چگونه از پیش زمینه برای بهبود عکاسی پرتره خود استفاده کنید

پیش زمینه (Foreground) اغلب در زمینه عکاسی منظره مطرح می شود. عکاسان منظره می دانند که گنجاندن یک پیش زمینه در عکس هایشان، با اضافه کردن یک بُعد سوم به ایجاد عمق در تصویر کمک می کند. پیش زمینه می تواند به همان اندازه در عکاسی پرتره نیز مفید باشد. می تواند به پرتره شما جذابیت بخشد، به کادربندی سوژه شما کمک کند، رمز و راز ایجاد کند، و لایه دیگری به داستانی که قصد دارید بگویید اضافه کند. در این مطلب لنزک نکاتی هستند که در انجام این کار به شما کمک می کنند.

لنز ۱۰۰mm، ایزو ۱۲۵، دیافراگم f/4.5، سرعت شاتر ۱/۳۲۰ ثانیه.

۱

ایجاد یک پس زمینه مات

یک پس زمینه تار یا مات، کادری دوست داشتنی و نرم برای سوژه های شما ایجاد می کند. عکاسی از میان برگ درختان، شاخه ها و گل ها یکی از روش های مورد علاقه من برای ایجاد یک پس زمینه تار است. این کار برای عکاسی از زوج ها، و همچنین برای کودکانی که غرق در بازی آرام خود هستند، موثر است. در پرتره زیر، گل ها در پیش زمینه این توهم را به بیننده می دهند که دخترها توسط گل ها احاطه شده اند. اما در واقع، تنها یک باغچه پشت سر آنها وجود داشت.

لنز ۱۰۰mm، ایزو ۱۲۵، دیافراگم f/4.5، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه.

پیش زمینه خودتان را بسازید

آزار دهنده است که شاخ و برگ و گل ها همیشه در جایی که شما می خواهید نمی رویند! فرض کنید شما یک دسته اسطوخودوس پیدا کرده اید که پس زمینه ای عالی برای پرتره شماست. شما می خواهید مقدار کمی از این گل ها را در پیش زمینه خود بگنجانید تا این توهم را به بیننده بدهید که سوژه شما با گل ها احاطه شده، اما هیچ چیز دقیقا در آن نقطه ای که شما قصد دارید عکس بگیرید وجود ندارد. راه حل این است که گل ها را مقابل دوربین بیاورید. چند شاخه را از یک بخش غیر محسوس گیاه جدا کنید، به طوری که ظاهر آن را خراب نکنید (اگر گل ها در حیاط مشتری عکاسی شما هستند، اول اجازه بگیرید، یا از آنها بخواهید این کار را انجام دهند).

گل ها را در مقابل لنز خود نگه دارید تا کادری برای عکاسی از میان آن بدون تداخل با سوژه ایجاد کنید. اگر شخص دیگری آنجا حضور دارد، از او بخواهید گل ها را نگه دارد به طوری که شما بتوانید دوربین را با هر دو دست خود بگیرید تا آن را ثابت و بی حرکت نگه دارید. این که چقدر گل ها را به لنز نزدیک نگه دارید، به فاصله کانونی ای که استفاده می کنید، دیافراگمی که انتخاب می کنید (از یک دیافراگم باز مانند f/5.6 یا باز تر استفاده کنید)، و اثری که می خواهید ایجاد کنید، بستگی خواهد داشت. هرچه شاخه ها را به لنز نزدیک تر نگه دارید، بیشتر تار خواهند شد.

هرچه شاخه ها به لنز نزدیک تر باشند، بیشتر تار خواهند شد. لنز ۱۰۰mm، ایزو ۱۲۵، دیافراگم f/4.5، سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانیه.

شما می توانید از همین روش در داخل خانه با استفاده از چیزهای دست ساز استفاده کنید. به سیم های چراغ ها، لوستر، رشته های مهره یا تسبیح فکر کنید – هر چیزی که بتوان به عنوان یک کادر و پیش زمینه ظریف از آن استفاده کرد.

۲

حس ورود به خلوت سوژه

پیش زمینه می تواند به ایجاد حس خصوصی بودن کمک کند، یعنی به بیننده این احساس را می دهد که دارد به یک دنیای شخصی نگاه می کند. شما می توانید یا با عکاسی از میان چیزهایی که در بالا شرح داده شد، یا با پیدا کردن کادرهایی در محیط اطراف خود به این هدف دست یابید. به دنبال عناصر قوی و ساختاری مانند ساختمان ها، نرده ها یا درختان بگردید، و عکاسی از موقعیت های مختلف را امتحان کنید. در عکس زیر، شاخه درخت در پیش زمینه، سوژه را کادربندی کرده و نشان می دهد که ما در حال دیدن یک لحظه خصوصی هستیم.

لنز ۱۰۰mm، ایزو ۲۵۰، دیافراگم f/5.0، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه.

۳

اضافه کردن به داستان

در عکس های زیر، پیش زمینه غالب است و نقش مهمی در داستان سرایی ایفا می کند. دو عکس اول با یک لنز ۳۵mm گرفته شدند. این لنز به دلیل توانایی ثبت صحنه های عریض تر نسبت به لنزهای پرتره سنتی، در میان عکاسان پرتره سبک زندگی (lifestyle) محبوب است.

عکس زیر از پسر بچه کوچکی در اسکله از یک زاویه پایین گرفته شد. خطوط ساختاری قوی پیش زمینه به جلب توجه بیننده به سمت سوژه کمک کردند. نیمکت خالی و آسمان دلگیر حس انزوا را تقویت می کنند، و تیرچه عمودی بر کوچکی پسر بچه تاکید می کند.

نمونه ها

در اینجا چند نمونه وجود دارد که از پیش زمینه در پرتره به خوبی استفاده می کنند.

پیش زمینه غالب به ایجاد حس انزوا کمک کرده و به تصویر مقیاس می دهد. لنز ۳۵mm، ایزو ۱۰۰، دیافراگم f/4.5، سرعت شاتر ۱/۸۰۰ ثانیه.

لنز ۳۵mm لنز مورد علاقه عکاسان پرتره سبک زندگی است. ۳۵mm، ایزو ۱۶۰۰، دیافراگم f/3.5، سرعت شاتر ۱/۸۰ ثانیه.

بدون اضافه کردن پتو، ما فکر می کردیم که کودک در عکس زیر دارد روی چمن چهار دست و پا می رود. پیش زمینه در اینجا به ما می گوید که در این صحنه چه خبر است. لنز ۸۵mm، ایزو ۱۰۰، دیافراگم f/2.2، سرعت شاتر ۱/۴۰۰ ثانیه.

یک زاویه پایین به شما اجازه می دهد تا کمی از پیش زمینه را ثبت کنید، و همسطح چشم بچه های کوچک قرار گیرید. لنز ۸۵mm، ایزو ۱۰۰، دیافراگم f/2.2، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه.

استفاده از رنگ های مشابه در پیش زمینه و پس زمینه به این تصویر یک حس نرمی می دهد، در حالیکه حالت چهره سوژه سرزندگی را منتقل می کند. لنز ۸۵mm، ایزو ۲۰۰، دیافراگم f/2.5، سرعت شاتر ۱/۶۰ ثانیه.

ن

نتیجه گیری

وقتی بحث استفاده از پیش زمینه در عکاسی پرتره مطرح می شود، هیچ قانون واقعی ای وجود ندارد. آزمایش کنید و لذت ببرید!

نویسنده: کارن کوئیست (Karen Quist)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *