آموزش عکاسی از زاویه پایین

پایین بیا و رو به بالا عکس بگیر. یکی از راه هایی که می توانید عکس های بهتر و اصیل تری بگیرید این است که آنها را از یک نقطه دید غیر معمول پایین ترکیب بندی کنید. اما چرا عکاسی از زاویه پایین اینقدر موثر است؟ یکی از دلایلش این است چیزهایی را در عکس های خود به مردم نشان می دهید که در زندگی روزمره خود نمی بینند. در این مقاله لنزک، نکات عکاسی از زاویه پایین را برای سوژه های مختلف به شما عزیزان آموزش می دهیم.

تعریف عکاسی خوب سخت است، زیرا همیشه نظر شخصی در قضاوت آن دخیل است. حتی هنگامی که ایده های قوی ای در مورد این که عکس های خوب چطور به نظر می رسند داشته باشید، باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که همیشه بتوانید آنها را ایجاد کنید. در واقع، هرچه سلیقه شما بهتر می شود، کمتر احتمال دارد که عکس های خودتان شما را راضی کنند.

بیشتر بیاموزید: ۴ نکته برای خارج شدن از منطقه امنتان برای الهام گرفتن در عکاسی

عکاسی از این دروازه در شهر پراگ از زیر آن، تاثیر بصری بیشتر و ترکیب بندی تمیزتری به آن بخشید.

آیا گرفتن تصاویر چشمگیر رمز و راز خاصی دارد؟ اگر اینطور است، ای کاش بتوانم آن را تحت کنترل بگیرم. یک ایده هست که من سعی می کنم آن را در ذهن داشته باشم: چیزهایی را در تصاویر خود به مردم نشان دهید که در زندگی روزمره خود نمی بینند. این به معنی دقیق نگاه کردن و دیدن جزئیات، توجه به چیزهای غیر معمول، تاکید بر نقطه جذابیت، حفظ سادگی، و دانستن این که چه چیزهایی را باید حذف کنید، می باشد. چیزی که مشاهده کرده اید و می خواهید منتقل کنید، چیست؟

عکس گرفتن از مجسمه ها از زاویه پایین، هنگامی که سوژه رو به پایین به سمت دوربین نگاه می کند، اغلب خوب جواب می دهد.

عکاسی با زاویه پایین اگر به طور خلاقانه مورد استفاده قرار گیرد، معیار غیر معمول بودن تصویر را برآورده می کند و اغلب باعث می شود بینندگان دو بار به آن نگاه کنند. با این حال، لازم است کمی بیشتر از این که تنها دوربین را رو به سمت بالا بگیرید، فکر کنید.

پایین بیایید، رو به بالا عکس بگیرید

البته، عکاسی از زاویه پایین ایده بنیادینی در زمینه عکاسی از معماری یا مجسمه ها نیست، چون آنها به هر حال از شما بالاتر هستند. شما همیشه لنز را رو به بالا می گیرید، مگر این که از فاصله دور از این سوژه ها عکس بگیرید. اما حتی در مورد این سوژه ها نیز باید زاویه عکاسی را درست انتخاب کنید و در نظر داشته باشید که می خواهید بر چه ویژگی هایی تاکید کنید.

در این عکسِ کمی وهم آور، نام خیابان در سمت راست جذابیت بیشتری به تصویر بخشیده و به آن مقیاس می دهد.

اگر از سوژه های کم ارتفاع تر مانند اشخاص، حیوانات، یا گیاهان عکس می گیرید، باید خیلی پایین بیایید تا پرسپکتیو غیر معمول شود. البته این کار می تواند توجه دیگران را به سمت شما به عنوان یک عکاس جلب کند، بنابراین ممکن است لازم باشد از شر هر گونه مانعی خلاص شوید. اگر بر عکاسی تمرکز کنید، خیلی زود فراموش می کنید که دیگران در مورد شما چه فکر می کنند.

معماری و مجسمه ها

در مورد معماری، همیشه عکاسی از ساختمان های تجملی تر (مثل سبک معماری گوتیک) به طور مستقیم از زیر آن بهترین گزینه نیست، چون تمام جزئیات آنها مات می شود یا از دست می رود. شما می توانید به این روش عکس بگیرید و جزئیاتی مانند یک نقش خاص بر روی ساختمان را با استفاده از عمق میدان کم برجسته کنید. همین کار را می توانید برای مجسمه ها نیز انجام دهید، به طوری که از زیر بر روی یک قسمت جالب مجسمه فوکوس کرده و آن را جدا کنید.

لنزک: عمق میدان کم به شما کمک می کند قسمتی از عکس مایلید را در فوکوس (واضح و شارپ) نگه داشته و سایر قسمت ها مثل پس زمینه را تار یا مات کنید. آموزش عکاسی «چگونه به پس زمینه مات یا بوکه دست یابیم» را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

این سه ساختمان حس محصور این عکس را بیشتر می کنند، در حالی که ساعت که موقعیت آن با دقت تعیین شده، به آن کمی مقیاس می دهد.

ساختمان های مدرن مانند آسمان خراش های اداری اغلب از مزیت داشتن پنجره ها و خطوط برخوردارند، که اگر مستقیما از پایین از آنها عکس بگیرید، باریک و همگرا می شوند. این یک روش موثر برای هدایت چشم به سمت بالای ساختمان است. استفاده از خطوط مورب یک ترفند قدیمی برای هدایت چشم به سمت تصویر است، اما ممکن است به چیز دیگری برای عالی کردن تصویر نیاز داشته باشید: شاید یک آسمان دراماتیک یا ابر در بالای ساختمان.

بیشتر ببینید: ۱۰ نمونه از خطوط هدایتگر خلاقانه و غیرمعمول در عکاسی

من با استفاده از یک عمق میدان کم، عینک را در دست املین پانکورست، طرفدار مشهور حقوق زنان در لندن، برجسته کردم.

زاویه دوربین

هنگام ایستادن در زیر یک ساختمان یا هر سوژه دیگری، هیچ الزامی وجود ندارد که آن را در مرکز یا به صورت افقی در کادر قرار دهید. با چرخاندن دوربین، اغلب زاویه ای را پیدا خواهید کرد که آن حس ارتفاع بسیار زیاد سرگیجه آور را افزایش می دهد. این اثر را نباید دست کم گرفت. این یک ترفند مفید در عکاسی از زاویه پایین است برای این که بیننده کمی احساس سردرگمی و سرگیجه پیدا کند.

سمت چپ: یک عکس سیلوئت از کلیسای روئن. سمت راست: وان کانادا اسکور – بلندترین ساختمان در انگلستان، در زمانی که من از آن عکس گرفتم. وجود یک ساختمان دیگر اثر سرگیجه آور عکس را افزایش می دهد.

من هنگامی که در داخل یک کلیسا دوربین را رو به بالا می گیرم، از قرار دادن بخش های کوچک جزئیات در لبه کادر اجتناب می کنم. در عوض، دوربین را می چرخانم تا وقتی که همه چیز در تصویر هدفمند به نظر برسد، نه طوری که انگار من متوجه آن نشده ام.

این یک عکس واضح از برج کراسینگ در کلیسای روئن است. ترفند اصلی در اینجا ترکیب بندی و پیدا کردن یک زاویه تاثیرگذار است.

اشخاص

عکاسی از اشخاص از زاویه پایین جلوه های جالبی ایجاد می کند. اگر به عکس های «فیلم های ژانر نوآر (film noir)» (درام‌های جنایی سبک پردازی شده و بدبینانه هالیوودی) نگاه کنید، عکس های زیادی را می بینید که در آن دوربین رو به سمت بالا بوده است. این کار به پرتره ها یک حالت احساسی می بخشد و سوژه را تقویت می کند، چون او بالاتر از عکاس، و در نتیجه بیننده، قرار دارد. عیب عکاسی از پایین این است که می تواند غیر جذاب باشد، و اغلب باعث می شود بدن سوژه ها پهن تر و صورت آنها چاق تر به نظر برسد.

یک پرتره تا حدودی احساسی با زاویه پایین. در فیلم های ژانر نوآر قدیمی، زوایای پایین و همچنین نورپردازی کم نور زیاد دیده می شود.

در عکاسی خیابانی نیز می توانید از زوایای پایین عکس بگیرید، چه از ناحیه ران پا و چه از روی زمین. هنگام عکاسی از روی زمین مراقب باشید که با گرفتن دوربین به سمت بالا به حریم خصوصی کسی تجاوز نکنید – از محیط اطراف خود آگاه باشید و ببینید چه کسی وارد کادر می شود و چطور لباس پوشیده است.

این عکس در کارناوال ونیز از سطح زمین گرفته شده است.

صرف عمل گرفتن عکس های خیابانی از یک سطح پایین ممکن است به خودی خود یک عکس موفق ایجاد نکند (اگر به این سادگی بود خیلی خوب می شد). هنوز هم باید یک چیز جالب یا غیر معمول در عکس دیده شود و ترکیب بندی باید درست باشد. ممکن است متوجه جزئیاتی در سطح زمین شوید و آن را در کنار شخصی که در بالای آن است، قرار دهید.

جانوران و حیوانات خانگی

بسیاری از افراد از حیوانات خانگی خود از بالا عکس می گیرند، اما اگر تا سطح آنها پایین بیایید بهتر می توانید شخصیت آنها را ثبت کنید تا از بالا. مانند سوژه های انسانی، عکاسی از یک حیوان خانگی از سطح کف زمین قدرت بیشتری به آن می دهد. یک نمونه از آن ممکن است عکاسی از یک گربه در حال آماده شدن برای حمله باشد – شما خودتان را در موقعیت شکار گربه قرار می دهید.

هنگامی که از پایین از گربه ها عکس می گیرید، اغلب یک ظاهر شاهانه و غیر صمیمی پیدا می کنند.

گل ها

گاهی اوقات شما با عکاسی از گل ها از یک زاویه پایین نتایج خوبی به دست می آورید. یک مزیت این کار در هوای خوب این است که ممکن است یک آسمان آبی یکنواخت به عنوان پس زمینه داشته باشید. رنگ آبی با قرمز و زرد همخوانی دارد – هر سه رنگ با هم یک طرح رنگ سه گانه تشکیل می دهند. همچنین با نارنجی نیز به خوبی ترکیب می شود (به عنوان مثال، گل های شقایق کالیفرنیایی)، چون آبی و نارنجی رنگ های مکمل هستند.

لنزک: جیمیز دمپسی در مقاله «۱۰ اشتباه رایج در عکاسی» یک شماره از اشتباهات را به همیشه از زاویه ایستاده عکس گرفتن اختصاص داده است. او می گوید «تنها عکس گرفتن از ارتفاع ایستاده آسان است. اما اگر این کار را انجام دهید، تصاویر شما هیچ وقت منحصر به فرد نخواهند بود. با پایین آمدن تا روی زمین شروع کنید. بر روی زانوهای خود بنشینید. بگذارید شلوارتان کثیف شود».

من این عکس را چندین سال پیش بدون این که به دوربین نگاه کنم، از زاویه پایین گرفتم. من قصد داشتم تضاد بین زندگی (گل ها و زنبورهای عسل) و سنگ قبر WW1 و تراژدی جنگ را نشان دهم. نمی دانم موفق شدم یا نه، اما آن ایده هنوز هم در ذهنم هست.

البته، شاید این رنگ نیست که الهام بخش شما برای عکاسی از گل ها از زاویه پایین است. شما ممکن است بخواهید بر یک ساقه بلند تاکید کنید یا ویژگی های شفاف گلبرگ های یک گل را در مقابل یک آسمان روشن ثبت کنید. ممکن است به دنبال اثر دراماتیک بسیاری از گل هایی که در مقابل لنز ظاهر می شوند باشید – کمی شبیه یک جنگل مینیاتوری.

آموزش های عکاسی مرتبط:

آموزش عکاسی از گل ها برای مبتدیان

آموزش مبتدی عکاسی انتزاعی از گل ها

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

هدف از گرفتن این عکس ها از سطح پایین، نشان دادن گلبرگ های نیمه مات روشن شده با نور خورشید و همچنین رنگ و شکل گل هاست. این واقعیت که آنها گل های بلندی هستند، انجام این کار را حتی با یک SLR بزرگ نیز آسان می کند.

درختان

درختان یک نامزد اصلی برای عکاسی از زاویه پایین هستند، چه به صورت جداگانه و چه با هم. مانند ساختمان ها، باید درست در زیر آنها بایستید تا عکس را کمی غیر متعارف کرده و اثر آن را به حداکثر برسانید. چنین عکس هایی همیشه برجسته نیستند، مگر این که یک شاخه یا الگوی جالب در بالای آنها وجود داشته باشد، بنابراین باید در انتخاب سوژه دقت کنید. شاخ و برگ های رنگارنگ نیز گزینه دیگری هستند که به خصوص در فصل پاییز می توانید به دنبال آنها بگردید.

من این عکس را عمدتا به خاطر الگو و بافت پوست درخت گرفتم، و از آسمان آبی به عنوان یک پس زمینه دلپذیر استفاده کردم. شاخه های جالب یا رنگ شاخ و برگ ها نیز ممکن است شما را وسوسه کند تا چنین تصاویری بگیرید.

بیشتر ببینید: عکس هایی دیدنی از جهان با پرسپکتیو یا نمای خود زمین

تجهیزات

شما به هیچ تجهیزات خاصی برای عکاسی از زوایای پایین نیاز ندارید، و می توانید با دوربین موبایل یا دوربین کامپکت نیز نکات این آموزش را تمرین کنید، اما واضح است که داشتن یک صفحه نمایش LCD چرخان مفید است. اگر آن را ندارید، حداقل آزمایش کردن عکاسی دیجیتال هیچ هزینه ای ندارد، بنابراین می توانید آنقدر عکس بگیرید تا به آنچه می خواهید برسید. من در ابتدا به همین صورت از زاویه پایین عکس می گرفتم –بدون نگاه کردن به دوربین و پشت سر هم. یک لنز واید ممکن است گاهی اوقات با دید وسیع خود از جهان، به شما کمک کند تا بر ارتفاع تاکید کنید، اما ضرورتی ندارد.

بیشتر بیاموزید: آموزش خلاقیت در عکاسی با استفاده از زوایای دوربین

یادگیری را ادامه دهید

اگر مایلید مطالعه را ادامه دهید، پیشنهاد می کنیم نگاهی به برترین آموزش های ترکیب بندی سایت لنزک داشته باشید.

امیدوارم این مقاله الهام بخش شما برای گرفتن عکس های عالی از زاویه پایین از هر سوژه ای باشد. موفق باشید، و لطفا نظرات خود را در قسمت زیر با ما به اشتراک بگذارید!

نویسنده: گلن هارپر (Glenn Harper)

نظرات شما

  1. سعید

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    سلام من به آدرس رجوع کردم دقیقا ترجمه بسیار حرفه ای همون مقاله است ممنون از لنزک

    1. سامان نویسنده

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

      سلام و سپاس فراوان از بازخورد مثبت شما دوست عزیز لنزکی

      با آرزوی بهترین ها

  2. نوید حسینی

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۸

    بی شعور بی شرف تو گوه خوردی مقاله ی من رو دزدیدی
    ببین من دارم برات. حکم فیلتر سایتت رو هم دارم میگیرم

    1. سامان نویسنده

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۸

      با سلام

      دوست گرامی جناب حسینی

      کامنت شما را دریافت کردیم. متاسفانه آدرس ایمیل تان را ناصحیح وارد نموده اید و مجبورم پاسخ را همینجا برایتان بنویسم.

      از آنجا که زیر مقاله «آموزش عکاسی از زاویه پایین» نوشته اید احتمالا منظورتان همین مقاله بوده اگر غیر از این است بفرمایید، چراکه مقاله های سایت لنزک اغلب برگرفته از ترجمه مقاله های نویسندگان خارج ایران می باشند. برای مثال همین مقاله ای که شما در موردش نوشته بودید نویسنده اش گلن هارپر می باشد:

      digital-photography-school.com/get-low-and-aim-high-how-to-use-low-angle-photography-to-great-effect

      فکر می کنم برایتان سوء تفاهمی پیش آمده باشد و یا شاید یک نفر این مقاله را به نام خودش فروخته باشد.

      به هر روی تیم لنزک برای خیر کار می کند، و به عنوان مجری و سردبیر پروژه جهت رفع ناراحتی و جویا شدن مسئله تان خدمتتان نوشتم.

      انشاالله که مساله تان هرچه که هست مرتفع گرده و اگر کمکی در زمینه وب نیاز داشتید روی ما حساب کنید.

      خداوند نگهدارتان


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *