آموزش عکاسی در نور شدید ظهر

همه چیز مربوط به نور است! ساعت طلایی زمانی که خورشید درست در بالای خط افق اشعه های طلایی کم زاویه خود را بر صحنه می تاباند؛ طلوع و غروب خورشید زمانی که ابرها به رنگ صورتی، نارنجی، و قرمز در می آیند؛ و ساعت آبی زمانی که خورشید در زیر خط افق قرار دارد اما هنوز هوا کاملا تاریک نیست. اینها بهترین زمان ها برای عکاسی هستند. اما ظهر؟ این زمانی است که توریست ها عکس فوری می گیرند، نه؟ خب، بله، اما این بدان معنی نیست که گزینه هایی هم برای شما وجود ندارد. در این مطلب لنزک می آموزید که وقتی خورشید در بالای آسمان نور شدید خود را در یک روز غیر ابری می تاباند چگونه عکاسی کنید. در ادامه برای مطالعه چند نکته عکاسی هنگام ظهر با ما همراه شوید.

ما همیشه امکان عکاسی در ابتدا و انتهای روز زمانی که شرایط نوری بهتر است را نداریم. در یک سفر اخیر، من بین دو مقصد بودم و چند ساعت وقت آزاد برای بازدید از یک روستای کوچک در مسیر داشتم. جای شگفت انگیزی بود، اما نور شدید و ساختمان ها سفید بودند. من به سختی می توانستم به آنها نگاه کنم چه برسد به این که از آنها عکس بگیرم. بنابراین مجبور شدم تاکتیک های نور شدیدم را به مرحله آزمایش بگذارم.

اینها برخی از نکات عکاسی در هنگام ظهر هستند که می توانند به شما کمک کنند:

۱

به دنبال جای سایه دار بگردید

اولین کاری که من انجام دادم این بود که به دنبال نقاط سایه دار در زیر درختان و در طرف مقابل ساختمان های سفید روشن که روبروی من قرار داشتند، بگردم. سایه، نور نرم و یکنواخت خوبی فراهم می کند، که برای سوژه های رنگارنگ و سوژه هایی با اَشکال جالب عالی است. من به خصوص دوست دارم از گل ها زیر نور نرم عکس بگیرم چون طبیعت ظریف سوژه خودش را به نور نرم قرض می دهد.

۲

به دنبال سایه بگردید

سوژه هایی با اَشکال واقعا متمایز، سایه های بسیار متمایزی نیز در شرایط نور شدید ظهر خواهند داشت. بنابراین می توانید کل عکس خود را مرتبط به سایه ها کنید. به دنبال الگوها در سایه ها، خطوط هدایتگر ایجاد شده توسط سایه ها، و سایه هایی که اَشکال جالب در کادر شما ایجاد می کنند، بگردید. به یاد داشته باشید، شما لزوما نباید خود شیء را در عکس بگنجانید، گاهی اوقات تنها سایه، عکس شما را کمی اسرار آمیزتر می کند.

۳

به دنبال بازتابی زیبا روی آب بگردید

هرگاه یک بدنه آب نزدیک سوژه وجود داشته باشد که نور شدیدی بر روی آن وجود دارد، یک بازتاب روشن به دست خواهید آورد. این امر زمانی که سوژه بازتاب شده رنگ های زیادی دارد، بهتر جواب می دهد. در حالت ایده آل، سوژه در نور مستقیم و آب در سایه قرار خواهد داشت. باز هم می گویم مجبور نیستید شیء را با نور مستقیم بر روی آن در عکس بگنجانید. گاهی اوقات عکاسی از تنها یک انعکاس می تواند یک تصویر انتزاعی جالب ایجاد کند.

۴

از وقت خود برای گشتن در اطراف استفاده کنید

وقتی هیچ کدام از این کارها موفقیت آمیز نبود، به جای عکاسی، می توانید از وقت خود برای گشتن در اطراف برای دفعات بعدی استفاده کنید. در آن اطراف راه بروید، یک سوژه خوب پیدا کنید و ترکیب بندی های مختلف را امتحان کنید و ترکیب بندی ای که بیشترین تاثیر را دارد انتخاب کنید. سپس محل دقیق را یادداشت کنید و یک عکس از آن بگیرید تا زاویه دوربینتان را به یاد داشته باشید.

همچنین ایده خوبی است که این که چه مدت طول می کشد تا به آن محل برسید، مسیر آن چه شکلی است، و هر چیزی که اگر یک بار دیگر در تاریکی، مثلا قبل از غروب خورشید به آنجا برگشتید، لازم است بدانید را هم یادداشت کنید. بعدا وقتی لازم نبود محل و ترکیب بندی را حدس بزنید قبل از این که بتوانید ببینید واقعا چه چیزی در کادر شماست، از این یادداشت ها ممنون خواهید بود.

۵

استراحت کنید

هنگامی که شما در یک سفر طولانی هستید، گاهی اوقات بهتر است که خودتان را با یک روز عکس گرفتن از درخت ها خسته نکنید. البته، هنگام طلوع و غروب خورشید بیرون بروید. در طول روز می توانید لوازم خود را تمیز کنید، یک نقشه بردارید و کمی برنامه ریزی کنید، در مورد چیزی در اینترنت جستجو کنید، یا حتی یک چرت بزنید.

گاهی اوقات بهترین کاری که می توانید برای عکاسی خود انجام دهید این است که کمی استراحت کنید تا انرژی کافی برای گردش بعدی خود داشته باشید.

ن

نتیجه گیری

شما چه نکاتی برای کار با نور شدید ظهر در عکاسی خود دارید؟ لطفا آنها را در قسمت دیدگاه ها، پایین این مطلب لنزک، با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده: آن مک کینل (Anne McKinnell)

م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school

نظرات شما

  1. مهدی

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۶

    من انتظار داشتم به نکات تکنیکی عکاسی زیر نور آفتاب پرداخته بشه
    اینکه زیر نور شدید آفتاب به دنبال سایه باشیم یا استراحت کنیم هیچ کمکی به عکاسی زیر نور آفتاب نمیکنه !

    1. سامان نویسنده

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

      درود فراوان

      سپاس از اینکه دیدگاه ارزشمندتان را با سایت خودتان مطرح می نمایید.

      درست می فرمایید این موضوع جای پرداختن به مباحث تکنیکی فراوانی دارد و حتی به صورت جزئی و شاخه ای (برای مثال – عکاسی از گل ها در چنین شرایطی).

      از آنجا که این مطلب مبتدی می باشد نویسنده سعی داشته چند راهکار عمومی و ساده ارائه دهد. دلیل انتخاب لنزک، بیشتر ۳ نکته اول بوده که «عکاسی زیر سایه»، به یاد داشتن «بازتاب ها» و توجه به سایه ها به عنوان «سوژه های مستقل» یا استفاده از آن ها برای زیبا تر ساختن عکس هستند. ۲ نکته آخر می توانستند حذف و یا با نکاتی مهم تر جایگزین گردند، اما تیم ویراستاری تصمیم گرفت باشند چراکه نکات ساده گاهی به دلیل سادگی نادیده گرفته می شوند.

      حتما سعی می کنیم مطالب تکنیکی تر و جامع تری را به این موضوع در سطوح و شاخه های مختلف اختصاص دهیم.

      با آرزوی بهترین ها

      کمال احترام

  2. سید

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶

    سلام.
    به نظرم میشه گاهی اوقات نوردهی رو یک یا چند پله کم تر کنیم و با raw عکاسی کنیم. بعد از اون فایل ها رو پردازش کنیم. این نور برای پاشیدن مایعات به خصوص رنگ هم خیلی خوبه. چون بدون یک منبع نور مثل فلاش میشه راحت سرعت شاتر رو روی ۱/۲۰۰۰ یا حتی ۱/۴۰۰۰ تنظیم کرد. فقط مشکل عدم توانایی کنترل نور هست.
    موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *