۵ و نیم نکته برای شناخت نور در عکاسی و تسلط بر آن

اگر به دنبال شناخت نور در عکاسی هستید، نکته های این آموزش عکاسی و لینک هایی که در آن قرار داده ایم حتما برای شما مفید خواهند بود. حال که دارید در مورد نور جستجو می کنید، حتما به تاثیر نور در عکاسی و اهمیت آن پی برده اید، پس ما در این آموزش مستقیم به سراغ نکته هایی برای تسلط بر نور در عکاسی می رویم. نکاتی در مورد نور نرم و سخت، کنتراست، نور طبیعی و فلاش، اینکه دوربین چگونه نور را می بیند و یادگیری ایجاد نور جالب. خب وقت این رسیده که نور را تنظیم یا با آن بازی کنیم و نور را بیشتر بشناسیم.

۱

از کنتراست نترسید

عکاسان همیشه در مناطقی که دارای نور نرم هستند جمع می شوند. اگرچه این کار می تواند عکس های شگفت انگیزی ایجاد کند، اما می تواند منجر به ایجاد عکس های تکراری و کسل کننده نیز بشود. کار کردن با نور شدید می تواند سخت باشد. اما اگر به درستی انجام شود، به نتایجی منجر می شود که شما را از بقیه متمایز می کند. علت این که چرا اکثر عکاسان کار با نور سخت را اینقدر دشوار می دانند این است که آنها به یک مکان می روند، یک پس زمینه خوب می بینند، و شروع به عکاسی می کنند (تا بعدا متوجه شوند که نمی توانند نور را وادار کنند آنطور که آنها نیاز دارند عمل کند). راه چاره این است که بهترین جهت را برای نور نسبت به سوژه خود پیدا کنید. سپس، به دنبال پس زمینه هایی بگردید که از آن جهت پشتیبانی می کنند.

بیشتر بیاموزید: رمزگشایی کیاروسکورو – چگونه عکس های پرتره نقاشی وار کیاروسکورو با شکوه بگیریم؟

۲

یک عکاس «نور طبیعی» نباشید

من عکاسان زیادی را می بینم که خودشان را عکاس نور طبیعی توصیف می کنند… البته، کاملا قابل قبول است که به طور عمده با استفاده از نور طبیعی عکاسی کنید. اما، اگر برای حضور در یک جلسه عکاسی به شما دستمزد پرداخت شد، و نور آن چیزی که نیاز دارید نبود، چطور؟ خب، مشتریان شما نباید به این دلیل متضرر شوند. در عوض، شما صرف نظر از شرایط، باید بتوانید نتایج شگفت انگیز ایجاد کنید. منابع عالی زیادی برای آموزش عکاسی با فلاش اکسترنال (جدا از دوربین) وجود دارد. بنابراین کمی وقت بگذارید و یک مهارت جدید یاد بگیرید.

لنزک: ما در سایت مقاله های زیادی برای آموزش نورپردازی در عکاسی داریم، نگاهی به مطالب «نورپردازی» لنزک بیندازید و آموزش های مورد نیاز خود را مطالعه نمایید. اگر به عکاسی با نور طبیعی نیز علاقه مند هستید، «آموزش های عکاسی با نور طبیعی» را مطالعه نمایید.

۳

یاد بگیرید که دوربینتان چگونه نور را می بیند

هنگامی که شما وارد یک اتاق می شوید، می توانید جزئیات را در تاریک ترین سایه ها، و در روشن ترین هایلایت ها (قسمت های روشن) ببینید. اما دوربین شما تنها می تواند بخشی از آنچه که شما با چشم خود می بینید را ببیند. دانستن این که دوربین چطور نور را می بیند، نه تنها به شما کمک می کند تا نور را به شیوه ای مفیدتر ببینید، بلکه به شما کمک خواهد کرد تا از آن نور به شیوه قابل توجه تری استفاده کنید. همچنین یادگیری آن فوق العاده آسان است!

دوربین خود را بر روی حالت نمایش زنده (Live view) قرار دهید، و در اطراف خانه راه بروید و همانطور که نوردهی خود را برای شرایط روشنایی مختلف در اتاق تنظیم می کنید، ببینید چه اتفاقی می افتد. و از خودتان سوالاتی بپرسید. کدام قسمت های کادر سفید یا سیاه می شوند؟ این باعث می شود که کل عکس شما چطور به نظر برسد؟ همچنین، وقتی چراغ های خاصی را روشن و بقیه را خاموش می کنید چه اتفاقی می افتد؟ و بالاخره، سوژه را کجا قرار می دهید تا بیشترین توجه را به سمت آن جلب کنید؟ (راهنمایی: در هایلایت ها یا همان قسمت های روشن!)

لنزک: برای کسب آموزش بیشتر، مطالعه مقالات ۱- «آموزش محدوده تُن ها در عکاسی»، ۲- «آموزش استفاده از نظام ناحیه ای در عکاسی برای یادگیری در مورد نورسنجی و جبران نوردهی» و ۳- «نورسنج دوربین چگونه کار می کند و استفاده از آن برای رسیدن به نوردهی دلخواه»

۴

یاد بگیرید از نورهای جالب استفاده کنید

حالا که یاد گرفتید چگونه از نور سخت استفاده کنید و نور را به شیوه ای معقول تر ببینید، وقت آن است که شروع به جستجو و استفاده از نورهای جالب کنید. روش من برای انجام این کار، گشتن به دنبال قسمت هایی از اتاق است که روشن ترین نور را دارند. این قسمت ها می توانند شکاف های کوچک نور ناشی از تابش نور خورشید از میان پرده های یک پنجره، یا نور یک پنجره باز که اجازه ورود کمی نور به اتاق را می دهد، باشند.

وقتی کسی عکسی را مشاهده می کند، روشن ترین شیء در کادر نظر او را جلب می کند. بنابراین قرار دادن سوژه در روشن ترین نور باعث می شود در عکس شما برجسته شود. کلید کار در اینجا این است که آن نور را جذاب و جالب کنید!

۵

یاد بگیرید نور جالب ایجاد کنید

خب، حالا که می دانیم چطور نور طبیعی را ببینیم و از آن استفاده کنیم، وقت آن است که شروع به استفاده از فلاش خود به شیوه ای هدفمند کنیم. با این حال، کلید استفاده از فلاش این است که کاری کنید تا به نظر برسد شما از فلاش استفاده نمی کنید. برای انجام این کار، از المان های واقعی برای نورپردازی الهام بگیرید. در خانه خود قدم بزنید و به دنبال نورهای جالب بگردید. سپس از خودتان سوالاتی بپرسید. اگر آن نور آنجا نبود چطور می توانستم آن را بازسازی کنم؟ آیا این نور سخت است یا نرم؟ (این به شما می گوید که آیا لازم است فلاش خود را تعدیل کنید یا نه.) رنگ نور چیست؟ (این به شما می گوید که آیا لازم است یک ژل رنگی به فلاش خود اضافه کنید یا نه.)

بعدا وقتی نور رفت، در واقع به دنبال مراحل بازسازی آن بروید. دفعه بعد که وارد اتاقی با یک تُن نور کسل کننده شدید، ایده های زیادی برای ایجاد چیزی از هیچ چیز خواهید داشت.

۵٫۵

قانون مربع معکوس را بیاموزید

از آنجا که این آموزش پیرامون شناخت نور در عکاسی و تاثیر نور در عکاسی است، جا دارد نیم نکته ای را هم به «قانون مربع معکوس» اختصاص دهیم. قانون مربع معکوس به ما می گوید چطور نور در فاصله های مختلف تأثیر متفاوتی دارد، و چرا فاصله منبع نور با سوژه بسیار مهم است. فرض کنید ما یک منبع نور در حالت بیشینه قدرت خود داریم که با سوژه ما ۱ متر فاصله دارد. اگر فاصله سوژه تا منبع نور را دو برابر کنیم (۲ متر)، چقدر از نور به سوژه می رسد؟ اگر پاسخ شما «نصف نور» است باید بگویم که درست نیست و این قانون مربع معکوس است که دلیل آن را شرح می دهد (برای آموزش بیشتر اینجا کلیک نمایید).

با توجه به قانون مربع معکوس نوری که خواهیم داشت به اندازه معکوس مربع فاصله سوژه تا منبع نور خواهد بود. فاصله منبع نور ما به سوژه ۲ متر است، مربع آن (به توان ۲) می شود ۴، و معکوس آن ¼ خواهد بود، بنابراین نوری که در فاصله ۲ متری از منبع نور به سوژه برخورد خواهد کرد نصف نور اصلی نخواهد بود بلکه به اندازه ¼ نور خواهد بود

خب دوست لنزکی عزیز، آیا توانستیم یک یا دو نکته به دانسته های شما در زمینه شناخت نور اضافه کنیم؟ واقعا؟ حتی اون نیم نکته آخر؟ خب چرا در بخش نظرات پایین صفحه برایمان یکی دو خط نمی نویسید و دیدگاهتون رو مطرح نمی کنید؟ ما حتما خوشحال می شیم، انرژی مثبت می گیریم و و و و در آموزش های بعدی استفاده می کنیم. راستی اگر نکته دیگری هم در زمینه نور می دانید با ما به اشتراک بگذارید 🙂

نویسندگان: آمی و اندی کاوث (Amii & Andy Kauth)

نظرات شما

  1. منصور

    ۲۰ تیر ۱۳۹۸

    نکاتب که یه عکاس نیاز داره رو میتونیم اینجا ببینیم.به عبارتی از مبتدی تا استاد همه و همه قطعا در این سایت به مطالبی مفید میرسند که از داشتن این سایت لذت میبرن قطعا

    1. سامان نویسنده

      ۲۸ تیر ۱۳۹۸

      درود بر شما

      سپاس فراوان از بازخورد ارزشمندتان،

      این لطف شما انرژی محرکه ما برای جلو بردن سایت لنزک می باشد.

      همیشه برایمان بنویسید و با سایت خودتان همراه باشید

      با آرزوی بهترین ها

  2. بهادری

    ۹ فروردین ۱۳۹۸

    ممنون از شما بخاطر سایت فوق العاده و محتوایی که ایجاد کردین

    1. سامان نویسنده

      ۹ فروردین ۱۳۹۸

      سپاس از انرژی مثبتی که برای سایت خودتون می فرستید. همیشه موفق باشید.

  3. مهزیار

    ۴ فروردین ۱۳۹۸

    سلام و درود. چند وقتی هست که شروع به خواندن مطالب سایتتون کردم.. باید بگم حرف ندارید.. جای هیچ سوال جدید نمیذارین چون بسیار کامل و دقیقید.. سپاس.. خوشحال میشم در اینستاگرام فالو کنید.. photoshehni

    1. سامان نویسنده

      ۶ فروردین ۱۳۹۸

      درود بر شما و سپاس از بازخورد پر از انرژی مثبتتون

      همیشه موفق باشید

  4. سامان

    ۷ اسفند ۱۳۹۷

    سلام مطالبتون عالیه و آموزنده
    لطفا در مورد ترکیب بندی و رشته عکاسی و سرفصل های آکادمیک هم مطلب بزارین
    در مورد تنظیمات دوربین های کانن و نیکون که اغلب در کشور ما مورد استفاده هست هم اموزش بزارین
    متشکرم

  5. Xintop

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

    سلام
    از وقتی با سایت آشنا شدم علاقم به عکاسی چند برابر شده یعنی به راحتی میشه با اعتماد و تکیه به مطالبتون عکاسی رو به طور کامل یاد گرفت . معلومه تو کارتون استادین چون تو ارائه مطالب خیلی حرفه ای عمل میکنین و به زبون ساده آموزش میدین . فقط اگه میشه در میان مطالب تئوری و نوشتاری از ویدیو هم استفاده بشه که درک موضوع رو خیلی بهتر میکنه . و در آخر باز هم از زحمتاتون تشکر میکنم … D:

    1. سامان نویسنده

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

      سلام خدمت شما

      خیلی ممنونم که به ما با دیدگاه ارزشمندتون بازخورد مثبت و سازنده می دید.

      چشم حتما در حال انتشار ویدیو های بیشتر هستیم که امیدواریم مفید واقع شوند

      براتون بهترین ها رو آرزو مندم. امیدوارم هر روز در عکاسی و همه مراحل زندگی پیشرفت نمایید. و به سایت خودتون لنزک هم سر بزنید 🙂

  6. پاشایی از کرمانشاه

    ۷ بهمن ۱۳۹۷

    با سلام خدمت دوستان لنزک عزیز بسیار ممنونم ار اموزشهای عالی شما خواهشمندم در خصوص عکاسی با فلاس توسط دوربین کانن ۵dm4 آموزشهایی را ارائه دهید

    1. سامان نویسنده

      ۹ بهمن ۱۳۹۷

      سلام خدمت شما

      خواهش می کنم، خوشحالم که آموزش ها برایتان مفید واقع شده.

      پیشنهاد می کنم نگاهی به مقاله ها «نورپردازی» لنزک داشته باشید و چشم در مورد آموزش عکاسی با فلاش جا دارد مقاله و ویدیو های بیشتری منتشر کنیم.

      پیروز باشید

  7. محمدرضا

    ۵ بهمن ۱۳۹۷

    فقط میتونم بگم وقتی مطالب لنزک رو میخوانم واقعا به یه هیجان می افتم!
    سایت شما یکی از بهترین سایت هایی هست که من در زندگیم باهش مواجه شدم.این رو کاملا جدی میگم.
    امیدوارم همچنان باشین و باشین و باشین…

    1. سامان نویسنده

      ۶ بهمن ۱۳۹۷

      درود فراوان

      منم فقط می تونم بگم از کامنت شما واقعا به هیجان آمده و خوشحال و با انگیزه شدم.

      نیروی محرکه ما همین کامنت های سازنده بزرگوارانی چون شما است.

      لنزک سایت خودتون هست و تا شما باشید لنزک هم هست انشاالله

      سپاسگزارم و براتون بهترین ها رو آرزومندم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *