نکات عکاسی در بهار: عکاسی از گل‌ها در طبیعت

عکاسی از گل‌ها در محیطی کنترل شده همچون عکاسی از اشیای بی جان یا حتی عکاسی در باغچه منزلتان تفاوت بسیاری با عکاسی از آن ها در طبیعت دارد و این عکاسی شما را با چالش‌های بسیاری مواجه می‌سازد. در این مطلب لنزک نکات مهمی در مورد عکاسی در فصل بهار و چگونگی کار کردن با نور و حس و حال عکس‌ها در اختیارتان قرار خواهیم داد.

در مقایسه با جنبه های دیگر عکاسی طبیعت، عکاسی از گل‌ها و گیاهان خیلی آسان‌تر است. هر چه باشد این جانداران توانایی فرار کردن ندارند و برای ثبت عکسشان نیازی به استتار کردن و مخفی شدن نیست.

بهتر از آن اینکه به علت تنوع و تعدد زیاد گیاهان شما مشکلی در پیدا کردن سوژه نخواهید داشت و این فصل زمان بسیار خوبی برای شروع این کار است.

چطور عکس‌ از گل ها با پس زمینه مناسبی عکاسی کنید

چندین لنز برای عکاسی از گل‌ها مناسب هستند و انتخاب آن به سبک عکاسی شما بستگی دارد. لنزهایی که از فاصله کانونی بین ۲۴ الی ۱۳۵میلیمتر برخوردار هستند، قابلیت‌های بسیاری را در اختیارتان می‌گذارند.

هر چه این بازه عریض تر باشد، می‌توانید گیاهان و گل‌های بیشتری را در عکس جا دهید و این مضمون عکس را بهتر می‌رساند. استفاده از لنزهای زاویه باز عمق میدان را نیز افزایش می‌دهد و به این صورت پس زمینه و سوژه از فوکوس شارپتری برخوردار خواهند شد.

اگر قصد دارید گلی را از محیط اطرافش متمایز کنید و آن را با محو کردن پس زمینه ایزوله کنید، از لنزی تله فوتو کوتاه یا متوسط استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید حداقل فاصله فوکوس لنز تله فوتو را با استفاده از یک اکستنش تیوب (extension tube) کاهش دهید.

اکستنش تیوب ها استوانه های بدون شیشه ارزان قیمتی هستند که در میان دوربین و لنز قرار می‌گیرند و در واقع می‌توانند مانند جایگزینی برای لنزهای ماکرو عمل کنند. البته اگر می‌خواهید عکاسی کلوزآپ را جدی تر دنبال کنید، از ماکروی ۱:۱ استفاده نمایید تا جزئیات بیشتری را ثبت کنید.

راهنمای گام به گام عکاسی از گل‌ها در طبیعت

انتخاب لنز

لنز مناسب این کار را انتخاب نمایید. با لنزی زاویه باز می‌توانید گل را در محیط زیست بومش نشان دهید، در صورتی که لنز تله فوتو آن را ایزوله می‌کند. برای ثبت عکس‌های کلوزآپ بسته‌تر می‌توانید از لنزهای ماکرو مخصوص اینکار استفاده نمایید.

کادر بندی عکس

دوربین را بر سه پایه قرار داده و آن را به سطح گل برسانید تا کادر چشم نوازی داشته باشید. پس زمینه را بررسی کرده و کادر را از نظر وجود هر گونه المان زاید بررسی کنید و تا جایی که امکان دارد محیط اطراف را بسته تر نمایید. با استفاده از گیره می‌توانید ساقه‌های بلند را ثابت نگه دارید تا از هر گونه حرکت سوژه پیش گیری نمایید.

تنظیمات

برای اینکه عکس‌هایتان از بهترین کیفیت و کمترین نویز ممکنه برخوردار باشد، ایزو را در پایین‌ترین حد ممکن قرار دهید. برای افزایش عمق میدان از دیافراگمی بسته استفاده کنید و یا برای متمایز کردن سوژه نسبت به پس زمینه دیافراگم را باز نمایید. برای اینکه دقت بیشتری در کار داشته باشید از فوکوس دستی استفاده کنید. همچنین برای فوکوس دقیقتر بهتر است دوربین را بر نمای زنده یا Live View قرار دهید.

نورپردازی

اکثر گل ها در زیر تابش نور مستقیم خورشید برای چشم انسانی زیبا به نظر می‌رسند، ولی همیشه این نور مناسب عکاسی نیست. نور مستقیم خورشید می‌تواند کنتراست عکس را دچار مشکل کرده و بخش‌های روشن (هایلایت ها) را سوخته و سایه‌های نامطلوبی ایجاد کند.

نور پخش شده نرم خیلی بهتر است و در عکاسی از رنگ‌های روشن و دارای اشباع مطلوب نتیجه‌ی بهتری را به دنبال دارد. همچنین می‌توانید از نورپردازی پشت (backlighting) برای نمایان ساختن جزئیات ساقه و گل استفاده کرده و جلوه‌ی متفاوتی به گلبرگ‌های رنگی آن ببخشید.

نورپردازی پشت در حالتی که پس زمینه‌ی تیره‌ای در پشت سوژه‌تان دارید خیلی موثرتر است و حس دراماتیکی برای عکس به ارمغان می‌آورد.

کادربندی‌های متفاوتی برای گلها در حالت‌های عمودی و افقی قابل استفاده است و انتخاب آن معمولا به شکل کلی گل‌ مورد نظرتان بستگی دارد.

سعی کنید عکاسی را هم سطح با سوژه انجام دهید و دوربین بالاتر از سوژه نباشد. همچنین سوژه را در طرفین کادر قرار دهید، به این صورت چینش صمیمانه تر و چشم نوازتری خواهید داشت.

خلاق باشید و فراتر از گرفتن یک عکس معمولی به شکل‌ها، رنگ‌ها و حالت‌ها فکر کنید. خود را تنها محدود به عکاسی از گل‌ها نکنید، بخش‌های دیگر گل همچون برگ‌ها، ساقه و دیگر بخشهای گیاه نیز می‌توانند جالب باشند.

همچنین نباید پس زمینه را نادیده بگیرید. کادربندی گل را به صورتی انجام دهید که پس زمینه را کامل کند و همچنین توجه‌ بیننده را از سوژه پرت نکند.

عکاسی از سطح پایین شما را قادر می‌سازد تا با استفاده از لنزی تله فوتو پس زمینه و پیش زمینه را محو نمایید. همچنین با استفاده از دیافراگمی بازتر می‌توانید عمق میدان را کاهش داده و گل را از پس زمینه متمایز کنید.

در صورت نیاز پس زمینه را با کنار زدن شاخه برگ‌های اضافه مرتب نمایید. برای حذف کردن ساقه‌های خشک می‌توانید از قیچی استفاده کنید.

در این فصل از سال گل‌های بیشتری شکوفه می‌دهند و سوژه‌های بسیاری برای ارتقای مهارت‌هایتان در اختیار خواهید داشت.

کار کردن با عمق میدان

ظاهر عکس‌های شما به نوع لنز، نحوه‌ی قرار گیری سوژه و کادربندیتان بستگی دارد. ولی عمق میدان عامل مهمی است که بر چگونگی ظاهر نهایی عکس تاثیر می‌گذارد.

اگر می‌خواهید تمام گل شارپ و در فوکوس باشد باید از دیافراگمی بسته استفاده نمایید تا عمق میدان را افزایش دهید، ولی اینکار پس زمینه را نیز در فوکوس قرار می‌دهد و این می‌تواند توجه بیننده را از سوژه پرت نماید.

برای داشتن ظاهر آبستره بیشتر، باید ژرفای عمق میدان را با انتخاب دیافراگمی باز کاهش دهید. به این صورت مقدار گلی که در فوکوسی شارپ قرار گرفته به یک یا دو میلیمتری کاهش می‌یابد که توجه بیننده به ناحیه‌ی مشخصی محدود شده و افکت فوکوس نرم (soft-focus) جذابی را اطراف آن به وجود می‌آورد.

نکات پایانی

عکاسی را در اوایل صبح انجام دهید

حرکت سوژه در هنگام وزش نسیم و باد عکاسی از گل‌ها را مشکل می‌سازد و حتی گاها باعث محو شدن سوژه می‌گردد. برای به حداقل رساندن این مشکل سعی کنید عکاسی را در پیش یا کمی بعد از طلوع خورشید انجام دهید که شانس وزش باد کمتر است. همچنین در اول صبح می‌توانید از شبنم تشکیل شده بر گلبرگها نیز عکس بگیرید.

عکاسی از حرکت

اگر باد زیادی می‌وزد از آن به سود خود استفاده کنید و با سرعت شاتر پایینی در حدود ۴/۱ثانیه سعی کنید حرکت دسته‌ای از گل‌ها را ثبت کنید.

کنترل نور

برای نمایان ساختن جزئیات بخش‌های قرار گرفته در سایه، با استفاده از رفلکتوری نور را به گل بازتاب دهید و یا اینکه از فلاش مکمل استفاده نمایید. اگر مجبورید که عکاسی را در زیر نور مستقیم خورشید انجام دهید، سایه‌ی خودتان را روی گل بیندازید تا کنتراست را کاهش دهید و یا اینکه از دیفیوزری برای نرم ساختن نور (نورپردازی ملایم تر) استفاده نمایید.

نوردهی دستی

گل های رنگ روشن یا دارای سطح انعکاس دهنده می‌توانند عملکرد نورسنج دوربین را با اختلال رو به رو کنند و موجب تیره شدن عکستان گردند. عکاسی را در حالت دستی انجام دهید و با بررسی هیستوگرام از این مشکل پیشگیری نمایید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. tash

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    باسپاس موفقییت روز افزون واینده درخشان لنزک کاملا مشهود است.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *