چگونه یک عکس را به شیوه درست نقد کنیم

اذیت یا حتی سرخورده شدن توسط نقد جامعه آنلاین آسان است. درست مانند بقیه اینترنت، به نظر می رسد که گمنامی نسبی کاربران، محرکی قوی برای سخنان تند و بعضا متکبرانه است. با این حال، اگر شما بتوانید ماورای این سر و صداها و شلوغی ها را ببینید، بسیاری از عکاسان متخصص و مطلع وجود دارند که با مهربانی تخصص خود را به شما قرض می دهند. پیروی از نکات مطرح شده در این مطلب لنزک، توسط الکس کوک، می تواند به شما کمک کند تا خودتان منتقد بهتری شده و نقد هایی که دریافت می کنید را بهتر تحلیل نمایید.

۱

جنبه های فنی و هنری عکس را جداگانه نقد کنید

متفکران خلاق واقعا مبتکری وجود دارند که ممکن است هنوز ابزارهای لازم برای رسیدن به دید خلاق خود را نداشته باشند. مهم است که همیشه جنبه های هنری عکس به طور جداگانه از جنبه های فنی آن نقد شوند. توانایی یک فرد برای نوردهی مناسب یک عکس نشان دهنده دید خلاق او یا بالعکس نیست. یکی از این دو مورد را به خاطر خوب یا بد بودن دیگری نادیده نگیرید.

۲

نقد یک عقیده نیست

هنر پر از کمیت های ذهنی است. همچنین پر از کمیت های عینی (قابل مشاهده) نیز هست. بر روی دومی تمرکز کنید. نشان دادن ترجیح های شخصی هیچ اشکالی ندارد، تا زمانی که در قالب یک ترجیح باشد نه یک انتقاد. نقدها باید بر روی ویژگی های مبتنی بر واقعیات تمرکز کنند. اگر کسی تن رنگ عکسش را به روشی خاص انتخاب کرد، شما قطعا می توانید ترجیح خود را برای پالت رنگ دیگری بیان کنید، اما نمی توانید در مورد برتری یکی از آنها بحث کنید. اگر کسی یک عکس تار ارائه می دهد، کمیت های عینی و قابل اندازه گیری مانند سرعت شاتر، دیافراگم، و ایزو وجود دارند که می توانند برای بحث در مورد این که چرا عکس تار شده است و چطور می توان آن را اصلاح کرد، مورد استناد قرار گیرند.

۳

یک هدف داشته باشید

نقد خالی بدون توجیه یا پیشنهاد برای بهبود آن به شدت ناخوشایند است (نکته ۱۰ را ببینید). اگر شما واقعا می خواهید به کسی کمک کنید تا کار خود را بهبود بخشد، تنها به او نگویید که چه چیزی اشتباه است، به او بگویید چطور آن را بهبود ببخشد.

۴

با مخاطب خود حرف بزنید

شما یک راننده مدرسه جدید را در یک ماشین مسابقه نمی گذارید، درست است؟ اگر کسی در عکاسی تازه کار است، در مورد جداسازی فرکانس (frequency separation) یا dodge و burn کردن برای او سخنرانی نکنید. با اصولی که باید در نظر گرفته شوند قبل از این که او حتی بتواند در مورد ایده های پیشرفته تر فکر کند، به او کمک کنید. صحبت کردن با یک عکاس تازه کار در مورد چیزهایی که درک نمی کند، تنها او را دلسرد خواهد کرد.

۵

این کار در مورد شما نیست

من اغلب نقدهایی را می بینم که به نظر می رسد بیشتر برای نشان دادن اینکه منتقد چقدر می داند نوشته شده اند تا کمک کردن به شخصی که درخواست نقد کرده است، یا حتی به عنوان راهی برای تبلیغ نامحسوس کار خودشان از آن استفاده می کنند. این کار به هیچ کسی کمک نمی کند و چندان باعث عزیز شدن منتقد در بین همکارانش نیز نمی شود. نقدها جایی برای انگیزه های پنهان نیستند.

۶

زمینه را در نظر بگیرید

تنها به عکس نگاه نکنید، در مورد محیطی که عکس در آن گرفته شده است نیز فکر کنید. گاهی اوقات، متغیرهایی وجود دارند که ما به سادگی نمی توانیم آنها را کنترل کنیم (به عنوان مثال، نورپردازی در یک رویداد که استفاده از فلاش در آن مجاز نیست). عکاس را در مورد این که در آن محیط خاص چقدر خوب کار کرده است مورد نقد قرار دهید؛ با این حال، اگر آنها تا حدی بر محیط کنترل داشتند، مانند انجام نورپردازی خودشان، قطعا باید به آن اشاره کنید.

به طور مشابه، سعی کنید نقد فعلی را در زمینه کارهای قبلی عکاس قرار دهید. آیا قبلا کارهای او را دیده اید؟ در مورد این که چقدر پیشرفت کرده است یا سبک او چقدر به مرور زمان تکامل یافته است نظر دهید. دیدن این که کار شما در طول زمان چطور بهبود یافته یا تغییر کرده است می تواند بسیار سخت باشد، به خاطر این که شما به آن نزدیک هستید. داشتن یک دیدگاه خارجی (توسط شخصی که از بیرون نظر می دهد) بسیار ارزشمند است.

۷

مودب باشید

من به طور کلی همیشه طرفدار باملاحظه بودن با دیگران هستم، اما فکر می کنم این مسئله در این زمینه به طور خاص مهم است. اگر کسی شجاعت لازم برای قرار دادن اثر و ذهن خلاق خود در مقابل شما را نشان داده است، این کار را با احترام به شجاعت او جبران (مقابله به مثل) کنید. نباید هیچ دلیلی وجود داشته باشد که یک عکاس بعد از خواندن یک نقد احساس خودباوری کم تری پیدا کند، حتی اگر آن نقد بیشتر منفی باشد. در مورد این که هر چیزی را چطور بیان می کنید حساس باشید و به یاد داشته باشید که همه ما حرف های دیگران را به شیوه ای متفاوت تجربه می کنیم. کمی مهربانی می تواند بسیار موثر باشد.

۸

مکث کنید، نگاه کنید، درک کنید، نقد کنید

بسیاری از نقدهایی که من خوانده ام به وضوح واکنش های بی فکرانه و امثال آن بوده اند، که یک درک سطحی از عکس و فرآیندهای مربوط به ایجاد آن را نشان می دادند. مردم اغلب ۵ ثانیه صرف نگاه کردن به یک تصویر و ۱۰ دقیقه صرف نوشتن یک نقد می کنند، در حالی که در واقع این دو عدد باید خیلی به هم نزدیک تر باشند. به یک تصویر نگاه کنید، در مورد آن فکر کنید، سپس دوباره نگاه کنید. شما چیزهایی را دیده و درک خواهید کرد که در یک بررسی سرسری و سریع مشهود نیستند.

۹

یک گفتگو را شروع کنید

نقدها فرصت هایی عالی برای شروع گفتگو هستند. این گفتگوها می توانند در درک نیت عکاس، پیشبرد دانش خودتان، و یا حتی پیدا کردن یک دوست به شما کمک کنند. از اینها گذشته، وقتی ما درخواست نقد می کنیم یا بر روی اثری نقد ارائه می دهیم، داریم به جامعه نزدیک (متصل) می شویم، پس چرا از آن جامعه به حد کمال استفاده نکنیم؟

۱۰

یک نقد بیش از حد مثبت؟ بیش از حد منفی؟ نادیده اش بگیرید.

نقد موجود عجیبی است. اگر به درستی انجام شود، می تواند هم به رشد فنی و هم به رشد هنری کمک کند، اما اگر به درستی صورت نگیرد، می تواند باعث خارج شدن از خط پیشرفت، آسیب رساندن به عزت نفس، و تضعیف حس قوی انجمن که عکاسی را یک حرفه گروهی می سازد شود. صرف وقت برای درک یک عکس از تمام زوایای: فنی، هنری، انگیزه ای، زمینه ای، محیطی، و غیره می تواند یک نقد کامل و عمیق را تسهیل بخشد، یعنی نقد به شیوه ای که هم برای منتقد و هم برای درخواست دهنده مفید باشد. شما ممکن است متوجه شوید که تمرین نقدهای کامل و مفصل به شما کمک می کند تا تصاویر خود را نیز به شیوه ای بسیار مفید بررسی کنید.

لنزک: بنابراین به عنوان منتقد کار درست این است که برای درک کردن عکس وقت صرف کرده و آن را از زوایای مختلف بررسی نمایید، سپس به نقاط مثبت و منفی در هر یک از این زوایا اشاره کرده و در صورت وجود راه حل یا ترجیح خود را پیشنهاد دهید (با توجه به نکته #۲). همچنین به عنوان شخصی که درخواست نقد شدن عکسش را دارد، باید انتظار رو به رو شدن با انواع نقد ها و منتقدین را داشته باشید. همانطور که در بالا مطرح شد، شما آنقدر شجاع بوده اید که عکستان را برای نقد قرار دهید و این به تنهایی قابل تقدیر است. این اتفاق نادر است که یک عکس آنقدر به طور تاثیر گذاری جذاب و دیدنی یا به طور شگفت آوری بد باشد که واقعا سزاوار یک نقد صریحا مثبت یا منفی باشد. بنابراین اجازه ندهید دیدگاه های خالی از نکته کاملا منفی (که بعضا مغرضانه می باشند) روحیه شما را تضعیف کنند و آن ها را نادیده بگیرید. از طرف دیگر، تحت تاثیر ستایش های بی قید و بند نیز قرار نگیرید؛ قطعا خوب است که خیلی از شما تعریف شود، اما این مسئله ارتباط چندانی با هدف رشد شما ندارد.

دیدگاه شما

حال که دیدگاه و نظریات الکس کوک را در مورد «نقد عکس» و «شیوه درست» آن مطالعه نموده اید، لطفا برای ما از تجارب خودتان بنویسید و دیدگاهتان را با ما در بخش نظرات پایین صفحه به اشتراک بگذارید.

نوشته فوق از الکس کوک(Alex Cooke) عکاس پرتره، رویداد و منظره ساکن کلیولند.

صفحه اینستاگرام الکس کوک

instagram.com/alex_cooke

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

    سلام به همه. سپاس فراوان بخاطر قرار گرفتن این مقاله. حقیقتا اگر نقد از روی دلسوزی و به هدف بیان اشکالات باشه خیلی سازنده و مفیده. یک نقد خوب اگرچه اشکالات کار رو هم بیان میکنه ولی باید به این نکته توجه کرد که در موارد متعدد دیده میشه که این اشکالات از دید خالق اثر مخفی مونده. متاسفانه نقد تو فرهنگ ما کمی مهجور مونده که این تنها موندن هم در هر گروهی قابل مشاهده س و شاید یکی از دلایل اصلی اینکه پویایی یرای ما ایرانیها کمی غریبه ست همین مبرا دونستن خودمون از انتقاده. گاها دیده میشه که یک هنرمند، یک نویسنده و یا یک خالق معروف بعد از سپری شدن مدتی دیگه کار جدید و فکر تازه ای برای ارائه نداره و دچار تکرار میشه. این در حالی پیش میاد که فرد خودش رو از انتقاد دیگران بی نیاز بدونه و با این تصور جلو بره که دانش دیگران در این زمینه از من کمتره و خیلی بهانه های دیگه. اما انسانهایی که انتقاد پذیرند همیشه درحال پیشرفت و نو آوری هستن. صد البته بیان انتقاد هم روش خودش رو داره که بعضی از مهمترین این شرایط در این مقاله گفته شد.به امید اینکه پذیرفتن انتقاد و هم بیان درست انتقاد برای ما به شکل فرهنگ در بیاد…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *