فیلترهای عکاسی کاهنده نور Variable ND: چگونه یک عکس متحرک را جذاب شکار کنیم

امروز قصد داریم طرز استفاده از فیلتر عکاسی کاهنده نور Variable ND را به شما آموزش دهیم تا بتوانید با آن تصاویر وتحرک را به زیبایی ثبت کنید.

فیلتر Variable ND بر خلاف فیلتر Graduated ND که تدریجی عمل می کند، نور تمام کادر را کم میکند. شما می توانید با پیچاندن آن میزان کم کردن نور را در عکس تغییر دهید به همین دلیل است که به آن متغیر (Variable) می گویند.

فیلترهای کاهنده نور متغیر ND برای عکاسی از آب به صورت آهسته و متحرک کردن عکاسی از انسان به کار می روند، که البته فقط در فضاهای پرنور می توان از آن ها استفاده کرد.

تا وقتی که از دست دادن یک یا دو پله نور برایتان مشکلی نداشته باشد، حتی می توانید همیشه فیلتر را نصب شده بر روی لنز بگذارید. در زیر چگونگی استفاده از این فیلتر چرخان را به شما آموزش می دهیم.

چگونگی اتصال و استفاده از فیلتر Variable ND

1

دوربین خود را آماده کنید

برای متحرک کردن آدمهایی که از جلوی دوربین شما حرکت می کنند به سرعت شاتر پایین احتیاج دارید، بنابراین لازم است که دوربین خود را روی سه پایه بگذارید. و برای از بین بردن لرزش احتمالی وارد بر دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر بهتر است از Self-timer (شمارش معکوس شاتر) یا Remote-Control (کابل ها و یا دستگاه های بی سیمی که با اتصال به دوربین اجازه کنترل شاتر را بدون کوچکترین ضربه ای به دوربین شما می دهند) استفاده کنید. حتی می توانید با متوقف کردن و نگه داشتن آینه درون دوربین (قفل آینه) به سمت بالا از کوچکترین لرزش احتمالی جلوگیری کنید. ( برای چگونگی انجام این کار به دفترچه راهنمای دوربین خود مراجعه کنید.)

۲

دوربین را تنظیم کنید

فیلتر Variable ND خود را بر روی لنز نصب کنید. برای اندازه دریچه دیافراگم مقدار F/11 و برای سرعت شاتر ۱/۴ را امتحان کنید.با توجه به نصب بودن فیلتر و کم شدن نور ورودی به دوربین این تنظیمات عکستان را زیاد از حد روشن نمی کند. ISO را عددی پایین انتخاب کنید، اگر لنز زوم دارید تا نیمه آن را زوم کنید. استفاده از لنز Variable ND در زاویه عریض باعث به وجود آمدن خطوطی در عکس می شود که می تواند عکستان را خراب کند.

۳

دوربین را به حالت فوکوس دستی تغییر دهید

برای این که بتوانید انتخاب کنید دقیقاً دوربین در چه فاصله ای فوکوس باشد باید به صورت دستی این کار را انجام دهید. برای مثال ساختمانی در پس زمینه. اگر نصب بودن فیلتر به شما اجازه دیدن از روی LCD را نمی دهد برای انجام تنظیمات دوربین مجورید از نمایاب Visor – View-Finder استفاده کنید. از فوکوس خودکار دوربین استفاده نکنید چرا که با وجود فیلتر ممکن است فوکوس خودکار به مشکل بر بخورد.

۴

جلوگیری از ورود نورهای معلق به داخل لنز

وقتی از وضعیت فوکوس خود رضایت داشتید، بهتر است برای داشتن عکسی بهتر از برخورد نورهای معلقی که در فضا است به عدسی دوربین خود جلوگیری کنید، چرا که این نورها باعث ایجاد Lens Flair ( نقطه ها و یا خطهایی از رنگهای مختلف روی عکس) و پایین آمدن وضوح عکستان می شوند، که برای چگونگی بستن راه این نورها و برخورد نکردن آن با عدسی باید به دفترچه راهنمای دوربین خود مراجعه کنید، و یا به راحتی با دست دیگر خود سعی کنید جلوی ورود این نورها را به داخل لنز خود بگیرید. حالا منتظر بمانید تا آدمها از جلوی کادرتان عبور کنند و در لحظه عبور عکس بگیرید. سرعت شاتر را با توجه به سرعت کسانی که از جلوی دوربین عبور می کنند تنظیم کنید طوری که میزان متحرک بودن عکس آنگونه که می خواهید ثبت شود.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *