آموزش عکاسی از آب تنی پرندگان

در این آموزش کاربردی عکاسی از پرندگان، نشان خواهیم داد چگونه از یک برکه مصنوعی برای عکاسی از آب تنی پرندگان استفاده کنید. در ادامه این مطلب لنزک، توصیه هایی برای عکاسی کلوزآپ از پرندگان، انتخاب لنز، نورپردازی و تنظیم نوردهی آورده شده است.

عکس فوق، پرنده سهره ی سبز (Greenfinch Carduelis chloris) نر در حال آبخوری در برکه مصنوعی داخل باغ است. همه عکس ها توسط مارک هامبلین گرفته شده اند.

  • دیافراگم: f/5.6
  • عکاس: مارک هامبلین
  • دوربین: Canon EOS-1D Mark III
  • فاصله کانونی: ۵۰۰ میلیمتر
  • ایزو: ۶۴۰
  • سرعت شاتر: ۱/۱۶۰۰ ثانیه

نزدیک شدن به حیات وحش در برخی موارد همراه با چالش است، پس لازم است به دنبال راهی باشید تا سوژه ها را به سمت دوربین جذب کنید. یکی از این روش ها، تدارک یک منبع آب برای آشامیدن و آب تنی برای پرندگان است و اکنون زمانی ایده آلی است!

شا ممکن است برکه ای در باغتان داشته باشید اما این برای عکاسی ایده آل نیست؛ بنابراین ایجاد یک برکه اختصاصی برای این کار شما را قادر می سازد عکس های زیبایی از پرندگان با انعکاس هایی فوق العاده بگیرید.

این برکه دست ساز را به سادگی بوسیله مواد اولیه ارزان می توانید بسازید که توسط هر فردی قابل انجام است. اما قبل از ساخت باید چند نکته را در ذهن داشته باشید.

لازم است برکه برای پرندگان قابل دسترس و مناسب باشد. به طور ایده آل، محلی را انتخاب کنید که بوسیله نور خورشید صبحگاهی روشن شود، به این دلیل که سحرگاه زمان مناسبی برای فعالیت پرندگان است.

همچنین، درباره چگونگی پس زمینه در عکس فکر کنید. یک پس زمینه ساده مانند چمن گزینه مناسبی است که می تواند پرنده ها را در تصویر متمایز و برجسته نمایش دهد.

طراحی اولیه برکه بسیار ساده است و بسته به شرایط ما می تواند تغییر کند. یک تخته سه لایی ضد آب با ابعاد ۲٫۴ در ۱٫۲ متر با ضخامت ۱۲ میلیمتر صفحه پایینی را تشکیل داده و چهار ورق با ابعاد تقریبی ۱۳۰ در ۴۵ میلیمتر دیواره ها را خواهند ساخت.

سپس کف برکه را با پلی اتیلن ضخیم باغبانی مشکی بپوشانید (باید مشکی باشد تا بازتاب مناسبی را ایجاد کند). همچنین سطوح برکه را تراز کرده و به آن آب اضافه کنید.

شما اکنون یک برکه مصنوعی دارید، اما ریزه کاری های نهایی باقی مانده است و همچنین نیاز به محلی برای پنهان شدن خواهید داشت.

چگونه صحنه را برای پرندگان جذاب کنیم

۱

فاصله دوربین از زمین را کاهش دهید

لنزتان را تنها اندکی بالاتر از سطح آب قرار دهید. شما می توانید این کار را با دراز کشیدن بر روی زمین و استفاده از پوششی جهت پنهان کردن خودتان انجام دهید، اما این کار در دراز مدت ناخوشایند خواهد بود. روش بهتر افزایش ارتفاع برکه با استفاده از بلوک های بتنی یا کندن محلی بر روی زمین جهت ایستادن یا نشستن است.

۲

مخفیگاه بسازید

استفاده از یک سرپناه چوبی نیمه دائمی ایده آل است. به این دلیل که پرندگان در این حالت آرامش بیشتری خواهند داشت. همچنین این اجازه را به شما می دهد که در هنگام مناسب بودن نور خورشید در آن پنهان شوید.

برای دستیابی به ارتفاع کمتر، خاک را تا عمق ۱ متر جهت نشستن حفر کنید سپس سازه خود را بر روی آن قرار دهید. در ورودی مخفیگاه پارچه ای جهت استتار و پنهان کردن خود استفاده کنید و تنها حفره ای برای لنزتان در نظر بگیرید.

۳

دیواره های کناری را مرتفع تر سازید

به طور منطقی شما می خواهید پرندگان در دیواره روبرویی شما بنشینند. بنابراین برای جلوگیری از آب خوردن آنها در دیواره های دیگر، الوارهای چوبی اضافه ای را بر روی آنها نصب می کنیم تا ارتفاعشان حدود ۵۰ میلیمتر بیشتر شود، در نتیجه دستیابی پرندگان به آب از طریق آن دیواره ها دشوار می شود و تشویق می شوند تا از دیواره روبرویی استفاده کنند.

۴

برکه را پر کنید

برای طبیعی تر جلوه دادن برکه و ایجاد محیطی دوست داشتنی تر برای پرندگان، باید نمای روبروی دوربین را با سنگ، سنگریزه، شن، ماسه و خاک پر کنید تا به یک محل کم عمق برای آب تنی پرندگان تبدیل شود. عمق آب در قسمت انتهایی باید حداکثر ۴۰ میلیمتر باشد و با شیب ملایمی بیشتر شود. اطمینان حاصل کنید که تمام سطح بیرونی پلی اتیلن به طور کامل پوشانده شود. به طور جایگزین می توانید از یک کنده درخت یا سنگ جهت نشستن پرندگان بر روی آن ها استفاده کنید.

۵

لنزتان را انتخاب کنید

طول برکه تعیین کننده فاصله کانونی لنز دوربین است. یک لنز تله فوتوی زوم مانند لنز ۱۰۰-۴۰۰ میلیمتر ایده آل است، به این دلیل که می توان از پرندگان با اندازه های مختلف بدون نیاز به تعویض لنز عکاسی کرد. اگر دو بدنه دوربین دارید، روی هر یک از آن ها یک لنز با فاصله کانونی متفاوت سوار کنید تا بتوانید تمام احتمالات را پوشش دهید.


۳ توصیه کوتاه برای کمک در عکاسی کلوزآپ از پرندگان

عکس پرنده دم سرخ (Redstart Phoenicurus phoenicurus) جوان در حال آب تنی در برکه، اسکاتلند، ماه آگوست

۱

دوربین را در راستای چشم های پرنده قرار دهید

برای ایجاد حس صمیمانه تر همواره در راستای چشم های پرنده عکاسی کنید. عکاسی در ارتفاع کم، همچنین باعث می شود انعکاس های زیباتری ایجاد شده و با استفاده از دیافراگم باز (عمق میدان کم – مات کردن پس زمینه) می توان سوژه را از پس زمینه جدا کرد و تصاویر جذابتری ایجاد کرد.

عکس پرنده سهره جنگلی (Chaffinch Fringilla coelebs) نر در حال آب خوردن در برکه، اسکاتلند، ماه آوریل

۲

از نورپردازی طبیعی استفاده کنید

ابتدای طلوع آفتاب زمان ایده آلی است، اما در میانه روز آفتاب، سایه های ناخوشایندی تولید می کند. در روزهای ابری امکان عکاسی در تمام طول روز ممکن است (ابر ها همچون یک دیفیوزر یا پخش کننده نور طبیعی عمل می کنند) و می توان جزئیات زیبای پرهای پرندگان را به تصویر کشید. گزینه دیگر عکاسی در انتهای روز با اندکی نورپردازی از پشت برای تاکید بر قطرات آب است.

عکس پرنده توکای سیاه (Blackbird Turdus merula) جوان در حال آب تنی در برکه، اسکاتلند، ماه جولای

۳

تنظیمات دوربین را بهینه کنید

برای ثبت حرکات (عکس های اکشن)، از سرعت شاتر بالا استفاده کنید تا حرکات را متوقف کرده و قطرات آب را در هوا فریز کنید (ثابت کنید). این کار را با استفاده از مُد نوردهی اولویت شاتر و تنظیم سرعت ۱/۱۰۰۰ ثانیه یا بیشتر انجام دهید. در همین راستا، دیافراگم بازتری انتخاب کنید و ایزو را بالا ببرید تا به شما سرعت شاتر سریعی بدهد.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *