نکات عکاسی در طبیعت: راهنمای سوژه به سوژه برای عکاسی در منزل

باغچه حیاط شما می تواند یک مکان عالی برای گرفتن عکس های طبیعی باشد. در این مطلب لنزک با ما همراه باشید تا به شما نکات بسیار ارزشمندی را در زمینه عکاسی در طبیعت با سوژه های مختلف آموزش دهیم. این نکات شامل تکنیک های عکاسی، تنظیمات دوربین، نور و تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی می باشد.

اگر به گونه ها و حیواناتی که در این مطلب اشاره می شود دسترسی ندارید، می توانید تنظیمات و آموزش های این مطلب را در پارک یا باغ وحش امتحان نمایید.

عکاسی طبیعت در خانه: پرندگان

(تمامی عکس ها توسط Mark Hamblin گرفته شده)

پرندگان آشکارترین بخش هر باغچه ای هستند و در صورتی که کمی صبور و با حوصله باشید می توانید عکس های رویایی و بسیار زیبایی را از آن ها بگیرید.

– آغاز کار

اکثر باغچه ها مکان بسیار خوبی برای جذب انواع پرندگان هستند به خصوص اگر شما به جذب آن ها با دادن غذا و آب و یک مکان استراحت کمک کنید. یکی از مزایای عالی پرندگان شهری (مثل گنجشک، کبوتر و …) این است که این پرندگان در مقایسه با سایر پرندگان به راحتی به باغچه شما نزدیک می شوند. حتی ممکن است بتوانید عکس هایی از آن ها بگیرید در حالی که به لانه آن ها خیلی نزدیک هستید. در صورتی که می خواهید از پرندگان ترسو و فراری عکس بگیرید باید از یک وسیله متحرک برای پنهان شدن (مانند اتومبیل) استفاده کنید تا بتوانید از حرکات طبیعی پرندگان عکس بگیرید. پس اولین قدم جذب پرندگان با فراهم کردن آب و غذا است. در صورتی که از لانه های جعبه ای در باغچه خود استفاده کنید این احتمال وجود خواهد داشت که انواع بیشتری از پرندگان تمام تابستان را در باغچه شما سپری کنند.

– چه ساعتی از روز بهترین زمان است؟

پرندگان اکثراً فعال هستند اما معمولاً صبح زود شلوغ ترین وقت حضور پرندگان است. ظهر های تابستان هم معمولاً خلوت ترین وقت است.

– چه تجهیزاتی نیاز است؟

برای گرفتن یک عکس از یک پرنده با اندازه متوسط که به خوبی در کادر قرار گیرد بهترین گزینه استفاده از یک دوربین تله فوتو۳۰۰ میلی متری است. در صورتی که با این لنز از یک دوربین استفاده کنید که دارای سنسور کراپ باشد (Cropped Sensor) در این صورت بزرگنمایی تصویر بسیار زیاد شده و می تواند در ثبت لحظات عالی از حیات وحش پرندگان به شما کمک کند. برای گرفتن عکس های پویا و متحرک نیز می توانید از دوربینی استفاده کنید که قابلیت عکاسی ممتد تا ۵ فریم در ثانیه را داشته باشد.

– بهترین نورپردازی

در صورتی که عکاسی از پرندگان را در ساعات اولیه صبح که شلوغ ترین وقت فعالیت آن هاست بگیرید می توانید از نور خورشید نیز بهره بگیرید. انعکاس این نور در بال و پر پرندگان افکت های زیبایی را به عکس می دهد.

معمولاً بهترین نورپردازی برای عکاسی از پرندگان نورپردازی از جلو است. اما گونه هایی از پرندگان نیز وجود دارند که در مورد آن ها نورپردازی باید از عقب انجام گیرد. از نور خشن و مستقیم که از بالا بتابد اجتناب کنید. البته نور در یک روز ابری می تواند جزئیات بال و پر این پرندگان را به بهترین شکل نشان دهد.

– تنظیمات مورد استفاده در دوربین

معمولاً باید سرعت شاتر بالا انتخاب شود تا از هر گونه تاری در تصویر در هنگام حرکت سوژه جلوگیری شود. برای اکثر گونه ها انتخاب سرعت ۱/۲۵۰ ثانیه و بالاتر توصیه می گردد اما برای سرعت بالای پرندگان این سرعت حتی باید تا ۱/۱۰۰۰ ثانیه نیز بالا رود. دیافراگم نیز باید باز انتخاب شود، بنابراین ضریب f بایستی f/4 و یا f5/6 در مد تقدم دیافراگم (Aperture Priority Mode) انتخاب گردد. همچنین در صورت نیاز میزان حساسیت سنسور (ISO) را نیز افزایش دهید تا به سرعت شاتر دلخواه برسید.

عکاسی طبیعت در خانه: پستانداران

پستانداران در مقایسه با پرندگان بسیار سخت تر پیدا می شوند اما در صورت رعایت برخی نکات می توانید از گونه های متفاوتی عکاسی کنید.

– آغاز کار

شاید تعجب کنید اما پستانداران به طور منظم در باغچه ها رفت و آمد می کنند. عامل مشوق این ملاقات ها مانند پرندگان، غذا است. در صورتی که در باغچه خود دانه های خوراکی مانند آجیل و یا گوشت قرار دهید احتمال سر زدن آن ها به باغچه شما بسیار زیاد است. گونه های دیگر پستانداران نیز از حلزون ها، کرم ها و سایر حشرات تغذیه کرده و علاوه بر مفید بودن در دفع آفات، می توانند سوژه های خوبی برای عکاسی نیز باشند. بسیاری از پستانداران به بو و صدا حساس تر از دیده شدن هستند، پس در صورتی که می خواهید عکس های خوبی از آن ها بگیرید باید کاملاً آرام و بی حرکت و همچنین در خلاف جهت باد باشید تا بوی شما به آن ها نرسد. همچنین می توانید از فرستنده های بیسیم برای فشار دادن دکمه شاتر دوربین استفاده کنید که در این صورت نیازی به حضور در باغچه نداشته و می توانید عمل عکسبرداری را از داخل خانه انجام دهید.

در صورتی که با پستانداران مدام در ارتباط باشید آن ها به شما عادت کرده و دیگر شما را یک تهدید به حساب نمی آورند و در حضور شما به فعالیت عادی خود ادامه می دهند.

– چه ساعتی از روز بهترین زمان است؟

معمولاً زمان بین غروب تا طلوع آفتاب بهترین زمان برای عکاسی از پستانداران است. البته گونه های دیگر مانند سنجاب و گربه در طول روز نیز دیده می شوند.

– چه تجهیزاتی نیاز است؟

معمولاً تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از پستانداران به اندازه حیوان مورد نظر بستگی دارد اما یک لنز تله فوتو۱۰۰ تا ۴۰۰ میلی متری بهترین آپشن ها را به شما داده و همچنین در یک ترکیب بندی خوب به شما کمک می کند. بسیاری از پستانداران در شرایط نوری بسیار کم فعالیت می کنند بنابراین شما به یک فلاش یا منبع نوری خارجی نیاز پیدا دارید. البته برای سوژه های نزدیک، فلاش داخلی دوربین کفایت می کند اما برای سوژه های دورتر مجبورید از فلاش خارجی استفاده کنید.

– بهترین نورپردازی

در صورتی که در پایان روز در حال عکاسی هستید بایستی از یک فلاش استفاده کنید اما سعی کنید عکاسی از پستانداران را در ابتدای روز در هنگام طلوع و یا در انتهای روز در هنگام غروب آفتاب انجام دهید تا جذابیت بیشتری به عکس های خود بدهید.

– تنظیمات مورد استفاده در دوربین

در شرایط نوری ایده آل همیشه از عریض ترین اندازه دیافراگم استفاده کنید تا بتوانید بالاترین سرعت شاتر را به کار برید.

گاهی می توانید از پستاندارن عکس های شارپ و واضحی در سرعت های پایین شاتر مثل ۱/۳۰ ثانیه بگیرید اما در این صورت باید از یک سه پایه استفاده کنید تا دوربین به هیچ وجه لرزشی نداشته باشد.

> عکاسی طبیعت در خانه: خزندگان و دوزیستان

بسته به شرایط اب و هوایی معمولاً قورباغه و سایر خزندگان نیز در باغچه ها یافت می شوند. این مناطق به مکان های خوبی برای زندگی و تغذیه برای این حیوانات تبدیل شده اند. البته این مسئله باعث خوشحالی عکاسان طبیعت نیز شده است.

– آغاز کار

در بهار، قورباغه و وزغ به وفور در کنار استخر ها یافت می شوند و این یک فرصت عالی برای عکاسی از آن هاست. با گذشت بهار، برخی از این گونه ها در باغچه شما باقی مانده و به دنبال مکان های مرطوب برای حیات می گردند. در صورتی که یک چراغ قوه داشته باشید خواهید دید که شب ها چقدر از این موجودات خواهید دید. در صورتی که با دقت عمل کنید می توانید آن ها را به سمت دلخواه خود حرکت داده و یا حتی باعث شوید به استودیوی کوچک شما در باغچه بروند. البته در صورت انجام این کار، زمان عکاسی را محدود کرده و پس از اتمام کار، آن ها را به جای اصلی خود در باغچه برگردانید.

– چه ساعتی از روز بهترین زمان است؟

معمولاً در بهار، بهترین زمان عکاسی در طول روز است اما در سایر فصول سال معمولاً عصر ها بهترین زمان عکاسی از این جانداران است.

– چه تجهیزاتی نیاز است؟

یک لنز زوم تله فوتوکوتاه با فاصله کانونی ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متر بهترین گزینه برای عکاسی از خزندگان و دوزیستان است. بهتر است که لنز قابلیت فوکوس نزدیک داشته باشد تا سوژه کاملاً کادر را پر کند. در صورتی که لنز ماکرو دارید از آن استفاده کنید تا کادر فوکوس را بسته تر کنید. در صورتی که در شب عکاسی می کنید از فلاش استفاده کنید و در صورتی که به سوژه نزدیک هستید از یک پخش کننده نور استفاده کنید تا نور را به صورت متقارن پخش کند.

– بهترین نورپردازی

معمولاً استفاده از نور طبیعی غیر مستقیم برای حیواناتی که خیس هستند و یا پوست براق دارند بهترین نتیجه را دارد چون باعث کم کردن مشکلات کنتراست در تصویر می گردد. در صورتی که از فلاش به عنوان تنها منبع نور استفاده می کنید بهتر است که آن را پخش کنید تا نور نرم تری داشته باشید.

– تنظیمات مورد استفاده در دوربین

برخی از گونه های خزندگان و دوزیستان می توانند کاملاً بی حرکت بمانند پس در صورتی که از سه پایه و یا یه تکیه گاه برای دوربین خود استفاده کنید می توانید در نور طبیعی با سرعت شاتر خیلی کم در حدود ½ ثانیه عکاسی کنید. در صورتی که از فلاش استفاده می کنید از مد دستی (M) استفاده کرده و سرعت شاتر را با سرعت سینک فلاش تنظیم کنید (معمولاً در حدود ۱/۲۰۰ ثانیه). سپس ضریب f را یک مقدار متوسط مانند f/8 تنظیم کنید تا عمق میدان خوبی را در عکس ایجاد کنید.

عکاسی طبیعت در خانه: پروانه ها و حشرات

این گزینه بیشترین سوژه ها را برای شما دارد و می توانید عکس های زیادی از آن ها بگیرید.

– آغاز کار

پروانه ها بدون شک زیباترین حشرات در باغچه شما بوده و گونه های زیادی در تابستان و ابتدای پاییز دارند. در صورتی که باغچه شما از گل های متنوعی تشکیل شده، میتوانید گونه های بیشتری از پروانه ها را جذب کرده و همچنین پس زمینه های رنگارنگی را در عکس های خود داشته باشید. البته حشرات دیگر مانند عنکبوت، ملخ، سوسک و… همگی می توانند مورد استفاده قرار گیرند و این مسئله کاملاً سلیقه ای است.

چه ساعتی از روز بهترین زمان است؟

معمولاً صبح زود بهترین وقت برای حضور پروانه و سنجاقک است زیرا در این ساعات آن ها در حال استراحت هستند. با گرم شدن هوا فعالیت این حشرات نیز بیشتر می گردد و شما می توانید عکس های بیشتری بگیرید، اما دیگر نمی توانید به آن ها نزدیک شوید.

– چه تجهیزاتی نیاز است؟

برای عکاسی از حشرات داشتن لنز ماکرو کاملاً ضروری است. اما در صورتی که این لنز ها را در اختیار ندارید می توانید از گزینه ارزان تر استفاده کنید: حلقه های گسترش دهنده (Extension Ring) که بین لنز و دوربین قرار می گیرند تا فوکوس را نزدیک تر کنند به طوری که بتوانید از فاصله نزدیک تری عکاسی کرده و همچنین بهتر زوم کنید. این حلقه ها در عکاسی ماکرو مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت امکان از سه پایه نیز برای ترکیب بندی و فوکوس بهتر استفاده کنید.

– بهترین نورپردازی

عکاسی کلوزآپ معمولاً در شرایط نوری که شبیه هوای ابری می باشد بهترین نتیجه را خواهد داد، زیرا یک نور نرم با کنتراست پایین را فراهم می آورد. معمولاً صبح زود و یا عصر ها بهترین شرایط نوری را فراهم می آورند که این نور می تواند از جلو و یا عقب به سوژه تابیده شود.

– تنظیمات مورد استفاده در دوربین

از آنجایی که عمق میدان در عکاسی کلوزآپ یک عامل حیاتی می باشد، پس باید بدانید که از چه تنظیماتی برای دیافراگم استفاده کنید. معمولاً در حالت کلی بین شارپ بودن سوژه در تصویر و پس زمینه تار باید یکی را انتخاب کنید. اگر از دیافراگم کوچک استفاده کنید در این صورت بیشتر قسمت های سوژه در فوکوس قرار گرفته و سوژه شارپ (Sharp) به نظر می رسد اما در این صورت پس زمینه نیز واضح تر شده و سوژه کمتر در مرکز توجه قرار خواهد گرفت.

برای اینکه بهترین نتیجه را داشته باشید ضریب f را از f/5 تا f/16 تغییر داده و عکس های یکسانی بگیرید و در نهایت تصاویر را با یکدیگر مقایسه کنید تا بهترین را از بین آن ها انتخاب کنید.

عکاسی طبیعت در خانه: گل ها

اگر شما یک باغچه دارید پس احتمال داشتن گل نیز در آن زیاد است. گل های طبیعی و همچنین مصنوعی می توانند عکس های بسیار زیبایی را خلق کنند.

– آغاز کار

تنها کاری که باید بکنید این است که در صورتی که باغچه شما هیچ گلی ندارد دانه گل های دلخواه را در باغچه تان بکارید. با این کار نه تنها سوژه خود را زیباتر می کنید بلکه احتمال جذب حشرات نیز بیشتر شده و می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. در صورتی که در فصول مختلف سال، دانه های مخصوص به همان فصل را بکارید می توانید در سراسر سال عکس های بسیار زیبایی را از گل ها بگیرید. عکاسی از گل ها و گیاهان روش بسیار خوبی برای کسب تجربه در مورد ترکیب بندی صحیح است. گل ها به شما این اجازه را می دهند تا عکس های مختلفی از سوژه های بسیار شارپ با پس زمینه تار گرفته تا عکس های هنری را از آن ها بگیرید و خلاقیت خود را امتحان کنید.

– چه ساعتی از روز بهترین زمان است؟

نور خورشید صبحگاهی بهترین زمان است. همچنین در این زمان وزش باد نیز کمتر است. وزش باد در مورد گل ها، بخصوص نوع ظریف و بلند آن ها که با کوچکترین هوایی تکان می خورند، یک عامل بسیار مهم به شمار می رود. در هر حال به یاد داشته باشید که برخی از گل ها تا خورشید به مدت چند ساعت به آن ها نتابد شکفته نمی شوند. در روز های ابری شما بهترین نتایج را در سراسر روز خواهید داشت، اما توجه کنید که از نور خشن و مستقیم آفتاب بپرهیزید زیرا باعث ایجاد سایه های خشن و زشت در عکس ها می گردد.

– چه تجهیزاتی نیاز است؟

معمولاً تمام لنز ها در این مورد جواب می دهند: از لنز واید گرفته تا لنز سوپر تله فتو. می توانید از لنز تله فوتو با رنج متوسط استفاده نمایید. اگر می خواهید از ابزار بهتری استفاده کنید، می توانید از لنز ماکرو برای ثبت جزئیات بسیار زیاد در عکس های کلوز-آپ خود استفاده کنید. همچنین استفاده از یک فیلتر پولاریزه ( polarizing filter) باعث کاهش انعکاس نور از سطوح براق برگ ها و گلبرگ ها می گردد.

– بهترین نورپردازی

بهترین نورپردازی، شرایط هوای ابری است، زیرا هم جزئیات به بهترین شکل ثبت می گردند و هم هیچگونه سایه خشنی در عکس وجود نخواهد داشت. همچنین در صورتی که نور خورشید (مانند وقت غروب) از پشت دوربین کمی به گلبرگ های نیمه شفاف بتابد و پس زمینه تاریک انتخاب شود، در این صورت عکس های بسیار رویایی و زیبایی گرفته خواهند شد.

– تنظیمات مورد استفاده در دوربین

در حالت کلی نیازی به عجله کردن نیست و می توانید از زمان خود به بهترین شکل استفاده کرده و تنظیمات مختلف را امتحان کنید. برای ایجاد عمق میدان ماکسیمم، ضریب f را f/16 انتخاب کنید، اما در صورتی که می خواهید عکس هنری بگیرید با بیشترین مقدار دیافراگم عکاسی کنید به طوری که تنها بخشی از گل در فوکوس قرار گیرد.

در صورتی که از سه پایه استفاده کرده و گل نیز ثابت باشد در این صورت می توانید از سرعت شاتر بسیار آهسته استفاده کنید. برای اینکه دوربین در حالت کاملاً بی حرکت بماند می توانید از آپشن قفل آینه (Mirror lock-up) دوربین استفاده کنید و همچنین در صورت امکان حساسیت سنسور (ISO) را در مقدار پایین تنظیم کرده تا عکس هایی بدون نویز و با نهایت کیفیت داشته باشید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *