آموزش عکاسی از اجسام بی جان توسط روغن و جوهر

معمولا در عکاسی از اجسام بی جان (still life photography) و عکاسی ماکرو مایعات مختلفی استفاده می شوند، برای مثال: کف و آب رنگی. من در این آموزش قصد دارم تجربیاتم در استفاده از روغن آفتابگردان که، علی رغم عادی بودنش، نتایج زیبا و شگفت انگیزی به دنبال دارد را با شما به اشتراک بگذارم.

۱

لوازم مورد نیاز

  • ظرف بی رنگ ( ترجیحا با دیواره های کشیده، مثل یک ظرف مستطیلی یا تنگ ماهی کوچک)
  • سرنگ
  • روغن آفتابگردان (حد اقل ۵۰۰ میلی لیتر)
  • آب و جوهر (از هر نوعی خواستید تهیه کنید)
  • چاپستیک (چوبک غذاخوری یا هر چوب باریک دیگر برای جا به جایی شیء که دستتان روغنی نشود)
  • شیء یا اشیائی که سوژه اصلی عکس خواهند بود (مثل اسباب بازی، مجسمه ای کوچک و…)
  • یک نرم افزار ویرایش عکس
۲

نورپردازی

من یک نور نرم از پشت به سوژه تاباندم تا روغن شفاف تر به نظر برسد و نور نرم دیگری از بغل (من از یک سافت باکس و نور پنجره استفاده کردم، شما می توانید رفلکتور سفید/نقره ای را امتحان کنید یا در فضای باز عکس بگیرید).

۳

مراحل کار

شیء خود (مال من یک مجسمه کوچک برج ایفل بود) را داخل ظرف قرار دهید و آن را با روغن پُر کنید (سعی کنید بطری روغن را روی دیواره ظرف بگیرید تا به اطراف نپاشد).

سپس سرنگ را با کمی جوهر پُر کنید (یک رنگ یا رنگ های مختلف را امتحان کنید). سپس سوزن را به دقت وارد روغن کرده و چند قطره خارج کنید. جوهر از روغن سنگین تر است، پس همچون حباب هایی تاریک به آرامی پایین می رود. می توانید بگذارید همینجوری معلق پایین رود یا چرخش هایی جادویی در اطراف شیء ایجاد کنید. آزمایش کنید و شکل جذاب خود را پیدا کنید!

۴

ویرایش

اول از همه باید از شر رنگ زرد روغن آفتاب گردان خلاص شویم. در نرم افزار مبدل فایل RAW خود (من از لایت روم استفاده می کنم)، باید گزینه ای برای کاهش اشباع (saturation) رنگ ها به طور جداگانه وجود داشته باشد. اشباع رنگ زرد را کم کنید و روشنایی (luminance) آن را زیاد.

بعد از این ویرایش اولیه خیلی مهم، می توانید حباب های ایجاد شده را هر طور که دوست دارید ویرایش کنید (این مرحله سلیقه ایست)، سپس بار دیگر رنگ را تنظیم کنید و عکس آماده است!

۵

نمونه های مختلف

شما می توانید عکاسی با اشیاء مختلف را امتحان کنید و نتایج خیلی متفاوتی بگیرید. از به کار بردن اشیاء کثیف یا آن هایی که در روغن رنگ می دهند خودداری کنید.

شما می توانید از اشیاء تخت (همچون شکل های کاغذی) استفاده کرده و آن ها را به دیواره عقبی ظرف بچسبانید. اینکار شاید باعث شود عکستان تخت به نظر برسد، اما دیگر می توانید طرح های نامحدودی برای عکس هایتان ایجاد کنید.

امیدوارم که این آموزش برایتان مفید واقع شود. آن را امتحان کنید! برایتان عکس های خوبی آرزومندم.

تشکر از اینکه این مطلب لنزک را مطالعه نمودید. این چندمین آموزش از دینا بلنکو بود که در هفته های اخیر برای شما عزیزان منتشر کردیم و باز هم از ایشان مطلب خواهیم داشت! مطالب این عکاس خلاق اجسام بی جان در لنزک «دینا بلنکو» تگ می شوند، پس می توانید روی آن کلیک کرده و آموزش های پیشین را مطالعه نمایید.

پروفایل دینا بلنکو در ۵۰۰px

http://500px.com/Arken

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. سیده زهرا محمودی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۴

    سلام.سایتتون عااااااااااااااااااااالیه
    همیشه مطالب جالب و جدید دارید.خیلی سایتتون رو دوست دارم.عالیه عالیه عالیه
    با قدرت ادامه بدین..
    خدا قوت
    موفق باشین

    1. سامان نویسنده

      ۲۵ مهر ۱۳۹۴

      درود بر شما

      سپاس فراوان از اینکه برایمان می نویسید و بسیار ممنون از این همه انرژی ای که برایمان ارسال می نمایید.

      برایتان بهترین ها را آرزومندیم.

      موفق باشید

  2. امبیر

    ۲ تیر ۱۳۹۴

    با سلام
    تکنیک خوبی رو یاد دادید . گذاشتن چنین مطالبی نه تنها باعث یادگیری یک تکنیک میشود بلکه کمک به تقویت دیدگاه و بینش عکاسان تازه کار خواهد کرد چیزی که هرعکاسی پس از یادگرفتن اصول اولیه بدان نیاز دارد بنش و دیدگاه است. ایکه یاد گرفته شود که چگونه ببینیم و چگونه آنچه را که میبینیم تبدیل به یک اثر ماندگاد کنیم
    در هر حال بازهم سپاسگزارم.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *