چگونه با اشیای بی‌ جان مناظر شهری بسازیم و آن را توسط نورپردازی و انباشتن فوکوس تکمیل کنیم

آیا به دنبال ایده ای ساده و خلاقانه برای عکاسی هستید؟ در این آموزش عکاسی خلاقانه، به شما نشان خواهیم داد که چگونه تنها با استفاده از تعدادی پیچ و مهره مناظر شهری بسازید و این افکت را با نورپردازی و انباشتن فوکوس تکمیل کنید. در ادامه این مطلب لنزک با ما همراه شوید.

ساخت جهانی سورئال (خیالی) با استفاده از میخ، پیچ و مهره (یا هر چیز دیگری که دم دستتان دارید!) کاری بسیار جذاب است.

پس از ساخت شهرمان با استفاده از پیچ و مهره، متوجه شدیم که بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که آن‌ها را به ترتیب ارتفاع منظم کنیم (ارتفاع‌های بیشتر در پشت بقیه) و تعداد ردیف‌ها نباید زیاد باشد.

به دلیل اینکه عکاسی را از فاصله نزدیک انجام می دادیم، لازم بود از تکنیک انباشتن فوکوس (focus stacking) استفاده کنیم. در این روش ابتدا از دورترین شیء صحنه عکاسی می‌کنیم، سپس فوکوس را بر روی اشیای نزدیک تر تغییر داده و به همین ترتیب چند عکس ثبت می کنیم.

ما از ۴ عکس استفاده کرده و آن‌ها را در فتوشاپ با هم ترکیب کردیم تا عکسی واضح و شارپ حاصل شود.

برای نورپردازی شهر پیچ و مهره‌ای، ما از یک چراغ Manfrotto Lumie LED استفاده کردیم. این چراغ ال ای دی سایه ‌هایی پویا و روشنایی ‌های چشم نواز ایجاد می‌کند و کیفیت کار را افزایش می‌دهد. هنگامی که می‌خواهید محل نور را تعیین کنید، باید به آن به عنوان خورشید نگاه کنید.

اینکه نور را در چه ارتفاعی نسبت به شهر قرار دهید، نتیجه نهایی را تغییر خواهد داد. اگر می‌خواهید میانه‌ روز را شبیه سازی کنید، نور را دقیقاً در بالای اشیا قرار دهید، اما اگر افکت «ساعت طلایی» را می‌خواهید، لازم است که ارتفاع آن را کم کرده و آن را در یک سمت از کار قرار دهید.

البته نیاز به اندکی ویرایش توسط فتوشاپ خواهید داشت تا جلوه کار زیباتر شود. در ادامه نحوه پیاده سازی شهرمان و اضافه کردن تصویری آبستره (انتزاعی) به پس زمینه را خواهید دید. نتیجه نهایی مانند یک کلان شهر عجیب و غریب و جذاب خواهد شد.

شهر مینیاتوری‌ تان را بسازید و با استفاده از فتوشاپ به آن افکت اضافه کنید

۱

نورپردازی و عکاسی

یک پس زمینه سفید (مانند یک ورق کاغذ A3) به عنوان پس زمینه قرار داده و پیچ و مهره‌ها را در صحنه بچینید. دوربین را روی سه پایه قرار دهید و مجموعه را با استفاده از نور LED از یک سمت روشن کنید. دیافراگم را روی ۱۱/f قرار داده و نوردهی را متعادل کنید. بر روی دورترین پیچ فوکوس کرده و یک عکس بگیرید. سپس نقطه فوکوس را بر روی ردیف بعدی پیچ و مهره‌ها بیاورید و عکس بعدی را بگیرید. این کار را تا رسیدن به ردیف اول کار ادامه دهید.

لنزک: هنگام استفاده از تکنیک انباشتن فوکوس (focus stacking)، استفاده از سه پایه جزو ضروریات کار است، چراکه شما قرار است این عکس ها را با هم ترکیب کنید و نمی خواهید کادربندی عکس ها (که هر یک فوکوس متفاوتی دارند) کوچکترین تغییری داشته باشد.

۲

انتخاب و ترکیب کنید

عکس‌ها را توسط Adobe Camera Raw باز کنید. همه عکس‌ها را انتخاب کنید، تراز سفیدی را تصحیح کرده و کنتراست را افزایش دهید. حال عکس ها را در فتوشاپ باز کنید. با استفاده از ابزار جابجایی (Move) آن‌ها را در یک فایل ترکیب کنید. اگر هنگام رها کردن دکمه ماوس، دکمه Shift را نگه دارید، عکس‌هایتان هم راستا خواهند شد.

۳

ناحیه انتخابی ایجاد کنید

همه لایه‌ها را انتخاب کرده (Select) و به Edit > Auto Align Layers بروید. به Edit > Auto Blend layers بروید تا عکس‌ها را انباشته کنید (روی هم قرار دهید). سپس Layer > Flatten image را انتخاب کنید. با استفاده از ابزار Quick Selection پیچ‌ها را از پس زمینه جدا کنید. ساده‌تر است که ابتدا پس زمینه را انتخاب کنید و سپس Select > Inverse را انتخاب کنید. به Refine Edge رفته و نوع خروجی را به New Layer with Layer Mask تغییر دهید.

۴

افکت‌های نهایی را اعمال کنید

تصویر پس زمینه را وارد عکس کنید و آن را در زیر بقیه لایه‌ها قرار دهید. یک لایه جدید ایجاد کرده و با استفاده از ابزار Rectangular Marquee ناحیه ای باریک در اطراف پایه پیچ ها ایجاد کنید. آن را با استفاده از ابزار Paint Bucket با خاکستری تیره پر کنید. لایه جدید بسازید و Edit > Fill 50% Gray را انتخاب کنید. نوع Blending را به Overlay تغییر دهید. با استفاده از ابزار Burn زیر پیچ‌ها را تیره‌تر کنید.

۵

بازتاب ایجاد کنید

Ctrl+Alt+Shift+E را فشار دهید تا یک کپی از لایه‌های شهری بسازید و سپس Edit > Transform Flip Vertical را انتخاب کنید. میزان شفافیت را کم کنید و آن را مرتب کنید. هرگونه قسمت ناخواسته را پاک کرده و مقدار شفافیت را افزایش دهید.Motion Blur و Gaussian Blur اضافه کنید. یک لایه ویرایشی Black & White ایجاد کنید و مقدار شفافیت آن را روی ۳۳ درصد تنظیم کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. Danial

    ۱۰ آبان ۱۳۹۴

    جالب بود مثل همیشه .
    سپاس از به اشتراک گذاری . ‎‎


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *