آموزش عکاسی از حرکت ماه و ثبت آن در یک عکس

در این مطلب لنزک به شما آموزش می دهیم از ماه همانطور که در آسمان شب حرکت می کند چند عکس بگیرید، و سپس از فتوشاپ برای ترکیب آنها به یک تصویر استفاده کنید. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا ببینید چگونه باید یک عکس از ماه های روی هم انباشته شده (moonstack) ایجاد کرد. اگر برای عکاسی از ماه به دنبال یک آموزش جامع هستید، مطالعه این مطلب را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

درخشش ماه کامل بر روی یک شهر در هنگام شب می تواند تصاویر بسیار قابل توجهی ایجاد کند، اما نیازی نیست که شما خودتان را تنها به یک ماه محدود کنید. شما تنها با استفاده از DSLR تان، یک لنز زوم تله فوتوی متوسط، یک سه پایه، و یک نرم افزار ویرایش تصویر مانند فتوشاپ، می توانید یک انباشت زمانی از ماه مانند عکس فوق ایجاد کنید.

روش کار ساده است: از ماه همانطور که در آسمان حرکت می کند چند عکس بگیرید، و سپس از فتوشاپ برای ترکیب آنها به یک تصویر استفاده کنید.

از آنجا که ماه بسیار روشن تر از منظره خواهد شد، شما باید یک عکس اضافی نیز برای نوردهی منظره به جای ماه بگیرید؛ این کار عکس نهایی شما را با یک پس زمینه به درستی نوردهی شده ارائه خواهد داد.

چالش ایجاد یک انباشت ماه این است که تشخیص دهیم چقدر فاصله زمانی بین عکس ها قرار دهیم. شما باید مطمئن شوید که فضای زیادی بین ماه های پی در پی وجود داشته باشد، اما نه خیلی زیاد.

اگر می دانید که می خواهید از کجا عکس بگیرید، ارزشش را دارد که یک یا دو شب قبل از مکان خود دیدن کنید تا چند عکس آزمایشی در فواصل زمانی مختلف بگیرید، همانطور که ما برای عکس نهایی خود همین کار را کردیم.

هنگامی که فاصله زمانی ایده آل خود را پیدا کردید، باید آن را در بقیه دنباله نیز هماهنگ و ثابت نگه دارید – این کار در روند ویرایش در وقت شما صرفه جویی خواهد کرد. شما می توانید این کار را به صورت دستی با یک کورنومتر انجام دهید، یا می توانید از یک اینتروالومتر توکار یا اکسترنال استفاده کنید.

شما تنها تعداد عکس هایی که نیاز دارید، و فاصله زمانی بین عکس ها را تنظیم کرده، و سپس دکمه شاتر خود را فشار می دهید تا دنباله آغاز شود.

لنزک: برخی از دوربین ها در منو خود تنظیمات اینتروالومتر (intervalometer setting) دارند. اگر دوربین شما چنین قابلیتی نداشت، می توانید از یک اینتروالومتر اکسترنال استفاده کرده یا به کمک یک کورنومتر با وقفه های زمانی مشخص عکس بگیرید. چراکه هدف ما عکاسی با وقفه های زمانی مشخص و به تصویر کشیدن حرکت ماه و در انتها ترکیب این عکس ها در فتوشاپ است.

برای عکاسی از حرکت ماه آماده شوید

۱

آماده سازی

در صورت امکان، سعی کنید زمان عکاسی خود را برای وقتی بگذارید که ماه بعد از گرگ و میش سریعا بالا می آید یا پایین می رود، چراکه مقداری نور محیطی برپا کردن دوربین و تنظیمش را برای شما ساده تر خواهد کرد.

۲

حس مکان

هنگام در نظر گرفتن این که کجا از انباشت ماه خود عکس بگیرید، سعی کنید جایی با کمی جزئیات پبش زمینه پیدا کنید. گنجاندن چشم اندازهای محلی به تصویر شما جذابیت می بخشد، و به انباشت ماه نهایی شما یک حس از مکان عکاسی اضافه می کند (یک عکس با پیش زمینه سیاه با چند ماه روی خطی مورب به تنهایی جذاب نمی شود).

۳

فاصله کانونی

بسته به نقطه دید شما، و این که چقدر از منظره اطراف را می خواهید در عکس بگنجانید، ممکن است لازم باشد فواصل کانونی مختلف را آزمایش کنید. هر چه لنز بلندتر (فاصله کانونی بیشتر) باشد، ماه در آسمان بزرگتر به نظر خواهد رسید.

۴

پایه محکم و ثابت

شما قادر به عکاسی به صورت دوربین در دست نخواهید بود. تمام کادر ها در انباشت ماه باید از یک جهت و زاویه یکسان گرفته شوند، بنابراین دوربین خود را بر روی یک سه پایه محکم قرار دهید، و مطمئن شوید که سر سه پایه تراز است.

تحقیق در مورد ماه

۱

یک زمان و یک مکان

اگر نمی خواهید تمام شب بایستید و منتظر باشید تا ماه ظاهر شود، باید کمی تحقیق کنید. از یک وب سایت www.timeanddate.com/moon یا اپلیکیشن مانند www.photoephemeris.com برای فهمیدن این که ماه کِی و کجا در مکان شما بالا خواهد آمد، استفاده کنید.

۲

هر چه بزرگتر بهتر

شما همچنین باید بفهمید که ماه چه زمانی کامل، یا تقریبا کامل خواهد بود. شما می توانید یک انباشت ماه از یک ماه نیمه داشته باشید، اما به اندازه ماه کامل موثر و گیرا نخواهد بود. خوب است به یاد داشته باشید که ماه در زمان های خاصی از سال بزرگتر ظاهر می شود. باز هم، دو سایت فوق می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

لنزک: کافیست نام شهر خود را به صورت لاتین در سایت www.timeanddate.com/moon وارد کنید تا زمان طلوع و غروب ماه را به همراه زاویه به شما نشان دهد. این سایت همچنین فاصله ماه (Distance) را به کیلومتر نوشته و کامل بودنش را با درصد نمایش می دهد.

چگونه از ماه عکس بگیریم

۱

نشانه بگیرید

دوربین خود را بر روی سه پایه نصب کرده و آن را به سمت ماه نشانه بگیرید، اما کمی از محیط اطراف را در کادر بگنجانید (چه چشم انداز باشد و چه منظره شهری). اگر می توانید خط افق را در عکس جا دهید، آن را در یک سوم پایین کادر قرار دهید.

۲

حدود مجاز را تعیین کنید

ماه در میان آسمان از چپ به راست حرکت خواهد کرد، بنابراین ترکیب بندی خود را طوری تنظیم کنید که ماه را در یک سوم سمت چپ کادر، با فضای کافی در سمت راست برای حرکت آن در عکس های متوالی قرار دهید. همچنین در مورد این که آیا ماه در طول این دنباله بالا خواهد آمد یا پایین خواهد رفت، فکر کنید.

۳

شارپ باقی بمانید

تنظیمات فوکوس خودکار DSLR خود را به تک نقطه (single-point) تغییر دهید (این گزینه ممکن است در منوی دوربین شما، یا بر روی یک کلید AF بر روی خود بدنه باشد). روش دیگر این است که نمای زنده (Live View) را بکار گرفته و از دکمه زوم و کلید های جهت دار برای پر کردن صفحه نمایش با ماه استفاده کنید، سپس لنز را به صورت دستی فوکوس کنید.

۴

جزئیات را حفظ کنید

بر اساس ماه نوردهی کنید. ماه احتمالا خیلی روشن تر از آسمان/منظره اطراف خواهد بود، بنابراین بقیه صحنه نوردهی ناکافی یا سیاه ثبت خواهد شد (برای چگونگی غلبه بر این مشکل، مرحله ۸ را ببینید). اگر شما بر اساس آسمان/منظره نوردهی کنید، ماه بیش از حد نوردهی خواهد شد. ما ۱/۱۲۵ ثانیه در f/11 و ایزو ۲۰۰ را تنظیم کردیم.

۵

سرعت شاتر را زیاد کنید

اگر شما شاتر را برای مدت زمان طولانی باز کنید، ماه تار خواهد شد. دو حرکت در اینجا وجود دارد: ماه دور زمین می چرخد، و خود زمین هم روی محور خود می چرخد. با این حال، یک ماه کامل باید به اندازه کافی روشن باشد تا شما را قادر به تنظیم یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع کند.

۶

تصویر را سرد کنید

اگر دارید از بالای یک شهر عکس می گیرید، عکس شما یک رنگ نارنجی ناشی از آلودگی نوری خواهد داشت. شما می توانید دوربین خود را بالای خط افق نشانه بگیرید، اما در این صورت شهر را از دست خواهید داد. در عوض، تراز سفیدی (داخل دوربین، یا در نرم افزار ویرایشتان) را بر روی Tungsten تنظیم کنید تا ته رنگ نارنجی را حذف کنید.

۷

انتخاب وقفه زمانی

چند عکس آزمایشی در فواصل زمانی معین بگیرید تا تصمیم بگیرید که می خواهید چه فاصله ای بین تصاویر شما از ماه باشد. ما برای انباشت ماه خود از وقفه یا فاصله زمانی ۳۰ دقیقه ای استفاده کردیم. هنگامی که در مورد فاصله زمانی خود تصمیم گرفتید، آن را بین بقیه عکس ها ثابت نگه دارید. حالا عکس های خود را بگیرید.

۸

منظره را با نوردهی صحیح ثبت کنید

نوردهی کردن بر اساس ماه به طور قطع پیش زمینه (بقیه صحنه) را به حالت تقریبا سیاه یا نوردهی ناکافی خواهد کرد، بنابراین یک عکس نهایی برای نوردهی پیش زمینه بگیرید. سرعت شاتر خود را به حدود ۱۰ ثانیه افزایش دهید، یک عکس آزمایشی بگیرید، و سرعت شاتر مورد نیاز برای یک نوردهی صحیح را تنظیم کنید.

انباشت ماه خود را ایجاد کنید

۱

عکس ها را انباشته کنید

فتوشاپ را باز کنید، و به مسیر File>Script>Load Files into Stack بروید و تمام عکس هایی که گرفته اید را انتخاب کنید، سپس بر روی Open کلیک کنید. بر روی OK کلیک کنید. تمام عکس های خود را به صورت انباشته شده (روی هم به صورت لایه های مجزا) در پنل لایه ها (Layers) خواهید دید.

۲

لایه ها را با هم ترکیب کنید

مد ترکیبی لایه بالایی را به Lighten تغییر دهید. بر روی لایه راست کلیک کرده و Copy Layer Style را انتخاب کنید. به Select رفته و بر روی All Layers کلیک کنید. بر روی هر لایه ای که می خواهید کلیک کرده و Paste Layer Style را انتخاب کنید تا لایه های شما ترکیب شوند.

۳

پیش زمینه را اضافه کنید

عکس اضافه ای که برای نوردهی صحیح پیش زمینه (منظره/بقیه صحنه) گرفته اید را در لایه ها پیدا کنید، مد ترکیبی آن را به Normal تغییر دهید، سپس چپ کلیک کرده و آن را به پایین لایه ها بکشید. تمام ماه ها ظاهر خواهند شد، و پیش زمینه نیز اکنون قابل مشاهده است و نوردهی صحیحی دارد.

۴

حواس پرتکن ها را حذف کنید

اگر ماه در عکس پیش زمینه حواس پرتکن است، آن لایه را انتخاب کرده، ابزار Patch را بردارید، دور (اطراف) ماه بکشید، و قسمت انتخاب شده را به جایی که حواس پرتکن نباشد جا به جا کنید. هنگامی که کار تمام شد، فایل خود را ذخیره کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. Modarres

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵

    فرارسیدن بهار ونوروز بر شما مبارک باد . مطالب بسیار سودمندو کاربردی است ، برایتان ارزوی موفقیت دارم .

  2. میلاد

    ۶ فروردین ۱۳۹۵

    سلام سال خوبی داشته باشین عالی بودین ، هستید ، و خواهید بود

  3. misi

    ۵ فروردین ۱۳۹۵

    سلام
    سال نو رو به همه ی دست اندرکاران زحمتکش سایت لنزک تبریک میگم.
    خیلی ممنون از مطالب و مقالات شما.
    واقعا یه سایت تک در سایت های فارسی هستین.

  4. نصر

    ۴ فروردین ۱۳۹۵

    عالی بود . ممنونم از عوامل سایت خیلی خوب لنزک که کلی نکته و مطالب اموزشی مفید رو در اختیار بازدید کننده های سایت میگذارند.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *