عکاسی در فضای باز : چگونه بهترین استفاده را از ساعت طلایی ببریم

بهترین زمان عکسبرداری در فضای باز ساعات طلایی می‌باشد. در این مطلب لنزک قصد داریم چندی از بهترین ترفندهای عکاسی در ساعات طلایی و تراز نوردهی با آسمانهای روشن را با شما به اشتراک بگذاریم.

منظور از اصطلاح ساعت طلایی که توسط عکاسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان ساعت جادویی بعد از طلوع آفتاب یا پیش از غروب آفتاب است که نور گرم و زیبایی مناظر را فرا می‌گیرد.

طیف زیبایی از نیمروز فضا را احاطه میکند و مناظر رنگ طلایی و نارنجی به خود می‌گیرند.

چنین رنگهای گرمی توجه افراد را به خود جلب می‌کنند و به همین دلیل است که عکاسان علاقه خاصی به عکسبرداری در ساعتهای طلایی طلوع و غروب آفتاب دارند.

ولی متاسفانه، این نور طلایی جادویی هر روز پدیدار نمی‌شود بنابراین باید بهترین استفاده را از آن ببرید.

بدون شک عکسبرداری در ساعات طلایی به ارتقای زیبایی عکسهای منظره شما کمک زیادی می‌کند و آنها را بسیار قابل توجه می‌کند. ولی خب این نور شگفت انگیز ناپایدار است و گاها تنها کمتر از یک ساعت باقی می‌ماند.

بنابراین باید همیشه آماده باشیم. باید سر وقت در مکان مورد نظرتان برای عکاسی حاضر شوید و منتظر پدیدار شدن نور و رنگ زیبای آن بمانید.

نور اول صبح بی شک بهترین نور در طول روز برای عکسبرداری از مناظر می‌‌باشد که معمولا ملایمتر از نور اواخر بعد از ظهر است. در اوایل صبح معمولا با مه هم مواجه می‌شوید که موجب افزایش زیبایی تصویر می‌گردد.

سحر خیز باشید

اوایل صبح هوا تاریک است و این مسئله پیدا کردن منظره‌ی مناسب برای عکاسی را سخت می‌کند. همچنین شما باید بتوانید تجسم کنید که وقتی آفتاب طلوع کند منظره به چه شکلی در خواهد آمد. اگر قصد دارید که عکسهای خوبی از نور اول صبح بدست آورید باید برنامه ریزی درستی داشته باشید.

خلاصه کلام اینکه شما باید قبل از ساعات طلوع یا غروب آفتاب در محل حضور داشته باشید و منتظر نقش آفرینی نور گرم خورشید در منظره بمانید.

عکس‌هایی که در غروب آفتاب گرفته می شوند به اندازه عکسهایی که در هنگام طلوع آفتاب می‌گیرید زیبا هستند ولی از جزئیات و ملایمتهای عکسهای اول صبح برخوردار نیستند.

در هر صورت، غروب آفتاب نه تنهای گرمای تصویرتان را افزایش می‌دهد، بلکه سایه‌های بیشتری ایجاد می کند و حسی از عمق و شکل و حالت به تصویر می‌بخشد.

برنامه ریزی برای عکسبرداری در ساعات طلایی

با اینکه می‌توانید در لحظه برای عکسبرداری در ساعات طلایی تصمیم گیری کنید ولی بهتر است که از قبل محل مورد نظرتان برای عکاسی را دیده باشید.

داشتن پیش زمینه‌ای از منظره مورد نظرتان می‌تواند کمک شایانی در پیدا کردن بهترین محلها و مناظر موجود در فضا بکند.

بعد از طلوع خورشید باید سریع باشید و عکسهای مورد نظرتان را به وجود بیارید و سپس حالتهای مختلف عکاسی را امتحان کنید.

هیچ تضمینی برای موفقیت عکسهای شما وجود ندارد. گاها همین نور جادویی که در موردش صحبت کردیم می‌تواند به سادگی با ابرهای کم ارتفاع پوشانده شود. ولی هرگز نباید تسلیم شوید.

اگر در زمان درست در مکان درست باشید طولی نمی‌کشد که با تعدادی از بهترین مناظر طول زندگی‌تان رو به رو شوید.

برای عکسبرداری برنامه ریزی کنید

به موقع و بر اساس پیشبینی‌های هواشناسی در محل حاضر شوید، به شرایط جوی و وجود ابرها در منطقه در نقشه‌های هواشناسی دقت کنید و توجه کنید که آسمان در شرق و غرب محل شما صاف باشد. تمام تلاش خود را برای پیدا کردن بهترین منظره و بهترین سیستم برای عکاسی به کار گیرید. برای پیدا کردن محل مناسب و راه رفتن در تاریکی از چراغ قوه استفاده کنید.

ایجاد عکس

به موقعیت خورشید توجه کنید و عکس را به شکلی بگیرید که نور آن از طرفین به تصویر بتابد. برای تراز کردن نوردهی از فیلترهای همچون کاهنده نور تدریجی ND grad و یا از پلاریزه برای کاهش انعکاسها استفاده کنید.

گرفتن عکس

یک مد نوردهی انتخاب نمایید، مد دستی (M) یا تقدم دیافراگم (Av) جز بهترین مدها هستند. محدوده دیافراگم را بر f/16 قرار دهید تا بهترین عمق میدان را بدست آورید. یک عکس آزمایشی بگیرید و هیستوگرام را بررسی نمایید. در صورت نیاز تنظیمات دوربین را تغییر دهید. در هنگام طلوع و غروب خورشید عکسها را بگیرید و بهترین آنها را انتخاب کنید.

چگونگی عکسبرداری و تراز نوردهی در آسمانهای روشن

در نورهای طلایی ملایم خورشید، چه در هنگام غروب چه در هنگام طلوع، عکسبرداری در هر سمتی حتی رو به خورشید هم ممکن است. این می‌تواند نوردهی را با مشکل روبرو کند، چون دوربین‌ها معمولا توانایی تحمل چنین نور شدیدی را ندارند.

یک راه برای تراز کردن نوردهی به شکلی که هم آسمان و هم زمین به همان صورتی که چشمانتان می‌بیند ثبت گردد استفاده از فیلتر کاهنده نور یا ND است.

یک فیلتر ND grad مقدار نور عبوری از نیمه‌ی بالایی فیلتر را کاهش می‌دهد در حالی که نیمه پایینی هیچ تغییری در عبور نور ایجاد نمی‌کند.

به این صورت، وقتی که آن را در مقابل لنزها قرار می‌دهید، نوردهی آسمان کاهش می‌یابد، در صورتی که نوردهی زمین بدون تغییر باقی می‌ماند.

در نتیجه نور تصویر هم در آسمان و هم در زمین کاملا تراز می‌گردد.

نکات کلیدی عکسبرداری در ساعات طلایی

خورشید را پیدا کنید

از اپلیکیشنی همچون (Photographer’s Ephemeris (www.photoephemeris.com برای پیدا کردن موقعیت خورشید استفاده نمایید. این اپلیکیشن می‌تواند شما را برای برنامه ریزی عکاسیتان به ویژه برای عکسبرداری در اوایل صبح که پیدا کردن مکان طلوع خورشید دشوار است یاری کند.

حواستان به خودتان باشد

در زمان نزدیک بودن خورشید به زمین باید حواستان به سایه‌تان در تصویر باشد. عکاسی در جهت درست نسبت به تصویر می‌تواند از این مشکل پیشگیری کند و همچنین می‌تواند حس عمقی نور و سایه را ارتقا بخشد.

بگردید

اگر در مکانهای کوهستان عکاسی را انجام می‌دهید، دره‌ها چندین ساعت از روز در طلوع و غروب خورشید سایه‌های بسیار عمیقی را به وجود می‌‌آورند. به نوک تپه‌ها رفته و از نور طلایی خورشید در زوایای پایین عکسبرداری کنید.

تراز سفیدی را تنظیم کنید

وقتی که از تراز سفیدی اتوماتیک استفاده می‌کنید، دوربین رنگهایی با دمای پایین را در عکس به کار می‌گیرد و این اثری متقابل بر نور گرم خورشید در آن ساعتها گذاشته و در نتیجه تصویر خنثی می‌شود. از حالت عکسبرداری RAW استفاده نمایید تا بتوانید بعدا تغییرات لازم را بر عکستان انجام دهید.

م

منبع

برگرفته از : Digital camera world

نظرات شما

  1. مصطفی زارعی

    ۶ خرداد ۱۳۹۹

    سلام سپاسگزارم برزگوار ممنون از راهنمایی های قشنگتون

    1. سامان

      ۶ خرداد ۱۳۹۹

      سلام و تشکر فراوان از بازخورد و همراهی شما

      با آرزوی بهترین ها

  2. وحید مشیری

    ۲۴ تیر ۱۳۹۳

    خیلی ممنون 🙂


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *