عکاسی از حیوانات وحشی: تکنیک هایی ساده برای گرفتن عکس های حرفه ای و با کیفیت – قسمت اول

عکاسی از حیوانات وحشی لازمه صبر و دقت بالایی است. در این آموزش به شما چند تکنیک یاد خواهیم داد تا بتوانید با استفاده از آنها به حیوانات نزدیک تر شوید و هیچ عکسی را از دست ندهید.

زمستان فصل بسیار خوبی برای عکاسی از حیوانات وحشی است. بدون مزاحمت درخت و بوته، بهتر می توان حیوانات و پرندگان را در زیستگاهشان دید. از آنجایی که در این فصل غذا کمتر پیدا می کنند، راحت تر به شما و لنز دوربین نزدیک می شوند.

اگرچه در زمستان روز ها کوتاه تر هستند، اما شما برای عکاسی مدت زمان بیشتری نسبت به تابستان دارید، چون زاویه خورشید نسبت به زمین در زمستان نور بهتری در روز تولید میکند، رنگهای با شکوه طلوع و غروب خورشید در زمستان شرایط بسیار خوبی برای عکاسی به وجود می آورد.

البته هوای سرد مشکلات خاص خودش را دارد. برای مثال، دست زدن به سه پایه های فلزی سخت می شود، می توانید پایه های سه پایه را با پارچه ای بپوشانید و یا از سه پایه های فیبر کربن استفاده کنید. در هوای سرد باتری دوربین هم زودتر خالی می شود.

این مشکلات با درست کار نکردن لرزش گیر لنز (Image Stabilisation) تشدید می شوند، که این یک قابلیت ضروری در عکاسی از حیوانات وحشی است.

البته، قرار نیست یک هفته پشت لنز ۱۰,۰۰۰£ ای بنشینید تا بتوانید از حیوانات وحشی عکس بگیرید. آموزش ما را دنبال کنید تا بتوانید در هر جایی ( از باغ خود گرفته تا پارک محلی و فضاهای بزرگتر) عکس های فوق العاده ای بگیرید.

عکاس Mark Hamblin

چگونه از حیوانات وحشی در باغ عکس بگیرید

لازم نیست برای عکاسی از مخلوقات وحشی راه درازی بروید. در حقیقت، بسیاری از عکاس های حرفه ای عکاسی از حیوانات را از باغ پرندگان شروع کرده اند.

برای عکاسی در باغ مانند سایر شاخه های عکاسی از حیوانات وحشی، شما به لنز تله (telephoto lens) و یک سه پایه محکم احتیاج دارید. پرندگان کوچکی در باغ وجود دارند که اگر نتوانید آنها را با غذا نزدیک خود بیاورید باید از لنزی در محدوده ۳۰۰-۵۰۰mm استفاده کنید تا بتوانید عکسی بگیرید که پرنده کل کادر را بگیرد.

در اینجاست که سنسور های کوچک تر APS-C در دوربین های DSLR دارای مزیت بیشتری نسبت به سنسور های Full Frame هستند. در سنسور های APS-C قسمت کمتری از تصویر دیده می شود، در نتیجه اجسام در تصویر بزرگتر دیده می شوند.

به همین دلیل است که در سنسور هایی که Full Frame نیستند (Crop Frame) دارای ضریب فاصله کانونی (focal length multiplier) بزرگتر از یک هستند، این ضریب در اکثر دوربین های Nikon 1.5 و در اکثر دوربین های Canon 1.6 است.

بنابراین اگر از یک لنز ۳۰۰mm در دوربین Crop Frame 1.5x استفاده کنید، فاصله کانونی ای که در تصویر می بینید به اندازه لنز ۴۸۰mm در دوربین های Full Frame است.

عکاس Mark Hamblin

محو کردن پس زمینه

لنز های تله در کنار مزیت اصلی آنها که عکاسی از فواصل دور است، به شما کنترل بیشتری روی پس زمینه می دهند؛ هرچه لنز بلند تر باشد (فاصله کانونی بالاتری داشته باشد) شما پس زمینه را کمتر می توانید ببینید.

باغ ها پر هستند از شاخ و برگ درختان برای همین داشتن پس زمینه ای تر و تمیز در عکس هایی که از باغ می گیرید ضروری است.

همچنین، شاخ و برگ ها، میله ها و کلاً اجسام مزاحمی که نمی خواهید در پس زمینه دیده شوند، هر چه از پرنده ای که از آن عکس می گیرید دور تر باشند بیشتر محو می شوند، و هر چه محو تر باشند سوژه شما بیشتر به چشم می آید. برای اینکه بتوانید تا جای ممکن پس زمینه را محو کنید دیافراگم را باز بگذارید.

عکاس Danny Green

در کنار عکاسی از پرندگان بر روی شاخه درختان، بنشینید و از پرندگان روی زمین هم عکس بگیرید

عکس هایی که موازی با چشم پرندگان گرفته می شوند (از نظر پرسپکتیو)، با پس زمینه ای دور و پیش زمینه ای نزدیک به لنز که با دیافراگمی باز گرفته شده اند بسیار زیبا خواهند شد، در این عکس ها هم پیش زمینه و هم پس زمینه محو خواهند شد و سوژه مانند ساندویچی در بین این قسمت های محو قرار می گیرد که عکسی جالب را خلق خواهد کرد.

لنز را بر روی جسمی قرار دهید تا زاویه آن را آنطور که می خواهید تنظیم کنید و خودتان راحت باشید، ممکن است مدت زیادی به این حالت بمانید…

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از حیوانات وجشی در باغ

۱

مد مناسبی انتخاب کنید

مد AV (اولویت با دیافراگم) را انتخاب کنید، و دیافراگم را باز بگذارید (ضریب f را پایین انتخاب کنید مثل f/5.6 یا f/6.3). با این تنظیمات شما در عکس پس زمینه ای محو خواهید داشت و همچنین می توانید از سرعت شاتر بالا استفاده کنید. برای عکاسی پرتره از پرندگان باید از سرعت شاتر بالایی استفاده کنید، برای این که بتوانید از سرعت شاتری نزدیک به ۱/۵۰۰ ثانیه استفاده کنید مقدار ISO را بالا ببرید.

۲

با دقت فوکوس کنید

اگر از حیوانات عکس پرتره می گیرید، حالت فوکوس را روی فوکوس تک عکس (Single Shot یا One Shot) بگذارید، و تنها از یک نقطه فوکوس استفاده کنید و با دقت این نقطه را روی چشم سوژه قرار دهید. اگر از پرندگان در حال پرواز عکس می گیرید و یا از حیوانی که با سرعت حرکت می کند حالت فوکوس را روی فوکوس متوالی (Continuous یا AI Servo) بگذارید، چرا که در این حالت دوربین با حرکت سوژه، سوژه را دنبال می کند و فوکوس خود را تغییر می دهد.

۳

در حالت عکاسی متوالی عکس بگیرید

دوربین را بر روی حالت عکاسی متوالی قرار دهید تا بتوانید چند عکس پشت سر هم بگیرید. تعداد عکس های پشت سر همی که می گیرید را زیاد نکنید، چون عکاسی رگباری با تعدا عکس بالا بافر دوربین را پر می کند (بافر جایی است که عکس ها قبل از ذخیره شدن بر روی کارت حافظه در آنجا قرار می گیرند)، حافظه دوربین دیرتر پر می شود، و دوربین همیشه آماده عکاسی است.

از زاویه پایین عکس بگیرید

اکثر دوربین ها LCD های متحرکی دارند که به چند جهت می چرخند، دوربین را روی زمین بگذارید و LCD را طوری بچرخانید که در حالی که نشسته اید بتوانید با LCD و با استفاده از حالت Live View سوژه را ببینید و از زاویه پایین از آن عکس بگیرید.

م

منبع

برگرفته از : Digital Camera World


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *