نقد عکس #۱۸۰

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۸۰ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon D7100
  • لنز: Nikon 18-140mm
  • دیافراگم: f/16
  • سرعت شاتر: ۱/۲۰۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۱۴۰mm

عکاس: آقای ادریس خسروی زادە

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

خورشید بعنوان منبع اصلی انرژی و نماد انرژی طبیعت بر بالای تیر برق که انرژی تولید بشر هست قرار گرفته، یعنی منبع انرژی های تولیدی هم از طبیعت هست، و غروب خورشید نشان از پایان پذیری منابع انرژی هست که با مصرف بی رویه ما انسان ها این امر در حال روی دادن هست. وجود جاده نیمه تاریک هم نشان وجود راهی هرچند سخت است که در پیش داریم.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: hamid55: با سلام، عکس بسیار خوبیست با خودش داستانی را به همراه دارد و همانگونه که گفتن خستگی و سالخوردگی کاملا مشهود است. البته چیز دیگری که در این عکس دیده میشود ظرفهای گوجه و انگور دست نخورده اند و نشان میدهد فروش پیرمرد کساد بوده و همین باعث خستگی وخوابیدن پیر مرد شده. البته عکس بسیار مفهوم خوبی دارد و به نظر میرسد هر چقدر بیشتر به آن نگاه کنی حرفهای بیشتری با شما دارد. در مجموع موضوع خوبی برای عکس انتخاب شده. به نظر اینجانب کادر بندی عکس نیز خوب است به نظر اگر فضا باز تر میشد شاید پیام عکس تغییر میکرد موفق باشید.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. امید آرمات

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    نقدهای دوستان تقریبا کامل هست و بنده فقط در خصوص کپشن (توضیح همراه با عکس) خواستم نکته ای رو متذکر بشم. دوستان توجه داشته باشند که در فرایند ارائه ی عکس به بیننده، حضور کپشن با عکس امری غیرمنطقی نیست. در مباحث نظری عکاسی و در میان نظریات ارائه شده توسط عکاسان پیشگام جهان، ارائه ی متن به همراه عکس جهت روشن تر کردن مفهوم تصویر امری کاملا طبیعی و پذیرفته است. لازم به ذکر است که در میان عکاسان و منتقدان هنر، بحث هایی در مورد درستی یا نادرستی درج کپشن برای عکس صورت گرفته که در نهایت تجمیع قابل ارجاعی برای آن در دست نیست. بنده لینک زیر رو به دوستان معرفی می کنم جهت مطالعه عمیق تر در حوزه نظریات عکاسی و درج کپشن و به مدیران عزیز سایت لنزک هم توصیه می کنم قسمت های مفید این مقاله رو برای استفاده ی دوستان ترجمه کنند و در سایت قرار بدهند.
    http://www.socresonline.org.uk/10/1/chaplin.html
    البته آنچه که بیان کردم به این معنی نیست که عکاس با در نظر داشتن امکان درج کپشن، مجاز به ثبت تصویری به دور از مفهوم مورد نظرش باشد. در خصوص تصویر ثبت شده توسط آقای خسروی زاده بنده هم موافق با نظر دوستان هستم که این عکس و ترکیب بندی انتخاب شده برای آن گویای مفهوم مورد نظر عکاس نیست. به علاوه، حتی با کپشن بالا در مورد مفهوم عکس ایشان، اساس نقد بر کادربندی و شیوه ی ثبت عکس برای رساندن این مفهوم همچنان پابرجاست. تصویر عکاسی شده اگر هم در نگاه اول مفهوم را به بیننده منتقل نمی کند، باید ژانر عکاسی را برای بیننده به درستی روشن سازد. این عکس در نگاه اول ژانر عکاسی طبیعت و منظره (landscape) را به ذهن می آورد، حال آنکه مفهوم مورد نظر عکاس بحث در مورد پایان پذیری انرژی و دشواری راه انسان برای حفظ آن است.
    در پایان اضافه می کنم که این عکس به لحاظ تکنیک نوردهی تقریباً بی نقص است. البته به کمک ادیت، اندکی بهبود وضعیت نوری برای آن قابل اجراست.

  2. javad_toosi

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    باسلام وعرض ادب خدمت دوستاران عکاسی
    مشخصا عکس با دقت نظر عکاسی شده ،تصویر به سه بخش تقسیم شده سهم بالایی ان را اسمان سهم وسط تیرهای برق و تپه ها و پایین هم جاده قرار دارد ،خورشید نزدیک به یک سوم سمت راست که دقیقا بالای بزرگترین تیر برق جای گرفته در پشت تیر برق هم تپه های نچندان بزرگ و تقریبا صاف هم عرض خط افق قرار دارد .سایر ستون های برق هم از چپ تصویر از بزرگ تا به کوچک و تقرییا تا یک سوم پایانی سمت راست کشیده شده‌اند​ و چند تیر برق هم با اندازه بزرگتر در ادامه انها که نشان اختلاف فاصله انها دارد دیده میشود . نکته جالب حد فاصل بین دو ستون برق با شکل ساده است که یکی سمت راست و دیگری سمت چپ کادر قرار گرفته و با یک سیم به هم وصل شده اند .رنگ زرد و نارنجی آسمان تقریبا یک دست است و بواسطه ابر شکستگی ندارد و تصویر را خلوت و ساده کرده تا خورشید کامل و درخشان باشد . در اخر جاده به خوبی کادر را در بر گرفته و ابتدای ان از سمت چپ تا راست کادر را پوشش داده و چشم را تا انتها هدایت میکند و زمین به شکل مثلثی در خدمت هدایت چشم به انتهای جاده است
    ………………….
    از شرح و تفسیر عکس که بگذریم مستقیم به سراغ ایرادات عکس خواهیم رفت .
    ابتدا مکان خورشید مناسب نمیباشد .شاید هدف عکاس نشان دادن طلاقی انرژی خورشید و انرژی الکتریکی باشد ولی در آن زیاد موفق نبوده است .از طرفی چنانچه عکس کمی واید تر بود و از سمت اسمان عکس کراپ میشد خورشید بر رو نقطه طلایی قرار میگرفت. در ادامه مسیر حرکت جاده با خورشید هماهنگی ندارد و چشم در انتهای جاده گمرا میشود و نمیداند که راه را دنبال کند یا خورشید را ببیند . همچنین تیر های برق کوچکی که از سمت چپ به راست کادر کشیده شده اند جاده را قطع میکند . و چشم در انتها به بن‌بست می‌رسد (علت آن‌هم پیچ جاده است ) که خود عاملی برای گمراه شدن چشم و بیننده می‌باشد در جمع کل عکس به خوبی سیلوئت شده و بازی افتاب بر بروی جاده چشم نواز است . بنظر میرسد که شلوغ بودن عکس و حرکت نا منظم المانها موجود عامل اصلی ضعف این عکس است،شاید چنانچه موقعیت خورشید بر روی جاده میبود و جاده و تیر ها و زمین همه به سمت خورشید نشان میرفتند داستان طور دیگری رقم میخورد .
    ……………………
    در اخر باید به این مسئله اشاره کنم عکاس به خوبی از سرعت شاتر ،دیافراگم ،ایزو و فاصله کانونی استفاده کرده است . به نحوی که هم سیلویت خوبی بدست اورده هم سوختگی رنگ در جاده که مسیر اصلی هدایت چشم است بوجود نیامده و البته خورشید کامل و واضح است و تا تیر برق بزرگ همه شارپ میباشند و با استفاده از احداکثر زوم لنز کادر را به نحو شایسته ای بسته است . برای علاقه مندان به عکاسی لازم به توضیح است که دوربین d7100 نیکون یکی از بهترین دوربین های کراپ سنسور است .که البته برای عکاسی اکشن یه سرو گردن از سایر هم تراز های خود بالاتر میباشد .
    با امید موفقیت برای عکاس محترم و شما همراهان بخش نقد عکاسی

  3. مجيد طريقتي

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

    با سلام و احترام
    مثلی است که میگویدعکاس بعد از گرفتن عکس مرده است و خود عکس باید با بیننده صحبت کند و عکس باید انچنان طراحی و ثبت شود که انچه در ذهن عکاس بوده است را به بیننده انتقال دهد . اینکه عکاس بیایید و افکار خود را بگویید و انموقع عکس گیرا شود صحیح نمی باشد. با تمام احترام به عکاس این تصویر انچه را که ایشان در فکر داشته اند را نمیتوان از عکس بدون خواندن توضیحات استنباط کرد.
    تاریک بودن جاده بر عکس میباشد جاده رو به نور و خورشید میرود.رنگها خوب هستند و معماری تصویر خوب میباشد و تکنیک بخوبی استفاده شده است.
    انچه که همه ای عکاسها را اذیت میکند ستونهای برق کنار جاذه ها است که باید الفتی بین عکاس و این ستونها ایجاد شود و تا با این مزاحم همیشگی اشتی برقرار گردد. اینجا عکاس با کادر زیبا این الفت را بوجود اورده است.
    عکس از جنبه های دیگر ضغیف میباشد.و در بر گیرنده محتوای خاصی نیست. اینکه عکاس میبایست از جاده در زمان کوتاه به بیراهه رود و ثبتی زیبا از غروب داشته باشد لذا بدلیل کمبود زمان ترجیح داده شده است تا چنین ثبتی را داشته باشند.
    با ارزوی موفقیت
    مجید طریقتی
    با تشکر
    مجید طزیقتی

    1. javad_toosi

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

      با سلام
      ممنون بخاطر نقد خوبتون
      البته بنده در سایر نقد ها هم به این موضوع اشاره کرده بودم که توضیح عکس لزوما بد نیست و حتما نباید عکاس منتظر باشه تا بیننده مفهوم عکس را استخارج کند . همانطور که شاهد هستیم عکاسان بزرگ هم از کپشن هایی در صفحه های مجازی خود استفاده میکنند و یا نمایشگاه هایی با موضوعات خاص برگزار میکنند . لازم به ذکر است در بخش نقد یکی از اهدف نقد کردن این است که ببینیم عکاس به منظور و هدف خود رسیده یا خیر .
      البته همانطور که فرمودید عکاس علارقم تلاش به این مفهوم دست پیدا نکرده است که نشان میدهد لزوما یه عکس با کادر بندی صحیح و رنگ و لعاب زیبا بیانگر مفاهیم عمیق نیست .
      انشاله توضیحات بیشتر راجب نقاط قدرت وضعف عکس را در نقدی کامل خواهم نوشت .
      پیروز و موفق باشید

  4. tfard

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سلام
    خسته نباشید جناب خسروی زاده
    بخوبی توانستید این حس را به تصویر بکشید مثلث سمت چپ و راست در مسیر جاده چشم را به سمت تیر راهنمایی میکنند
    تیر برق و خورسید در بهترین نقطه طلایی قرار گرفته زمان عکاسی بسیار مناسب است
    نورسنجی جای کار بیشتری داشت و میشد روی قسمتهای چپ تصویر که آندر اکسپوز شدن کار کرد
    ترکیبندی هم جای کار بیشتر را داشت و سهم اسمان زیاد است

    1. ادریس خسروی زاده

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

      ممنون از دقت و توجه شما.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *