آموزش عکاسی اجسام بی جان الهام گرفته از آثار پپ ونتوزا

پپ ونتوزا (Pep Ventosa) یک عکاس هنرمند خلاق اهل اسپانیا است. تصاویر او که از چند لایه عکس مشابه تشکیل شده اند، یک انتزاع و اغلب یک جلوه سورئال با حس نقاشی مانند ایجاد می کنند. ونتوزا معمولا در فضای بیرون عکس می گیرد، اما شما می توانید از ایده های او برای ایجاد تصاویر اجسام بی جان استفاده کنید. در این آموزش عکاسی گرفتن عکس های اجسام بی جان و ویرایش آن ها با الهام از عکس های فاین آرت پپ ونتوزا را تمرین می کنید.

این تجربه ایده آلی برای کسی است که به تازگی کار با لایه ها را در فتوشاپ شروع کرده و می خواهد یک عکس اجسام بی جان الهام گرفته از فاین آرت ایجاد کند. شما متوجه خواهید شد که حتی کسل کننده ترین و بی روح ترین اشیاء نیز می توانند تصاویر زیبا و جادویی ایجاد کنند.

۱

تصاویر پایه را بگیرید – هدف: حدود ۱۰ عکس از یک سوژه

اول از همه، شما به تصاویر پایه نیاز دارید. من با یک چیدمان روی میز ساده در کنار یک پنجره شروع کردم تا بتوانم با نور طبیعی کار کنم. شما می توانید از فلاش نیز برای این تکنیک استفاده کنید، و نورپردازی متفاوت نتایج کاملا متفاوتی ایجاد خواهد کرد!

هنگامی که دوربین خود را تنظیم کردید و یک شیء جالب برای عکاسی را در جای خود قرار دادید، اولین عکس خود را بگیرید. سپس شیء را مقدار کمی بچرخانید و عکس دیگری بگیرید. من دوست دارم حداقل ده عکس بگیرم، که به نظر می رسد همیشه افکت یا جلوه خوبی ایجاد می کند. اگر شما بخواهید این کار را با تصاویر بسیار بیشتری شروع کنید، خیلی زود با محدودیت های اندازه فایل در فتوشاپ مواجه می شوید!

مطمئن شوید که اولین باری که این کار را امتحان می کنید حتما دوربین خود را بر روی یک سه پایه قرار دهید. این کار پس زمینه شما را ثابت نگه داشته و به شما اجازه می دهد تا بدون نگرانی در مورد این که هر بار دوربین را دقیقا در همان جای قبلی قرار دهید، شیء را جابجا کنید. هنگامی که بر این تکنیک مسلط شدید، می توانید با جابجا کردن دوربین و همچنین شیء به شکلی متفاوت این نوع عکاسی را امتحان کنید.

۲

کار در لایت روم کلاسیک

شما می توانید تصاویر را مستقیما وارد فتوشاپ کرده و آنها را به صورت دستی لایه بندی و روی هم انباشت (stack) کنید، اگر این روند کار را ترجیح می دهید. با این حال، من واقعا عملکرد لایت روم کلاسیک را دوست دارم که می تواند تمام این کارها را برای شما انجام دهد.

همانطور که می توانید ببینید، تصاویر همه بسیار شبیه هم هستند، اما هر کدام از آنها کمی با تصویر آخر متفاوت است. من سعی کردم هیچ هایلایت یا قسمت روشنی نسوزد (سفید بدون جزئیات نشود) یا هیچ سایه ای بیش از حد تاریک نشود.

از این فرصت برای تمیز کردن هر گونه لکه یا نقطه در پس زمینه نیز استفاده کنید. هر چیزی که اکنون باقی بماند، تمیز کردن آن بعدا سخت تر خواهد بود.

زمانی که آماده لایه بندی تصاویر خود بودید، همه آنها را در لایت روم کلاسیک انتخاب کرده و سپس گزینه «Open as Layers in Photoshop» را انتخاب کنید. این کار یک فایل تصویری ایجاد خواهد کرد که تمام عکس های پایه انباشت شده در لایه های فتوشاپ را دربردارد. اکنون آماده هستید تا قسمت سرگرم کننده ویرایش تصویر اجسام بی جان الهام گرفته از پپ ونتوزا را شروع کنید.

لنزک: اگر مایلید همین لایه بندی یا انباشت لایه ها را در فتوشاپ انجام دهید، این آموزش را مطالعه نمایید.

۳

کار با مُدهای ترکیبی فتوشاپ

کار با مُدهای ترکیبی (blending modes)، اگر قبلا از آنها استفاده نکرده باشید، می تواند دشوار به نظر برسد، اما این تصویر آزمایشی می تواند زمان بسیار خوبی برای بازی با آنها باشد. در کل ۲۷ مُد ترکیبی مختلف وجود دارد، که گزینه های زیادی برای عکس های اجسام بی جان الهام گرفته از پپ ونتوزا به شما می دهند.

در بالای لایه ها یک جعبه کشویی وجود دارد که تا زمانی که شما یک لایه انتخاب شده داشته باشید، در دسترس است. اینجا جایی است که مُدهای ترکیبی قرار دارند. هر گزینه به لایه های زیرین اجازه می دهد تا بر اساس الگوریتم های کامپیوتری مختلف نمایش داده شوند.

برای تصویر بالا، من هر لایه را بر روی مُد ترکیبی «multiply» تنظیم کردم و opacity را به ۲۵% تا ۵۰% تغییر دادم. این کار به یک تصویر بسیار تاریک منجر می شود (چون رنگ ها به صورت ریاضی در هم ضرب می شوند)، بنابراین یک لایه تنظیماتی Curves نیز اضافه کردم تا نوردهی را به حالت عادی برگردانم.

کمی وقت بگذارید و با مُدهای ترکیبی مختلف آزمایش کنید. طبق تجربه من، Soft Light و Overlay نیز نتایج جالبی ارائه می دهند. برخی از موارد دیگر نیز ممکن است به تصاویر پایه شما بستگی داشته باشند.

۴

تکمیل تصویر

هنگامی که تنظیم لایه ها تمام شد، می توانید تصویر را ذخیره کنید، فتوشاپ را ببندید، و دوباره لایت روم را باز کنید. اکنون می توانید تصویر را روتوش کرده، و رنگ ها را متناسب با سبک خود تنظیم کنید.

زمانی که یک تصویر را در فتوشاپ ویرایش کرده و سپس در لایت روم کلاسیک باز کردید، می توانید مانند هر تصویر دیگری با آن رفتار کنید. این بدین معنی است که می توانید هر گونه افکت، فیلتر، یا پریستی را بر روی تصویر اعمال کنید.

اگر قبلا هیچ وقت با پریست ها یا پیش تنظیمات (presets) در لایت روم کلاسیک کار نکرده اید، برای شروع، خرید یک مجموعه بزرگ را در نظر بگیرید. همانطور که با آنها کار کرده و بیشتر و بیشتر از آنها استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که این تنظیمات چطور کار می کنند، و سپس می توانید شروع به ساخت پیش تنظیمات خودتان بکنید.

تغییر رنگ ها در لایت روم کلاسیک می تواند حس و حال یک عکس را به کل تغییر دهد. یک تصویر تاریک با سایه های آبی می تواند یک حس بسیار مالیخولیایی و درون گرایانه داشته باشد، در حالی که تصویری با تُن های گرم تر می تواند امیدوارانه تر و حتی شادتر به نظر برسد.

هنگامی که شما یک عکس اجسام بی جان می گیرید، تنها سوژه نیست که احساسات را منتقل می کند، بلکه رنگ ها نیز همین کار را می کنند. بنابراین همانطور که کار رنگ ها را در لایت روم کلاسیک به اتمام می رسانید، مطمئن شوید که به انتقال پیام شما کمک می کنند.

۵

نحوه چاپ تصویر خود را در نظر بگیرید

این نوع تصاویر واقعا باید با اندازه بزرگ بر روی کاغذی با بافت زیبا چاپ شوند. و چاپخانه های زیادی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می دهند. یک کاغذ بافت دار واقعا می تواند حس فاین آرت یک تصویر بی جان الهام گرفته از پپ ونتوزا را تقویت کند، و به خوبی با جلوه چند لایه ای که در فتوشاپ ایجاد کرده اید هماهنگ باشد.

اگر قصد چاپ تصویر خود را ندارید، می توانید در عوض به کار خود بافت (texture) اضافه کنید. تصویر را (دوباره) در فتوشاپ باز کنید و بافت های مختلف را امتحان کنید تا زمانی که به جلوه ای برسید که از آن راضی باشید. به یاد داشته باشید، همیشه بهتر است که بافت ها ظریف باشند!

یادگیری بیشتر:

شبیه به همین آموزش عکاسی را برای عکس های پرتره می توانید در مقاله «آموزش ایجاد عکس پرتره فاین آرت با استفاده از مُد های ترکیبی فتوشاپ» مطالعه نمایید.

همچنین اگر به عکاسی اشیاء یا اجسام بی جان (still life photography) علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم آموزش های عکاسی جالب و مفید دینا بلنکو، استاد عکاسی اجسام بی جان، را در سایت لنزک مطالعه نمایید.

ن

نتیجه گیری

روش های بسیار مختلفی برای استفاده از این تکنیک وجود دارد. شما می توانید آن را با تکنیک های عکاسی دیگر، یا پس پردازش های مختلف ترکیب کنید. و البته، سوژه های مختلف بی شماری وجود دارند که می توانید از آنها عکس بگیرید.

حتما خودتان مراحل آموزش را امتحان کنید. و فراموش نکنید که دیدگاه ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید. ما گاهی از یک پیام یک یا چند کلمه ای هم انرژی مثبت فراوانی می گیریم.

نویسنده: چارلی موس (Charlie Moss)

نظرات شما

  1. Hodell

    ۲۴ دی ۱۴۰۰

    سایتتون فوق العاده اس🥺🥺
    همون چیزی که میخواستم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *