آموزش عکاسی از اشیاء بی جان با جرقه های درخشان فشفشه

در این آموزش، دینا بلنکو توسط تعدادی فشفشه، جشنی از جرقه ها برپا می کند تا عکس های مجموعه آتش (Fire Collection) خود را گرفته و تعدادی عکس اجسام بی جان شگفت انگیز با درخششی خیره کننده خلق کند. ادامه این مطلب لنزک را بخوانید تا متوجه شوید چطور خودتان این کار را انجام دهید!

شکوفه آتش اثر دینا بلنکو

فشفشه ها اشیاء فوق العاده ای برای عکاسی هستند – آنها ارزان قیمت بوده، به راحتی گیر می آیند و بسیار زیبا هستند. آنها نوعی احساس جادویی و شادی آور (حس جشن) را منتقل می کنند. این حس مانند نگه داشتن یک سنگ آسمانی در دستانتان است… یا یک ستاره دنباله دار کوچک رام.

شما تنها با عکاسی از جرقه های درخشان همانطور که هستند نیز می توانید عکس های فوق العاده ای بگیرید. اگر شما با یک سرعت شاتر به اندازه کافی آهسته از یک فشفشه عکس بگیرید، می توانید دنباله های آتشین زیبایی ثبت کنید که مسحور کننده به نظر می رسند. اما اگر سنگ تمام بگذارید و آن را کمی تغییر دهید، کار با فشفشه می تواند حتی انعطاف پذیرتر، خیال انگیزتر و آسان تر باشد!

۱

لوازم صحنه

برای گرفتن عکس فشفشه به این موارد نیاز خواهید داشت: فشفشه، یک جفت موچین (بلندترین موچینی که می توانید پیدا کنید… من از موچین های دندان پزشکی استفاده می کنم و به شدت آنها را توصیه می کنم)، شمع و کبریت، یک ظرف شیشه ای دهن گشاد، و هر گونه اشیاء بی جان دیگری که می خواهید در عکس جای دهید.

از ظروف شیشه ای که می ترسید بشکنند استفاده نکنید. فشفشه ها می توانند بسیار داغ شده و شیشه ممکن است ترک بخورد (من از شش شیشه تنها یکی را از دست دادم، اما با این حال، رعایت جانب احتیاط خوب است).

شما همچنین به یک منبع نور (من از یک فلاش SB-910، تنظیم شده بر روی قدرت ۸/۱ استفاده کردم)، یک دوربین، و یک سه پایه ثابت نیاز خواهید داشت.

۲

آماده سازی

ما قصد نداریم از کل قسمت فشفشه ها استفاده کنیم، تنها از قسمت های قابل سوختن آنها استفاده می کنیم. بنابراین قطعه های بزرگی از ماده قابل احتراق را از سیم وسط جدا کنید و سعی کنید پودر نشوند.

نکته مهم! هرچند فشفشه ها خیلی جالب و سرگرم کننده هستند، اما با این حال برای استفاده در فضای بسته داخل خانه خطرناک اند. بنابراین یک آتش خاموش کن دم دست خود داشته باشید، هر چیز قابل اشتعالی را دور نگه دارید (و لباس های قابل اشتعال نپوشید)، اگر پوست نرمی دارید از دستکش استفاده کنید، و حتما چشمان خود را با عینک های ایمنی بپوشانید. همیشه با آتش جدی برخورد کنید… حتی اگر یک جرقه کوچک باشد.

۳

ترکیب بندی و نورپردازی

من یک ترکیب بندی ساده با یک ظرف شیشه ای دهن گشاد به عنوان سوژه اصلی آماده کردم. شما می توانید پس زمینه را تاریک نگه دارید، این کار باعث می شود جرقه ها برجسته تر دیده شوند. هیچ کس نمی گوید که شما نمی توانید از یک پس زمینه روشن و رنگارنگ یا حتی یک پس زمینه سفید استفاده کنید – در این صورت هم قادر به دیدن جرقه ها خواهید بود، فقط آنها مشخصا روشن و آتشین نخواهند بود.

برای نورپردازی، من از یک سافت باکس کوچک در سمت راست (و کمی پشت صحنه) با یک فلاش در داخل آن، و یک رفلکتور در سمت چپ استفاده کردم. به همین سادگی! به خاطر داشته باشید که فشفشه خودش نور منتشر می کند، بنابراین مواظب باشید که تصویر را بیش از حد نوردهی (overexpose) نکنید.

۴

تنظیمات دوربین

تنظیمات مهم و کلیدی در اینجا سرعت شاتر است. شما می توانید آن را در یک محدوده نسبتا بزرگ بین ۱/۱۰۰ و ۰٫۵ ثانیه (یا حتی ۱٫۵ ثانیه در برخی موارد) تغییر دهید. هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، خطوط آتشین جرقه ها بلندتر شده و نور بیشتری از فشفشه ها به دست خواهید آورد.

در مورد عکس من، یک نوردهی ۰٫۵ ثانیه ای عملا همه جزئیات داخل شیشه را سوزاند… این مقدار نوردهی قطعا خیلی زیاد بود. در سرعت شاترهای کوتاه شما احتمالا قادر به ثبت تابش زیبای نور فشفشه بر روی اشیاء دیگر نخواهید بود و دنباله های آتشین ممکن است بسیار کوتاه باشند. بنابراین من فکر می کنم یک سرعت شاتر حدود ۱/۶۰ یا ۱/۲۰ ثانیه بهترین انتخاب شما خواهد بود. شما می توانید چند عکس آزمایشی گرفته و تصمیم بگیرید که کدام یک از آنها را بیشتر از همه دوست دارید.

دومین تنظیمات مهم، مُد عکاسی متوالی با سرعت بالا (burst mode) است. مطمئن شوید که دوربین شما چندین عکس را پی در پی خواهد گرفت، چون در این صورت روند کار بسیار ساده تر خواهد شد.

۵

عکاسی

این بهترین بخش کار است! یک قطعه فشفشه جدا شده را با موچین خود بردارید، آن را بالای یک شمع روشن نگه دارید، و درست پس از آن که شروع به سوختن کرد، آن را داخل ظرف شیشه ای بیاندازید. سعی کنید سریع عمل کنید و مراقب جرقه ها باشید … و لذت ببرید!

۶

مرحله ویرایش

بعد از گرفتن عکس، بهترین تصویر (یا چند تا از آنها) را انتخاب کنید. شما می توانید کمی جرقه از عکس های دیگر به آن اضافه کرده و آن را به طور کلی ویرایش کنید. در مورد عکس من، من کمی رنگ را تغییر دادم، کنتراست را تنظیم کردم، و کمی جرقه بیشتر اضافه کردم. بفرمایید عکس آماده است!

شکوفه آتش اثر دینا بلنکو

مجموعه آتش اثر دینا بلنکو

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. reza mardani bokani

    ۲ اسفند ۱۳۹۴

    manon az zahmateton khoda ghovat

    1. سامان نویسنده

      ۲۳ آبان ۱۳۹۴

      سپاس از شما که همواره در سایت خودتان فعال هستید و برایمان می نویسید.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *