نحوه کار با خطوط ترکیب بندی در عکاسی

ترکیب بندی می تواند یک عکس را بسازد یا آن را خراب کند. به همین دلیل است که درک آن و دانستن نحوه استفاده از آن به طور موثر و خلاقانه مهم است. در اصل، ترکیب بندی موقعیت المان های نسبی در یک عکس را توصیف می کند. یک ترکیب بندی قوی معمولا خطوط هدایتگری دارد که توجه بیننده را به سمت سوژه جلب می کنند: این خطوط بسته به قرارگیری سوژه شما در کادر می توانند افقی، عمودی یا مورب باشند.

نگاهی به تصاویر زیر بیاندازید و ببینید من چطور هر صحنه را با استفاده از خطوط هدایتگر به سمت سوژه هایم ترکیب بندی کرده ام. من در فتوشاپ فلش هایی روی عکس ها کشیده ام تا بتوانم دیدگاهم را در زمانی که داشتم هر عکس را ترکیب بندی می کردم، بهتر به اشتراک بگذارم. امیدوارم کسانی که با ترکیب بندی آشنا نیستند، بتوانند اهمیت آن و نحوه ترکیب بندی عکس های عالی را تجسم و درک کنند.

در این تصویر، من می خواستم نگاه بیننده را به میان کادر و به سمت پایین راهروی طولانی هدایت کنم، در حالی که راهب تازه کار به سوی خطوط مورب نگاه می کند. زنی که در پس زمینه سبدی را روی سرش حمل می کرد داشت با خط مسیر حرکت می کرد که به اضافه کردن جهت کمک کرد. یه الگوی پیوسته ایجاد شده توسط ستون های راهرو و این که چطور هرچه بیشتر در تصویر پیش می روند کوچکتر می شوند، توجه کنید. این امر به افزودن عمق با تمرکز اصلی بر روی راهب در پیش زمینه کمک کرد.

این یک ترکیب بندی نسبتا ساده بود که سوژه در مرکز کادر قرار داشت. من عکس را طوری ترکیب بندی کردم که تور ماهیگیری خطوط مورب را رو به سمت داخل به طرف ماهیگیر بکشد. استفاده از لنز واید به اعوجاج کادر برای اضافه کردن عمق کمک کرد.

در این عکس تمرکز بر راهبان تازه کار بود، اما من می خواستم نور محیط را نیز ثبت کنم و از پرتوهای خورشیدی که از پنجره می آمدند به عنوان منبع جهت گیری استفاده کنم. با ترکیب عکس با راهب هایی که در زیر پرتوهای نور نشسته بودند، توانستم تمرکز را به سمت پایین به کتاب های آنها بکشم، در حالی که از دیوار سمت چپ برای کشیدن یک خط به سمت آنها استفاده کردم.

در اینجا من عکسم را با قرار دادن راهب در یک سوم سمت چپ تصویر ترکیب بندی کرده و از ستون های سمت راست برای اضافه کردن عمق به عکس استفاده کردم. خطوط در امتداد مسیر به سمت راست یک خط هدایتگر به سمت راهب اضافه می کنند در حالی که سقف چشم را به سمت پایین می کشد و راهب همانطور که به سمت من حرکت می کند، رو به پایین نگاه می کند. یک ترکیب بندی بسیار ساده اما قوی که با یک لنز واید ایجاد شد.

این یک ترکیب بندی مرکزی دیگر است که راهب در وسط پایین کادر نشسته است. با عکاسی از یک زاویه پایین توانستم کمی اعوجاج با لنز واید ایجاد کنم تا خطوط مورب رو به پایین به سمت راهب اشاره کنند، در حالیکه آجرکاری ها تمرکز افقی به سمت وسط کادر ایجاد می کردند. کاشی های کف نیز خطوط را به سمت داخل نشانه رفتند و این ترکیب بندی را قوی تر کردند.

این یک ترکیب بندی غیر معمول برای من بود چون من واقعا طرفدار افق های مشخص و واضح نیستم، با این حال در این سناریو با عکاسی از یک زاویه کم از قایق ماهیگیر جواب داد. همانطور که او سبدش را نگه داشته بود، انعکاسی در آب ایجاد کرد که جهتی رو به سمت مرکز کادر اضافه می کرد. خط افق از گوشه سمت چپ پایین به صورت مورب به گوشه سمت راست بالا می رود و یک ترکیب بندی مقطعی ایجاد می کند.

این یک ترکیب بندی نسبتا ساده دیگر است. نور داشت از سمت چپ کادر می تابید، بنابراین من عکس را با راهب ایستاده در سمت راست کادر و با نگاه به سمت نور ترکیب بندی کردم. نور زاویه دار رو به سمت راهب کنتراست عمیقی ایجاد می کرد که به انسجام عکس کمک کرد.

نویسنده: درو هوپر (Drew Hopper)

نظرات شما

  1. Zmohamadkhani3

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۰

    بسیار عالی و سخاوتمند👌👌

  2. sadatitabar

    ۲ دی ۱۳۹۶

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون، میشه لطف کنید و مطلبی درباره ایجاد براش های پرتو نور در عکسها ارائه کنین، این براشها نرم افزاری ایجاد شده اند یا برای ثبت اونها روشی وجود داره؟


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *