آموزش عکاسی از اجسام بی جان: رویا ها در یک شیشه

دینا بلنکو یک عکاس اجسام بی جان خلاق اهل روسیه است. تصاویر هنری او داستان های خیالی پشت اجسام بی جان روزمره را ثبت می کنند. در این مطلب لنزک، دینا یک آموزش فوق العاده ساده را با شما عزیزان به اشتراک می گذارد و نشان می دهد چگونه می توانید از «رویاها در یک شیشه» عکس بگیرید… تمام چیزی که نیاز دارید کمی کاغذ و خلاقیت است!

من به شدت معتقدم که ساده ترین راه برای تبدیل شدن به یک عکاس بهتر، استفاده از هر چیزی که در حال حاضر در اختیار دارید به نفع خودتان است.

آیا شما یک دوربین کوچک ارزان قیمت دارید؟ خوب، پس سبک است، می توانید آن را همه جا ببرید، و می توانید بدون نگرانی از آسیب دیدن آن، کارهای بسیار زیادی با آن انجام دهید. آیا برای تمرین عکاسی از غذاها مهارت های آشپزی دارید؟ یک دونات و یک فنجان قهوه را امتحان کنید، این دو با هم معجزه می کنند.

منتظر تجهیزات و لوازم کامل، یا زمانی که آماده باشید، نمانید. شما هیچ وقت آماده نیستید. وقتی به اندازه کافی آماده بودید شروع کنید. و البته نیازی نیست که زیاد آماده باشید…

چیزی که من در اختیار دارم فوق العاده، انعطاف پذیر و متنوع ترین مصالحی است که شما می توانید برای جان بخشیدن به ایده های خود از آن استفاده کنید، که هم ساده است… و هم مقرون به صرفه… منظورم کاغذ است.

کافیست به تمام چیزهایی که مردم با کاغذ و مقوای رنگی درست می کنند نگاه کنید: از کلاه های مد روز گرفته تا مناظر مینیاتوری:

کاغذ رنگی اثر پولیا ایچنکو (Polya Ilchenko) در ۵۰۰px.com

آسمان خراش ها اثر فیلیپ پوت (Philippe Put) در ۵۰۰px.com

اوپریسکو اثر اوپریسکو (oprisco) در ۵۰۰px.com

متولد سایه ها اثر نیکلاس شیفهاوسن (Niklas Schafhausen) در ۵۰۰px.com

پرواز در اوج اثر کاترین مک براید (Catherine MacBride) در ۵۰۰px.com

خلاقیت، باقی مانده زمان هدر رفته است اثر کاترین مک براید (Catherine MacBride) در ۵۰۰px.com

اگر شما برای ساختن کل یک شهر بزرگ با چسب و قیچی آماده نیستید، با یک چیز مینیمالیستی، تمیز و ساده تر شروع کنید. سیلوئت ها انتخاب خوبی هستند. از اَشکال نمادین ساده شده از اشیائی که نیاز دارید برای خلق یک داستان استفاده کنید – این از کافی هم بیشتر خواهد بود! بنابراین، اجازه دهید شروع کنیم.

۱

لوازم مورد نیاز

اول از همه، ما به یک ایده نیاز داریم. کلکسیونی (مجموعه ای) از خاطرات چطور است؟ تابستان گذشته شما در ساحل، صحیح و سالم در داخل یک شیشه باقی مانده است – درست مانند مربا یا مارمالاد؟ یا شاید می خواهید آب و هوا را ذخیره کنید – آن روز برفی درست قبل از کریسمس؟ یا یکی از رویاهایتان را – چند قلعه و اژدها؟

من چند مورد مربوط به آسمان و آب و هوا را انتخاب کردم: یک دسته ابر، یک هواپیما، دو رعد و برق، و چند دانه برف.

در واقع، شما به این موارد نیاز دارید:

– سیلوئت ها یا اشکال بُرش خورده از کاغذ. شکل اولیه را ساده نگه دارید: از تیغ موکت بری و قیچی کوچک برای جزئیات کوچک استفاده کنید، و یا از دوستی که مهارت بیشتری در این کار دارد برای بُرش زدن طرح هایتان کمک بگیرید.

– چند ظرف و بطری شیشه ای.

– نوار چسب شفاف نازک و نوار دو طرفه.

– یک منبع نور (در مورد من دو اسپیدلایت، یکی داخل یک سافت باکس کوچک و دیگری در پشت یک دیفیوزر بزرگ).

– یک دوربین و یک سه پایه (اختیاری).

۲

ترکیب بندی

از چسب دو طرفه در ته شیشه ها برای ثابت کردن آیتم ها، و از چسب نواری (شفاف) برای قرار دادن آنها در مرکز شیشه (متصل به چوب پنبه) استفاده کنید. شما می توانید بعضی از اشیاء را به هم بچسبانید، اما سعی کنید حداقل چند تا از آنها را در “لایه های” مختلف قرار دهید – برخی جلو، و برخی پشت – تا یک حس حجم داشتن ایجاد کنید.

بعد از آن، خود شیشه ها را نیز با یک ترکیب بندی مرتب و ساده بچینید.

۳

نورپردازی و عکاسی

نور پس زمینه هم برای شیشه و هم سیلوئت های شیشه ای عالی عمل می کند. برای ایجاد آن، من از یک دیفیوزر بزرگ با یک اسپیدلایت در پشت آن استفاده کردم (یک سافت باکس بزرگ یا یک چراغ قوه، که از پس زمینه روشن می تابد نیز خوب عمل خواهد کرد) و یک اسپیدلایت دیگر را به داخل سافت باکس کوچک در سمت راست اضافه کردم تا سایه ها را در چوب پنبه ها کمی نرم تر کنم.

این دیاگرام نورپردازی است:

چک کنید که آیا ترکیب بندی خود را دوست دارید، تغییرات نهایی را ایجاد کنید و عکس بگیرید:

۴

ویرایش

حالا وقت آن است که عکس خود را کمی روتوش کنید: رنگ و کنتراست را تنظیم کنید، هر گونه خراش قابل توجه بر روی شیشه را حذف کنید، و کار تمام است! شما یک «شیشه خاطره» دارید!

این ایده راه خوب و آسانی برای شروع است. آن را فراتر از این ببرید (اشیاء خود را پیچیده تر کنید)، آن را تغییر دهید (به عنوان مثال، یک پرتره با موجودات جادویی کاغذی چطور است؟) و در کل از آن لذت ببرید. اینها چند مخلوق کاغذی دیگر هستند که من در استودیو آنها را کنار هم قرار داده ام:

قبیله شبدر اثر دینا بلنکو

دایناسور تابستانی من اثر دینا بلنکو

شهر آسمانی اثر دینا بلنکو

قیچی های چپ دست (در سمت چپ)! اثر دینا بلنکو

شب های باغبان اثر دینا بلنکو

روشنایی مبهم اثر دینا بلنکو

الهام بگیرید و موفق باشید!

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۱ فروردین ۱۳۹۵

    ایام را از شما مبارکباد. ایام می آیند تا بر شما مبارک باشند. مبارک شمایید.(از کتاب مقالات شمس، مولانا)
    سلام به همه لنزکی های عزیز. سامان مهربان و گرامی، از لطف و بزرگواری شما بسیار سپاسگذارم. بسیار خرسندم که کوچک ترین عضو خانواده بزرگ لنزک هستم. امیدوارم سالی سرشار از زیبایی و مهر و روشنایی و خلاقیت و عکاسی و خوبی داشته باشید. شما و همه لنزکی های عزیز که نمی بینمشان اما نزدیکند و همدل…

  2. آرسو

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۴

    سلام
    ممنون مقاله خوبی بود.
    اگه میشود درباره سلف پرتره ها و تکنیک های آن مقالات بیشتری بگذارید . سپاس

  3. محسن پیرنیا

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۴

    سلام به همه. خلاقیت و خلاقیت. من همیشه آموزشهای دینا رو با علاقه دنبال میکنم. چیزی که برام خیلی جالبه و البته گویای خلاقیت دینا بلانکوست، حضور تقریبا همیشگی این جعبه چوبی و کتابهاییه که به عنوان سوژه ازشون استفاده میشه. این ثابت میکنه که خلاقیت با داشتن وسایل و ابزار زیاد به دست نمیاد. بلکه با داشتن ذهن و روحیه ای خلاق و البته پشتکار فراوان حاصل میشه. سپاس فراوان از دینا و دست مریزاد بی پایان به لنزک بزرگ….. راستی، این لنز لنزک چند میلیمتریه؟!

    1. سامان نویسنده

      ۲۹ اسفند ۱۳۹۴

      درود بر شما جناب پیرنیا بزرگوار

      تنها ساعاتی چند تا سال نو باقی مانده، و خواندن دیدگاه های شما مثل همیشه خواندنی و انرژی بخش هستند. در مورد دینا با شما موافق هستم، بسیار خلاق است و انسانی مهربان و با روحیه مثبت. سال نو را به شما تبریک می گویم از طرف خودم و دیگر اعضای تیم لنزک، خوشحالیم که با هم این خانواده را تشکیل می دهیم. سپاس فراوان از شما. لنز لنزک هم اگر اشتباه نکنم ۸mm Ultra Wide باشه 🙂


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *