آموزش عکاسی از برگ های پاییزی

رنگ های پاییز در مکان های مختلف، می توانند متفاوت باشند. فصلِ تغییر رنگ بعضی مناطق، کوتاه در حد یک هفته یا کم تر است، در حالیکه این تغییر رنگ در مناطق دیگر نزدیک به یک ماه طول می کشد. هر منطقه ای بسته به پوشش گیاهی و پارامترهای دیگر آن مثل آب و هوا و خاک، رنگ های متفاوتی ایجاد می کند. در این مطلب کوتاه لنزک، عکاسی از برگ های پاییزی را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد – تکنیک های عکاسی و نورپردازی، ترکیب بندی و تنظیمات دوربین. به ادامه مطلب رفته و برای عکاسی در فصل زیبای پاییز آماده شوید.

گونه های گیاهی برخی مناطق طیفی از رنگ های سبز تا قرمز را ایجاد می کنند، و در بعضی مناطق برگ درختان زرد رنگ می شود.

در مورد منطقه خودتان تحقیق کنید تا متوجه شوید برگ ها چه زمانی تغییر رنگ می دهند، در این صورت می توانید بیشترین استفاده را از این فرصت ببرید. یک جستجوی سریع گوگل به شما کمک می کند بهترین مکان های منطقه خودتان را برای عکاسی از برگ های پاییزی پیدا کنید.

اگر قصد دارید برای یک سفر عکاسی برنامه ریزی کنید، به کمک جستجوگر عکس گوگل می توانید تحقیق کنید و ببینید نواحی گوناگون در زمان های مختلفِ هر فصل به چه شکل در می آیند.

هوا هر چه می خواهد باشد

وقتی برای عکاسی بیرون می روید، هیچ اهمیتی ندارد هوا چطور باشد، با هر نوری می توانید عکس های خارق العاده بگیرید. اگر هوا آفتابی باشد، یک عالمه نور برای کار کردن دارید، اما ممکن است سایه های شدید و تشعشع های خیره کننده در عکس داشته باشید که باعث می شود رنگ ها به وضوح دیده نشوند. برای حل این مشکل، از فیلتر پلاریزه استفاده کنید، زاویه دیدتان را تغییر دهید یا وقتی خورشید در آسمان پایین رفته عکاسی کنید.

اگر آسمان سفید است، به راحتی آن را از ترکیب بندی خارج کنید. نور ملایم آسمان سفید روز برای عکاسی از جزئیات کوچکتر که قرار است قسمت های روشن و سایه های شدید نداشته باشند، مناسب است.

یک روز بارانی شاید به نظر از دست رفته بیاید، ولی هیچ چیز دیگری به اندازه آب، رنگ ها را شفاف نمی کند. بهترین زمان عکاسی دقیقا بعد از بند آمدن باران است، مخصوصا وقتی خورشید از بین ابرها سر می کشد تا به مناظر خیس و بارانی نور بتاباند.

اگر جریان هوای ناگهان سردی رخ داده باشد، احتمالا شکل گیری شبنم های منجمد روی برگ ها را می بینید. اگر در برابر سرما مقاوم باشید، می توانید بافت های خیره کننده ای ثبت کنید، مخصوصا صبح خیلی زود که هوا هنوز تازه است.

الف

تکنیک ها

نورپردازی از پشت

اگر یک برگ را بین خورشید و دوربین قرار دهید، نورپردازی از پشت (backlight) آن را به نحوی روشن می کند که درخشان به نظر می رسد و تمام رگه های آن نمایان می گردد. اگر آسمان از لابلای برگ ها دیده می شود، برای اینکه تضاد رنگی زیبایی داشته باشید، سعی کنید روزی را برای عکاسی انتخاب کنید که آسمان آبی باشد.

بازتاب ها

عکاسی از برگ ها مخصوصا در یک روز بادی، کار سختی است. در این مواقع، بیشتر سعی می کنم بازتاب هایی از رنگ های پاییزی را پیدا کنم و عکس انتزاعی تری بگیرم.

پرسپکتیو

برگ هایی که روی زمین افتاده اند سوژه های خارق العاده ای هستند. برای دستیابی به یک پرسپکتیو (نمای دید) منحصر بفرد سعی کنید از نقطه نظر یک سنجاب نگاه کنید (روی زمین دراز بکشید و عکاسی نمایید).

به درخت ها مستقیم به سمت بالا (عمود) نگاه کنید تا بلندی و شکوه آنها را اغراق کنید.

آبشارها

ترکیبِ رنگ های زیبای برگ های پاییزی با نمای آرام و لطیف یک آبشار می تواند جادویی باشد. از نوردهی طولانی برای مات کردن آبی که روی برگ های اُفتاده می ریزد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش عکاسی از آبشار ها

عکس های کلوزآپ

یک ترکیب بندی ساده مینیمالیستی (ساده گرایانه) به اندازه یک صحنه پیچیده می تواند یادآور و نشان دهنده این فصل باشد. امتحان کنید؛ به یک برگ نزدیک شوید و از دیافراگم باز، مثلا f/2.8 یا f/4 استفاده کنید تا یک عمق میدان سطحی برای ایزوله کردن جزئیات ریز داشته باشید.

ب

تنظیمات دوربین

عمق میدان: تعیین کنید روی چه میزان از تصویر می خواهید فوکوس کنید، از دیافراگم دوربین برای کنترل عمق میدان استفاده کنید.

نوردهی ناکافی: برای عمق بخشیدن به تُن ها و جلوه دادن به رنگ ها، عکستان را کمی نوردهی ناکافی کنید. راحت ترین روش این است که دکمه جبران نوردهی(-/+) دوربینتان را جایی بین -۰٫۵EV و -۱٫۰EV قرار دهید.

تراز سفیدی: اگر بین ساعات طلایی عکاسی می کنید (درست قبل از غروب و بعد از طلوع خورشید) احتمالا نمی خواهید از تراز سفیدی اتوماتیک (auto white balance) دوربین استفاده کنید چون تُن نارنجی- زرد نور، یعنی دقیقا همان چیزی که می خواهید را حذف می کند. با این وجود، اگر تنظیمات تراز سفیدی را روی «نور روز – daylight» قرار دهید، عکسهایتان تشعشع گرم خورشید را حفظ می کنند. سعی کنید در هر شرایط نوری، تنظیمات متفاوتی را امتحان کنید تا بهترین تعادل رنگی را به دست بیاورید. این نکته مخصوصا وقتی با فرمت JPEG عکس می گیرید بسیار اهمیت پیدا می کند، ولی در عکاسی با فرمت RAW تراز سفیدی می تواند بعدا در مرحله پردازش تنظیم شود.

ج

ترکیب بندی

وقتی یک لوکیشن فوق العاده ی پاییزی با رنگ های مهیج پیدا می کنیم، ممکن است خیلی راحت مغلوب رنگ ها شویم و بقیه موارد را فراموش کنیم. رنگ های پاییزی به تنهایی منظره های جالبی برای عکاسی خلق نمی کنند، آنها در بیان ساده فقط عنصر رنگ به عکس اضافه می کنند. درعوض، ترکیب بندی باید قوی باشد – یعنی حالت سیاه و سفید همان عکس ترکیب بندی قوی ای داشته باشد. پس اصول پایه ترکیب بندی عکاسی منظره را به خاطر داشته باشید: یک نقطه کانونی ایجاد کنید و از خطوط، اشکال و فرم ها برای ایجاد تعادل و هارمونی استفاده کنید.

برای خلق عکس هایی که برجسته تر از بقیه هستند، آنها را با فکر و هدف ترکیب بندی کنید و هیچ وقت از امتحان کردن زوایای متفاوت نترسید.

نویسنده: آن مکینل (Anne McKinnell)
م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school

نظرات شما

  1. محمد

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵

    ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون میزارین


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *