نکات آموزشی عکاسی در ورزش های هیجانی

ورزش های هیجانی، اکشن و یا بهتر بگوییم ماجراجویانه هستند. این چنین ورزش هایی دارای خطرات فراوان بوده و به کسانی که دارای بیماری قلبی هستند توصیه نمی شوند. این ورزش ها شامل مقدار زیادی، ارتفاع، سرعت و موانع هستند. در ادامه شما را با تکنیک های عکاسی ورزش های هیجانی آشنا خواهیم کرد.

۱

تنوع در زوایا

برای گرفتن عکس های پویا و زیبا از ورزش های مهیج شما باید در زاویه ها بسیار خلاق بوده و آنها را تقویت کنید، تا عکس های شما بتوانند هیجان را منتقل کنند و در این باب زیاد خود را سر در گم نکنید. اگر شما می توانید خود را به سوژه نزدیک کنید از لنز عریض (wild-angle) با فاصله کانونی ۲۵mm یا ۳۵mm استفاده کنید. این لنز ها به شما ترکیب عالی و گسترده ای می دهند، ولی باید به خوبی به سوژه نزدیک باشید چون این لنز ها دارای فاصله کانونی کمی می باشند. این خیلی مهم است که بتوانید حدس بزنید، دقیقا صحنه در چه زمان و مکانی اتفاق می افتد. برای نزدیک شدن از دراز کشیدن روی زمین کثیف نترسید، به این گونه ورزش ها هیجانی می گویند، پس همه چیز باید به شکل هیجانی و اتفاقی باشد.

۲

بهترین مکان را انتخاب کنید

بسیاری از مردم بر این عقیده اند که عکس خوب زمانی صورت می گیرد، که شما در بهترین مکان و زمان قرار گرفته باشید، که این موضوع برای ورزش های هیجانی کاملا درست است. دقت کنید که شرکت کنندگان در مسابقه چگونه مراحل مسابقه را طی می کنند و بعد شما مکان مناسب را پیدا کنید. دوربین خود را روی حالت اولویت با شاتر (shutter priority) قرار دهید، پس شما می توانید برای فریز کردن صحنه کنترل خوبی داشته باشید، سپس نورسنجی اولیه ای انجام داده (بعد آن را قفل کنید) و برای گرفتن تمام رویداد از لنز ۲۵mm-50mm میدان دید بسیار خوبی خواهید داشت، ولی نه خیلی وسیع (وسعت زیاد مقدار زیادی حواس پرتی در پس زمینه خواهد داشت)، فقط کم تر از تله فوتو، در نتیجه می توانید از دیافراگم های باز تری استفاده کنید.

۳

به صحنه نزدیک شوید

بجای استفاده کردن از لنز زوم تله فوتو (که باعث فشرده کردن تصویر می شود) خود را به سوژه نزدیک کنید، نزدیک شدن به سوژه کار شما را برای قرار دادن سوژه در کادر مورد نظر آسان می کند. در حقیقت استفاده از این کار در خلاقیت در کادر بندی به شما کمک می کند. به عنوان مثال، از این که بخشی از سوژه در کادر نباشد نترسید این خود به کامل کردن ترکیب عکس شما کمک می کند. مهم ترین بخش در عکاسی از ورزش های هیجانی این است که شما بتوانید تا جای که امکان دارد انرژی و هیجان را در کادر خود داشته باشید و شما باید زمانی که سوژه ظاهر شد آن را در کادر خود داشته باشید.

۴

دوربین خود را روی حالت عکاسی متوالی (burst) قرار دهید

دوربین در حالت عکاسی متوالی این قابلیت را به شما می دهد که عکس های متوالی و پشت سر همی را بدون نیاز به صبر کردن برای برگشتن شاتر به حالت اولیه خود گرفته و این حالت برای عکاسی از سوژه های سریع و دارای عکس العمل بالا بسیار مفید است و لنز خود را روی حالت AF (فوکوس اتوماتیک – autofocus) و فوکوس متوالی (continues focusing) قرار دهید (AI Servo AF در دوربین های کانن و AF-C در دوربین های نیکون) که در این حالت لنز دوربین به صورت متوالی روی سوژه متحرک فوکوس می کند. زمانی شما از یک پس زمینه سفید عکاسی می کنید، مانند عکس برفی که در بالا مشاهده می کنید، باید نوردهی را یک پله افزایش دهید که در این حالت برف در عکس سفید نشان داده خواهد شد. دلیل این است که نورسنج داخلی دوربین نوردهی را ۱۸% خاکستری در نظر می گیرد و نور سنج دوربین نوردهی را کاهش می دهد. پس اگر شما یک پله نور دهی را افزایش دهید به این مشکل بر نخواهید خورد و رنگ سفید را به صورت رنگ طبیعی در عکس خواهید داشت.

۵

از مات کردن برای نشان دادن حرکت استفاده کنید

یکی از بهترین راه ها برای افزایش پویایی عکس برای سوژه های متحرک مات کردن آن است. شما می توانید با استفاده از تکنیک پنینگ (panning) سوژه متحرک را دنبال کنید و به این نتیجه برسید. دوربین خود را روی حالت دستی (manual mode) قرار دهید و سرعت شاتر خود را بین ۱/۳۰ – ۱/۱۲۰ ثانیه تنظیم کنید و دیافراگم دوربین خود را روی باز ترین حالت قرار دهید. این کار باعث می شود در حالی که سوژه را در فوکوس دارید، پس زمینه هم مات شود. دوربین خود را روی سوژه نگهدارید و انگشت خود را تا نیمه روی شاتر فشار دهید تا فوکوس قفل شود، حالا شما برای عکاسی از سوژه متحرک آماده اید، عکس بگیرید و به خاطر داشته باشید که سوژه را حین حرکت دنبال کنید. این دنبال کردن حرکت را بعد از فشردن دکمه شاتر تکنیک پنینگ می نامند. در نتیجه شما عکسی واضح با پس زمینه ای مات که حرکت سوژه در آن حس می شود خواهید داشت. این به کمی تمرین نیاز دارد که شما بتوانید تمام افکت ها را پیاده کنید، وقتی شما مهارت خود را بالا بردید و حال آماده اید تا از ورزش های هیجانی عکس بگیرید.

تنظیمات پیشنهادی

انتخاب درست نوردهی یکی از مهم ترین تنظیمات است، به خصوص زمانی که شما می خواهید از ورزش های هیجانی عکاسی کنید، بدلیل این که شما نمی توانید درخواست کنید این صحنه را برای من تکرار کنید، باید آماده باشید و از تمام امکانات موجود در دوربین خود به خوبی استفاده نمایید. در این صورت که سوژه با سرعت خیلی زیاد در حال نزدیک شدن است، دیگر نگران نوردهی نباشید، نورسنجی خود را روی سنجش با تمرکز روی میانه (center – weighted) در حالت TTL (کنترل از طریق لنز) قرار دهید، در این صورت نوردهی قوی و انعطاف پذیری خواهید داشت. نسبت به راحتی شما با دوربین، حالت M (تمام دستی – full manual) یا حالت S (الویت با شاتر – shutter priority) را انتخاب کنید، از این راه شما قادر خواهید بود که نوردهی را به راحتی و دقت کنترل کنید. سرعت شاتر نزدیک یا بالاتر از ۱/۵۰۰ ثانیه و دیافراگم f/4 – f/5.6 تنظیمات مورد نظر برای این گونه ورزش ها است. در مکان های روشن مانند سواحل آفتابی یا مکان های برفی نوردهی خود را یک یا دو پله افزایش دهید تا از نوردهی بیش از حد جلوگیری کنید. به این صورت شما سایه های مهم در عکس را حفظ خواهید کرد و نکات اصلی و مهم را به خوبی و هماهنگ در عکس نشان خواهید داد.

ابزار پیشنهادی

برای عکاسی از ورزش های هیجانی، شما به لنز ۵۰mm با f/1.4 یا f/1.8 با کیفیت بالا و دوربینی سبک، که به راحتی بتوانید جا به جا شوید احتیاج دارید و داشتن یک لنز عریض (wide –angel) برای گرفتن عکس هایی با زاویه های نمایشی زیبا نیاز است، همچنین به یک فلاش اکسترنال قوی نیاز دارید. اگر شما به اطراف زمین های ورزشی نگاه کنید، عکاسانی را خواهید دید که مشغول عکاسی با فلاش های بسیار قوی هستند، که این امر این امکان را به آنها می دهد که عکس هایی با ایزو کم (ایزو بین ۲۰۰-۴۰۰) گرفته و سرعت شاتر را برای فریز کردن صحنه های مهم در عکس بالا انتخاب کنند. تکنیکی به اسم همگام سازی فلاش با سرعت بالا (High Speed Sync) وجود دارد که می تواند فلاش شما را با سرعت شاتر های بالا تر از معمول هماهنگ کند، که برای عکاسی از این گونه صحنه ها ایده ال است. البته داشتن یک فلاش قوی که دارای پخش نور قوی ای است الزامیست تا شما متکی به تاباندن مستقیم نور روی سوژه نباشید.

ج

جمع بندی

ورزش های هیجانی، مملو از هیجان و سرعت می باشند، پس به یک عکاس مشتاق و پر انرژی برای گرفتن عکس نیاز است. در عکاسی از این گونه ورزش ها تا جایی که امکان دارد باید سوژه نزدیک شوید و از زوایای خلاقانه برای عکس ها استفاده کنید و برای مات کردن پس زمینه در تکنیک پنینگ حرفه ای شوید و از ایزو بالا در مکان های کم نور استفاده کنید. زمانی که به سوژه نزدیک هستید از لنز ۳۵mm تا ۵۰mm استفاده کنید در غیر این صورت سوژه کوچک نشان داده خواهد شد. در صورت نیاز از حالت عکاسی متوالی (burst mode) برای گرفتن عکس های پشت سر هم استفاده کنید. مکان خود را در صورت نیاز تغییر دهید و روی فوکوس کردن و سرعت شاتر خود تمرکز کنید.

م

منبع

برگرفته از : Exposure guide

نظرات شما

  1. mehdi

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳

    عزیز در عکس شماره ۵ سرعت عکاس با سوژه برابر هست یعنی عکاس با خودرو یا هر وسیله ای دیگری با حرکت سوژه در یک راستا در حرکتن به همین دلیل سوژه شارپ و پس زمینه فلو شده که همان تکنیک پنینگ هست

  2. داود

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳

    در مورد عکس شماره ۵ یه توضیح بیشتری میدین؟ من متوجه نمیشم که چطوری با F/22 تونستن عکس رو با سرعت شاتر ۱/۹۰ بگیرن؟ البته حدس می زنم به خاطر نور فلش باشه که عکس فریز شده ولی هنوز واسم عجیبه که چطوری با سرعت ۱/۹۰ سوژه تار نشده.

    1. زند

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      اینکه سرعت شاتر پایین انتخاب شده به دلیل این بوده که پس زمینه عکس به شکلی که مشاهده کردید در آید (حس حرکت را ایجاد کند) و تکنیک پنینگ را پیاده کنند. برای همین از f/22 استفاده شده و برای بیشتر کردن نور ایزو روی ۲۰۰ تنظیم شده، ممکن است فوکوس متوالی هم استفاده شده باشد که در عکاسی ورزشی معمول است که سوژه متحرک را شارپ نگه می دارد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *