آموزش بهبود پرتره های عکاسی خیابانی

برنامه ریزی و هدفمند بودن در مورد پرتره های عکاسی خیابانی، بر کیفیت تصاویر شما تاثیر خواهد گذاشت. ایده روشنی از آنچه که می خواهید به دست آورید، داشته باشید. به کاری که باید انجام دهید و جایی که باید باشید، فکر کنید. زمان روز و چگونگی نور را در نظر بگیرید. چه موقعی احتمال دارد افراد زیادی را آن بیرون ببینید؟ هرچه در مورد عکاسی خیابانی خود و چیزی که می خواهید به دست آورید هدفمندتر باشید، بیشتر سبک شخصی خودتان را ایجاد خواهید کرد. در این مقاله لنزک به چند نکته و تنظیمات دوربین مناسب برای عکاسی خیابانی اشاره می کنیم.

گرفتن عکس فوری یا پیش بینی کردن

ثبت یک حرکت (اکشن) در هنگام وقوع، نیازمند ترکیب تنگاتنگی از مهارت و خوش شانسی است. پیش بینی یک حرکت بالقوه قبل از این که اتفاق بیفتد، اغلب می تواند به این معنی باشد که شما بیشتر عکس های خوب خواهید گرفت. هر دو رویکرد به سلیقه و سبک شخصی شما بستگی دارد.

من ترجیح می دهم مکانی را پیدا کنم که در آن راحت باشم، نه سر راه کسی قرار بگیرم و نه زیر نور داغ آفتاب باشم. جایی که زاویه خوبی به من می دهد تا بتوانم به محض وقوع حرکت آن را ثبت کنم.

داشتن اطلاعات خوب در مورد مکان خیلی به شما کمک می کند. آگاه بودن از جریان زندگی در هر مکان خاص به شما کمک خواهد کرد تا پیش بینی کنید که چه موقع ممکن است بهترین عکس ها را بگیرید.

سفر کردن اغلب شما را به مکان های متفاوت و ناشناخته می برد. یادگیری توقف و مشاهده کردن قبل از گرفتن عکس، درک مفیدی از آن مکان به شما خواهد داد.

در محله خودتان، باید بیشتر با سرعت زندگی و احساس خیابان ها آشنا باشید. اما هنوز هم ضرری ندارد که بایستید و به اطراف خود توجه کنید. به آنچه که اتفاق می افتد نگاه کنید و الگوها و تکرارها را ببینید.

بین برنامه ریزی و رفتار ناخودآگاه تعادل برقرار کنید. آماده باشید. بیش از حد برنامه ریزی کردن می تواند احساس طبیعی را از بین ببرد. شما نمی خواهید عکس های خیابانی بیش از حد ساختگی و تعمدی ایجاد کنید. همه ما تعداد زیادی از آنها را دیده ایم.

در تنظیم دوربین خود راحت شوید

شناخت دوربینتان، به ویژه عملیات های اصلی آن، برای ثبت لحظات تعیین کننده (decisive moments) حیاتی است. این امر نیازمند تمرین مکرر و متمرکز است. اگر به ندرت از دوربین خود استفاده کنید، سخت تر می توانید به طور روان با آن کار کنید.

تنظیماتی را انتخاب کنید که با آن راحت هستید. مُد اولویت دیافراگم (A یا Av) اغلب محبوب است، چون هم می توانید بر عمق میدان تسلط داشته باشید (با تنظیم دیافراگم) و هم با تنظیم ایزو، سرعت شاتر را در صورت لزوم سریع تر نمایید تا از ماتی حرکت ناخواسته جلوگیری کنید.

لنزک: تنظیمات پیشنهادی برای عکاسی خیابانی در مُد نوردهی اولویت دیافراگم (A یا Av)

دیافراگم: f/8 (این یک تعادل خوب بین داشتن یک عمق میدان عمیق و اجازه ورود مقدار خوبی نور است)

ایزو: ۸۰۰ – ۱۶۰۰ (در طول روز) و ۳۲۰۰ (وقتی هوا تاریک تر است)

سرعت شاتر: در مُد اولویت دیافراگم دوربین خودش سرعت شاتر را انتخاب و تنظیم می کند. عموما شما می خواهید سرعت شاترتان حداقل ۱/۲۵۰ ثانیه باشد (اگر سرعت شاتر آهسته تر از ۱/۲۵۰ ثانیه انتخاب شد، ایزو را افزایش دهید)

فوکوس دستی: شما می توانید لنز خود را در فاصله ۱٫۲ متر یا ۳ تا ۴ فوت پیش فوکوس نمایید

لنزک: در صورت لزوم هنگام عکاسی در سایه در مُد اولویت دیافراگم، از جبران نوردهی +۲/۳ استفاده کنید. و جبران نوردهی -۲/۳ هنگام عکاسی در نور روشن خورشید.

یادگیری مُد نوردهی دستی (M) به شما اجازه می دهد تا کنترل دقیق تری بر نوردهی خود داشته باشید، و با یک نگاه بفهمید که دقیقا دارید با چه تنظیماتی کار می کنید. بله، استفاده از مُد دستی به تمرین بیشتری نیاز دارد. اما تا وقتی تمرین نکنید، هیچ وقت نمی فهمید تحت کنترل داشتن تنظیمات چه مزایایی برای شما دارد. اگر از استفاده از یک مُد نیمه خودکار مثل اولویت دیافراگم راضی هستید، به آن بچسبید و از آن لذت ببرید.

از هر مُدی که استفاده می کنید، با اعتماد به نفس این کار را انجام دهید. توانایی استفاده از دوربین بدون نیاز به تمرکز کردن بر روی آن، به شما اجازه می دهد تا بیشتر در محیط اطراف خود مشارکت کنید، که به خصوص در هنگام ایجاد پرتره مهم است.

برقراری ارتباط یا عدم برقراری ارتباط

من اغلب دوست دارم با افرادی که در خیابان از آنها عکس می گیرم ارتباط و تعامل برقرار کنم. ارتباط برقرار کردن یا نکردن یک انتخاب شخصی است. اما می تواند تفاوت قابل توجهی در سبک پرتره هایی که می گیرید، ایجاد کند.

این زوج در غرفه خود در یک بازار محلی که زیاد از خانه ما دور نیست، تخم مرغ می فروشند. من قبلا به این بازار نرفته بودم و به نظرم فریبنده بود. از میان هزاران نفری که آنجا بودند، به نظر می رسید که فقط من سفیدپوست بودم. آنجا یک مکان توریستی نبود، و مشخص بود که مردم محلی زیاد با خارجی ها روبرو نمی شوند.

قصد من این بود که از آنها عکس بگیرم. من با عکاسی از سینی ها و کیسه های تخم مرغ آنها شروع کردم. در حالی که این کار را انجام می دادم، متوجه میزان راحتی آنها شدم. اگر آنها از حضور من معذب می شدند، با آنها صحبت نمی کردم. اما آنها خوشحال و آرام بودند، بنابراین پرسیدم که آیا می توانم از آنها پرتره بگیرم. آنها به من جواب مثبت دادند.

در شرایط دیگر، بهتر است که فقط عقب بایستید و اجازه دهید همه چیز طبق روال خودش پیش برود. ایجاد اخلال در جریان امور می تواند مانع از گرفتن تصاویر طبیعی شود. من هیچ وقت دوربینم را پنهان نمی کنم، و دائم نگاه می کنم تا ببینم آیا افرادی که از آنها عکس می گیرم از حضور من احساس ناراحتی می کنند یا نه. بودن در شمال تایلند باعث شد متوجه شوم که این رویکرد مهم است. مردم اینجا عموما بسیار مودب هستند و من فکر می کنم مهم است که به آنها احترام بگذارم.

فرهنگ و ماهیت افراد در کشورهای مختلف، متفاوت است. حتی در یک کشور هم خصوصیات مردم می تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، مردم بانکوک معمولا کمتر رفتار دوستانه و آرامی دارند. در هر جایی که پرتره خیابانی می گیرید، مهم است که آن مکان و احساس مردم را به خوبی درک کنید.

گاهی اوقات بهتر است که جسورانه به چهره افراد نگاه کنید. در مکان های دیگر و با افراد دیگر، این کار می تواند شما را به دردسر بیاندازد. موقعیت را به دقت بررسی کنید و شیوه انجام کار خود را با آن تطبیق دهید.

اگر می خواهید به افراد نزدیک شوید و با آنها ارتباط برقرار کنید، آگاه باشید که شیوه رفتار شما بر آنها تاثیر می گذارد. احوالپرسی کردن با دیگران همراه با لبخند و علاقه نشان دادن به آنها و کاری که انجام می دهند، معمولا واکنش مثبتی را به همراه دارد. حتی اگر آنها درخواست شما برای گرفتن پرتره را رد کردند، باز هم می توانید از کمی مصاحبت با آنها لذت ببرید.

اعتماد به نفس داشتن در مورد کار با دوربین هنگامی که با دیگران ارتباط برقرار می کنید به این معنی است که به جای توجه بیش از حد به دوربینتان می توانید به آنها توجه نشان دهید.

روش کار خود را به طور مداوم تمرین کنید

روش مهم است. شیوه کار مناسب خود را پیدا کنید و به آن بچسبید. اگر چیزی را فقط یک بار امتحان کنید، هیچ وقت بر آن مسلط نخواهید شد. اگر دائما روش خود را تغییر دهید، مدت زمان زیادی طول می کشد تا مهارت ها و سبک خود را ایجاد کنید.

تنظیمات دوربین و لنزی که بیش از همه از آن لذت می برید را پیدا کرده و از آنها استفاده کنید. مکان هایی را انتخاب کنید که با آنها راحت هستید و بارها از آنجا بازدید کنید. سعی کنید اتفاقاتی که در آنجا می افتد و نحوه عکاسی از آنها را پیش بینی کنید. هنگامی که نور خوب و سوژه مناسب برای شما قطعی است، به آنجا بروید.

ارتباط برقرار کردن یا نکردن. هر دو روش را امتحان کنید، حتی اگر با برقراری ارتباط با غریبه ها راحت نیستید. من هم قبلا خیلی از این کار می ترسیدم. اما به عنوان یک عکاس روزنامه مجبور شدم از منطقه امنم خارج شوم. و این مرا به عکاس بهتری تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید: نکات ساده برای غلبه بر ترس از عکاسی خیابانی

تکرار یک شیوه ایجاد پرتره های خیابانی به شما کمک خواهد کرد تا روش مورد علاقه خود برای کار کردن را تشخیص دهید. شیوه کار خود را پیدا کنید، اما در آن گیر نکنید. زمانی که دیگر از آن لذت نمی برید، وقت تغییر است، قبل از این که چشمه خلاقیت شما خشک شود.

لنزک: اگر مایلید یک مقاله دیگر در زمینه عکاسی پرتره خیابانی مطالعه نمایید «۸ نکته برای ایجاد پرتره های خیابانی عالی» را از دست ندهید.

امتحان کنید

مکان مورد نظر خود و زمانی از روز که بیشتر احتمال دارد در آن پرتره های خیابانی بگیرید را انتخاب کنید.

پنج یا ده بار از این مکان بازدید کنید و حداقل پنج پرتره بگیرید که در آن با سوژه های خود ارتباط برقرار نمی کنید. سپس دوباره این کار را انجام دهید، فقط این بار حداقل پنج پرتره بگیرید که در آن ارتباط برقرار می کنید. ممکن است وقتی شروع به کار می کنید، احساس ناراحتی کنید. اما اگر ثابت قدم باشید، می توانید عاشق این تجربه شوید و چند پرتره عالی بگیرید.

نویسنده: کوین لندور یوهان (Kevin Landwer-Johan)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *