چگونه از قفل نوردهی خودکار در دوربین های DSLR استفاده کنیم؟

قفل نوردهی خودکار (Auto Exposure Lock یا AE-L) قابلیتی در دوربین های DSLR است که به شما این امکان را می دهد تا پس از نورسنجی بر اساس نقطه دلخواه، بتوانید تنظیمات نوردهی را قفل کنید و تنظیمات نوردهی پس از ترکیب بندی مجدد، حتی با تغییر سطح نور ثابت بمانند. شما می توانید برای این قابلیت نقطه ای خاص انتخاب کنید یا نقطه فوکوس را به عنوان نقطه ملاک نورسنجی قرار دهید. در ادامه این مطلب لنزک با ما همراه شوید تا کار با قفل نوردهی خودکار دوربین را به زبانی ساده به شما آموزش دهیم.

تمام دوربین های DSLR دکمه قفل نوردهی خودکار دارند. وقتی شما دکمه AE-L را می زنید، تنظیمات کنونی نوردهی دوربین قفل می شود و با تغییر دادن ترکیب بندی عکس تغییر نخواهند کرد، حتی اگر با نشانه رفتن دوربین به جایی دیگر، سطح نور تغییر کند.

زمانی که دکمه شاتر را تا نیمه فشار می دهید، مراحل فوکوس خودکار انجام می شود. در همین حین نورسنجی دوربین یک نورسنجی (meter) انجام می دهد و نوردهی (exposure) را تنظیم می کند. اما اگر بخواهید نورسنجی و فوکوس در دو نقطه متفاوت انجام شود باید چه کار کنید؟

در اینجاست که دکمه قفل نوردهی خودکار کاربرد خودش را نشان می دهد. با این دکمه می توانید بدون توجه به نقطه ای که روی آن فوکوس می کنید تنظیمات خودکار نوردهی را بر اساس نقطه ای دیگر انجام دهید. بهترین حالت استفاده از قفل نوردهی خودکار در حالت نورسنجی نقطه ای (Spot یا Partial) است که با انتخاب آنها تنها نقطه ای کوچک ملاک نورسنجی دوربین قرار می گیرد. استفاده از این حالت ها در شرایط نوری ای که باعث اشتباه و گمراهی سیستم نورسنجی دوربین می شود، بسیار مناسب است.

برای مثال اگر از صحنه ای عکس می گیرید که قسمتی از آن یک منبع نوری قوی وجود دارد و حالت نورسنجی دوربین روی Evaluative یا Matrix یا Multizone تنظیم شده، عکس شما با توجه به نورسنجی کلی صحنه و میانگین گیری در نهایت تاریک تر (underexposed) از حالت عادی خواهد شد. در چنین حالتی اگر می خواهید نورسنجی به درستی انجام شود و نور مناسبی در عکس داشته باشید، باید کاری کنید تا نورسنجی بر اساس نقطه ای غیر از قسمت بسیار روشن انجام شود.

برای اینکار باید حالت نورسنجی دوربین را روی حالت Spot یا Partial قرار دهید و بر روی نقطه ای که نور متعادلی دارد نورسنجی کرده و دکمه AE-L را فشار دهید تا نورسنجی قفل شود (تنظیمات نوردهی قفل و ثابت نگه داشته شود)، سپس می توانید با تغییر دادن ترکیب بندی عکس خود را با نور مناسب بگیرید. در بعضی از دوربین ها برای قفل کردن نوردهی باید دکمه AE-L را نگه دارید و در بعضی دوربین ها تنها یکبار فشار دادن این دکمه کافی است تا نوردهی خودکار دوربین قفل شود.

زمانی که سوژه شما در قسمتی غیر از مرکز تصویر است می توانید از دکمه AE-L استفاده کنید. همچنین زمانی که می خواهید عکس های دسته ای بگیرید و بعداً آنها را به صورت پانوراما به هم متصل کنید با توجه به اینکه باید نور تمام عکس ها به یک شکل باشد نیز می توانید از این دکمه استفاده نمایید. با استفاده از دکمه AE-L می توانید مطمئن شوید که تمام عکس هایی که گرفته اید تنظیمات نوردهی یکسانی دارند.

م

منبع

برگرفته از: picturecorrect

نظرات شما

  1. سارا

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

    کمی مثال و عکس برای این مطلب بذارید .

  2. سمیرا

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

    دکمه ی ae-l کجاست؟

  3. saeed

    ۷ آبان ۱۳۹۴

    ممنون از مطالب و آموزشهای کاربردی تون.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *