چطور عکس پرتره ای بگیریم که راجع به سوژه داستانی را بیان کند

در این مطلب لنزک به شما خواهیم گفت که چطور با عکس گرفتن و ویرایش عکس داستانی را راجع به کار یا بازی یک سوژه بیان کنید.

پرتره های اجتماعی، پرتره هایی هستند از افراد در حال انجام دادن کار روزانه در محیط کار روزانه شان.

هدف در این سبک پرتره نشان دادن چیزی در مورد سوژه عکس است، به طوری که پس زمینه عکس هم بیانگر داستانی راجع به آن فرد باشد، بنابراین ما باید جزئیات و سوژه ها را طوری قرار دهیم تا شخصیت و کار سوژه عکس را نشان دهند.

البته، اگر محیط و سوژه مناسبی برای عکاسی داشته باشید خیلی کارتان راحت تر خواهد شد، ما هم برای گرفتن چنین عکسی به کارگاه ساخت شیشه Bath Aqua Glass رفتیم تا از شیشه گر ماهر Will، در حال ساخت یکی از محصولات ظریف و زیبای خود عکس بگیریم.

عکاسی را با گرفتن چند عکس بی خبر از کار کردن شیشه گر شروع کردیم.

اکثر کارهای شکل دادن و دمیدن در شیشه به صورت نشسته انجام می شود، به همین دلیل این شرایط را برای عکاسی انتخاب کردیم، در حالی که کوره پشت سر سوژه قرار گرفته است.

از این زاویه، ترکیب نور های کاری و نور طبیعی منظره زیبایی را ایجاد کرده اند.

ما برای این عکس از فلاش دوربین استفاده کردیم تا سوژه را پر نور تر کنیم و پس زمینه عکس را کمی تیره تر نشان دهیم، با چنین عکسی یک پرتره جالب توجه خواهیم داشت که هنر کاری شیشه گر را به همراه وسائل کاری او نشان می دهد.

۱

عکس ها را بی خبر بگیرید

منظور از عکس های بی خبر، عکس هایی هستند که بدون آگاهی قبلی گرفته می شوند. وقتی وارد محیط ناشناخته ای می شوید کار خود را با گرفتن چند عکس بی خبر شروع کنید. ما کمی با دمیدن در شیشه آشنایی داریم، پس به جای اینکه شروع کنیم از دمیدن Will در شیشه عکس بگیریم، بهتر است کمی به شرایط و محیط توجه کنیم و زاویه و شرایط مناسبی برای عکاسی پیدا کنیم.

حالت عکاسی دوربینمان را روی AV ( Aperture Priority – اولویت با دیافراگم ) قرار می دهیم، و به دلیل کمبود نور در فضا مقدار ISO دوربین را روی ۲۰۰۰ قرار می دهیم.

۲

حواستان به نور باشد

به فضاهایی که نور دارند دقت کنید، مانند نزدیک پنجره یا در، و اگر نور به اندازه کافی نبود، خودتان نور اضافه کنید.

بعد گرفتن چند عکس بی خبر، ترکیب بندی را طوری انجام دادیم تا Will نشسته بر روی نیمکت باشد و کوره هم در پشت سر او در پس زمینه عکس قرار بگیرد، و از این زاویه تنظیم نور عکس کمی سخت شد.

نور پس زمینه از در باز بزرگ سمت چپ تأمین می شود، ولی Will در جایی در پیش زمینه نشسته است که نور بسیار کمتری دارد، برای همین ما از یک فلاش اکسترنال برای روشن کردن سوژه استفاده کردیم.

۳

تنظیم فلاش اکسترنال

ما فلاش Nissin را بیرون از دوربین ( بدون اتصال به بالای دوربین ) در سمت راست قرار دادیم، از فلاش روی دوربین ۷۰D استفاده می کنیم تا آن فلاش را فعال کنیم.

فلاش را روی حالت Wireless ( کانال یک – Channel 1 ) قرار داده، سپس در تنظیمات Flash Control دوربین به قسمت Built-in Flash Settings بروید و گزینه Wireless Func. را روی نشانگر فلاش اکسترنال قرار دهید.

گزینه Channel را روی ۱ بگذارید، و Flash Mode را روی Manual تنظیم کنید، سپس با استفاده از گزینه Output قدرت فلاش را انتخاب کنید.

۴

با نوردهی بازی کنید

یکی از مزیت های بسیار خوب استفاده از فلاش اکسترنال این است که می توانید بدون تغییر دادن تنظیمات دوربین قدرت خود فلاش را برای تغییر دادن نور عکس کم یا زیاد کنید، و در صورت زیاد بودن نور، به جای تغییر دادن تنظیمات نوردهی دوربین قدرت فلاش را کم می کنید.

بنابراین در ابتدا حالت عکاسی دوربین را روی دستی تنظیم کنید، و چند عکس بگیرید تا بتوانید نور پس زمینه را آنطور که می خواهید داشته باشید ( با سرعت ۱/۲۰۰ ثانیه، دیافراگم f/8 و ISO 400 نور پس زمینه به شکل قابل قبولی تاریک است ).

حال می توانید فلاش را روشن کنید و با استفاده از تنظیماتش قدرت آن را طوری تنظیم کنید که سوژه به اندازه مناسب روشن شود و نور فلاش تا حد امکان تأثیری در نور پس زمینه نداشته باشد ( برای عکس ما ۱/۸ قدرت فلاش مناسب بود ).

۵

ژست های مختلف را امتحان کنید

زاویه ها و ژست های مختلفی را امتحان کنید. با این وجود، با تمام مزیت هایی که امتحان کردن و کسب تجربه دارد، حواستان باشد که بیشتر به سوژه و پس زمینه توجه کنید.

مانند تمام سبک های عکاسی پرتره فرد درون کادر مهمترین سوژه عکاسی است، پس سعی کنید او را در مرکز توجه بیننده قرار دهید.

۶

به متنی برای عکس فکر کنید

یکی از مزیت های عکاسی در خانه یا محل کار یک شخص این است که آن شخص در آنجا راحت است، بنابراین می توانند در این مکان ها ژست های طبیعی تری بگیرند، که این امر به شما کمک می کند که بتوانید بیشتر بر روی سایر قسمت های کادر تمرکز کنید.

یک عکس اجتماعی پرتره موفق تنها یک فرد را در یک محل نشان نمی دهد، چنین عکسی بیان گر داستانی از آن شخص است.

بنابراین به دنبال متنی برای عکس باشید، اما سعی کنید با این کار کادر را شلوغ نکنید و نظم تصویر را حفظ کنید، و تنهای چیزهایی را به عکس اضافه کنید که به نظرتان حیاتی هستند. در این عکس ها ما مهمترین عناصر را در کادر قرار دادیم، در حالی که تا حد امکان داخل کادر را خلوت کردیم.

در مطلب بعدی لنزک مراحل ویرایش این عکس پرتره را با شما در میان خواهیم گذاشت.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *