکیب بندی عکس را تغییر دهید و با کادری که می خواهید عکس بگیرید.

هدف گیری کنید، عکس بگیرید

انتخاب نقطه فوکوسی خاص می تواند به ترکیب بندی عکس شما کمک کند. هر دوربینی تعدادی نقطه فوکوس خودکار دارد (از ۹ نقطه گرفته تا ۶۰ نقطه) که این نقاط از مرکز کادر (در نمایاب یا Visor) به شکل لوزی چیده شده اند. شما می توانید برای فوکوس هر کدام از این نقاط را انتخاب کنید، یعنی می توانید ابتدا ترکیب بندی را انجام دهید و سپس نقطه مناسب برای فوکوس را انتخاب کنید، تا دوربین در نقطه مورد نظر شما فوکوس کند.

برای مثال، این کار برای ترکیب بندی در قسمتی غیر از مرکز تصویر و برای فوکوس کردن بر روی پیش زمینه عکس منظره مناسب است. این کار خیلی راحت تر و ساده تر از آن است که هر سری که می خواهید عکس بگیرید ابتدا بر روی نقطه ای فوکوس کنید و با قفل کردن فوکوس ترکیب بندی جدید انجام دهید.

وقتی از انسان یا حیوان عکس می گیرید، نقطه ای را برای فوکوس انتخاب کنید که بر روی یکی از چشمان سوژه باشد. با این کار از واضح شدن مهم ترین قسمت سوژه اطمینان حاصل می کنید، مخصوصاً زمانی که از دیافراگم باز برای عکاسی استفاده می کنید که در این صورت عمق میدان کم است و با کمی اشتباه در فوکوس منطقه فوکوس به شدت تغییر می کند.

چگونه از نقاط فوکوس خودکار دوربین DSLR خود استفاده کنید

انتخاب نقطه فوکوس

نقطه فوکوس پیش فرض، نقطه مرکز کادر است، اما اگر می خواهید بر روی قسمتی غیر از مرکز عکس فوکوس کنید، نقطه دیگری را انتخاب کنید. معمولاً برای این کار باید دکمه انتخاب فوکوس را بزنید، سپس تمام نقاط فوکوس روشن می شوند و با تکان دادن دکمه های جهت دوربین می توانید نقطه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

انتخاب دسته ای

اکثر دوربین ها به شما این امکان را می دهند تا تعدادی از نقاط را برای فوکوس خودکار انتخاب کنید. برای این کار دفترچه راهنمای دوربین خود را مطالعه کنید تا از وجود این امکان در دوربین خود با خبر شوید و در صورت وجود آن، راه فعال کردن آن را یاد بگیرید. انتخاب نقطه فوکوس به صورت دسته ای برای نگه داشتن فوکوس بر روی سوژه ای متحرک مناسب است، چرا که تا زمانی که یکی از این نقاط روی سوژه باشد فوکوس روی او انجام شده و باقی می ماند.

انتخاب همه نقاط

حالت سومی که وجود دارد، انتخاب تمامی نقاط برای فوکوس خودکار است. با این کار، دوربین به صورت خودکار خود نقطه ای را مناسب تشخیص داده و روی آن نقطه فوکوس می کند. معمولاً این حالت به درستی و روی سوژه فوکوس می کند، اما گاهی پیش می آید که نقطه نا مناسبی را برای فوکوس انتخاب کند، بنابراین بهتر است از حالت های انتخابی یک نقطه یا دسته ای از نقطه ها برای فوکوس استفاده کنید.

نظرات شما

  1. محمد صادق

    ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    سلام
    خیلی وقته دنبال مطالبی اموزشی با این کیفیت میگشتم . خوشحالم که با شما آشنا شدم

  2. یک جوان | www.1javan.com

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳

    مطلب خوبی بود یه سوال داشتم توی دوربینم که فوجی hs25 هس وقتی روی فوکوس دستی میذارم بااینکه تنظیمش میکنم بازم واضح نمیشه علتش چیه؟

    1. سیدمجتبی طباطبائی

      ۲۰ آذر ۱۳۹۸

      تا نیمی از دکمه شاتل را فشار دهید.بعد رینگ فوکوس را بچرخانید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *